SA-1826

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

SA-1826

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

SA-1826 Tyypiltään SISU A-45 CI-4x4/3400 on otettu käyttöön 21.04.1981 ja myyty Tervolan huutokaupassa 31.08.2005
Auto on ilmeisimmin palvellut Sodankylän nurkilla ja huutokaupan jälkeen mennyt Rovaniemelle, josta se erään harrastajan avustuksella päätyi Savon maalle.
Autossa oli pieniä puutteita, renkaita rikki, vaihteiston niveliä puuttui, kaasuvaijeri puuttui, kytkinletku puuttui, jäähdyttäjän letkut vuoti, kone jumissa, jarrukellot puuttui, ikkunoita rikki..
Kone ei ollut pahasti jumissa, kopsautus männän alle riitti. Muita puuttuvia osia hommailtu ja seuraava omistaja jatkaa mihinkä jäin. Auto myyty syksyllä 2013 eteläsuomeen harrastajalle.

Kuvassa ensimmäinen oikealta. Siitä vasemmalle SA-1626, SA-732 ja SA-1797

Kuva
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1826

Viesti Kirjoittaja FBW »

Pirun komea rivistö 8)

Hienoa että sait Proton pelastettua ja sille löytyi hyvä koti. Kuvassa taitaa vielä puuttua kuljettajan sivuikkuna. Omassa kun on Leylandin kone niin pistää silmään tuo Valmet-koneisen "suoraviivainen" , suorastaan vettä hörppivä pakoputki. Muistaakseni kun joskus vertailin niin Leylandissa (turbolla) oli selvästi isompi halkaisija.
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1826

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Enpä ole putkistoja mittaillut, mutta pöntölle asti kaikissa valmeteissa ollut saman näköinen, mutta tota viimeistä pätkää ollut kolmea erilaista. Yleensä päässä on pieni kulma, että putki tulee suoraan sivulle.
Taitaa mullakin olla molemmissa AH-malleissa hieman eroa.
Jay
Viestit: 7
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1826

Viesti Kirjoittaja Jay »

Hei vaan kaikki Sisualaiset.

Seitsämän vuoden etsinnän ja parin vuoden tälläkin palstalla keskustelua seuraamisen jälkeen voin ilokseni todeta että tämä yksilö asustaa nykyään meillä. Jarruongelman ja sähköttömyyden vuoksi proto siirtyi viime viikolla lavetilla Seinäjoelta nykyiseen kunnostuspaikkaansa. Pienen päänraapimisen jälkeen sain jarrut pelaamaan kohtuullisesti. Sähköjä ehdin tutkia sen verran että sulaketaululle asti kaikki on kunnossa. Kaikki epämääräiset johdot kiskoin irti sitä mukaa kun niitä esille tuli. Paineilmajärjestelmät vaikuttaisivat toimivan, vaikkakin pieniä vaihtokohteita ja puutteita esiintyy. Laatikko toimii juuri niinkuin edellisessä ajamassani protossa (SA-1644) vuonna 1997. Valmetin koneessa on kuultavissa sivuääni, jota pitää alkaa tutkia.

Ensimmäisenä esiin tulleita puutteita ovat:
* Sisu-logo keulalta, check!
* Puuttuva kuskin ikkunan karmi, check!
* Puuttuva toinen tuulilasi, check!
* Pyyhkijän moottorit + varret, osittain check!
* Takavalot, jotkut valot on!
* Mittarien vaijerit puutteelliset, check!
* Toinen peiliteline ja kaikki peilit, check!
* Kuskinoven rajoitinkumi rikki, check!
* Kaikki vanerit vaihtokuntoiset.

Lisäksi tietenkin huoltokohteita varmasti riittää. Jos kukaan ei tunnusta vaihtaneensa nesteitä, vaihtoon meneevät kaikki. Entiset omistajat ja kuljettajat voisivat laittaa yksäriä, niin saadaan kilometrit kirjoihin.
Viimeksi muokannut Jay, Pe Maalis 05, 2021 11:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jay

Reverse Engineer
SA-1826 asioidenhoitaja
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1795
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1826

Viesti Kirjoittaja sisua »

Hyvä homma, että SA-1826 menossa kunnostukseen!

