SA-1389

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 777
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Mittarit ovatkin sitten mukavaa iltapuhdetta. Päätin irroittaa kaikista lasit jotta pääsisin puhdistamaan mittaritaulun kokonaisuudessaan. Homma pitää suorittaa pienellä varovaisuudessa esim. pienen lattapäisen ruuvimeisselin avulla. Mittarin kehysrengas on hieman sorvin tapaisella laitteella pyöräytetty ja suljettu paikalleen. Varovaisesti milli kerrallaan aukaisemalla renkaan saa säilymään ehjänä. Päätin uudelleen käyttää vanhat, tosin uusia renkaitakin saa esim. eBaystä muistaakseni n. 6,- hintaan/kpl. Tällöin voi valita myös kiilloitetun pinnan.

Lasin irroituksen yhteydessä huomasin että alla oleva hopeinen rengaskehä oli hieman liimainen eikä liimaa saanut pois muuta kuin asetonilla. No asetoni pehmensi sitten maalinkin joten käsittelin kyseisen renkaan jokaisesta mittarista sinkki-sprayllä. Renkaat näkyvät ensimmäisessä kuvassa oikealla-alhaalla.

Suurin homma mittareiden kanssa oli kaiken huolellinen puhdistaminen, kehysrenkaat maalasin sitten Akryyli-sprayllä matta-mustiksi vesihionnan jälkeen. Kuvissa lasit on jo teipattu maalausta varten, kätevämpi tapa peitellä ja poistaa teipit sitten mittarin kokoamisen ja maalauksen jälkeen.

Ps. VDO on valmistanut nämä mittarit - mutta kuinka halvasti nopeusmittarin asteikko on nollan tuntumasta maalattu osin näkymättömiin jotta "kalibrointi" neulan kanssa sopii kohdakkain :lol: Tsekatkaahan omasta Sisustanne :?
Liitteet
DSC_0428.jpg
DSC_0432.jpg
DSC_0429.jpg

Avatar
FBW
Viestit: 777
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Valmiit mittarit... Kojelaudan entisöintikustannukset siis 0,- kun maalit löytyivät nurkista, useamman illan mukava näpräilyprojekti jos tekee "naatinnolla" 8)

Työ näytti täyttävän myös kriitikon vaatimukset :mrgreen: Kojelaudan asennuskuvat sitten myöhemmin kun tässä välissä saadaan vähän hyttiäkin ehostettua ja sähköt järjestykseen.
Liitteet
DSC_0442.jpg

Avatar
FBW
Viestit: 777
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

...ja lopuksi siinä on meidän toinen kriitikko... Meno on kuin katsastuskonttorilla ja sääliä ei tunneta.
Liitteet
DSC_0337.jpg

nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Hyvännäköistä jälkeä syntyy, iltapuhteina voisi itsekkin käydä niittikopin mittarit läpi. Tosin ensimmäinen haaste olisi saada edes nopeusmittari toimimaan.. Sähköanturilla ja puolenmetrin vaijerilla tämä..

Tuo "kriitikon" ilme on kyllä aika vaativa, mitenkähän kelpas työnjälki :?: :mrgreen:

Avatar
FBW
Viestit: 777
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Juu, ei tämä ainakaan vaikeaa ole kun minäkin tähän pystyn :mrgreen: Sopii ehkä parhaiten sellaiselle henkilölle joka tykkää räplätä vaikkapa pienoismallien kanssa.

Ei nämä meidän kissa-kriitikot kyllä helpolla päästä - ja ruokaakin vaativat jatkuvasti :D

Ohessa vielä valmis-kuvat kojelaudasta, ihan kokonaisena ei voi näyttää kun lopputuloksen näkee vasta paikalleen asennettuna. Tuli kuitenkin tänään aloitettua hytin laittaminen - vaikka uusi hyttikehikko olisikin valmiina jätän sen ensi talveksi. Pitää päästä pian Sisulla metsään ja tänä kesänä ei vietetä lomaa hitsauslaitteen jatkeena. Katto lähti 15 minuutissa ja loput lähtevät huomenna :)
Liitteet
DSC_0461.jpg
DSC_0454.jpg
DSC_0447.jpg

Wonderi
Viestit: 527
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Onkos uudemmat 80-90 luvun VDO-mittarit samalla tavalla aukeavia kuin nuo vanhat? Olisi työkalussa setti pölyisiä jotka sattuu silmään.

