Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Tuollainenkin Sherpa näyttää liikkuvan:

Kuva
Kuva

Löytyi Hesarin kesäkärryistä.
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Velu »

Uusimmassa koneviestissä oli muuten esittelyssä puimurista tehty sauna. Puimurin torvi toimi savupiippuna. :shock:

Sattuipa silmään, että Autoteknillisessä Käsikirjassa on käsitelty juuri noita Leylandin moottoreita, niiden rakennetta ja korjausta aika perusteellisesti, kokonaista 69 sivua. Oli ainakin o.39jotain, o.400, o.401 sitten oli o.600-moottorit ja power plus-moottorit. Suuttimien huollosta oli työohjeet myöskin. Jos kiinostusta on, voisin scannailla ne jutut pdf:ksi.
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Malttakaas hetki tai kaksi, meitillä oli jo puhetta, että rakennamme Leyland huoltokoulun saitille.
On nuo Leylandit sellaisia, että pelkkä kirjatietous ei suo parasta lopputulosta.
Ja tuossa mainitsemassasi opuksessa on turhan paljon työmenetelmissä erikoistyökalujen käyttöä
painotettu, perskele, kyllähän katajainen kansa vaikka harjanvarresta veistää erikoistyökalunsa :mrgreen: (tai sitten ei)
Kunhan keritään yritetään laittaa myös koeajoja/tutustumisia sisu/Leyland maailmaan.
Ja toiveitahan saa esittää, se on sitten kokonaan eriasia, mitä vapaaehtoisvoimin pystytään toteuttamaan...
Mutta saitti on hyvä, kun täällä ei sorruta samanlaiseen viisasteluun tyyliin;"Kyllä ne Jyryn peilinvarret, muuttui kesäkuun 3.päivä, eikä 6.päivä.
Koitetaan jatkossakin pysyä rakentavalla asialinjalla :shock:
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja sisua »

Leyland tuntuu olevan äärimmäisen mielenkiintoinen aihe.
Poimin masinistien palstalta tälläistäkin ;)
-SS- kirjoitti:Ei liene tarkoituksellista kettuilua happamet ja tölvivät kommentit. 70-luvun British Leyland-tuotemerkin kanssa tekemisiin joutuvat saavat helposti tietynlaisen tartunnan, siis vaikka British Leylandin palveluksessa oli aikakautensa parhaita verstas- ja työmiehiä, niin silti lähes koko tuotantovolyymin saaminen tuottamaan kelvotonta laatua oli oikeastaan ihme. Miten se saatiin aikaiseksi ? British Leylandissa oli joukossaan todella änkyröitä agitaattoreita, joita karsittiin esim. Fordin työhönotossa salaisien mustien listojen avulla. Ford joutui lopettamaan 70-luvun puolivälissä tämmöisen syrjinnän, mutta tehdas oli valmiiksi siirtänyt mm. voimansiirtolinjan kokoonpanoa esim. Antwerpeniin. "Basildonin tautia" jäi silti vielä kotimarkkinoiden Fordeihin ja globaalistikin moottorien laatua ei ole kiitelty.

Yksi kuuluisia British Leylandin agitaattoreita oli Derek "Red Robbo" Robinson, joka sai ennen työhönsä innolla ja ylpeydellä suhtautuneet sadat tuhannet työmiehet jättämään säännönmukaisesti ruuvit ja pultit löysälle ja asentamaan osia väärin päin tai jättämään lukituksia ja sokkia pois, silloin kun eivät olleet lakossa työmaalla nukkuneen asentajan puolesta. Vasta 80-luvun lopulla työläiset itse ymmärsivät miten heitä oli vedätetty, ja äänestivät kyseisen miehen pois tehtaan yhdistyksestä. Oli kuitenkin liian myöhäistä, ja kyseinen itsetuhoinen kausi teki lopun Englannin teollisesta ja teknologisesta mahdista.

Se, mikä tähän 70-luvun loordillisen siniseen englantilaiseen merkkiin liittyy, on sama pahantuulisuus ja änkyröinti, joka vaivasi jo kyseisen koneen kasannutta asentajaa aikanaan. Siksi itse vältän Leukulla ajamista ennen Masinisteihin kirjoittamista, jotta en itse tulisi lipsahtaneeksi kasvattamaan kommenteissani mitään erinomaisen hyvinmuodostunutta miehen sukuelintä otsaani.

Sitä, joka päivittäin Leukulla työskentelee, saamatta levätä välillä Fordin ratissa, pitää ymmärtää, nyt varsinkin kun olen taudin taustat kertonut.