Valmetin koneen sivuääni kannattaa paikantaa ennen isompaa pauketta.
Omassa Protossa, jossa Valmetin kone, jäähdytinneste oli valahtanut öljytilaan aiheuttaen laakerivaurion (ennen minulle tuloa).
Täältä sivulta löytyy juttua Valmetin koneista ja tämän palstan käyttäjä "sisua45" tietää kaiken tarvittavan ja vähän enemmänkin Valmetin moottoreista :D
Jay
Viestit: 7
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Hölmöläisen hommia puutelistan muodossa

Viesti Kirjoittaja Jay »

Hei vaan kaikki sisualaiset.

Pikkuhiljaa on touhuttu proton kanssa ja välillä on päästy jo muutama lenkki ajamaankin. Mutta paljon on tekemistä. Lava nostettiin pois että mukavampi touhuta rungon sisällä. Tarkoitus ei ole museoida, mutta käydä sen verran läpi että uskaltaa ottaa kavereita kyytiin. Sitä mukaa kun paikkoja tutkitaan, vedetään uutta maalia pintaan. Katto piti korjailla, että ei kabiinin sada. Pieniä viimeistelyitä vaille. Sen jälkeen uskaltaa taas laittaa sulakkeita takaisin. Sähköt periaatteessa toimii, mutat tosinna vesinoro valui suoraan sulakerasiaan ja pääkytkimen kääntäminen poltti puolet sulakkeista sateen jälkeen. Tässä väliaikapose.
Kuva

Puutelista lyhenee toisesta päästä ja täyttyy toisesta. Onko tämä nyt sitten sitä hölmöläisen hommaa.
Palataan puutelistaan kohta, mutta osaisiko joku vastata muutamiin kysymyksiin:
  • Lämppärin kaihdin. Onnistuin ilmeisesti rikkomaan jousen. Onko joku saanut sitä ehjättyä ja jos niin miten. Toimi ihan hyvin ennen kun irroitin kankaan puhdistusta varten. Kun rullasin takaisin onnistuin ilmeisesti kiristämään liikaa, kun nyt pyörii tyhjää.
  • Onko vaihteiston linkuissa jotain paikkoja joita voi kiristellä että tuntuma palaisi, vai onko vaan alettava vahtamaan niveliä. Mulla on ainakin yksi tanko korvattu kierretangolla, joten olisin kiinnostunut löytämään alkuperäisen. Saa ilmianta itsensä, jos romulaarissa on ylimääräisiä. Siis tuo tanko jossa mulla on UN-värinen nivel.
    Kuva
  • Mitä tässä on oikein tapahtunut ja miten tätä on yritetty korjata. Ja miten lähtisitte tätä korjaamaan. Kurkistin salaojakoneen minimecin perään ja siellä oli vaan vaijeri katkennut, mutta tuo ulkorinki oli ehjä. Tässä näyttää kuin joku olisi rälläköinyt tuollaiset urat akseliin ja hitsannut keskelle tuollaisen klöntin. Vai onko nämä kaikki tällaisia. Kierrosluku
    mittari olisi kiva kun toimisi. Mulla olisi tuohon 4mm neliölähdöllä oleva "sulake", mutta ei se nyt käy. Myös kulmavaihde on aika tahmea. Olisiko jollain ehjää ylimääräistä.
    Kuva
  • Voisiko joku kertoa mitä näissä on ollut kiinni. Olivat kiinni lämppärin torvessa joka työntää happea ikkunalle.
    Kuva
  • Osaako joku kertoa minkälainen sammutin siihen kumipäälysteiseen tellinkiin kuuluu.
  • Kuuluuko a45 alkuperäisiin varusteisiin ketjut. Jos kuuluu, missä niitä on säilytetty? Kuva olis kiva, jos niille pitäisi olla jotkut koukut.
  • Olisko jollain laittaa kuvaa minkä näköinen talla akkuja pitelee kiinni.
Sitten tämänhetkiseen puutelistaan:
  • Olisko jollain ylimääräistä proton vaihdekepin nuppia, siis 5RUL.
  • Se kaihtimen rulla jos jollain on ehjää.
  • Lämmityslaitteen hana. Tuskin hanan katkenneelle akselille on korjaussarjaa.
  • Sammutin alkuperäiseen telineeseen.
  • Löytyisikö joltain sisun akseliin öljytäyttötulppaa, koodi on 90830-16100. On jotain 1/2" bsw tjsp.
  • Olisiko jollain edullisesti myydä rattiakselille sopivaa pienempää rattia. Myös muuten rikkinäinen tai mortin jyrsimä, mutta ehjä keskiöinen kelpaisi. Sorvataan siitä vaikka adapteri ralliratille.
  • Aurinkolippa tai vaikka kaksi.
  • Ohjaamon valo sekä moottoritilan valo. Varmaan turha kysyäkään josko jollain olis pelkkiä kansia. Pohjat on jonkin kuntoiset.

