Jakolaatikon öljy?
Valvoja: sisua
Re: Jakolaatikon öljy?
Selvisi etuvedon kytkentä ongelma. Joskus kun on vaihdettu uusi työsylinteri, niin haarukan kiinnitys tappi oli korvattu pultilla ja kiristetty niin tiukkaan ettei sylinteri jaksanut käyttövipua liikuttaa kuin vähän. Merkkivalo sammui, mut nelikko jäi päälle. Tulipahan puhdistettua ja rasvattua samalla kaikki paineilma sylinterit ja muut liikkuvat osat. Vanhimmissa sylintereissä oli kosteutta sisällä ja alkavaa ruostetta. Jarru hoonilla sai siistin jäljen. Vanhat sylinterit oli rautaa ja se uusittu alumiinia.
Re: Jakolaatikon öljy?
Tarkistin tuossa öljypintoja. jakolaatikkoon meni 2 litraa, ennenkuin oli mittareijässä.
kävin mutkan mökillä 100 km 80km/h ja näyttää, että kaikki lisätyt öljyt tulivat huohottimesta ulos.
Alkaa vähän mietityttään viitsiikö tuolla lähteä puskemaan 1000 km reissua etelään...
kävin mutkan mökillä 100 km 80km/h ja näyttää, että kaikki lisätyt öljyt tulivat huohottimesta ulos.
Alkaa vähän mietityttään viitsiikö tuolla lähteä puskemaan 1000 km reissua etelään...
Re: Jakolaatikon öljy?
Lämpö (helteet) saa notkeat öljyt liikkeelle (eli oliko käytetty öljy riittävän jäykkää SAE140 ja API GL-4 luokituksen mukaista)? Oliko jakolaatikko kuuma (>60C) mökkiajon jälkeen?at7 kirjoitti:Tarkistin tuossa öljypintoja. jakolaatikkoon meni 2 litraa, ennenkuin oli mittareijässä.
kävin mutkan mökillä 100 km 80km/h ja näyttää, että kaikki lisätyt öljyt tulivat huohottimesta ulos.
Alkaa vähän mietityttään viitsiikö tuolla lähteä puskemaan 1000 km reissua etelään...
Lämpöä näyttää ennusteiden mukaan riittävän ensi viikonlopuksi, eli pitääpä tarkistaa oman Protonkin öljyt.
Re: Jakolaatikon öljy?
Just vaihdoin akselien, napojen ja jakolaatikon öljyt (Mobil 80w90, GL4). Pitäisiköhän käydä pidemmällä koeajolla ja katsoa pysyykö ne sisällä.
Onko nuo öljyt yleensä kenelläkään pysyneet paikallaan vai olisiko tosiaan kesäksi pitänyt vaihtaa jäykemmät? Dokumenteistä löytyy vähän erilaista tietoa (käyttöohje, huoltodokumentit).
Pikkasen ahistaa jos pitää nuo uudet öljyt valutella pois.
Onko nuo öljyt yleensä kenelläkään pysyneet paikallaan vai olisiko tosiaan kesäksi pitänyt vaihtaa jäykemmät? Dokumenteistä löytyy vähän erilaista tietoa (käyttöohje, huoltodokumentit).
Pikkasen ahistaa jos pitää nuo uudet öljyt valutella pois.
Re: Jakolaatikon öljy?
Lämpöä näyttää ennusteiden mukaan riittävän ensi viikonlopuksi, eli pitääpä tarkistaa oman Protonkin öljyt.
Ei mitään mahrottoman lämmintä : lauantaille 18-21 yölle 4 ja sunnuntaille 18-21 astetta celssiusta.
Ei mitään mahrottoman lämmintä : lauantaille 18-21 yölle 4 ja sunnuntaille 18-21 astetta celssiusta.
Re: Jakolaatikon öljy?
Ajat vaan -- ne osaa tulla itse sieltä ulospeevee kirjoitti: Pikkasen ahistaa jos pitää nuo uudet öljyt valutella pois.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Jakolaatikon öljy?
Kyllä, näin ne osaa tehdä!
Re: Jakolaatikon öljy?
Sotketaan sitten hieman pakkaa Omassa veteraanissa jakolaatikossa ZF VG-500 Sisun tyyppi AVD 03 on öljynä Mobilin Mobilube HD 85W-90-A GL5 kesät talvet. Vastaavasti toiseen vaihtoehtoiseen jakolaatikkoon jonka olisi Sisuun saanut ja joka on Timkenin valmiste Sisun tyyppimerkintä AVV 02 jo vuodesta 1959 (mikä myös joissain protoissa on) öljysuositus näillä lämmöillä on SAE 140E
Re: Jakolaatikon öljy?
Mites noi navat, mites niiden öljynvaihto tapahtuu? Luulinkin, että menee suoraan akseliputkea pitkin, kun vaihtaa perään öljyt? Vai miten se oikein meneekään? Ja mitä öljyä napoihin?
