Sivu 23/26

Re: SA-1389

Lähetetty: Ke Touko 08, 2019 7:53 am
Kirjoittaja Vilpas
Onhan sitä aina mahdollista merkitä esim. johdinmerkeillä johtimet niin auttaa tulevaisuudessa vianhakua. Omassakin protossa on varmaan kymmeniä irtonaisia johtimen päitä pitkin autoa niin ei varmasti olisi huono idea uusia kaikki.

Re: SA-1389

Lähetetty: La Touko 18, 2019 4:38 pm
Kirjoittaja FBW
Kun vertaa Proton johtoja ja niiden värejä - niillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä on Sisun sähkökaaviossa :mrgreen: Kaikilla mahdollisilla väreillä on paikattu... Kävin juuri Sisun alla raapimassa päätäni. Itsellä ei valitettavasti ole mahdollisuutta ostaa tarvittavaa määrää eri värejä joten siksikin saavat olla valkoisia. Kaapelit kyllä merkitään hyvin, itse etsin yleensä viat yleismittarilla joten johdon värillä ei ole juurikaan väliä. Lähdetään tietysti siitä ettei johtoihin tule vikoja kun tehdään ne kunnolla :mrgreen:

Tuolta mistä johtoja olen ostanut saa yli 6mm2 johdot vain eri väreissä, eli ihan neutraalilla valkoisella ei voi kaikkea vetää. Akkukaapelit tulevat varmasti oikeissa väreissä, ettei tule sekaannusta... 8)

Vetoan lievään puna-vihervärisokeuteen jonka johdosta minusta ei tule koskaan lentäjää, tällä perusteella valkoinen käy minun värikseni :lol:

Kiitoksia Vilppaalle työkaluvinkistä, tuollainen olisi yksi vaihtoehto. Ostin kuitenkin eBaystä tuollaiset puristinpihdit joilla pitäisi onnistua 6-50mm2 puristusliitokset, hintaa oli postikuluineen huimat 17,99 EUR. Yleensä en osta kiinalaista mutta noille ei ole niin paljoa käyttöä että tarvitsisin paremmat. https://www.ebay.de/itm/264062988078?ul_noapp=true

Re: SA-1389

Lähetetty: Su Touko 19, 2019 6:10 am
Kirjoittaja sisua
Vilpas kirjoitti:Ei välttämättä paljoa apua ole mutta isomille liittimille löytyy https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000019420 helppo ja yksinkertainen.
Tälle liitinpuristimelle ääni, muutama liitos akkukaapeleihin tullut sillä mäiskittyä.
Vaatii puristettavaa liitosta vailla olevan kaapelin irrallaan olemista (koneessa kiinni olevan kaapelin ympärillä ei aina tilaa antaa lekaa...).

Pihdit paremmat, kun kaapeli koneessa kiinni ja liitos tehtävä rajallisessa tilassa.

Re: SA-1389

Lähetetty: Ma Touko 27, 2019 5:30 pm
Kirjoittaja FBW
Toi tilaamani puristinpihti tuli postissa ja on kyllä yllättävän hyvälaatuinen hintaansa nähden - sopii näin harrastajalle.

