SA-1389

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Tyrvää
Viestit: 324
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Minkäslaiset lukot sulla Protossa, kun itsekseen lukkoon menee. Mulla vaan lenkit ja siinä Abloy munalukko, vois olla fiksumpikin :D

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Enpä tiedä miten näin pääsi käymään, ensimmäinen kerta... :D Varmaan se munalukko olisi idioottivarma joten sopisi paremmin tähän autoon :mrgreen:

ZAU
Viestit: 614
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Kukkuu
Porttaali Uaz
JeeP wrangler

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

ZAU kirjoitti:
Pe Tammi 31, 2020 10:25 am
Kukkuu
Käkikö se siellä kukkuu :mrgreen:
Kevättä onkin ollut ilmassa jo koko "talvi". Ei ole oikein mitään päivitettävääkään, ilmat ovat olleet niin lämpimät että viimeiset 2.5 viikkoa on kärsitty kovasta kevät-allergiasta. Muutenhan olisi koko talven pystynyt vaikka autoa rakentelemaan ulkona, enpä ole ennen tälläisiä ilmoja kokenut tammi-helmikuussa.

Ajelin tänään jossain Luzernin peräkylissä ja oli pakko ottaa pari kuvaa jonkun projekteista jotka sattuivat matkalle. Saurerin perässä oleva "peräkärry" on itseasiassa toinen samanlainen kuorkki, mutta siitä on purettu hytti ja moottori pois. Katselin että omistaja oli jossain muutaman sadan metrin päässä värkkäämässä jotain, mutta en mennyt enempiä kyselemään - äkkiä tuo Saurer löytyisi nimittäin omasta pihasta :lol:
Liitteet
saurer1.jpg
saurer1.jpg (167.94 KiB) Katsottu 11613 kertaa
saurer2.jpg
saurer2.jpg (166.83 KiB) Katsottu 11613 kertaa
saurer3.jpg
saurer3.jpg (186.43 KiB) Katsottu 11613 kertaa

ZAU
Viestit: 614
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Heräsihän se talviunilta, komee tuo saurer, sopis sulle seuraavaksi projektiksi ja monelle muulle.
Porttaali Uaz
JeeP wrangler

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

On se tämä maailma niin hulluksi mennyt että piti kaivaa Sisukin paketista. Jos tässä vapaa-aika alkaa lisääntymään niin projekti pääsee taas edistymään, tällä hetkellä ei ole ihan varmaa vaikuttavatko nämä viimeaikaiset uutiset töihin vai ei.

Isoja asioita on näköjään Suomessa tapahtumassa, joten toivotan teille kaikille mitä lämpimimmin rautaista terveyttä, vaurautta ja onnea - kyllä me tästä Sisulla ylitse päästään :D Varmasti tämä meitä kaikkia jotenkin koskettaa..

Ja onhan meillä tämä Sisu(a)-viruskin, se ei ole kenellekään pahasta vaikka joskus lompakon päälle käykin... 8)

"Let's Be Careful Out There."
Liitteet
sisu.jpg
sisu.jpg (193.95 KiB) Katsottu 11393 kertaa

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Muistan lapsuudesta että meidän pitäjässä oli Proto-Sisu paloautona. Valokuvia en ole löytänyt, mutta tulipas YouTubessa tälläinen video vuodelta 1978-1981 vastaan, jossa näkyy kyseinen palo-auto :shock:

https://www.youtube.com/watch?v=FYFEvDt7_58
(Kohdassa 1:59)

Samalta videolta löytyy kolonna jossa Proto-Sisuja, näkyy kohdasta 8:17 eteenpäin (kannattaa katsoa pidempään, tulee lisää eri kohdassa).

Muutenkin kyllä herkistää muistoja kun kotipitäjä näkyy filmillä kuten omissa muistoissakin. Nykyään on Kangasala varmaan noista ajoista paljon muuttunut, minä elelen vielä muistoissa noita aikoja... Jotkut henkilöt näiltä vanhoilta filmeiltä tiedänkin, mm. Kangasalan Nimismies näkyy jonka tunsin koko lapsuuden hyvin kun asui naapuritalossa ja äitini oli virastotalossa 17v töissä. Olisin varmaan itsekin päätynyt poliisiksi, ellei olisi Nimismies kuollut ennenaikaisesti.