SA-1340 -73
Re:
Tuota öljyä suosittelisin. Käy napoihin, perään, jakolaatikkoon ja vaihteistoonkin laitoin samaa.proto kirjoitti:kannataa käyttää suositusten mukaista tai sit jos on kovalla rasituksella.. niin esim 80w140 ainakin pysyy latikossa sisällä, ei tule niin juoksevaksi kuumanakaan. tota käytetään Scania pyörän navoissa kun ne ei muuten kestä kuumana ja proton jakolaatikossa kun on se öljytilavuus aika pieni niin kuumenee aikas reilusti jos vaikka 200km ajelee yhtäsoittoa 80km/h
Öljyn vaihdon tein silleen, että ensin ajoin lämpimäksi ja sit taka-akseli ilmaan ja perästä ja navoista proput auki ja öljyt valumaan vaikka kahvi tauon ajaksi.
Sen jälkeen navan täyttö aukko vaakatasoon ja öljyä sinne kunnes on täyttö aukon tasalla. (ylimääräinen tietenkin pääsee taka-akselissa perään.) Sama toiselle puolelle ja sen jälkeen perään öljyt tarkistus propun tasalle.
Re: Jakolaatikon öljy?
Käyttöohjekirjasta löytyy ohje.
Takanavat täyttyy perän kautta.
Etunavat ajetaan että proppu osoittaa johokin kellonsuuntaan (saattoi olla 2, mutta tarkista vielä),
sen jälkeen täytään öljyllä.
Takanavat täyttyy perän kautta.
Etunavat ajetaan että proppu osoittaa johokin kellonsuuntaan (saattoi olla 2, mutta tarkista vielä),
sen jälkeen täytään öljyllä.
Re: Jakolaatikon öljy?
Jakolaatikon öljyn vaihdossa tuli käytettyä huohotin kansi auki, onneksi. Kannen alla oleva peltilevy oli ruostunut lähes puhki. Jos se menee puhki, varmasti silloin öljyt tulee huohotimesta pihalle.
Välipellissä on 6 reikää, eripuolella kuin huohotin kannessa. 3kpl vasemmassa alalaidassa ja 3kpl oikeassa alalaidassa. Kuvassa ruosteen seasta näkyy pari niistä. Kannen vasemmassa alalaidassa oleva huohottimen reikä tukossa ruosteesta.
Sisällä oleva öljy oli kuin maitokahvivanukasta. Pari huuhtelu kertaa polttoöljyllä, (perä ilmassa, eturenkaat tuettuna) noin minuutti "ajoa" kerrallaan, puhdisti hyvin. Sitten 80w-140 öljyt sisälle, eikä parin tunnin ajelun aikana tullut yhtään pihalle.
Ennen huuhtelua
Välipellissä on 6 reikää, eripuolella kuin huohotin kannessa. 3kpl vasemmassa alalaidassa ja 3kpl oikeassa alalaidassa. Kuvassa ruosteen seasta näkyy pari niistä. Kannen vasemmassa alalaidassa oleva huohottimen reikä tukossa ruosteesta.
Sisällä oleva öljy oli kuin maitokahvivanukasta. Pari huuhtelu kertaa polttoöljyllä, (perä ilmassa, eturenkaat tuettuna) noin minuutti "ajoa" kerrallaan, puhdisti hyvin. Sitten 80w-140 öljyt sisälle, eikä parin tunnin ajelun aikana tullut yhtään pihalle.
Ennen huuhtelua
Re: Jakolaatikon öljy?
ahaa..
valkoiset oli minunkin proton jakolaatikon öljyt uutena.
vaihdoin ne samantien uusiin.
pitääpä minunkin aukoa tuo huohottimen kansi. saattaa olla samaa vikaa.
Epäilen, että sadevesi valuu jakolaatikkoon, jos ei ole kapelia/pressuja päällä.
valkoiset oli minunkin proton jakolaatikon öljyt uutena.
vaihdoin ne samantien uusiin.
pitääpä minunkin aukoa tuo huohottimen kansi. saattaa olla samaa vikaa.
Epäilen, että sadevesi valuu jakolaatikkoon, jos ei ole kapelia/pressuja päällä.
Re: Jakolaatikon öljy?
Tämän huohottimesta puuttui se "korkki", joten reikä oli suoraan auki. On kuitenkin lavan alla suojassa, en tiedä miten vesi sinne on päässyt. (Veden sekaista öljyä oli yli 10 litraa. ) Korvasin korkin väliaikaisesti vajaan metrin mittaisella kirkkaalla muoviletkulla. Olisiko ollut jotain 10mm halkaisijaltaan, sopi tiiviisti huohotin putken päälle ja siitä tankin täyttöputken yli U-lenkki maata kohti. Vähän samalla tavalla kuin on akseleidenkin huohotin putket laitettu. Vielä kun löytäisi letkun päähän sen venttiilin, joita on ainakin jenkki 4x4 vehkeiden akseleissa huohotin letkuissa ollut.
Avoimen luukun kautta on todella kätevä lisätä öljyt laatikkoon.
Avoimen luukun kautta on todella kätevä lisätä öljyt laatikkoon.
Re: Jakolaatikon öljy?
Itellä puskee jakolaatikosta öljyt pihalle sisäänmenoakselin stefan välistä.
Onko tuolle mitään mittoja, että löytyskö ihan tarvikkeena, vai pitääkö mennä kyselemään varaosanumerolla vehon tiskiltä?
Onko tuolle mitään mittoja, että löytyskö ihan tarvikkeena, vai pitääkö mennä kyselemään varaosanumerolla vehon tiskiltä?