Loput tilatut sähkötarvikkeet tulevat vasta ensi viikolla joten on ollut aikaa pähkäillä miten sähköt lopulta vedetään. Mietin pääni puhki miten sähkö"pääkeskuksen" saisi parhaiten tehtyä ja luovuin koteloista/Peli-casen käyttöideasta. Peli-Case on itseasiassa liian iso tehtävään, toisaalta haluaisin sähköt niin korkealle kuin mahdollista - huoltoystävälliseen paikkaan. Päätin sitten tehdä sähkökeskuksen keskelle kojelautaa. Kävin käytännössä kaikki mahdolliset markkinoilla olevat sulakerasiat lävitse kunnes löysin sellaisen jotka saan upotettua ja johdot asennetaan takakautta. Tätä varten aiemmin tekemääni katkaisinpaneelia piti muokata siten että kaikki vasemmalla olleet 4kpl kytkimiä tuli poistettua ja jäljelle jää vain 4kpl aiemmin esiteltyjä isompia military-mallisia valokytkimiä. Ne poistetut kytkimethän ovat perävaunuvalolle, 2kpl tuulilasinpyyhkijälle ja lämmitinmoottorin kytkin. Perävaunuvaloa ei tarvita, lämmitinmoottorin säätö tulee mittariston yhteyteen ja tuulilasinpyyhkijän kytkimet tulevat kaikki tulevaisuudessa asennettavaan pyyhkijänviikseen. Olen käynyt eri vaihtoehtoisia viiksiä lävitse ja parhaiten minusta sopisi oikealle puolelle rattia oma viiksi pyyhkijöille ja pissapojalle. Jos sopivaa ei löydy, niin täytyy korvata nykyinen vilkkuviiksi jollain esim. Mercedes-Benzin viiksellä jossa on kaikki toiminnot yhdessä paketissa. Vihaan nimittäin noita Protoissa käytettyjä halpoja vetokytkimiä jotka ovat kyllä aika huonokäyttöisiä paikkansa ja toimintansa puolesta. Kyllä nuo toiminnot pitää tänä päivänä olla ratin yhteydessä "viiksessä".

Sulakerasiaksi tulee 2 kpl tuollaisia nykyaikaisia sulakerasioita (8 sulaketta per kappale) jotka upotetaan kojelautaan, kuvassa näkyykin että tein niitä varten 27x88mm reiät jotka toivottavasti ovat sitten sopivat kun rasiat saapuvat. Alunperin Protossa on 18kpl sulakkeita, mutta minulle riitää 16kpl kun sotavaloja yms. ei asenneta. Kaikkien mittailujen jälkeen näyttää siltä että kaikki johdot sopivat tuonne ja loput pari osaa tulevat kojelaudan alle. Toivottavasti lopputuloksesta tulee niin siisti ratkaisu kuin suunnitelmat ovat :wink: Sulakkeet ovat myös siten aina helposti vaihdettavissa. Kuvassa ei näy mutta sulakerasioissa on myös läpinäkyvät muovikannet, samoin niissä voi jakaa virtaa useammalle sulakkeelle, kuten alkuperäisissä vanhanmallisissa Proton sulakerasioissa.

Jaan hytin alla virrat etu- ja takavaloille, niitä varten en halua käyttää mitään liittimiä koska vihaan myös ikävästi roikkuvia johtoja auton alla. Asensin roisketiiviin jakorasian eturungon sisään etupuskurin taakse (Protossa on takapäässä vastaava rasia), sitä kautta voi yhden johdon jakaa kätevästi useammalle johdolle (esim. huomiovalot jne.). Moottorille/apulaitteille/antureille menevät johdot liitetään sitten hytin johtosarjaan eri tavalla. Meillä päin pitää muutenkin johdot olla todella hyvin suojattu, koska paikallinen kärppäkanta rakastaa jyrsiä autojen johtoja ja niitä vikoja onkin sitten mukava etsiskellä...

Re: SA-1389

Lähetetty: Ma Touko 27, 2019 5:47 pm
Kirjoittaja FBW
Aikomus olisi jossain välissä saada runkoa ja vanteita uuteen väriin (kuten edellisestä viestistä näkyy on rungossa paikoitellen ruosteen poikasia). Ostin saksalaiselta toimittajalta kokeeksi yksikomponenttista naamiomaalia 2.5l litran purkin, ihan sen takia että maalia voi vetää koska tahansa pintaan ilman sekoittamisia yms. Firmaa ja tuotteita on kehuttu, joten mielenkiintoista nähdä kannattaako sieltä jatkossa ostaa kaikki tarvittavat maalit.

