SA-1389

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

ZAU
Viestit: 614
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Proton kytkimen ilmaushan on helppo kun mikä, tarvitaan vain ladan tai vastaavan käsipumppu jossa sellainen pitkä putki, sinne jarruneste sisään ja rengasventtiili pois letkusta ja alataan työntämään ilmaruuvista nestettä järjestelmään.
Porttaali Uaz
JeeP wrangler

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

No itse olen käyttänyt tippakannua, jolle puskenut nestettä hyttiin päin - mutta kun koko sylinteri on ollut pois paikoiltaan, on siinä ollut vähän säätämistä että on saanut kaikki ilmat pois. Paska homma :mrgreen:

Minkäslainen se Ladan käsipumppu on? Sellaista en ole nähnyt ainakaan meillä päin :D ...tippakannusta tulee välillä nesteen sekaan kuplia, halvoissa kannuissa ei muutenkaan tiivisteet kestä.

ZAU
Viestit: 614
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja ZAU »

http://www.mansemotors.fi/ladan-rengaspumppu . Kai tuohon hommaan käy sellainen vaihteisto-öljyn ruuttakin, tosin raskas käyttää.
Porttaali Uaz
JeeP wrangler

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Ihan hyvä idea, kiitos! Tippakannulla toki homma hoituu mutta etunsa on tuollaisessa suuremmassa ruutassa jolla saa kerralla painettua nesteet toiseen päähän.

Ajattelin että voisi testata tuollaista kanyylia, ei maksa montaa euroa joten ei ole suuri häviö jos ei toimi :D

Samanlaisella on annosteltu presidentti Trumpin lääkitystä :mrgreen:
s-l500.png
s-l500.png (192.84 KiB) Katsottu 780 kertaa

Avatar
sisua45
Viestit: 3023
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Samanlaisella ruutalla, vähän pienemmällä, ilmasin kesällä oman Proton kytkintä. Ei onnistunut oikein hyvin, vikaa pääsylinterissä. Mutta sain tussaroitua sen välttävään kuntoon.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

sisua45 kirjoitti:
Ti Loka 06, 2020 5:37 pm
Samanlaisella ruutalla, vähän pienemmällä, ilmasin kesällä oman Proton kytkintä. Ei onnistunut oikein hyvin, vikaa pääsylinterissä. Mutta sain tussaroitua sen välttävään kuntoon.
Täytyy katella jos löytyisi joku "ylivoimainen" ruutta jolla toi ilmaus hoituisi nopeimmin. Kai sellaisen on joku keksinyt, eikä vain venäjällä :wink:


Nappasin Sisusta jäähdyttimen irti ja heti perään "sulatin" vasemman puoleisen metallikiinnikkeen irti. Tuli sitten heti selväksi missä vuotokohta on, eli alasäiliön ja kennoston välissä oli todella iso aukko, eli varmaan jäähdyttimeen on kohdistunut puristusta joka aukaissut sauman jossain vaiheessa.. Saumassa ei oikein yhtään tinaa muutenkaan.

Puhdistin ja hion juotosalueen puhtaaksi, myös sieltä sauman sisältä - parhaiten homma sujui Dremelin kaltaisella työkalulla. Sitten juotoskohtaan juoksutetta, joka tässä tapauksessa oli vähän vaseliinin tapaista hapokasta tavaraa. Itse tinaus olikin sitten oikeastaan tosi helppoa kun juoksute oli saatu kiehumaan, hommasin aiemmin tuollaisen keskikokoisen kaasujuottimen, joka osoittautui juuri oikean kokoiseksi. Tinana käytin 3.0mm Ph50Sn50 tavaraa. Itseasiassa sopivan tinan ja juoksutteen etsimiseen meni aika perhanasti aikaa, koska ns. vanhaa kunnon tinaa ei täällä Saksassa enää myydä, tai saa myydä. Tämä on kuitenkin kunnon tavaraa ja toimii kuin ajatus.

Testaisin jäähdyttimen vedenpitävyyden ja hyvin pysyy vedet sisällä 8) Oikeaoppista olisi varmasti pistää veden alle ja baari ilmanpainetta sisälle, mutta siihen ei ole nyt mahdollisuutta.