Kai tässä voi vielä yhden tarinan kertoa. Olin nuorempana Kangasalan Soittokunnassa soittamassa ja muut orkesterin jäsenet olivatkin kokolailla eläkeläisiä. No tuli sitten soittokeikka Vehoniemen Automuseoon, joka ei ollut silloin vielä kauaa ollut avoinna. Otin koulusta omaa vapaata, mutta en päässyt sinne Automuseolle mitenkään ilman autoa. Kävi ilmi että Nimismiehen piti kanssa päästä paikalle puhetta pitämään, joten minut haettiin kotoa poliisiautolla (Saab 99) ja sitten naapurista Nimismies komeassa virkapuvussaan ja koppalakissa. Minulla oli taas Soittokunnan vihreä uniformu. Sitten kun päästiin Automuseolle niin siellähän oli jo enemmänkin ihmisiä odottamassa. Poliisiauto kurvasi tietysti siihen etuovelle kaikkien eteen ja kuskina toiminut Poliisimies avasi minulle ensin oven (poliisiauton takaovia ei saa sisältä auki) ja minä sitten posket punaisena nousen autosta koko kansan eteen ihmeteltäväksi :mrgreen: Siinä varmasti yleisö mietti että tuossa täytyy olla joku tärkeä henkilö :lol: Soittokunnan muut jäsenet sanoivat ettei kukaan soittaja ole koskaan tullut niin kunnioitusta herättävästi paikalle :mrgreen:

Vieläkin naurattaa monet muistot, mutta tosiaan autoihin tämä juttu liittyi jotenkin.

Avatar
sisua45
Viestit: 3023
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Olipas hienoa ajankuvaa vanhoilta hyviltä ajoilta. Silloin ei tiennyt sen olevan hyvää aikaa, mutta jos sitä vertaa esim menneeseen 2010-lukuun, niin olihan se...

Protot yksivärisiä, alkuperäisillä ikkunallisilla pressuilla. Sääli, että rekkarit näkyvät hieman huonosti. SA-1326 nyt ainakin. Tuo paloauto oli minulle uusi tieto.

Rakennusliike Auttilan kyltti näkyi kuvissa. Vanhemmillani oli betonialan pienyritys, ja Auttila oli yksi asiakkaista. Sementtivalimolla käynyt kuski tuli tutuksi, ja hänelle muodostui lempinimi Auttilan pappa. Muistini mukaan lupsakka vanhempi mies.

Taksiasema oli hieman ristiriitainen. Perinteinen keltainen kyltti Mersun tähtineen, mitä vieläkin näkee. Kuitenkin iso VOLVO TAKSI-kyltti rakennuksen päätyssä. Mutta mannekiinina Olds 88 5.7 diesel :mrgreen: Aikansa hieno auto, jonka moottori oli siihen aikaan ylivoimaisen tehokas taksipiireissä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

count
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja count »

Terkkuja Kangasalta!

Katselin tuota FBW:n linkkaamaa videota ja välittömästi tuli flash-back 80-luvulle. Pikkupoikana pääsin joskus tuon Proton edellä kulkeneen Kontio-sammutusauton kyytiin. Muistan myös sen kuinka VPK:n talli oli Ruutanan päiväkodin alakerrassa ja siellä aina säännöllisesti testattiin paloauton sireeniä juuri silloin kun meillä oli päiväkodissa päiväuniaika. ;-)

Minneköhän lie VPK:n Kontio mennyt?

Protoni
Viestit: 32
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Protoni »

Iso kiitos tällaisesta dokumentaatiosta, sen tekemisestä, lataamisesta verkkoon ja erityisesti linkkaamisesta tänne. Tämän internjeet-ajan ongelma on tiedon hukkuminen puutteellisten avainsanojen ja luokittelujen takia. Tuskin ikinä olisin tätä itse löytänyt. Tässä videossa on paljon kiinnostavaa historiaa muutenkin kuin Kangasalan silmin katsottuna ja kaikki ne pitäisi saada linkitettyä, jotta tulevat sukupolvet niitä sitten löytävät.

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Protoni kirjoitti:
To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Iso kiitos tällaisesta dokumentaatiosta, sen tekemisestä, lataamisesta verkkoon ja erityisesti linkkaamisesta tänne. Tämän internjeet-ajan ongelma on tiedon hukkuminen puutteellisten avainsanojen ja luokittelujen takia. Tuskin ikinä olisin tätä itse löytänyt. Tässä videossa on paljon kiinnostavaa historiaa muutenkin kuin Kangasalan silmin katsottuna ja kaikki ne pitäisi saada linkitettyä, jotta tulevat sukupolvet niitä sitten löytävät.
Juu, hienoa että joillakin on ollut intoa digitoida näitä vanhoja videoita nettiin 8)

--------------------

Pakko on linkittää video jossa huolletaan akut uuteen kuntoon, on se vaan ihmeellistä mitä kaikkea tehdään... https://www.youtube.com/watch?v=afwO_MZjRjA

Kannattaa katsoa muitakin tuon "Pakistani Trucks"-kanavan videoita, uskomattoman vähillä työkaluilla työturvallisuudesta välittättä saadaan pienellä rahalla paljon aikaan :mrgreen:

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Pitkän hiljaiselon jälkeen rakentelu"kausi" on taas käynnistynyt. Protoon ei ole sitten viime vuoden koskettu, akutkin ovat olleet kiinni, joten pitipä yrittää moottoria käyntiin. Leylandille tyypilliseen tapaan se lähti rullaamaan mikrosekunnissa ilman hehkutuksia. Paljon nopeammin käynnistyy kuin päivittäinen työautoni.