Avatar
FBW
Viestit: 777
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Näköjään kukaan ei osaa vastata tuohon sinun kysymykseesi - enkä osaa valitettavasti minäkään :( Kuvasta varmasti selviäisi jos pääsisi näkemään miltä näyttää?

Avatar
FBW
Viestit: 777
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Pistettiin hyttiin muutama tunti aikaa ja riisuttiin kevyttä entisöintiä varten. Lämmityslaite oli mukavasti täynnä kaikenmaailman kyniä yms. mutta yhtään patruunaa ei tällä kertaa löytynyt :D Ikävintä ehkä oli repiä noi muovimatot seinistä pois, pistetään sitten maalauksen jälkeen jotain muuta eristävää tilalle. Olivat jokainen kosteita liimapinnaltaan.

Vielä harkinnassa otetaanko etu- ja takaseinä irti maalausta varten, riippuu vähän kuinka ruosteista tuolla profiilien ja peltien välissä on. Ihan järjettömästi ei tähän hyttiin uhrata aikaa kun uusi kehikko on valmiina ja mieluusti keskittää voimavarat sitten myöhemmin siihen. Toisaalta olisi mukava tehdä tästäkin hytistä ihan mukiinmenevä kesää varten. Harmittaa kun Kemppi ei ole vielä toimintakunnossa, pitää vähän varovasti ottaa jottei tule mitään hitsattavaa vastaan...

Sori, kuvat otettu huonolla kameralla (+huono kuvaaja)
Liitteet
DSC08806.jpg
DSC08813.jpg
DSC08789.jpg

Avatar
FBW
Viestit: 777
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

...asetelineet muuten heitettiin tästä yksilöstä menemään, tehdään tästä sellainen siviilimalli.

Oli pakko piilotella kriitikolta koska oli näköjään paha päivä :mrgreen:
Liitteet
DSC08804.jpg
DSC08769.jpg
DSC08769.jpg (63.78 KiB) Katsottu 6084 kertaa
DSC08773.jpg

MORSKU
Viestit: 555
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

Odotin ihan muuta kun olit kirjoittanut "pistettiin muutama tunti hyttiin aikaa ja riisuttiin... :mrgreen: "

Mutta riisuttuna olikin proto :( :lol: sinut tuntien kyllä siinä niin käy että protosta tulee hieno niin kuin muistakin sinun tekemistä autoista :idea: ei sulla "luonto" anna periksi jättää tekemättä loppuun ja taitaa sinun "työnjohtajakin" olla sitä mieltä :wink:

Eikä taida olla pitkäkyntisilläkään asiaa proton työmaalle kun oli niin jämerä ilme kisulla...
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...

exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Jotenkin hurjan näköinen katti. Minkä rotuinen? Miten isosta elukasta ottaa hengen pois? Uskaltaako nukkua jos tuo jää yöksi sisälle?

Roki
Viestit: 39
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Roki »

Yleensä tuommoset kissat on näyttäny suuntaa ja reilusti pienempi karjalainen maatiainen antanu vauhtia kun oon mitä nähny.

Avatar
FBW
Viestit: 777
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

MORSKU kirjoitti:Odotin ihan muuta kun olit kirjoittanut "pistettiin muutama tunti hyttiin aikaa ja riisuttiin...
Kyllähän tässä pientä kevät-kiihkoa on ollut ilmassa :mrgreen:

Kissoista sen verran ettei näistä kyllä kenellekään vaaraa ole, eivät ole eläessään kärpästä suurempaa syöneet :mrgreen: Mukava kuitenkin rakennella projekteja kun kissat ovat vieressä lekottelemassa. Itseasiassa ollut viimeiset 3 viikkoa hemmetinmoinen kevätallergia joka vasta nyt hellittänyt sen verran että tohtii taas Proton rakentamista jatkaa (ulkona).

