Kaato kirjoitti:Melkoisella pieteetillä olet jaksanut sähköjä tehdä, nuo kestääkin sitten varmasti vuosikymmeniä.
Masissa johdot on numeroitu jo tehtaalla, helpottaa kyllä kun tarvitsee löytää joku tietty johto.
Piti ihan katsoa nettisanakirjasta mitä tarkoittaa "pieteetti"
Juu, normaalisti olen aina korjannut vanhan johtosarjan ja kokonaisuus on jäänyt ikuiseksi mysteeriksi. Nyt tämän Proton osalta ajattelin nielaista vähän isomman palan kakkua ja täytyy sanoa että tämä on varmasti koko projektin parasta antia. Yhtäkkiä mysteerisesti sähköt ovatkin selkeät ja toivottavasti vielä toimivatkin
Miten Masissa on numerointi tehty, onko johdot numeroitu sen mukaan mikä kussakin numerossa on liittimen numero? Esim. kuten vaikkapa releessä olisi 85, 30, 87, 86 jne. Itse tein sillä systeemillä, etuliitteeksi tuli sitten osan nimi, vaikkapa vilkkureleen numerointi menisi "VR-85, VR-30...".
---------------
Mitä Proton sähköihin tulee - onhan siellä toki vielä "pimeyden ruhtinaan" osia, mutta oikeasti nuo Leyland CAV osat ainakin latauksen puolelta ovat hyvin tehty. Itseasiassa mitä internetistä löysin, niin Leyland CAV oli itseasiassa tuohon aikaan kaikista edistyksellisin latausjärjestelmien valmistaja, sekä tekivät myös puolijohdetekniikkaa yms. mistä osaamista sitten siirtyi muihinkin komponentteihin.
Tästähän pitäisi joku päivä tulla ihan oikea "seikkailumatka-auto", tai jotain semmoista. Sähköt pitää olla sen takia selkeät ja hyvin toimivat. Yksi voitettu asia on että "sähkökeskus" ei ole enää jaloissa vaan kojelaudan alla. Alustan puolen johtosarjasta löytyi muutama ihmeellisyys sekä startille menevä herätepiuha oli koko matkalta sulanut (mutta yhä toimiva...). Hyvä että nuo löytyivät, varsinkin tuo sulanut piuha olisi varmasti aiheuttanut ongelmia tulevaisuudessa.
Suuri osa projektia oli löytää oikeat valmistajat, markkinoilla on nykyään niin paljon suoranaista paskaa että edes normaali odotukset täyttäviä tuotteita täytyy joskus etsiä pitkään. Aika tietysti näyttää kuinka hyvät johdot yms. tuli valittua, on nämä kuitenkin erittäin hyvälaatuisen tuntuiset piuhat verrattuna esim suorastaan muovista tehtyihin Kiinan johtoihin. Halvemmat johdot muuttuvat koppuraksi ja halkeilevat eristeiden osalta jo muutaman vuoden kuluessa. Nyt on piuhaa kulunut 2.5mm2 noin 80 metriä, 6mm2 piuhaa 20 metriä ja 10mm2 noin 10 metriä. Vielä pitää yksi 50metrin kela tilata 2.5mm2 piuhaa jotta saadaan muutama lisävalokin asennettua... Arviolta koko materiaalikustannus sähköjen osalta on n. 250-300,- eur, sisältää kaiken paitsi työkalut ja omat työtunnit. Olen metsästänyt kaikista parhaat "diilit" ja kaikki hankinnat netin kautta suoraan valmistajalta tai sitten joltain isolta välittäjältä. Paljon vaatii kuitenkin taustatyötä jos haluaa olla varma että tavara on laadukasta. Itseasiassa, ostan nykyään 99% kaikesta netin kautta, moni osa tulee ainakin täällä ilman postimaksuja. Yleensä tavara on 2 päivän päästä käsissä, tosin tuo mistä ostan piuhat toimitusaika on vähän päälle viikon, mutta eipä tässä niin kiire ole.
Pienellä innolla odottelen päivää kun jonkunlainen kontti on lavalla ja pääsee siihen vääntämään sähköt. Huomattavasti mukavampaa hommaa kun ainainen ruosteen hinkkaus
sisua45 kirjoitti:Mulla on ollut omassa Protossa vuosikaudet kaikenlaista sekalaista akkua käytössä. Latauksen säädin oli armeijan jäljiltä MID+ asennossa. Mittailin jännitettä, vaikutti kovin alhaiselta, niin siirsin liittimen HI+ napaan. Tuloksena yhden reissun jäljiltä toinen akku täysin kaput...
Uusi käytetty akku paikoilleen, ja MID+ käyttöön.
Nyt on kaksi samanlaista uutta akkua, voisi kokeilla HI+ asentoa.
Arto, jos sua kiinnostaa, niin tossa olisi pari hyvää linkkiä noista CAV-osista:
http://site.lrch.nl/sites/default/files ... dup1_1.pdf
http://site.lrch.nl/sites/default/files ... dup2_2.pdf
Netissä on paljon muutakin, mutta ainakin noista löytyi eniten tietoa, jälkimmäisen PDF:n lopussa on tästä "meidän" jännitteensäätimestä juttua ja hyviä ohjeita vian etsintään
Jännä että sun Protossa oli lataustehoa pudotettu, onko joskus ollut niin kuumat kelit että on ollut pakko - tai sitten vahingossa kytketty väärin. Olisi kelit olleet niin kuumat että akutkin olisivat nostaneet lämpöä...? Ainakin omassa autossa noita "vahinkoja" on ollut ihan riittävästi ...