1327

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Katsastusmatkalla nopeusmittari lopetti toiminnan. Eilen otin mittarin vaijerin syyniin ja poikkihan se oli. Mistä kannattaa lähteä kyselemään uutta tilalle? Varmaan muissakin sisuissa sama.
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Mittarin vaijeri olikin noin 15 cm vaihdelaatikon päästä mennyt poikki. Vaijeri sai lyhentyä sen verran, joten mittari pelaa jälleen.

Tänään koitetaan jumpata uutta käytettyä rengasta paikoilleen. Vanha on jo irti. Tuskinpa tuossa mitään muuta erikoista on kuin tuo "vannenauhan" saaminen kohdalleen. Tosin se ei ollut irrotettaessakaan lähimainkaan kohdallaan ja silti on sisäkumi kestänyt..

Eilinen rengasmyyjä myi myös pyyhkijän sulan ja varren kontiosta. Vaikuttaisi hyvin lähelle sopivalta. Kontio olisi kyllä käheä peli kanssa. Jotenkin silmälle sopiva koppa ja suomalaisen autoilun historiaa...
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Pahoittelut parin kuukauden radiohiljaisuudesta. Asioita on kuitenkin tapahtunut, mutta jostain syystä kirjoittaminen tänne on jäänyt vähemmälle.

Ensinnäkin heinäkuun puolella baijerilainen moottorivärkki päätti yrittää lävistää sisua taka vasemmalta.

Kuva

Seuraamukset olivat kohtalokkaat peltilehmille. Baijerilainen oksenti erilaisia nesteitä tantereelle ja ratti lopetti tottelemisen. Sisussa puolestaan takarengas kävi ilmeisesti niin edessä, että lehtijousi hyppäsi takaa koko liuku systeemin alle. Renkaasta irtosi pari nappulaa lisää ja takapuskuri sai hieman hopeaa maalia, mikä ei oikein sovi muiden värien skaalaan.

Heinäkuussa ei sitten kannata ajaa yhtään kolaria... Viikon päivät meni, että pääsin edes jutulle korvausihmisen kanssa. Toinen viikko sitten väännettiin kättä summasta. Noh, homma on nyt taputeltu.

Lavalta otettiin eltaantuneet vanerit irti ja laitettiin vaihtaen puolen tusinaa putken pätkää lavarakenteisiin. Yksi runkopalkkikin oli täynnä dieseliä kun rakenteisiin porailin reikiä kotelosuoja-ainetta varten. Mietittiin hieman tekisikö autosta vain oikealta puolelta tankattavan mallin, vai miten homma hoidetaan. Tällä hetkellä taidetaan tilkitä poraamani reiät ja miettiä asiaa myöhemmin. Toimiihan tuo auto, vaikka koko lava ranka olisi polttoainesäiliötä.

Kuva

Fosforihapolla ja harjalaikalla pohjat. Tämän jälkeen mattamustaa 2k maalia päälle. Eli ppg selemixiä pintaan. Tuo on kyllä vakuuttavaa kamaa pinta ja pohja samassa. Ennenkin sillä tullut rötvättyä ja toistaiseksi maalit pysyneet kiinni. *Kop kop* Ainakin masivill Lahdessa myy ja sieltä löytyi armeijan vihreän reseptikin!

Kuva

Ennen lavan rakenteet oli pääosin vihreää. Jatkos pätkä sitten mustaa ja muutama muukin paikka. Nyt en viitsinyt lähteä kahta maalia tuonne sekoittelemaan kun kaikki jää kuitenkin vanerien alle piiloon. Vähän houttaisi moottorikoppa ja pressun putket vetää myös mustalla, mutta taidan niiden suhteen nyt kuitenkin kunnioittaa alkuperäisiä värejä. Jos tätä vaikka museomiehelle pääsisi näyttämään.

Seuraavaksi täpätään piiloon kuskin ovesta ja lokarista ruosteet. Myös lavan kylkien kaikki alakourut menee vaihtoon. 30x30 u-profiilit maannet tuossa tallissa jo toista kuukautta. Jos sitä pikku hiljaa saisi mokomat vaihdettua. Varmaan vaihtuu vanerit kyljissäkin. Ellei nyt ole sittenkin timanttisessa kunnossa nuo vanhat. Vähän epäilen pehmenneen tuolta rankojen sisältä.

Sen jälkeen homma on maalausta vaille. Jo tässä vaiheessa tietää ilmeen muuttuvan todella paljon kun laite on ympäri kierretty pensselikädessä.
proto
Viestit: 568
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja proto »

Kyllä tulee hyvä ja hieno 👍
Kannattaa tarkastaa taka-akselin jousien keskitapit ja onko kardaani työntänyt jakolaatikkoa törmäyksessä.. Tuskin siellä mitään on mutta varmuuden vuoksi.
tsipi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Roto olis nyt pensselöity ja tarvii kyllä sanoa ilmeen muuttuneen vietävän paljon.

Kuva

Alustavasti sovin jo museomiehen kanssa tärskyt ensi viikolle. Siis ihan vaan nopea tsekkaus, mitä kaikkea pitäisi tehdä kyseistä titteliä varten. Sisustaan ei olla kajottu millään tavalla ja puhelimessa kuulosti siltä, että tj-tekstit pitäisi poistaa jne. Sitä me ei ruveta tekemään. ymmärrän kyllä, jos siitä nyt tulee kynnyskysymys. Minun mielestä ne kuuluu tuon auton historiaan ja kyseiset varusmiehet ovat varmaan kolttosistaan jo esat ja pekat kärsineet.

Mutta kahtotaan mitä päijät-hämeen mobilistit ovat mieltä.
Vastaa Viestiin