Sivu 1/1

Offimersu

Lähetetty: La Joulu 22, 2012 2:14 pm
Kirjoittaja kuusaan.matti
Eksyin Vironpoikien MB sivulle
http://foorum.clubmb.ee/showthread.php?tid=23563&page=3
Tulipa mieleen, että jos jollain sattuu olemaan moottorivikanen huonokoppanen Proto tmv, niin semmoseen joku tuommonen MB 300 TD olis kova kone.
Vakiovehkeillä n 200 hp, eikä maksa paljon joku verovikanen.
Rungon päälle koko koppa tekniikoineen, siinä kunnon 4Matic! :D
Tietty joku lyhyempi, kevyempi Gaz tmv olis Protoa sopivampi alusta?

Tuubistakin löyty tuo
http://www.youtube.com/watch?v=SJCbHHLJBqw

M!

Re: Offimersu

Lähetetty: La Joulu 22, 2012 2:34 pm
Kirjoittaja kuusaan.matti
Siitähän tuilis hieno lumikone! :D

Re: Offimersu

Lähetetty: La Joulu 22, 2012 7:15 pm
Kirjoittaja 4wdman
Ei taia Proton alustalle onnistua, ku tulis kone kuskin ja apparin kohalle. :roll:

Re: Offimersu

Lähetetty: La Joulu 22, 2012 8:03 pm
Kirjoittaja kuusaan.matti
4wdman kirjoitti:Ei taia Proton alustalle onnistua, ku tulis kone kuskin ja apparin kohalle. :roll:
Niin, taitas olla sovittamista. Vaikea hahmotella , mutta vois se onnistua tuosta mersun vaihdelaatikon perästä alennuslaatikolla järjestää veto Proton voimansiirtoon? muistikuvia vaan...

Re: Offimersu

Lähetetty: La Joulu 22, 2012 10:05 pm
Kirjoittaja sisua45
kuusaan.matti kirjoitti: Tulipa mieleen, että jos jollain sattuu olemaan moottorivikanen huonokoppanen Proto tmv, niin semmoseen joku tuommonen MB 300 TD olis kova kone.
3 litrainen henkilöauton moottori ja 5 tonnia painava kuorma-auto ei ole oikein kestävän kehityksen yhdistelmä. Paljonko MB 300 TD vääntää 1500 kierroksella?

Mielummin ajan hädin tuskin 100 kw tuottavilla leukku O.401 tai valmet 611 moottorisilla protoilla. Niissä on sentään 400 nm vääntöä 1500 kierroksen tuntumassa.

Re: Offimersu

Lähetetty: Su Joulu 23, 2012 2:32 pm
Kirjoittaja kuusaan.matti
Kyllä Leukku on vääntävämpi tietty ja siihen tehty.
Johonkin Uazin, Gazin tmv keveämmän päälle tuommonen Mesen tekniikka vois sattua paremmin.
Semmoseen "vähän" alkuperäistä tehokkaampi tekniikka:
E 300 TD R6 Turbo 330 Nm @ 1600–3600 r/min, 2996 cm 177 hv @ 4400 r/min, 1997–1999.
Tiedä sitten miten semmosissa kestäis orggisakselit ym voimansiirto.

Re: Offimersu

Lähetetty: Su Joulu 23, 2012 10:55 pm
Kirjoittaja kivinen
Tuo kuvien mersukoppa on laitettu Gaz-66 päälle, jos ei joku tunnistanut. Kattelin julkaisijan youtube -profiilista muutkin videot ja siellä oli myös se ratkiriemukas kolme metriä korkea Passat -korinen laite.

Mersussa tuntui olevan automaatti kytkettynä suoraan Gazin jakikseen ja välitykset tuntui riittävän tiuhalta noille isoillekin renkaille. Huonona puolena, auto liikkui vain välityksillä, ts. moottorissa ei riitänyt löyly renkaan pyörittämiseen. Joskus se on vaan etenemisen ehto, että saa renkaan vähän sutimaan. Laitanpa huonon esimerkin, ei pyöri kunnolla:

http://www.youtube.com/watch?v=nNJwE9WdEvA

En tiedä paljonko tuo mersulaite painaa, mutta arvelen päälle kolme tonnia. Minusta saisi olla päälle 300hv ja koneessa kierroksia 6000rpm niin voisi käyttää pienempiä vaihteita, eli hyödyntää välityksiä.