Väri on nimeltään Tervan Musta "täysmatta", eli RAL 9021. Tämähän ei ole siis tavallinen musta väri, veikkaan että Suomessa Armeijassa on käytössä melko lailla sama värikoodi, nimittäin monesti näkee entisöidyissä ajoneuvoissa että naamioväreistä musta on "liian" musta. Vai onko se vaan sitten mun silmässä että värin pitää olla hieman tervamainen, sinertävähkö? Sakemannit kuitenkin käyttävät tätä RAL-koodia, sen pitäisi peittää aika karutkin pohjatyöt hienosti :mrgreen: joten sopii hyvin Proton rungolle, akseleille jne. Samasta firmasta saa periaatteessa minkä tahansa sävyn ja muitakin mielenkiintoisia tuotteita, mm. eräänlaista öljyä joka sekoitetaan maalin joukkoon - tämä saa maalin "imeytymään" vaikeisiinkin paikkoihin ja sopii vaikka ruosteen päälle. Kuivamisajasta tulee tosi pitkä, mutta ajattelin että tuota voisi testata esim. lehtijousille joita on avaamatta hankala puhdistaa kokonaan ruosteesta.

Firman nettiosoite on http://www.militaerlacke.de

Re: SA-1389

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 3:29 pm
Kirjoittaja FBW
Sisun sähköt ovat edenneet pikku hiljaa ja ne ovat n. 90% valmiit. Hirveän helleaallon (+40 astetta asti) takia ei oikein jaksa kauaa autotallista tehdä töitä ja Proton vieressä työskentely on käytännössä ihan mahdotonta keskipäivän jälkeen. Olen kuitenkin Proton alustan ja moottoripuolen sähköt tehnyt jo noin 75% valmiiksi ja hytin puolelle tulee vielä muutamia johtoja lisää. Postissa on tulossa vielä kourallinen erilaisia liittimiä jotka on tarkoitus käyttää sitten hytissä apulaitteiden kytkentään ja hytin alle jossa sähköt yhdistyvät alustaan.

Parempia kuvia tulee kun kaikki on valmista... Kuvista kuitenkin selviää miten johtojen merkinnät yms. tuli tehtyä. Kun kaikki on valmista sähköt pystyy purkamaan ja asentamaan paikalleen ilman mitään ohjeita.

Re: SA-1389

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 3:30 pm
Kirjoittaja FBW
.

Re: SA-1389

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 3:49 pm
Kirjoittaja FBW
Alustan puolelta ei ole vielä kuvia, mutta tuossa esimerkiksi generaattorin ja jännitteensäätimen välinen johdotus sekä jännitteensäädin avattuna. Käytin aika paljon aikaa tuon Leyland CAV-säätimen taustojen selvittämiseen jotta ymmärtäisin sen sielunelämää paremmin. Tätä mallia on periaatteessa kolmea eri valmistusversiota joista tämä on viimeinen, kaikki mallit ovat kuitenkin keskenään yhteensopivia. Mallit ovat 440, 440A ja viimeisin 440D.

Onneksi merkitsin itselleni ylös Butec (30Amp) generaattorin ja jännitteensäätimen väliset johdotukset, koska Sisun kaaviot näiden osalta ovat vähän vajaat, tai muille systeemeille.

Jännitteesäätimen hauska yksityiskohta on muuten se, että tehoa voi vaihtaa siirtämällä johtoa joka on liitetty yhteen kolmesta oikean puoleisesta liittimestä haluttuun kohtaan. Sisun käyttöohjekirja ei tätä toimintoa esittele, se menee kuitenkin näin:

Johto kytketty "HI+" -asentoon:
- Käyttö normaalissa ilmastossa.

Johto kytketty "MID+" -asentoon:
- Käyttö maissa joissa on korkea lämpötila missä on riski akun ylikuumenemisesta.

Johto kytketty "LOW+" -asentoon:
- Käyttö maissa joissa on korkea lämpötila missä akku kaasuntuu. Kun akut jäähtyvät, pitää asetus muuttaa joko "HI+" tai "MID+".

Protoissa ei ole käytetty latauksen merkkivaloa, muussa tapauksessa sen voisi kiinnittää liittimeen "WL" (=Warning Lamp).

Mikäli jännitteensäätimen kanssa tulee ongelmia, uusia ei ole vaikea löytää - 24v mallia on käytetty monessa ajoneuvossa ja helpoiten sen löytää Land Rover osanumerolla: RTC4763.