    Tässä nyt alkuun. Laittakaa osista viestiä jos löytyy ja muita vinkkejä saa jakaa täällä seinälläkin.
Jay

Reverse Engineer
SA-1826 asioidenhoitaja
Juhnu
Viestit: 112
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hölmöläisen hommia puutelistan muodossa

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Jay kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 10:53 pm Hei vaan kaikki sisualaiset.

Pikkuhiljaa on touhuttu proton kanssa ja välillä on päästy jo muutama lenkki ajamaankin. Mutta paljon on tekemistä. Lava nostettiin pois että mukavampi touhuta rungon sisällä. Tarkoitus ei ole museoida, mutta käydä sen verran läpi että uskaltaa ottaa kavereita kyytiin. Sitä mukaa kun paikkoja tutkitaan, vedetään uutta maalia pintaan. Katto piti korjailla, että ei kabiinin sada. Pieniä viimeistelyitä vaille. Sen jälkeen uskaltaa taas laittaa sulakkeita takaisin. Sähköt periaatteessa toimii, mutat tosinna vesinoro valui suoraan sulakerasiaan ja pääkytkimen kääntäminen poltti puolet sulakkeista sateen jälkeen. Tässä väliaikapose.
Kuva

Puutelista lyhenee toisesta päästä ja täyttyy toisesta. Onko tämä nyt sitten sitä hölmöläisen hommaa.
Palataan puutelistaan kohta, mutta osaisiko joku vastata muutamiin kysymyksiin:
  • Lämppärin kaihdin. Onnistuin ilmeisesti rikkomaan jousen. Onko joku saanut sitä ehjättyä ja jos niin miten. Toimi ihan hyvin ennen kun irroitin kankaan puhdistusta varten. Kun rullasin takaisin onnistuin ilmeisesti kiristämään liikaa, kun nyt pyörii tyhjää.
  • Onko vaihteiston linkuissa jotain paikkoja joita voi kiristellä että tuntuma palaisi, vai onko vaan alettava vahtamaan niveliä. Mulla on ainakin yksi tanko korvattu kierretangolla, joten olisin kiinnostunut löytämään alkuperäisen. Saa ilmianta itsensä, jos romulaarissa on ylimääräisiä. Siis tuo tanko jossa mulla on UN-värinen nivel.
    Kuva
  • Mitä tässä on oikein tapahtunut ja miten tätä on yritetty korjata. Ja miten lähtisitte tätä korjaamaan. Kurkistin salaojakoneen minimecin perään ja siellä oli vaan vaijeri katkennut, mutta tuo ulkorinki oli ehjä. Tässä näyttää kuin joku olisi rälläköinyt tuollaiset urat akseliin ja hitsannut keskelle tuollaisen klöntin. Vai onko nämä kaikki tällaisia. Kierrosluku
    mittari olisi kiva kun toimisi. Mulla olisi tuohon 4mm neliölähdöllä oleva "sulake", mutta ei se nyt käy. Myös kulmavaihde on aika tahmea. Olisiko jollain ehjää ylimääräistä.
    Kuva
  • Voisiko joku kertoa mitä näissä on ollut kiinni. Olivat kiinni lämppärin torvessa joka työntää happea ikkunalle.
    Kuva
  • Osaako joku kertoa minkälainen sammutin siihen kumipäälysteiseen tellinkiin kuuluu.
  • Kuuluuko a45 alkuperäisiin varusteisiin ketjut. Jos kuuluu, missä niitä on säilytetty? Kuva olis kiva, jos niille pitäisi olla jotkut koukut.
  • Olisko jollain laittaa kuvaa minkä näköinen talla akkuja pitelee kiinni.
Sitten tämänhetkiseen puutelistaan:
  • Olisko jollain ylimääräistä proton vaihdekepin nuppia, siis 5RUL.
  • Se kaihtimen rulla jos jollain on ehjää.
  • Lämmityslaitteen hana. Tuskin hanan katkenneelle akselille on korjaussarjaa.
  • Sammutin alkuperäiseen telineeseen.
  • Löytyisikö joltain sisun akseliin öljytäyttötulppaa, koodi on 90830-16100. On jotain 1/2" bsw tjsp.
  • Olisiko jollain edullisesti myydä rattiakselille sopivaa pienempää rattia. Myös muuten rikkinäinen tai mortin jyrsimä, mutta ehjä keskiöinen kelpaisi. Sorvataan siitä vaikka adapteri ralliratille.
  • Aurinkolippa tai vaikka kaksi.
  • Ohjaamon valo sekä moottoritilan valo. Varmaan turha kysyäkään josko jollain olis pelkkiä kansia. Pohjat on jonkin kuntoiset.

