SA-732 (AH-45)

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

SA-732 (AH-45)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Tallin nurkkiin kulkeutui vihdoinkin aito ja oikea AH-45, jossa on kaikki hydrauliikka vermeet paikoillaan ja vielä toimivatkin.
Suuret kiitokset tästä löydöstä eräälle harrastajalle Jalasjärven nurkille.

SA-732 on yksi kolmestatoista AH-45 Sisusta jotka puolustuslaitos hankki vuonna 1970. Autoissa oli ahdettu Leyland O.401 moottori, teholtaan 165hv. Niissä oli suurituottoinen (max. 300l/min ja 140 bar) hydrauliikkapumppu kampiakselin jatkona ja hallinta venttiili ohjaamossa.
Nopeudet on synkronoitu niin, että kahta alinta ajovaihdetta eteenpäin ja hidasta peruutusta voitiin kayttää nestemoottoreiden kanssa. Muilla nopeuksilla nestemoottorit kytkettiin vapaalle.
Vuosina 1976 -1977 AH-45 hankittiin 27 kpl lisää.
-80 luvun alussa autot peruskorjattiin, runkoa jatkettiin (3700) ja uudemmasta sarjasta riisuttiin nestemoottori varustus pois. Ainoastaan alkuperäiseen 1970 tulleeseen 13 kpl sarjaan nestemoottorit jätettiin.
Nestemoottoripatteriston tykkeinä oli Neuvostoliitosta hankitut 130 K 54 kenttätykit. 5 tonnia painava AH-45 pystyy kuljettamaan 8 tonnia painavaa tykkiä. Ilman nestevetoa, vetäjän olisi pitänyt olla massaltaan 16tn.
Autot on palvelleet ilmeisesti Draksvikin varuskunnassa, josta tämäkin yksilö peräisin.

*tiedot lainattu Markku Mäkipirtin kirjasta "puolustusvoimien moottoriajoneuvot 1960-2000*


AH-45 on rekisteröity siviilikilpiin ja ollut liikenteessä armeija aikojen jälkeenkin. Tosin viimeiset 10 vuotta ollut hiljaiseloa ja viimeiseen neljään vuoteen autoa ei ollut edes käynnistetty.

Kertoillaan tarinaa tulevaisuudessa lisää.

Kuva
Sisua hakemassa

Kuva
Kapelleja korjailtu, öljyt vaihdettu jne.

Kuva
Ammusperävaunun testausta

Kuva
Viimeksi muokannut UN-Proto, Su Joulu 08, 2013 10:55 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
sisua45
Viestit: 3023
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-732 (AH-45)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Hinoa, että yhdistelmä on koossa. Joko sait vetoa kärrynpyöriin?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-732 (AH-45)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Jeps, tuossa myräkässä vetää kyllä joka renkaaseen, mutta kyllä ihan hydraulisesti koko yhdistelmää jaksoi kärry liikuttaa. Tosin ilman ketjuja ei lumessa renkaat saa pitoa. Kärrystä pitää hieman putkiliitoksia tarkistella, kun meinaa piha muuttua sotatantereen näköiseksi. Hydrauliikassa kun on ATF öljyt. Ei lorona vuoda, mutta vuotaa kuitenkin.
Huoltokirjan mukaan NEMOa käytettäessä hydrauliikan öljynvaihtoväli on 20h.

Hieman hantaakit hytissä hakusessa, eikä käyttöohjeita netistä löydy.. :lol: Mikä mahtaa olla kuskin penkin vasemmalla puolella oleva pieni hantaaki, johon tulee jarruputken paksuiset putket?
Suuremmalla kahvalla mennään eteen/ taaksepäin. Kojelaudan ruuvista taas voi säätää järjestelmän työpainetta.

Tietoa NEMOn toiminnasta otetaan mielellään vastaan.

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-732 (AH-45)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Kuvatuksia

Kuva

Yleensä on tottunut näkemään Sisun akselin päissä "S" logon. Koska tälläinen on ollut käytössä?

Kuva

Etusermissä roikkuu joku kankaan sisään ommeltu jousi, jossa on koukut molemmissa päissä. Mikä lie tarkoitus? NEMOn letkujen kannatin juttuja?

Kuva

Hydrauliöljysäiliö. Turbo on miehekkään kokoinen.

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1777
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-732 (AH-45)

Viesti Kirjoittaja sisua »

Tälle teolle vuoden Pro Finlandia tai ainakin Pro Sisua palkinto!
Viimeinkin tämä ainutlaatuinen yhdistelmä kasassa, hieno homma.
UN-Proto kirjoitti: Huoltokirjan mukaan NEMOa käytettäessä hydrauliikan öljynvaihtoväli on 20h.
Tämä olikin mielenkiintoinen tieto, huoltoväli on melkoisen taaja (tuolla ei parane osallistua talvisotaan, mielummin olosuhteisiin, jossa öljylähteet ja Gulf-asema ovat näköetäisyydellä ;) )

Oliskohan Germaanien suunnalla AH-45:sta ja hydrauliikasta tarkempaa tietoa?
Ja tietenkin Mäkipirtti osaa kertoa yhdistelmästä kaiken.

nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-732 (AH-45)

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

sisua kirjoitti:Tälle teolle vuoden Pro Finlandia tai ainakin Pro Sisua palkinto!
Viimeinkin tämä ainutlaatuinen yhdistelmä kasassa, hieno homma.
Samaa mieltä, erittäin hieno teko, arvostan suuresti :!:

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-732 (AH-45)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Kiitos kiitos, mä kyllä osoittaisin sen palkinnon Lefalle, joka on koko projektin pelastanut ja alkuun laittanut. :D

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-732 (AH-45)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Vaunua nyt testattu vähän lisää ja kokeilemalla oppii. :wink: Veto toimii, tosin lumessa ei saa renkaat pitoa ilman ketjuja.
NEMOlla ajamisesta pitäisi kuulema olla jonkinlainen ohjekirja olemassa, muttei kaverikaan tiennyt siitä enempää, eikä sisullakaan olleen kuulleet asiasta?!
Jos sinulla olis tietoa, niin mielellään otetaan sitä vastaan tai vaikka kopio opuksesta.
Nosturikin heräsi henkiin, muttei kokeiltu sen enempää.

Pari videota ajokokeilusta

Kuva

http://youtu.be/JTTXkxsnvPQ

http://youtu.be/mcM46u7TGEw

nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-732 (AH-45)

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Jos en ihan väärin muista niin jyväskylän SA-kaupan kirjahyllyssä oli pari vuotta sitten NEMOa-käsitteleviä ohjevihkosia myynnissä.

Nyt ei saata enää löytyä kun vaihtuvuus on noissa suurta, eikä se itsellekkään tarttunut mukaan kun korillinen muuta kirjallisuutta oli jo "löytynyt" ostettavaksi, lähinnä itä-kalustoa koskevaa.

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-732 (AH-45)

Viesti Kirjoittaja FBW »

UN-Proto kirjoitti:Kiitos kiitos, mä kyllä osoittaisin sen palkinnon Lefalle, joka on koko projektin pelastanut ja alkuun laittanut. :D
Nämä jututhan menee ikäänkuin ketjussa, henkilö (harrastaja itsekin) jolta kärryn ostin ymmärsi sen historiallisen arvon ja myi sen minulle - halvemmalla mitä olisi maajusseilta saanut. Minä vain ikäänkuin säilyttelin kärryä muutamia vuosia ja sittenhän se löysi tiensä sinulle. Sinä hommasit kärrylle sopivan veturin ja ikuistit koeajotkin videolle - joten eiköhän se palkinto sinulle kuuluu :D

Kiitos siis videoista, hienosti näkyy toimivan ja hyvä että on vetäjässä hydrauliikka jo valmiina. Sinullahan taitaa olla vielä varalla se minulta ostettu uusi hydraulipumppukin joten ajoa riittää varmasti seuraavallekin elämälle!

Kärry teki minuun ainakin vaikutuksen, se on todella hyvin rakennettu ja toimiva prototyyppi. Eikä löydy kuin yksi vastaava yhdistelmä joka vetelee Ammusperävaunu I:stä, vetäjän kanssa Sotamuseon omaisuutta. Telissä on melkoinen liikkuvuus, mitä muistelen kun yritettiin nosturissa vetopäästä nostella lavetille. Tuolla yhdistelmällä on varmasti arvoa ihan harrastuksenkin kannalta kun on pilkki lavalla. Tottakai olisi ollut hienoa jos olisin voinut kärryn pitää, mutta vähintään yhtä paljon ilahduttaa nähdä että kärry meni juuri oikealle omistajalle! Pistähän videoita jatkossakin, veikkaan että kovin moni ei ole tälläistä yhdistelmää maastossa nähnyt.

Jatkan noiden NEMO-tietojen etsimistä, kun olisi tässä välissä useampi hallin muutto niin ovat joutuneet johonkin laatikkoon josta niitä ei ole osannut hakea.

Ps. Olehan Mäkipirttiin yhteydessä... Hän on varmasti kiinnostunut kärryn nykyisistä liikkeistä, voit pistää samalla minulta terveisiä että valitettavasti en saanut omaa yhdistelmää kokonaisuudessaan tänne. Kuljetus olisi ollut liian kallis ja myynnin takanahan oli lähiomaisen kuolema josta syystä piti kalustoa vähentää. Onneksi on taas yksi AH-45 kotona joten harrastus jatkuu hyvin ilman kärryäkin - varsinkin kun tietää että se on turvassa hyvällä omistajalla.

Ps2. Kuten varmaan tiedätkin niin ilman hydraulipainetta ei kärryä saa vetää, napamoottori saattaa rikkoutua - joka on muuten ainoa suomalainen moottorityyppi-keksintö!