Re: SA-1389

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 4:18 pm
Kirjoittaja FBW
Jos kiinnostaa miten johdot merkitsin, niin kävin läpi erilaisia "oikeita" merkintäsysteemeitä, mutta ne olisivat tulleet liian kalliiksi. Vanha yli 10 vuotta vanha tarrakirjoitin sopi tehtävään, johonka ostin sitten erivärisiä Kiinassa tehtyjä nauhoja :roll: Tarrakirjoittimen pienimmällä tekstikoolla tulee juuri oikean kokoista tekstiä jonka voi pyörättää johdon ympärille. Tämän jälkeen päälle läpinäkyvä hieman isommaksi leikattu kutistesukka. Tämän jutun toiminta piti kunnolla testata, koska halusin varmistua ettei tarratulostus pala kutistesukan alla, ja samoin että merkintä pysyy paikallaan niin kauan kun johto on käyttökelpoinen. Tuli kyllä ihan kestävät ja mielestäni selkeät kun merkinnät ovat keltaiset. Mainintana kuitenkin ettei tuollainen Kiinassa valmistettu tarranauha ole lähellekään sen laatuinen kuin Brotherin alkuperäinen tuote, mutta toisaalta alkuperäinen maksaa kolme kertaa sen minkä kopio. Tässä tehtävässä laatuerolla ei ole merkitystä.

Erilaisia merkintäsysteemeitä on toki olemassa vaikka kuinka paljon, sekä niitä joihin voi kirjoittaa vaikka kynällä johdon numeron. Kun en itsekään pysty omia kirjoituksiani lukemaan, niin kirjoitin sopii tehtävän parhaiten.

Merkinnät ovat käytössä kaikissa Proton johdoissa, myös alustassa. Nimet ovat lyhenteitä ja ainakin mun mielestäni helppo ymmärtää.

Kun en ole mikään sähköalan ammattilainen, niin kaikkeen menee oma aikansa. Kaikki muut tarvikkeet; johdot, liittimet, suojasukat yms. ovat ainakin valmistajien mukaan Saksassa tehty - yksikään hankinta ei ole vielä tuottanut pettymystä... :idea: Viimeisessä kuvassa selviää minkälaista suojasukkaa käytin, ne pitävät johdot hienosti nipussa, suojaavat erinomaisesti ja kestävät lämpöä 170 astetta ennen muodon muutosta. Minusta ne sopivat myös tyyliltään Protoon, ns. "iättömät" ulkonäöltään.

Re: SA-1389

Lähetetty: Ma Heinä 01, 2019 6:57 pm
Kirjoittaja Kaato
Melkoisella pieteetillä olet jaksanut sähköjä tehdä, nuo kestääkin sitten varmasti vuosikymmeniä.

Masissa johdot on numeroitu jo tehtaalla, helpottaa kyllä kun tarvitsee löytää joku tietty johto.

Re: SA-1389

Lähetetty: Ti Heinä 02, 2019 3:35 pm
Kirjoittaja sisua45
Mulla on ollut omassa Protossa vuosikaudet kaikenlaista sekalaista akkua käytössä. Latauksen säädin oli armeijan jäljiltä MID+ asennossa. Mittailin jännitettä, vaikutti kovin alhaiselta, niin siirsin liittimen HI+ napaan. Tuloksena yhden reissun jäljiltä toinen akku täysin kaput... :roll: Uusi käytetty akku paikoilleen, ja MID+ käyttöön.

Nyt on kaksi samanlaista uutta akkua, voisi kokeilla HI+ asentoa.

Re: SA-1389

Lähetetty: Ke Heinä 03, 2019 7:27 am
Kirjoittaja FBW
Kaato kirjoitti:Melkoisella pieteetillä olet jaksanut sähköjä tehdä, nuo kestääkin sitten varmasti vuosikymmeniä.