Toivottavasti joku ottaa hernestä nenäänsä, sillä se oli tarkoituksenikin.

-SS-
Onneksi minun Leylandit ovat 60-lukulaisia ja korkeintaan 70-luvun alusta :lol:
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Oliskos mielenkiintoa syventyä Leylandin sekasorron vuosiin?
Löytyy hyvää materiaalia tuosta Michael Edwardesin ajasta.
Edwardeshan ei huono mies ollut, vaikka Afrikkalaisesta savimajasta tulikin, kuten agitaattorit pilkallisesti sanoivat.
Pelastihan samainen hemmo ennen niin suuren ja mahtavan Chloride akkutehtaankin ennen Leylandille saapumistaan.
Mielipiteitä saa taas esittää.
Jutusta tulee sitten piiiiiiiitkä, jos sellaisen haluatte...
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Tuota, pitkiä ja syventäviä vastineita olet antanut, että anna palaa.
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Haastateltuani 70 luvun Kontioilla (Leyland 0.410) ammattiaajoa ajaneita olen kyllä saanut moottorista aika
epäluotettavan kuvan.Vikoina esiintynyt ainakin putki-mäntäyhdistelmän kiinnileikkautumiset,jakopään rattaiden hajoaminen,
kampiakselin katkeamiset,laakeriviat ym.Paljon ollut myös tuurista kiinni.
Harrastekäyttöhän on sitten eri asia,siellähän ajosuoritteet ihan eri luokkaa.(miettikääpä vaikka tunti-ja kilometri-
suoritteita)Siellähän saattaa käytettykin "leukku"palvella vuosikausia moitteettomasti ja viisas varautuu käyttökuntoisella
varamoottorilla,kun ei siitä "leukusta" peruskorjaamallakaan taida "pomminvarmaa" saada.
Isommasta (0.690) koneesta sen verran että sylinterikannet "kypsyivät" neljässäsadassatuhannessa ja jos auto
perävaunukäytössä,niin sitten noin puolet siitä. Tämä muistivarainen tieto ammattikouluajoilta.(Vierailtiin TVH:n korjaamolla.)
Em.Faktat tietäen ei passaa ihmetellä,että Saksalais ja Ruotsalaismerkkejä suosittiin varsinkin yksityisellä puolella!
tapsa
Viestit: 22
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Noissa Leylandin eri versioissa on erilaiset vesipumput ja nestekiertoa on parannettu sellaisella imusarjan näköisellä lisäkappaleella blokin yläreunassa. onko tuo paranus tullut 0.410 mallin myötä. Niitä Butec sähkölaitteita kunnioitan. Rakenne on helposti korjattavissa, isot liukurenkaat ja hiilet sekä tosi tukeva laakerointi. Pitänee muistaa, että -60 luvulla butec teki vaihtovirtalatureita kun muut pelasivat tasavirtavehkeiden kanssa. Olen noita korjaillut parikymmentä vuotta ja yleensä butec on särkynyt b+ liitoksen irtoamisesta koneen käydessä, (sisu tehnyt huonot liitokset) tai toinen vika on laturin täyttyminen öljyn sekaisesta moskasta jolloin jäähdytys ei enää pelaa. Huomatkaa että butec:iin saa varaosia viellä nykyäänkin, siis neljäkymmentä vuotta toimiva varaosapalvelu.