    Tässä nyt alkuun. Laittakaa osista viestiä jos löytyy ja muita vinkkejä saa jakaa täällä seinälläkin.
Hei vaan
-Minä purin kaihtimen toimimattomana pois eikä ole ollut ikävä.
-Arvelen että tuon mittarin kulmavaihteen "klöntin" kun vedät pois niin alta löytyy paikka sille sulakkeelle. Vai olikohan näissä sellainen "T" muotoinen se sulake.
-Ketjut kuuluu varustukseen, ketjut ovat roikkuneet akkukotelon/moottorin kohdalla molemminpuolin lavan alla. Mutta ruoste raiskaa lavaa ja irrottaa koukut.
Koukkuja on ollut monenlaisia ja minulla taitaa olla jostain 20mm pyörötangosta väännellyt.
- Ainakin minun protossa se hana on ihan tavallinen "palloventtiili" joten lvi-kaupasta löytynee ratkaisu.
Tyrvää
Viestit: 333
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1826

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Toisiaan se kaihrin taitaa olla tarpeeton. Hain säleverholiikkeestä rullaverhon rungon ja siittä otin omaani sen jousen.
Jay
Viestit: 7
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1826

Viesti Kirjoittaja Jay »

Tyrvää kirjoitti: La Maalis 13, 2021 9:02 pm Toisiaan se kaihrin taitaa olla tarpeeton. Hain säleverholiikkeestä rullaverhon rungon ja siittä otin omaani sen jousen.
Nyt tyhmä kysymys. Missä se jousi sijaitsee. Kuvittelin että se on sillä rullan sisällä, joten miten se purkautuu. On se mulla jo telineestään irti ja litistettyjä on molemmat päät, joten jotain väkivaltaa se vaatii että purku jatkuu. Saa laittaa kuvia esimerkkisuorituksesta.
Jay

Reverse Engineer
SA-1826 asioidenhoitaja
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1826

Viesti Kirjoittaja FBW »

Multa löytyisi uusi kahdin Protoon, avaamattomassa Patrian muovissa. Ollut vajaa 20 vuotta varastoituna meikäläisen kassaholvissa :mrgreen:

Hintaa pitäisi saada 50,- sisältäen postikulut Suomeen. Voin pistää kuvan jos kiinnostaa :)

Onnittelut Proton hankinnasta!
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1826

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kysyit mistä voisi vaihdetuntumaa kiristää, yksi paikka on se laatikko hytin alla missä vaihdekeppi on kiinni. Kannattaa ottaa se laatikko käsiin ja avata, sisältä käsin voi sen tiukkuutta säätää. Räjäytyskuva on tuon PDF:n viimeinen sivu: https://www.sisua.net/other/korjaamo-oh ... to_BVQ.PDF
Jay
Viestit: 7
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1826 BVQ öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Jay »

BVQ vuotaa öljyt pihalle. :shock:

Ennen kun alan kaivinkoneella siirrellä osia tontilla, kysytäämpäs taas neuvoja täältä. Päävaihteisto siis ei pidä öljyjä sisällä. 'tarkoitus oli vaihtaa laatikkoon uudet öljyt, mutta ei sieltä tullut kun 2-3 litraa ulos propusta. Laitoin uutta tilalle, mutta se näyttäisi valuvan hännän stefasta poikkipalkin päälle ja siitä sitten Öljynimeytysmattoon. :roll: EI varmaan ensimäinen lyhyt proto, joka näin tekee. Muistelenko oikein, että laatikot on linjattu ja kiinnikeet hitsattu linjaan. Vai johtuuko se stefan rikkoontumien jostain muusta?