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-732 (AH-45)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Ehjän AH-45:n löytäminen oli lähes kuin lottovoitto, nyt vaan tarviis sellaisen, että sais sen entisöityä alkuperäiseen loistoonsa. :wink:
Pumppu on hyvässä tallessa ja varmasti alkuperäinen kestää paremmin kun on varaosa olemassa. :lol:
Painetta eli vetopäällä pitää olla koko ajan moottoreissa, muuten ne alkaa "raklattaa" vaikka kävely vauhtia menisi. Jossain oli sanottu että ne kestää hitaan siirroon silleenkin, mutta en viitsi ottaa riskiä.
NEMO moottoreiden vapautukselle kärrissä on jonkinlainen paineilma sylinteri/ pumppu, mut siinä on jotain häikkää.

Mukava kuulla että protoilu saksan maalla on voimissaan ja videosi oli ehdottomasti paras vinssaus video. :wink: Harmi/ onneksi ei ole kuvaajaa yleensä mukana kun itse rämpii lepikossa. :lol:
Viimeksi muokannut UN-Proto, Ke Tammi 29, 2014 10:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-732 (AH-45)

Viesti Kirjoittaja FBW »

Juu ei kannata NEMO rikkomaan lähteä, varaosia voi ehkä saada mutta maksavat varmasti saman verran kuin perävaunu käytettynä :mrgreen:

Vinssausvideosta ei niin kummoista tullut, tulipahan kuitenkin ikuistettua väärä vaihteen valinta... NEMO-videot ovat kyllä platinaa niihin verrattuna!

Pistin tuonne yleiselle puolelle Two-in-One -esitteen kun löysin siitä kopion (mutta en alkuperäistä, prkle...). Lähetän sinulle myöhemmin sähköpostiin PDF-version...

http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=2706
Liitteet
1.jpg
1.jpg (90.48 KiB) Katsottu 9419 kertaa

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-732 (AH-45)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Okay, kiitoksia! :D

Mäkipirtin kanssa myös keskustellut NEMOsta, suuret kiitokset myös Mäkipirtille.

Markun viestiä lainaten:
Ohjaamon pikku vipu (osa 6) on NEMO:n "vaihdevipu", toisessa asennossa se päästää vain PF30-pumpun nestevirran pyöriin vastaten I-nopeutta ja toisessa asennossa nestevirta tulee molemmista pumpuista vastaten II-nopeutta.

Vetäjä on vanhempaa mallia missä on ollut vai onko vielä vapaakytkentäpaineen kehittävä pumppu (osa 2). Jos pumppu on vielä olemassa niin kannattaa kytkeä se perävaunun vapaakytkentäpiiriin jolloin perävaunussa oleva vapaakytkentäkoneikko on tarpeeton. Vapaakytkentäpaineen tuotto perävaunussa tuli vaatimuksesta, että tykkiä ja perävaunua piti voida hinata tavanomaisellakin autolla.

Paineen käsisäätöä ei myöhemmässä mallissa ollut, joten kannattanee ajella täysillä paineilla.
Jos autossasi on järjestelmä kunnossa niin moottorin käydessä oikeanpuoleisen painemittarin pitäisi näyttää 0,5-1,5 bar painetta. Vapaakytkentä tapahtuu automaattisesti kun NEMO-veto kytketään pois.

Auton etulaitaan kiinnitetty jousi kannatteli takalaitaan kiinnitettynä tykkiin meneviä hydrauliletkuja. Perävaunuissa lyhyestä vetoaisasta johtuen sitä ei tarvittu. Kuvissa tykin letkuja kannattelee yleensä köysi tai hihna, ilmeisesti jousi on siinä vaiheessa jo hukkunut.
Täytyy tarkistaa seuraavaksi pumpun tuottama paine ja kuinka perävaunuun asennettu pumppu on kytketty, että meneekö autosta tuleva vapaakytkentä paine NEMOille asti.
Kun sen saa varmistetuksi, niin täytyy kuvata ja kokeilla lisää perävaunun maasto ominaisuuksia. Ei noita proto videoitakaan liikaa ole ja se vasta harvinaisuus olisi, jos vanhoja NEMO videoita löytyisi.

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-732 (AH-45)

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

FBW kirjoitti:Ps2. Kuten varmaan tiedätkin niin ilman hydraulipainetta ei kärryä saa vetää, napamoottori saattaa rikkoutua - joka on muuten ainoa suomalainen moottorityyppi-keksintö!
Puolustusvoimien moottoriajoneuvot -kirjan mukaan järjestelmään kuuluu vapaakytkentämahdollisuus. Eikö sellaista ollut kaikissa sovelluksissa?

Ei Nemo ainoa suomalaismoottori ole, onhan meillä Jantusen Z-moottori. :)

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-732 (AH-45)

Viesti Kirjoittaja FBW »

NEMO vaatii hydraulipaineen, jotta sitä voi vapaasti vetää. NEMO:stakin on useita erilaisia malleja+kokoja, tämä ohjeeni pätee ko. perävaunuun.

Minulla on ollut käsitys että NEMO on ainoa "uusi" moottorityyppi joka on keksitty Suomessa (50-luvulla), voi hyvinkin olla että tietoni on hieman vanha kun olen sattumalta enemmän kiinnostunut vanhoista aparaateista :mrgreen:

Vastaa Viestiin