t. tapsa
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Asia on juuri noin kun Tapsa kertoo! Butecin laitteet sotkevat kaikissa ominaisuuksissa Boschin ja Lucasin massatuotantohimmelit suohon.
Yleisesti vaan autosähkärit nakkaavat Butecit hankalana= lue tuntemattomampana merkkinä mäelle ja ruuvaavat jonkun yleismallin tilalle.
Se on juuri niin, että Butecia pystyy ja kannattaa korjata maailman tappiin asti.
Tiettyjen maiden sotavaoimatkaan eivät kalustoon kelpuuttaneet kuin Butecin kamoja!
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Niin ja gm-tietouskin alkanut jotenkin kummasti kiinnostaan, kun olis hieman sellaista kuumetta... Puretaan toisessa osiossa 6.2 tiisseli ja verrataan sitä 5.7 ja 6.5 koneeseen.
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Päivää! Ei tässä niinkään ole mihinkään kadottu, niinkuin aiemmin kesällä sanoin, että peeceeni on paskaakin paskempi ja nyt siitä pääsi LUCAS-teorian mukainen käyttöaine eli savu pihalle.
Periaatteesta en osta uutta peeceetä, joten jos jollain sattuu olemaan nurkissaan korjauskelpoinen pc, jossa muistia olisi edes riittävästi... yhteyttä tänne, kiitos! Koitan vaikka raitilta kerätä pulloja ja tällä huimalla tuotolla rahoittaa pc hankinnan yleihyödyllisiin tarkoituksiin.
Alkukesästä sanoin noista V.Paunun SiSU_LEYLAND_VANAJA ym. lasinegatiiveista ym, jotka löytyy, ne siis ovat todellakin LASILLE TEHTYJÄ VALOKUVA-AIHIOITA, EIVÄTKÄ MITÄÄN DIOJA.
Suomessa kaiketi 2-3 paikkaa, joissa noita voisi kehittää, aihiot kun ovat saaneet vettä, pölyä ym...
Nykyisellä peeceellä en todellakaan ala kuvia, enkä kyllä paljon tekstejäkään tekemään, viimeistään kolmannen tekstirivin kohdalla kaatuu siniseen ruutuun.
Paunun luvalla saisimme nuo sadat kuvat ym. kyllä käyttöön, kysyin asiaa...
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Hitsi, noi olis mahtavaa saada näkyville!. :shock:
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Juu, juu, niin olisi, kun joku kertoo mistä ne rahat tulee millä oikeasta lasilevylle tai hopealevylle tehdystä kuvalaatasta/negatiivista tehdään positiivi, elikä perinteinen valokuva, joka sitten voidaan skannata.
Itse en rahoittamaan ala, paikat kyllä tiedossa, ketkä pystyvät taikomaan noista kuvat esiin.
Elikäs ennen sitä ei juttu kauheasti etene.
Muitakin kultturihistorian aarteita on, mutta suurimman osan kanssa samankaltaisia ongelmia.
Väinö Paunu muuten oli maamme suurin SISU-VANAJA käyttäjä, suunnilleen vuoteen 1965 asti, kunnes tuli Leyland 0.400 ja eihän AEC huonommaksi voinut jäädä, he alkoivat kilpailemaan Leukun kanssa maailman huonoimman dieselmoottorin tittelistä, noo eihän AEC:n 505 koneessa oikein muuta huonoa ollut kuin kannentiivisteen kestämättömyys sekä aivan olematon vedenkierto.
Muistelevat vanhat linjurikuskit, kuinka laseja piti hangata suolapussilla ja kuskilla olisi pitänyt olla työsuhde etuutena pullo kossua, että olisi lämpimänä pysynyt, huonosta vedenkierrosta johtuen oli autojen lämmityslaitteet loordillisen siniverisyyden takaavia jo nollakeleissä...
Juu, hyvä konsti oli tietää koska kansipahvi alkoi olla kaputt; Kun pakoputkesta alkoi tulemaan VIHREÄTÄ savua :mrgreen:
Taisi Vanaja olla oikea eko-auto :P
Kuljettajia rekrytoitaessa oli suosittuja karsastavalla näöllä varustetut ehdokkaat; Toisella silmällä katseltiin ajomaisemia ja toisella lämpömittaria.
MM. London Transport lausahti 505 koneesta, sen olevan täysin sopimaton mihinkään käyttöön...
Hehän olivat hankkineet oliko jotain 700kpl muistaakseni AEC SWift linjuria, jossa tuo pikipata oli.
Kuten myös Leylandilla, oli AEC:lläkin hyvät koneensa AV/AH 760, EN 900, tuosta 760 koneestahan Legoland taikoi "UUDEN" TL-12 moottorinsa elonsa ehtoopäivillä.
AV=Vertical , AH= Horizontal, siis makaava tai pystypannu.
AEC:n 505 oli myös toisien käsissä herkkä leikkaamaan kiinni.
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Toi ekoauto juttu vihreineen savuineen oli hyvä :mrgreen: . Leukussa 680 kun sylinteriputki oli poikki ja hieman jo valunut alas oli kylmästartissa pakkasella savu lähinnä "normaalin" lisäksi tummanpuhuvan sinistä :lol:. Ihmeen pitkään moottorilla pystyi ajamaan tälläisenäkin. Stoppi tuli kun puristusrenkaat tippuivat "railoon" tai kansipahvi laski yön aikana vedet männän päälle ja startti oli mahdoton :mrgreen:.
Tyrvää
Viestit: 337
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hänen majesteettinsa kuninkaallista tekniikkaa= LEYLAND

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

No ilmankos pojat ,silloin kun määkin olin uusipoika ,kertoili hokemaa :Mikä rytinä ja pauhu,mäen alta nousee sauhu, esiin syöksyy linjavaunu , kyljessä lukee V.Paunu
Vastaa Viestiin