Masissa johdot on numeroitu jo tehtaalla, helpottaa kyllä kun tarvitsee löytää joku tietty johto.
Piti ihan katsoa nettisanakirjasta mitä tarkoittaa "pieteetti" :shock: Juu, normaalisti olen aina korjannut vanhan johtosarjan ja kokonaisuus on jäänyt ikuiseksi mysteeriksi. Nyt tämän Proton osalta ajattelin nielaista vähän isomman palan kakkua ja täytyy sanoa että tämä on varmasti koko projektin parasta antia. Yhtäkkiä mysteerisesti sähköt ovatkin selkeät ja toivottavasti vielä toimivatkin :mrgreen: Miten Masissa on numerointi tehty, onko johdot numeroitu sen mukaan mikä kussakin numerossa on liittimen numero? Esim. kuten vaikkapa releessä olisi 85, 30, 87, 86 jne. Itse tein sillä systeemillä, etuliitteeksi tuli sitten osan nimi, vaikkapa vilkkureleen numerointi menisi "VR-85, VR-30...".

---------------

Mitä Proton sähköihin tulee - onhan siellä toki vielä "pimeyden ruhtinaan" osia, mutta oikeasti nuo Leyland CAV osat ainakin latauksen puolelta ovat hyvin tehty. Itseasiassa mitä internetistä löysin, niin Leyland CAV oli itseasiassa tuohon aikaan kaikista edistyksellisin latausjärjestelmien valmistaja, sekä tekivät myös puolijohdetekniikkaa yms. mistä osaamista sitten siirtyi muihinkin komponentteihin.

Tästähän pitäisi joku päivä tulla ihan oikea "seikkailumatka-auto", tai jotain semmoista. Sähköt pitää olla sen takia selkeät ja hyvin toimivat. Yksi voitettu asia on että "sähkökeskus" ei ole enää jaloissa vaan kojelaudan alla. Alustan puolen johtosarjasta löytyi muutama ihmeellisyys sekä startille menevä herätepiuha oli koko matkalta sulanut (mutta yhä toimiva...). Hyvä että nuo löytyivät, varsinkin tuo sulanut piuha olisi varmasti aiheuttanut ongelmia tulevaisuudessa.

Suuri osa projektia oli löytää oikeat valmistajat, markkinoilla on nykyään niin paljon suoranaista paskaa että edes normaali odotukset täyttäviä tuotteita täytyy joskus etsiä pitkään. Aika tietysti näyttää kuinka hyvät johdot yms. tuli valittua, on nämä kuitenkin erittäin hyvälaatuisen tuntuiset piuhat verrattuna esim suorastaan muovista tehtyihin Kiinan johtoihin. Halvemmat johdot muuttuvat koppuraksi ja halkeilevat eristeiden osalta jo muutaman vuoden kuluessa. Nyt on piuhaa kulunut 2.5mm2 noin 80 metriä, 6mm2 piuhaa 20 metriä ja 10mm2 noin 10 metriä. Vielä pitää yksi 50metrin kela tilata 2.5mm2 piuhaa jotta saadaan muutama lisävalokin asennettua... Arviolta koko materiaalikustannus sähköjen osalta on n. 250-300,- eur, sisältää kaiken paitsi työkalut ja omat työtunnit. Olen metsästänyt kaikista parhaat "diilit" ja kaikki hankinnat netin kautta suoraan valmistajalta tai sitten joltain isolta välittäjältä. Paljon vaatii kuitenkin taustatyötä jos haluaa olla varma että tavara on laadukasta. Itseasiassa, ostan nykyään 99% kaikesta netin kautta, moni osa tulee ainakin täällä ilman postimaksuja. Yleensä tavara on 2 päivän päästä käsissä, tosin tuo mistä ostan piuhat toimitusaika on vähän päälle viikon, mutta eipä tässä niin kiire ole.

Pienellä innolla odottelen päivää kun jonkunlainen kontti on lavalla ja pääsee siihen vääntämään sähköt. Huomattavasti mukavampaa hommaa kun ainainen ruosteen hinkkaus :?
sisua45 kirjoitti:Mulla on ollut omassa Protossa vuosikaudet kaikenlaista sekalaista akkua käytössä. Latauksen säädin oli armeijan jäljiltä MID+ asennossa. Mittailin jännitettä, vaikutti kovin alhaiselta, niin siirsin liittimen HI+ napaan. Tuloksena yhden reissun jäljiltä toinen akku täysin kaput... :roll: Uusi käytetty akku paikoilleen, ja MID+ käyttöön.

