Karhu-Kontio taka-akselit

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

jkv66
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm

Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja jkv66 » Ke Marras 22, 2017 7:28 pm

Kuinka tunnistetaan näiden L-sarjan sisujen 2 nopeuksiset taka-akselit ja perävälitykset?
On jotain ATK:ta ja BTR perää. Lisäksi Pyörien kiinnitys "eurojaolla" tai sitten sillä pienemmällä.
Ja sitten vielä nestejarruilla/täyspaineilmajarruilla.Valistakoon nyt ,kuka tietää?

Avatar
Kontiosusi
Viestit: 97
Liittynyt: To Helmi 09, 2017 9:33 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi » Ke Huhti 04, 2018 8:39 pm

Taitaa olla tärkeintä löytää akselin tyyppikilpi, jos on vielä niitattuna tallella. Kilvessä olevan mallinumeron perusteella ja Sisun teknisiä broshyyreja selaamalla selvinnee jostain akselin mallinimi (ATK, BTR...). Tai sitten joku varmaan tunnistaa eri akseleita ulkoisten merkkien perusteella helpomminkin. 2-nopeuksisessa lienee tunnisteena paineilmaletkuliitos, josta ohjataan hidasta / nopeaa välitystä. Mutta varmaan lukkoperääkin ohjataan paineilmalla? Jarrukellojen kiinnityskohdistahan tunnistaa paineilmajarrullisen akselin. Tämä nyt oli tällaista pohdintaa, kun en itsekään näitä muuten tunnista... :shock:
L-139CV 4100 -72

Avatar
Kontio
Viestit: 662
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja Kontio » Su Huhti 22, 2018 4:26 pm

ATK akselin tunnistaa siitä navasta ulospäin työntyvästä akselin tumpista. BTR perän vetoakselin laippa on sitten taas kiinteä osa vetoakselia, eli se navan pää vain sellainen pyöreäpäinen laippa. Noista nyt äkkiseltään tunnistaa erot akselien kesken. Välityksistä en pysty sanomaan mitään, ilman konekylttiä.

Kaksinopeusperässä on siellä kardaanilaipan luona melkoisen kokoinen vaihdelaatikko pultattuna kiinni akselin etupuolelle. Sen erottaa heti tavallisesta yksinopeusperästä sen suuren koon takia.

Ja nestejarrullisen akselinhan erottaa sitten helpoiten siitä, että onko akselin takapuolella paineilmajarrusylintereitä. Nestejarrullisessa sitten menee jarruletku vaan sinne jarrukilpeen.

Nämä nyt näin äkkiseltään kerrottuna, helppona erotuksena.

Lexa
Viestit: 7
Liittynyt: La Joulu 17, 2016 11:35 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja Lexa » Pe Kesä 29, 2018 9:40 am

Eikös tuo laipasta läpi tuleva akseli ole lukollisissa perissä (tämä sen takia, ettei esim. pyöränlaakeriremontissa tarvitse vetää vetoakselia ulos, jolloin lukon holkki tippuisi)??
Ainakin vanhassa 60-luvun ATK-akselissa, jossa ei lukkoa, molemmat vetoakselit on laipalliset.


Ja mikäs perä ja missähän tälläinen on ollut?

Osa no: 144 204 3541, välitys 5,04/6,96


Passas vanhan Jyryn (-64) ATK-perän tilalle suoraan, jopa vetoakselin boorit samat!!

Avatar
K-44SP
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja K-44SP » Su Heinä 01, 2018 8:31 pm

ATK-akselissa vetoakselin laipan kiinnitys napaan on 12kpl vaarnaruuveja. BTK-akselissa vetoakselin kiinnitys 10kpl vaarnaruuveja jotka ovat isompia kuin ATK-akselissa, myös vetoakselin laipat irrotettavat. BTR melko pitkälle sama kuin BTK, mutta kierteet milliset, vetoakselin laippa 8kpl vaarnaruuveja ja vanne isosilmäinen.

Vastaa Viestiin