Hytti olisi valmis poisnostettavaksi mutta pakko odotella parkkialueen uutta sorapäällystettä. Hytin pois oton jälkeen kun Sisua on hieman hankala siirrellä ;) Tuskin tästä ihan mitään näyttely-yksilöä tehdään mutta ulkopellitys täytyy uusia. Tästä kun tulee siviilipeli niin pitää myös kiiltävän maalin näyttää hyvältä. Samoin jalkatilan lattiavaneri pitää uusia.

Ovissa oli kummassakin "pientä" ruostetta joten niihinkin pitää uusia pellitys ja alemmat profiilit - muuten ovat hyvässä kunnossa.
Liitteet
DSC_0503.jpg
DSC_0495.jpg
DSC_0497.jpg

Avatar
FBW
Viestit: 777
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kesä meni stressatessa muista asioista, mutta viimeisen parin viikon aikana on taas alkanut Sisulle tapahtumaan. Hytti olisi nyt koko lailla pohjavärissä, katto ja sivuseinät pistetty takaisin paikoilleen jne. Edistyminen on liittynyt suoranaisesti säätilaan, eli nykyään kun ei ole enää isoa hallia niin tehdään projektia takapihalla eteenpäin. Pieni kiire tässä on iskenyt, koska tarkoitus on saada sekä hytti että lava väriin ennen syksyn tuloa. Sikäli tämän alkuperäisen hytin kanssa ei pitänyt tehdä näin paljon töitä, koska uusi on odottelemassa pellitystä. Tästä syystä en ottanut etu- ja takaseinää irti, mieluummin uhrataan materiaalit sitten uuteen hyttiin. Täytyy kuitenkin sanoa että tämä hytti on niin hyvässä kunnossa että siitä kyllä riittää moniksi vuosiksi, pääasia on nyt pitää Proto ajokunnossa ja tehdään uusia osia sitten tässä sivussa valmiiksi. Lavasta tulee erikoisrakenteinen, mutta sen jatkotyöt tehdään sitten talven jälkeen.

Väritys on nyt lyöty lukkoon ja ei tästä sitten kiiltävää tehdäkään. Tarkoitus olisi käyttää Sisua siihen mihin se on tehtykin joten väritykseksi tulee naamioväritys. Ensimmäiseksi tehdään kaikki kuitenkin mustaksi ja jatketaan sitten keväällä "viheralueiden" maalaamista. Alkuperäinen naamiomaalaus oli koko perkele hiottavaksi (mukaanlukien kaikkien tiivistemassojen irroitus jne), suurimman osan tein itseasiassa käsin koska paperin tukkeutuminen vaivasi konehionnassa. Polyuretaanipohjamaalit levitin telalla ja ne hiotaan "vesissä" ennen kuin pistetään pintaväri ruiskulla. Ovet pitää tehdä hieman myöhemmin, niissä on sen verran työtä edessä ja hitsauskone ei vieläkään toimi.

Ps. Suosittelen ehdottomasti katon ja seinien tiivistämiseen/liimaukseen Terasol-nimistä ainetta. En muuta nykyään käytäkään, koska tämä tavara tarttuu kuin tauti ja tiivistää/liimaa erittäin hyvin. Jos tuota kattoa lähtisi nyt uudestaan irroittelemaan, niin ei kyllä ilman vakavia vaurioita onnistuisi. On myös päällemaalaus/hionta kelpoinen... Joten katto pistettiin alkuperäiseen tapaan pop-niiteillä kiinni, pulttikiinnitystä ei edes tarvitse harkita.
Liitteet
DSC_0163.jpg

Avatar
FBW
Viestit: 777
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Leyland O.410 kuva otin vain tulevien talvi-iltojen motivaattoriksi :mrgreen: Varakoneet 2 kpl tulevat ensi kuun puolivälissä ja niistä olisi sitten tarkoitus valita toinen pieneksi projektiksi. Nykyinen kone on kyllä erittäin hyvässä iskussa, joten tuskin sille tulee äkkiä vaihtotarvetta...
Liitteet
DSC_0155.jpg
DSC_0157.jpg

Vastaa Viestiin