Nyt on kaksi samanlaista uutta akkua, voisi kokeilla HI+ asentoa.
Arto, jos sua kiinnostaa, niin tossa olisi pari hyvää linkkiä noista CAV-osista:

http://site.lrch.nl/sites/default/files ... dup1_1.pdf
http://site.lrch.nl/sites/default/files ... dup2_2.pdf

Netissä on paljon muutakin, mutta ainakin noista löytyi eniten tietoa, jälkimmäisen PDF:n lopussa on tästä "meidän" jännitteensäätimestä juttua ja hyviä ohjeita vian etsintään :D Jännä että sun Protossa oli lataustehoa pudotettu, onko joskus ollut niin kuumat kelit että on ollut pakko - tai sitten vahingossa kytketty väärin. Olisi kelit olleet niin kuumat että akutkin olisivat nostaneet lämpöä...? Ainakin omassa autossa noita "vahinkoja" on ollut ihan riittävästi ...

Re: SA-1389

Lähetetty: Ke Heinä 03, 2019 5:27 pm
Kirjoittaja Kaato
FBW kirjoitti:Piti ihan katsoa nettisanakirjasta mitä tarkoittaa "pieteetti" :shock: Juu, normaalisti olen aina korjannut vanhan johtosarjan ja kokonaisuus on jäänyt ikuiseksi mysteeriksi. Nyt tämän Proton osalta ajattelin nielaista vähän isomman palan kakkua ja täytyy sanoa että tämä on varmasti koko projektin parasta antia. Yhtäkkiä mysteerisesti sähköt ovatkin selkeät ja toivottavasti vielä toimivatkin :mrgreen: Miten Masissa on numerointi tehty, onko johdot numeroitu sen mukaan mikä kussakin numerossa on liittimen numero? Esim. kuten vaikkapa releessä olisi 85, 30, 87, 86 jne. Itse tein sillä systeemillä, etuliitteeksi tuli sitten osan nimi, vaikkapa vilkkureleen numerointi menisi "VR-85, VR-30...".

---------------

Mitä Proton sähköihin tulee - onhan siellä toki vielä "pimeyden ruhtinaan" osia, mutta oikeasti nuo Leyland CAV osat ainakin latauksen puolelta ovat hyvin tehty. Itseasiassa mitä internetistä löysin, niin Leyland CAV oli itseasiassa tuohon aikaan kaikista edistyksellisin latausjärjestelmien valmistaja, sekä tekivät myös puolijohdetekniikkaa yms. mistä osaamista sitten siirtyi muihinkin komponentteihin.

Tästähän pitäisi joku päivä tulla ihan oikea "seikkailumatka-auto", tai jotain semmoista. Sähköt pitää olla sen takia selkeät ja hyvin toimivat. Yksi voitettu asia on että "sähkökeskus" ei ole enää jaloissa vaan kojelaudan alla. Alustan puolen johtosarjasta löytyi muutama ihmeellisyys sekä startille menevä herätepiuha oli koko matkalta sulanut (mutta yhä toimiva...). Hyvä että nuo löytyivät, varsinkin tuo sulanut piuha olisi varmasti aiheuttanut ongelmia tulevaisuudessa.