Kutunjuusto Offroad on rakennellut mersutekniikkaisia laitteita enemmänkin, ne löytää ainakin tuolta "Kansainvälisestä Tyttökerhosta" (Kiitos hienosta termistä sisua45 :lol: ) : http://fi-fi.facebook.com/pages/Offroad ... 5784723772

Jos tarkoitat Gaz-69:siä, niin ainakin yksi sellainen on tehty G-mersun vitoskoneella. Sitä paljon hienompi laite oli G-69 Off-road kilpuri Oldsin? kasilla ja sen "virkaveli" Moparin kasilla. G-69 suti parhaina päivinä Boggeria molemmista päistä ihan asfaltillakin. Toisaalta, jos mersun kone on johonkin saatava, niin varmaan helpoimmalla pääsee kun laittaa sen G-mersuun. Niitä on OM603 ja OM-606 koneilla muutamia tehtykin.

Re: Offimersu

Lähetetty: Ma Joulu 24, 2012 3:47 pm
Kirjoittaja Roki
kivinen kirjoitti:Toisaalta, jos mersun kone on johonkin saatava, niin varmaan helpoimmalla pääsee kun laittaa sen...
Pakkoko se on aina helpoimman kautta mennä? :lol:
Kuva

Re: Offimersu

Lähetetty: Ti Joulu 25, 2012 10:31 am
Kirjoittaja kivinen
Roki kirjoitti:
kivinen kirjoitti:Toisaalta, jos mersun kone on johonkin saatava, niin varmaan helpoimmalla pääsee kun laittaa sen...
Pakkoko se on aina helpoimman kautta mennä? :lol:
Voisin kysyä myös itseltääni, että pakkoko se on aina vaikeimman kautta, mutta ei siitä sen enempää...

Ompa 605:sen turbossa kokoa?

Re: Offimersu

Lähetetty: Ke Joulu 26, 2012 4:52 pm
Kirjoittaja kuusaan.matti
kivinen kirjoitti:
Roki kirjoitti:
kivinen kirjoitti:Toisaalta, jos mersun kone on johonkin saatava, niin varmaan helpoimmalla pääsee kun laittaa sen...
Pakkoko se on aina helpoimman kautta mennä? :lol:
Voisin kysyä myös itseltääni, että pakkoko se on aina vaikeimman kautta, mutta ei siitä sen enempää...

Ompa 605:sen turbossa kokoa?
Juluman kokonen on, mutta tuolla varmaan voimaa tulee.
Tuolla on kokemusta aiheesta: http://www.blacksmokeracing.com/about/faq/

Semmoseen G mersuun tietty mersun kone on helppo laittaa, mutta G mersutkin on hinnoissaan, eikä niillä kehtaa ryvetellä.
Tuommonen vanha 300TD + Gaz 66 yhdistelmä ei paljon maksa, mutta vaatii tietty askartelua.
Ja ihan mukavasti näytti rengas pyörivän http://www.youtube.com/watch?v=KJvRNXoeNks
Toiset ne tekee ja meikä haaveilee :D

Re: Offimersu

Lähetetty: Ke Joulu 26, 2012 6:41 pm
Kirjoittaja Roki
kuusaan.matti kirjoitti:Juluman kokonen on, mutta tuolla varmaan voimaa tulee.
Kytkin kun alkoi pitää niin perä luovutti. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0 Tuolla lisää.

Re: Offimersu

Lähetetty: Ke Joulu 26, 2012 7:58 pm
Kirjoittaja kivinen
Youtube surffailussa tuli tollanen sivu vastaan. Gaz-66 5,7 V8:silla. Ei mitään tietoa, mutta veikkaisin Chevyksi?

http://www.youtube.com/user/kvadraugis/videos?view=0

Ja olihan siinä Volvossa kutoskone, jotenkin ne syöttöputket vaan kulkee piilossa.