Ensimmäinen korjattava on jäähdytin, joka tuli nyt otettua irti. Olin jo laskeskellut että se vuotaa jostain kennostosta, mutta vuoto onkin paljon hankalammassa paikassa jäähdyttimen alakulmassa, näkymättömässä paikassa. Kuvissa näkyy vuotoalue. Aika veemäinen korjattava näin ei-ammattilaiselle, eli ensin pitäisi ottaa jäähdyttimen sivulla oleva metallituki pois koska se on juuri vuotoalueen päällä. Metalliosakin on hieman ruostunut, eli onko siitä johtuen tullut vuotoa jäähdyttäjään, tai sitten vuodosta johtuen ruostunut - enpä tiedä...

Kaikki vermeet olisi juottamista varten, mutta hieman kyllä epäilyttää lähteä näin isoa työtä tekemään. Pelkona tietysti että tulee sulatettua enemmänkin tinaa pois väärästä paikasta ja sitten onkin varmaan uuden jäähdttimen vuoro. Ammattilaisilla on erilaiset tinat sulamispisteineen, joita sitten käytetään oikeassa järjestyksessä jne.. Täällä päin ei ole enää yhtään jäähdytinkorjaamoa missä homman voisi jättää ammattilaiselle.

Vuotopaikkaan pääsee alavesiletkuputken kautta, sellaistakin vaihtoehtoa miettinyt että puhdistan jäähdyttimen sisäpuolelta tuon kulman osalta ja pistään jonkun epoxi-paikan esim. JB Weldiä. Mutta kestääkö se sitten siinä? Yleensä ottaen jos paikkaus on tehty sisäpuolelle sen pitäisi kestää paremmin kuin ulkopuolinen, koska paine työntää paikkaa ulospäin tiiviimmäksi.

Mielipiteitä?

Ps. Kuvissa näkyy että uloin kennoston yhde on katkaistu, ne on jo ihan tehtaalla niin tulleet.
Liitteet
Vuotokohdan etsintää...
Vuotokohdan etsintää...
cooler0.jpg (129.5 KiB) Katsottu 1313 kertaa
Vuotokohta on tuolla kulmassa merkityssä kohdassa
Vuotokohta on tuolla kulmassa merkityssä kohdassa
cooler.jpg (186.6 KiB) Katsottu 1313 kertaa
Vuotokohta toiselta puolelta
Vuotokohta toiselta puolelta
cooler2.jpg (122.14 KiB) Katsottu 1313 kertaa

Tyrvää
Viestit: 324
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Kuinkas tinari on onistunut. Koritinan pohjustusaine on hyvää ainetta tässäkin touhussa, saa aikahyvin tinan ottaan kiinni.
Kattelin, että ei huolta lumettomista talvista, suksille löytyy muutakin käyttöä :D

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Heh, niin paljon on pelottanut että en ole vielä uskaltanut yrittää. Harjoitukseksi korjailin tuossa jotain pronssiesineitä ja sai hieman tuntumaa pitkästä aikaa miten tuo tina käyttäytyy. Hommaamani pienikokoinen kaasujuotin osoittautui sudeksi, pitkän hakemisen jälkeen on löytynyt hieman isompi ja kunnolla tehty poltin joka pitäisi vain ehtiä käymään hakemassa. Enitenhän tuossa hommassa pelottaa että tulee sulatettua saumoja joita ei pitäisi!

Sukset :mrgreen: - tuohan on kelkka johon kerran piti saada lisää vauhtia ja katkoin sitten katoksesta löytyneet lasikuitusukset alle :D En tiedä onko kaikki vauhdit vielä löytyneet, kun ei ole oikeita voiteita... :lol: Kai se lumikin auttaisi :D

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kävin tässä siistimässä autoa talvea varten, lähti heti käyntiinkin - mutta perskele kytkinsylinterin kumit polkimen päästä on mennyttä. Nehän vasta pari-kolme vuotta sitten tuli vaihdettua uusiin, joten aika huonosti kestivät. Muistaakseni ostin yhden parin kumeja vielä varalle, joten vaihto varmaan onnistuu, mutta ketuttaa jo etukäteen kytkimen ilmaus - se kun on Protossa sanonko mistä! :evil:

Vastaa Viestiin