SA-1343

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Touko
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

SA-1343

Viesti Kirjoittaja Touko »

Olen nyt noin puolitoista vuotta täällä palstalla pyörinyt ja huomannut, ettei porukka polje maan rakoon tällaisia kuorma-autoilun amatöörejäkään. :oops: Siksi uskallankin "tulla ulos tallista" ja esitellä vihdoin viimein oman vapaa-aikani sulostuttajan:

SA-1343

Sisu A-45 CV 4x4 / 3700, vm. 1973. Käyttöönotto 10.12.73. Mallimerkinnän mukaisesti turbottomalla Leukulla ja peruskorjauksessa pidennettynä.

Auton mukana tullut SA-huoltokirja on päivätty heinäkuussa 1993 Hämeen rykmentissä. Samoihin aikoihin on autolle tehty varastointihuolto, joka on uusittu loppuvuodesta 1997 nimikkeellä "varastointihuolto 5v". Onkohan ehkä niin, että auto on varsinaisesti palvellut jossain muussa varuskunnassa, mutta tullut Lahteen varastointia varten ja saanut siinä yhteydessä uuden huoltokirjan? Santahaminan protothan lähtivät myös varastoon Lahteen talvikaudella -94-95. Jos jollakulla on tarkempaa tietoa tästä varastointihommasta tai siitä, missä kaikkialla 1343 on uransa aikana palvellut, saa mielellään kertoa.

Auto on otettu naftaliinista taas ajoon ilmeisesti vuonna -98 ja palvellut sitten Lahdessa, kunnes myytiin Kalkussa keväällä 2005. Auton ensimmäinen siviiliomistaja pintakunnosti (puhdistus, maalaus jne.) ja museorekisteröi sen heti hankinnan jälkeen. Joku hetkellinen hulluus iski ja ostin Sisun syksyllä 2005. Se oli samalla kertaa ensimmäinen harraste- ja kuorma-autoni. Enkä ole edes kovin montaa kertaa katunut hankintaani.

Harrastus Sisun ympärillä on ollut pienimuotoista: kilometrejä on kertynyt aika vähän, ajo on lähinnä "pihatöitä" mökillä (aina pitää keksiä syitä hoitaa hommat protolla) :lol: ja kevyttä hupiajoa ihan teitä pitkin. Huollot ja korjauksetkin on enimmäkseen pientä puuhastelua, alan osaaminen kun rajoittuu intin kuskikurssilla vuonna -94 opetettuihin asioihin ja huoltotilat sekä -kalut on vajavaiset. Mutta tekemällähän sitä aina jotain rikkoo ja sitten oppii. Ja onhan tuosta rohjosta kyllä paljon iloa ihan pihan koristeenakin.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1343

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Autosi on ilmeisesti samaa sarjaa kuin minun SA-1337. Onko sulla oikean puoleista taka sivu ikkunaa?

Laita kuvia omastasi protostasi, jos pystyt. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1343

Viesti Kirjoittaja sisua »

Kuvat (14 kpl) löytyvät galleriasta: http://www.sisua.net/gallery/v/SA-1343/
Malliksi pari kuvaa:
Kuva

Kuva
Touko
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1343

Viesti Kirjoittaja Touko »

sisua45 kirjoitti:Autosi on ilmeisesti samaa sarjaa kuin minun SA-1337. Onko sulla oikean puoleista taka sivu ikkunaa?
Juu, pikkuikkuna löytyy.
sisua45 kirjoitti:Laita kuvia omastasi protostasi, jos pystyt. :wink:
Sisua-ylläpito lisäsikin juuri kuvapaketin galleriaan. Kiitos siitä! :D Ne kesäiset poseerauskuvat on viime viikonlopulta.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1343

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Juu, pikkuikkuna löytyy.
Mulla ei ole sitä ikkunaa, kumma juttu.

Onko tässä pelissä pyöreät, vai kulmikkaat varoitus valot kojelaudassa? SA-1337:ssa on pyöreät (1973), ja mun armeijan kuittiautossa SA-614 oli kulmikkaat (1973).
SA-1343

Sisu A-45 CV 4x4 / 3700, vm. 1973. Käyttöönotto 10.12.73.
Tuona samana päivänä on ostettu minun olohuoneessa oleva Valmet-seinäkello. Minä itse olin silloin yhden päivän ikäinen... :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Touko
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1343

Viesti Kirjoittaja Touko »

sisua45 kirjoitti:Onko tässä pelissä pyöreät, vai kulmikkaat varoitus valot kojelaudassa? SA-1337:ssa on pyöreät (1973), ja mun armeijan kuittiautossa SA-614 oli kulmikkaat (1973).
SA-1343:ssa on kulmikkaat kojelaudan merkkivalot. Mikä sitten lie logiikka ollut vanhanaikaisen ja "modernin" kojelaudan asennuksissa. Oman autoni osalta järkeilin aiemmin, että neliskanttisilla valoilla oleva kojelauta olisi tullut peruskorjauksen yhteydessä, sen verran 80-lukulaisilta nuo merkkivalot näyttävät. Mutta sitten näin sen vuoden -76 Tekniikan Maailmassa olleen artikkelin Proton koeajosta, ja jo siinä oli tuo tuoreemman oloinen kojelauta.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1343

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tämä SA-1343 löytyy tuolta videolta alkaen kohdasta 7:02... https://www.youtube.com/watch?v=DG5Wuh_zfng

Harmi ettei videolla näy paljoa, mutta tulipa kuitenkin bongattua!

Olin nimittäin tuossa kyseisessä Pirkanmaan Maatalousnäyttelyssä 1981 vekarana siivoamassa roskia, päästiin siten kavereiden kanssa ilmaiseksi sisään :)
raihna
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1343

Viesti Kirjoittaja raihna »

1343 ja 1344 oli Lahdessa jo 1989.
Vastaa Viestiin