SA-1389

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

kivinen
Viestit: 722
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Mitenkäs tuo Vrakking? Siellähän olisi käytettyjäkin, varmaan on monessa muussakin paikassa, mutta tuolla on aika kivasti eri kokoja 20" rei'ällä.

https://www.vrakking-tires.com/stock/18-20-inch
Avatar
FBW
Viestit: 804
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Joo kiitos, olen käynyt vaihtoehdot lävitse - hintoja en ole tuolta vielä kysynyt. Noissa käytetyissä renkaissa pitää olla vielä paistopäivä riittävän tuore, sitä katsotaan täällä ensisijaisesti - on kuitenkin (ehkä) mahdollista saada museokilpiin jos renkaat ovat hyväkuntoiset vaikka valmistusaika puuttuisi tai olisi vanhentunut. "Ehkä" - tarkoittaa sitä että puhumalla kauniisti voi yrittää lävitse.

Venäläiset renkaatkin olisivat "melkein" vaihtoehtona, hyväksynnöistä en tiedä. Tuo oheinen netistä lainaamani kuva Unimog-harrastajan rengastuksesta sytytti pientä kipinää (500/70-20 Kama renkaat). Ovat tosin aika kalliit täällä (n. 435-650,- Eur/kpl), varmaan Suomesta olisi paremmat kanavat noille (mulle tosin sitten liian kaukana). Aika raju rengastus 8)

500/70-20 Kama renkaat:
Korkeus: 1200mm
Leveys: 500mm
Max. nopeus 80km/h
4000kg
16PR

Mulla ei ole sellaista katalogia mistä kävisi ilmi minkä kokoiset vanteet pitää kullekin rengaskoolle olla. Uusia vanteita en haluasi ostoslistalle, vaikka vakio Euro-10 vanteita toki löytyy helposti jos ei muuta (esim. MAN). Täytyy pitää kustannukset kurissa että on varaa rakennella autoa muuten. ...ja on 10kpl noita Proton vanteita kun alla oleva sarja otetaan huomioon.
Liitteet
unimogvenyttely.jpg
unimogvenyttely.jpg (53.35 KiB) Katsottu 9468 kertaa
kivinen
Viestit: 722
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Ei ole mitään tietoa noistakaan venäläisistä renkaista. Jos on rättirenkaat niin kauheathan ne on tiellä ajaa.

Jos kyselet noiden 365/70-20 XZL Michelinien hintoja niin laita vaikka mailissa mullekin tietoa. :wink:

Tuo 12.00-20 Michelin XML kuvio näytti reunanappuloiden takia aika mielenkiintoiselta. Löytyy agriculture renkaista.
Avatar
FBW
Viestit: 804
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

kivinen kirjoitti:Ei ole mitään tietoa noistakaan venäläisistä renkaista. Jos on rättirenkaat niin kauheathan ne on tiellä ajaa.
...siks ne onkin "melkein" vaihtoehtona, on varmaan kanssa aika massiiviset. Mut jos oikein hyvään hintaan sais :twisted:

Pistin sulle mailia...
Avatar
FBW
Viestit: 804
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Jos Protossa säilytään alkuperäiskoossa niin tällä hetkellä vahvimpana olisivat uusista vaihtoehdoista Mitas MPT 03:set. Maksavat 340,-/kpl sis. toimitus. Paljon tuota rajumpaa profiilia ei katurenkaisiin löydä, menee sitten sinne 40km/h agrikulturaalipuolella.

Mitas MPT 03
Nopeusluokka: 90km/h
12Ply
2240kg
...Jos Proto on kokonaispainoltaan rekisteröity 8800kg niin noiden pitäisi riittää. Kokonaispainoa voi toki tarpeen tullen otteessa muokata alemmaksi jos ei varsinaisesti tavaraa kuljeteta. Esim. 7.49ton menisi alle 7.5ton luokkaan mutta tuolla ei verojen osalta ole museokilvissä merkitystä.