Onko siis todennäköistä että vain stefa tarvitsisi vaihtaa tiiveyden palauttamiseen. Ja onnistuuko stefan vaihto laatikkopaikallaan nostamalla jakolaatikko pois perästä. Vai etsinkö samantien uuden laatikon.

Jos joku osaa listata todennäköisyysjärjestyksessä vaihtoehdot juurisyylle, kyseisen korjauksen varaosanumerot ja lyhyen ohjenn toimenpiteistä korjaukseksi, kiitän taas parviälyä. En oikein hahmottanut kun yritin varaosakuvastoa selata, mitkä osat olisivat todennäköisimmät, joten jos nurkissa pyörii tähänkin korjaukseen osia, saa tarjota. Myös jos napojen öljyvuotojen tilkkimiseen on jollain osat /lista vaihdettavista osista ja jopa ostopaikka, niin kiitän taas.
Jay

Reverse Engineer
SA-1826 asioidenhoitaja
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1826

Viesti Kirjoittaja FBW »

En osaa vastata mistä vuotaminen johtuu, mutta se stefan vaihto onnistuu ihan laatikko paikallaan - ainakin jatketussa mallissa, lyhyestä mallista ei ole kokemusta. Eikö sitä koomista niveltä saa laatikon ja jakiksen välistä poistettua ilman että pitää laatikoita nostella pois? Se stefa ei paljoa maksa kun on ihan yleiskokoinen osa ja saa monesta kaupasta. Vanhasta stefasta varmasti näkee sen numeron jonka avulla uusi osa löytyy, ainakin tähän asti on kaikista löytynyt...

Kokemusta on että kerran on uusi paikalleen laitettu stefa vuotanut aivan helvetisti, en nyt muista mikä oli syynä mutta oli varmaan asennusvirhe. Jos ei laatikon kuori oli murtunut tms. niin varmasti se stefan on syypää - saattaa olla vain vanhuuttaan.
Jay
Viestit: 7
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1826

Viesti Kirjoittaja Jay »

FBW kirjoitti: Pe Kesä 11, 2021 10:12 pm En osaa vastata mistä vuotaminen johtuu, mutta se stefan vaihto onnistuu ihan laatikko paikallaan - ainakin jatketussa mallissa, lyhyestä mallista ei ole kokemusta. Eikö sitä koomista niveltä saa laatikon ja jakiksen välistä poistettua ilman että pitää laatikoita nostella pois?
Näin nyybinä juuri näitä asioita täällä kyselenkin. Tulee yleensä halvemmaksi kun kuuntelee viisaampia. Pitkässä mallisahan tosiaan kardaani lähtee välistä, joten helpompi touhuta. Jos lyhyestä jollain kokemusta niin mielellään tällaiselle palstalle sen tiedon haluaisin saada.

Ei se tässä tapauksessa ole mahdoton homma avata jakiksen pultit ja hieman siirtää tai nostaa kokonaan pois, mutta onhan se oma hommansa. Sekään ei vielä ole selvillä mahtuuko jakolaatikko nousemaan ylöspäin vai pitääkö esim tankki ottaa pois.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös öljynmäärä mitä tuonne laatikkoon pitäis mahtua. Se värillinen Sisu A-45 Ci ohjekirja sanoo BVQ öljynmääräksi 11 litraa, mutta korjaamokirjoissa vain 7 Litraa. Täytetään nyt ensin siihen täyttöaukon alareunaan ja katsotaan paljonko menee. Vuotavaan laatikkoon sain menemään ehkä 4 litraa, ennen kun vuoto alkoi näkyä. Yritin tutkia korjaamokirjoista potentiaalisia varaosanumeroita ja totesin että onhan siellä tietenkin muitakin potentiaalisia vuotokohtia; sivuakselin kansi, tuo ulostuloakselin stefa, voiman ulosoton akseli ja varmaan monta muutakin. Osassa stefoja, osassa paperitiitisteitä. Mutta vuoto näyttäisi olevan keskilinjassa, joten jompikumpi noista ensin mainituista. Ei vaan taas ollut enää aikaa alkaa tutkia tarkemmin ja autoa ei voinut purkaa siinä missä oli, joten pitää purkaa omassa ruudussaan. Raportoin tänne kun korjaus/vika löytyy.
Jay

Reverse Engineer
SA-1826 asioidenhoitaja
Vastaa Viestiin