Suuri osa projektia oli löytää oikeat valmistajat, markkinoilla on nykyään niin paljon suoranaista paskaa että edes normaali odotukset täyttäviä tuotteita täytyy joskus etsiä pitkään. Aika tietysti näyttää kuinka hyvät johdot yms. tuli valittua, on nämä kuitenkin erittäin hyvälaatuisen tuntuiset piuhat verrattuna esim suorastaan muovista tehtyihin Kiinan johtoihin. Halvemmat johdot muuttuvat koppuraksi ja halkeilevat eristeiden osalta jo muutaman vuoden kuluessa. Nyt on piuhaa kulunut 2.5mm2 noin 80 metriä, 6mm2 piuhaa 20 metriä ja 10mm2 noin 10 metriä. Vielä pitää yksi 50metrin kela tilata 2.5mm2 piuhaa jotta saadaan muutama lisävalokin asennettua... Arviolta koko materiaalikustannus sähköjen osalta on n. 250-300,- eur, sisältää kaiken paitsi työkalut ja omat työtunnit. Olen metsästänyt kaikista parhaat "diilit" ja kaikki hankinnat netin kautta suoraan valmistajalta tai sitten joltain isolta välittäjältä. Paljon vaatii kuitenkin taustatyötä jos haluaa olla varma että tavara on laadukasta. Itseasiassa, ostan nykyään 99% kaikesta netin kautta, moni osa tulee ainakin täällä ilman postimaksuja. Yleensä tavara on 2 päivän päästä käsissä, tosin tuo mistä ostan piuhat toimitusaika on vähän päälle viikon, mutta eipä tässä niin kiire ole.

Pienellä innolla odottelen päivää kun jonkunlainen kontti on lavalla ja pääsee siihen vääntämään sähköt. Huomattavasti mukavampaa hommaa kun ainainen ruosteen hinkkaus :?
Tuijottelin hetken kaaviota, mutta en ainakaan äkkiseltään keksinyt siinä mitään kummempaa logiikkaa, tosin en ole mikään autosähköasiantuntija. Numerot alkaa ykkösestä ja päättyy jonnekin lähelle sataa.
Numeroinnin lisäksi johtonipuissa olevat moninapaiset liittimet on kaikki eri värisiä, ja jokaisen liittimen väri löytyy kaaviosta. Selkiyttää tilannetta tämäkin.

Re: SA-1389

Lähetetty: La Heinä 06, 2019 3:48 pm
Kirjoittaja FBW
Kaato kirjoitti:Tuijottelin hetken kaaviota, mutta en ainakaan äkkiseltään keksinyt siinä mitään kummempaa logiikkaa, tosin en ole mikään autosähköasiantuntija. Numerot alkaa ykkösestä ja päättyy jonnekin lähelle sataa.
Numeroinnin lisäksi johtonipuissa olevat moninapaiset liittimet on kaikki eri värisiä, ja jokaisen liittimen väri löytyy kaaviosta. Selkiyttää tilannetta tämäkin.
Kyllä varmaan Masi on enemmän NATO-yhteensopiva kuin Proto, veikkaan kuitenkin etteivät sähköt ole kovinkaan erilaiset, paitsi ehkä lataus taitaa jo tapahtua nykyaikasemmalla laturilla. Noita englantilaisia komponentteja ei myöskään taida enää löytyä?


Proton hytin sähköt ovat valmiina, vain muutama piuha korin varusteisiin puuttuu joiden pitää odotella niin kauan että tarvikkeisiin saadaan täydennystä - mutta niillä ei ole mitään merkitystä. Alustan puolen sähköt ovat edistyneet ja kohta voisi kytkeä kaikki lopullisesti paikoilleen hyttiin. Vielä pitää tehdä vähän metallitöitä että sähköt käyvät eri paikoille kuin vanhat. Nyt jos laskelmat pitävät paikkansa niin johdot riittävät reilusti joka paikkaan. 8) Koko paketti on siirretty olohuoneen lattialle (vaimon iloksi) ja mittailen tässä juuri kaikki kytkennät ja johdot lävitse, piirrän samalla sähkökaaviota uusiksi niiltä osilta kuin tein muutoksia. Jotain pieniä asioita on erilailla kuin alkuperäisessä, eli esim. peruutusvalo toimii silloinkin kun valot eivät ole päällä. Vaikkakin sähköjen tekeminen on ollut melkeinpä projektin parasta antia, niin kyllä toisaalta ihan kiva juttu kun saadaan kohta paikoilleen ja Proto on taas käyttökunnossa.

Kun tälläinen merkkipaalu on saavutettu niin muutama kuva oli pakko ottaa muistoksi.

Re: SA-1389

Lähetetty: La Heinä 06, 2019 3:52 pm
Kirjoittaja FBW
Lisää...