Tietysti halvin vaihtoehto olisi hommata yhdelle akselille uudet Mitas MPT 05:set, sama hinta ja tiedot kuin MPT 03:lla. Nuohan ovat lähes täysin Nokialaisen näköiset. Renkaan ulkomitta pitäisi vaan tarkista kun merkkikohtaisesti renkaissa on eroja ja mitan täytyisi täsmätä Nokialaisen kanssa. Ei vaan tule säväyttämään maastoajossa...
Liitteet
Mitas MPT 03
Mitas MPT 03
tire.jpg (32.82 KiB) Katsottu 9369 kertaa
Mitas MPT 05
Mitas MPT 05
14.5-20-mitas-mpt-05-m+s-offroad_www.anvelope-rusia.ro.jpg (38.23 KiB) Katsottu 9369 kertaa
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Jaa siellä on kokonaismassan pienentäminenkin mahdollista. Täällähän se on jotain ääriharvinaista poikkeusta vaille mahdotonta.
Avatar
FBW
Viestit: 804
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tarkemmat määräykset eivät ole tiedossa mutta esim. tälläisen 5500kg omapainoisen Proton saaminen 7.49ton kokonaispainoon on lähinnä ilmoitusluontoinen asia. Jos on jotain hyvääkin, niin on jotain huonoakin. Proton Rocking-vetokoukku ei kelpaa katsastuksessa vetokoukuksi ilman tarkempia selvityksiä (oletuksena nämä sotilas- ja Natomallin koukut eivät kelpaa siviililiikenteeseen), samoin DualMatic(?) kytkin perävaunun paineilmalle ei ole hyväksyttävä. Maksimissaan onnistuu pieni kärry perään, ei mitään tuollaista 10m venetraileria joka ohessa näkyy kuvassa - luovuin siitä sitten "pitovaikeuksien" takia...
Kyseessä sama Proto ja kuvattu vanhan hallin edessä 2010 (jumalautsi aika menee nopeasti!).
Liitteet
DSC01816.jpg
DSC01785.jpg
Avatar
FBW
Viestit: 804
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Pakko heittää ihan off-topikkina että tuli oikein reilusti muistoja mieleen noista 2010 kuvista. Eilen hajosi käyttö-läppäristä virtalähde ja oli pakko kaivaa tälläinen vuosia varastoitu Itronixin tabletti esiin. Tähän koneeseen oli jäänyt noita vanhoja kuvia jotka muuten ovat kuvapalvelimilta kadonneet. On muuten herkkua käyttää 5 vuotta vanhaa selainta 800x600 näytöllä...

Tapasin nimittäin tyttöystäväni juuri tuohon aikaa keväällä 2010, muistan kuin eilisen päivän kun kävin kuvanotto-paikasta n. 200m päässä pitsalla. Sellainen kuvankaunis blondi tuli samaan pöytään ja meikäläinen siinä istumassa pitkine mustine kynnenaluksineen työvaatteissa, sekainen parta ja suihkua en ollut nähnyt päiväkausiin . Vajosin tuolissa ehkä 20cm alemmaksi. Nyt ollaan asuttu saman katon alla jo pitkälti 4. vuotta, tyttöystävän hiusten väri on muuttunut ja olen tässä välissä ollut pari kertaa suihkussakin.

No mutta takaisin asiaan, noita perävaunussa olevia renkaita saa todella edullisesti (halvimmat joita nähnyt 150,-/kpl), kuvio ei vaan miellytä. Tuli kuitenkin testattua kokoeroa.
Liitteet
renkaat.jpg
kivinen
Viestit: 722
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Eikö tuo perävaunussa oleva kuvio ole joku Naton suosima kuviointi? Ei ole kokemusta tarjoileeko millään alustalla pitoa tai joustaako rengas ikinä mihinkään?
Avatar
FBW
Viestit: 804
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

En tiedä, netistä löytää ehkä paremmin kuvia missä näitä käytetään. Ovat kolhon oloiset ja sopivatkohan paremmin soratielle kuin metsään? Ehkä jollain on kokemuksia?
Liitteet
DSC01801.jpg
DSC01798.jpg
DSC01797.jpg
Avatar
FBW
Viestit: 804
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Ps. Löysin tuon venetrailerin ihan sattumalta. Rakenne on suurelta osalta alumiinia, tuossa päällä on kelkka jonka avulla vene saadaan kyytiin. Oli melkoisen rajua tekoa ja tuskin koskaan käytetty. Mukana hydrauliikkaa, vinssi ja täydellinen työkalusarja jne. Kuvista näkyy että oikean puolen takavalot roikkuvat, korjasin sen aika pian. Veikkaan että liikutellessa mennyt, peräylitystä on nimittäin riittävästi... Hintaa koko komeudella oli 750,- papereineen (plus kuljetus), vähän sitä jäin kaipaamaan, oli ainakin miehekkään kokoinen.
Katiska
Viestit: 80
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Katiska »