Juotosvehkeet ja tarpeet kaikkineen n. 40,- eur, eli maksoivat jo kerrasta itsensä.

Otin vielä lopuksi myös oikean puoleisen metallituen irti koska siitä syntynyt ruoste oli ikävästi jäähdyttimen ja tuen välissä. Seuraavaksi pitää metallituet puhdistaa ruosteesta ja juottaa paikoilleen.

Sanotaanko että kun on sopivasti mitoitetut työkalut hommaan (siis ei ainakaan liian isot!) ja tekee rauhassa niin oikeastaan ihan mukavaa hommaa. Lämpöä kun antaa sopivasti ja vain sinne minne pitääkin, niin pysyy jäähdytin kasassa...

Ps. Kuten kuvasta näkyy on mun tekemässäni saumassa vähän liiankin reilusti tinaa. Tinaa on kuitenkin sauma täynnä ja vielä päälläkin reilusti, oikeaoppista olisi kai pyyhkäistä märällä sienellä ylimääräiset pois - mutta ei kai sillä niin väliä. Saumahan jää muutenkin kiinnikkeen alle piiloon...
Liitteet
Juottamisessa käytetyt vermeet
Juottamisessa käytetyt vermeet
IMG_20201010_114058.jpg (171.64 KiB) Katsottu 672 kertaa
Noin iso aukko sieltä saumasta löytyi
Noin iso aukko sieltä saumasta löytyi
IMG_20201010_113207.jpg (132.5 KiB) Katsottu 672 kertaa
Sauma juotetttuna
Sauma juotetttuna
IMG_20201010_121535.jpg (120.96 KiB) Katsottu 672 kertaa
Viimeksi muokannut FBW, La Loka 10, 2020 2:21 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

.
Liitteet
Vertailuksi oikeanpuoleisen tuen alla on sauma ihan normaali ja kunnossa..
Vertailuksi oikeanpuoleisen tuen alla on sauma ihan normaali ja kunnossa..
IMG_20201010_124137.jpg (138.36 KiB) Katsottu 672 kertaa
Kyllä nyt pitää taas vedet sisällä
Kyllä nyt pitää taas vedet sisällä
IMG_20201010_122800.jpg (199.09 KiB) Katsottu 672 kertaa

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Jäähdyttimen kiinnikkeet hieman ruostuneet joten ajattelin tehdä uudet. Rakenne olisi hieman paranneltu alkuperäisestä, eli uudet kiinnikkeet olisivat jäähdyttimeen pultattavat. Helppo siis irroittaa tulevaisuudessa mahdollisien korjausten takia jne.
Liitteet
PSX_20201017_130048.jpg
PSX_20201017_130048.jpg (159.48 KiB) Katsottu 572 kertaa

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Uusi lavan etutuki ja samalla osa johon jäähdytin kiinnitetään tuli tehtyä valmiiksi.
Liitteet
PSX_20201018_170325.jpg
PSX_20201018_170325.jpg (248.92 KiB) Katsottu 525 kertaa
PSX_20201018_170140.jpg
PSX_20201018_170140.jpg (244.8 KiB) Katsottu 525 kertaa

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Otin kytkinsylinterit irti. Pääsylinterin männän kumiosa oli hypännyt urastaan, mikä oli yllätys uudehkon kumiosan ollessa kyseessâ. Etsin uuden kumin ja jos löytyy vaikka uusi mäntäkin... Mânnän pituus 2" ja halkaisija 7/8", valmistaja Lockheed. Muuten kaikki muut osat uutta vastaavat kummassakin päässä.
Liitteet
PSX_20201025_125602.jpg
PSX_20201025_125602.jpg (62.68 KiB) Katsottu 390 kertaa

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Syksyn värit. Yöllä oli ilmestynyt naapurin projekti, myös vuodelta '77.
Liitteet
PSX_20201031_085523.jpg
PSX_20201031_085523.jpg (297.55 KiB) Katsottu 279 kertaa

Avatar
sisua45
Viestit: 3023
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Nuo vehkeet ovat kovinkin tuttuja toisilleen vuosien takaa, varsinkin kun ne olivat valkoiseksi maalattuja.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Juu, ja onhan nuo merkit muutenkin seisoskelleet samoissa myyntiriveissä noihin aikoihin :)

Vastaa Viestiin