Noo... jos tuollaisen jytkyn venetrailerin omistaa, niin eikö siinä ole vaarana, että siihen alkaa haaveilla jotain "täytettä", jotain yhtä jytkyä sotilasvenettä kuljetettavaksi? :wink:
Avatar
FBW
Viestit: 804
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Katiska kirjoitti:Noo... jos tuollaisen jytkyn venetrailerin omistaa, niin eikö siinä ole vaarana, että siihen alkaa haaveilla jotain "täytettä", jotain yhtä jytkyä sotilasvenettä kuljetettavaksi? :wink:
Kyllä sellainen vaara on olemassa :mrgreen: Vielä tuohon aikaan oli Suomessa säilössä Syöksyvene jota varten tuon trailerin hommasin. Ostin trailerin netin kautta ja kuvassa se näytti vähän pienemmältä :lol: ...Syöksyvene olisi trailerin päällä näyttänyt aika pieneltä. Ja suurin piirtein pataljoona olisi tarvittu trailerin käyttöä varten! No Syöksyvene meni sitten lopulta NEMO-perävaunun mukana UN-Protolle, joka toivottavasti on jossain välissä ehtinyt veneilemään.

Tuo trailerin historia meni sitten niin että tämän ketjun Proton myin Taucher-nimimerkille ja sain suostuteltua trailerin mukaan :mrgreen: Hän haki sillä metsästä puita, mutta eipä tuolla missään kääntymään pääse. Niin kuin on käynyt ilmi, on Proto nyt päätynyt takaisin meille mutta trailerille ei ollut säilytyspaikkaa joten se on romutettu. Nyt olen pari vuotta jäljessä, meillä olisi tuolla ulkona taas kummasti tilaa tälläiselle koristeelle. Vene siihen päälle olisikin sitten jo jotain! Jostakin syystä ehjänä ja lähes uutta vastaavassa kunnossa traileri ei kelvannut kenellekään.

Tuollainen yhdistelmä tuo traileri on alunperin ollut M-Boot (klein) kanssa, 5.1ton (tiedot netistä)... Olisi varmasti hieno yhdistelmä tuhansien järvien maassa.
Liitteet
bw_m-boot_klein-004a.jpg
bw_m-boot_klein-004a.jpg (17.53 KiB) Katsottu 8983 kertaa
bw_m-boot_klein-002a.jpg
bw_m-boot_klein-002a.jpg (17.48 KiB) Katsottu 8986 kertaa
bw_m-boot_klein-003a.jpg
bw_m-boot_klein-003a.jpg (18.62 KiB) Katsottu 8986 kertaa
Avatar
sisua45
Viestit: 3039
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Tässä mustassa Protossa on nuo rajummat Mitakset alla. Juttelin omistajan kanssa, kyllä niillä kuulemma tiellä pysyy. Oli myöskin turbo-Leukulla tämä yksilö.

Ei ole minun ottama kuva, mutta takana näkyvä Proto on minun. Ja autojen välissä kekkuloiva lapsi-sotilas lienee sukua myös... :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
FBW
Viestit: 804
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kiitos kuvasta, noi rajummat Mitakset ovat tällä hetkellä melko kiinnostava vaihtoehto :) Toki kun vertaa sun taka-alalla näkyviin 14.00-20 renkaisiin niin kyllähän isommat aina vähintään ulkonäössä voittavat. Huonona puolena vain että tulee sitten akun siirtoa taaksepäin, korotusta jousitukseen... vaikka voi noita kyllä pitää hyvinäkin puolina 8)

Itseasiassa Proto orkkiskoon renkailla näyttää kuvissa yleensä huonommalta kuin luonnossa, ainakin omasta mielestäni.
Vastaa Viestiin