Sa-1394

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Mistäs sää tollaisen kilven oot saanut :shock: :)
karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

http://www.showplate.se/butik/product_i ... cts_id=357

Kun mää meen huomenna kyselee thermaria varaosaliikkeistä, niin pitääkö mun sanoo sa tunnus vaiko ma tunnus :lol: kun rekkarin perusteellahan ne monesti osia etsii
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Katoppas, pitää munkin tilata Zilttoniin ns. SA-kilpi rekvisiitaksi 8)
Viimeksi muokannut nelosnuhvi, Pe Tammi 10, 2014 12:39 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Visa, Paypal, tilisiirto, noilla onnistuu. Millä sen sitte haluaisit maksaa? Postiennakolla harvemmin ulkomailta mitään tilaillaan...
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

karppinen kirjoitti:Visa, Paypal, tilisiirto, noilla onnistuu. Millä sen sitte haluaisit maksaa? Postiennakolla harvemmin ulkomailta mitään tilaillaan...
Ei ole Paylia listassa..
Viimeksi muokannut nelosnuhvi, Pe Tammi 10, 2014 12:40 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Minä maksoin sen Paypalin kautta. Se vaihtoehto tuli ehkä vasta mukaan kun tilaus eteni tuolla sivulla.
Miks tilisiirto pitää mennä pankkiin tekemään?
Onko noita vanhoja pankkikortteja enää olemassakaan? Eikö se Visa tai vastaava ole aina siinä kortissa mukana vaikka ei luottoa olisikaan. Näin ainakin mielestäni Op:ssä. Mulla on vaan Visa depit
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

karppinen kirjoitti:Minä maksoin sen Paypalin kautta. Se vaihtoehto tuli ehkä vasta mukaan kun tilaus eteni tuolla sivulla.
Miks tilisiirto pitää mennä pankkiin tekemään?
Onko noita vanhoja pankkikortteja enää olemassakaan? Eikö se Visa tai vastaava ole aina siinä kortissa mukana vaikka ei luottoa olisikaan. Näin ainakin mielestäni Op:ssä. Mulla on vaan Visa depit
Hyvä jos paypali kelpaa, sitä ei vaan lue maksutavoissa, sillä onnistuu kyllä kätevästi. En tiedä miksi ei ole yleistynyt täällä Suomessa, maailmalla kuitenkin ehdoton ykkösmaksutapa verkossa.

Mutta tämähän liittyi alkuperäiseen aiheeseen erinomaisesti :lol:
Viimeksi muokannut nelosnuhvi, Pe Tammi 10, 2014 12:41 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja Velu »

karppinen kirjoitti:http://www.showplate.se/butik/product_i ... cts_id=357

Kun mää meen huomenna kyselee thermaria varaosaliikkeistä, niin pitääkö mun sanoo sa tunnus vaiko ma tunnus :lol: kun rekkarin perusteellahan ne monesti osia etsii
Siinäpä kokeilet.:) kokeilisin kuorma-autokorjaamoa. Täällä ainakin raskone on noita rassannut työkseen, voipi olla tuttu juttu heille. Toisaalta tiedän, että Hartilaisellakin kaivavat vastaavia osia vaikka kiven kolosta. Sitä tapahtui usein, kun korjattavaksi tuli vähän eksoottisempaakin kalustoa.
karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

nelosnuhvi kirjoitti:Mutta tämähän liittyi alkuperäiseen aiheeseen erinomaisesti :lol:
Kyllähän se vaan liittyy että saat sinäkin Sisuus uudet kilvet. Maksa sillä lasten Visalla. Ei tartte käydä pankissa, tai siis tarttee jos sinne tilille täytyy ensin kantaa katetta. Visaltahan(tililtähän) se Paypalikin sen rahan vie. Tai sitten pitää jollain ilveellä saada se raha ensin sinne Paypal tilille. Tasan 60 € oli kaksi sa kilpeä kotiin kannettuna. ja tässä minun topicissa on myös paskan jauhaminen sallittu, minun luvalla.
Velu kirjoitti:Siinäpä kokeilet.:) kokeilisin kuorma-autokorjaamoa. Täällä ainakin raskone on noita rassannut työkseen, voipi olla tuttu juttu heille. Toisaalta tiedän, että Hartilaisellakin kaivavat vastaavia osia vaikka kiven kolosta. Sitä tapahtui usein, kun korjattavaksi tuli vähän eksoottisempaakin kalustoa.
Kokeiltu. Ei tärpännyt kummallakaan. Ja myyjillä mulujahti silimämunanvalukuaiset päässään ku oisin huonommankin vitsin murjassu. Hartikaisen kaveri sai kyllä vm-72 varaosakirjastaan katsottua termarin numeron, joka on 608963. Oisinko viidestä liikkeestä kysynyt ja kaikista ohjasivat kääntymään Hartikaisen puoleen.
Pitää kysyä vielä Raskoneesta. Voishan olla, että jos olisin vienyt Proton tuonne Hartikaiseen korjattavaksi, olisi myyjillä motivaatiotakin enemmän etsiä thermari.
Velu kirjoitti:Todennäköisesti ei toimi. Tuosta kopasta pumpulle lähtevä ohikierto on olellinen juttu moottorin tasaisen läpenemisen kannalta, sekä myös siitä syystä että lämmin vesi tavoittaa termostaatin ja termostaatti tajuaa alkaa avautua. Vanhoissa koneissa sitä ei ole. Niissä neste kiertää aina jonkin verran syylärissä ja lämpenemistä autetaan kaihtimella. Silti kova kuorma ennen termarin aukenemista johtaa ylikuumenemiseen ja sitten saa odotella että kuumuus ehtii termariin. Lämmmettyään systeemi kyllä pelaa.

Laita vaan se termari mikä sinne kuuluukin. On niin arkinen malli että ihan varmaan löytyy. Joku 79-85 asteinen sinne kuuluu. Termarissa pitänee varmaan olla myös se toinen läppä joka tukkii ohikierron termarin ollessa auki. Silloin kotelon pohjassa on aukko termarin alla. Valtran luulisi myyvän, mutta mitoilla löytynee kyllä mualtakin.
Ja kun tämä ei nyt ehkä niin arkinen malli olekaan, että ihan omasta lähikaupasta sen voisi hakea, niin uhraisimmeko vielä ajatuksen loistavalla idealleni letkuthermostaatista? (olen ollut tässä syksyn mittaan vähän täpinöissäni letkuthermostaatista kun asensin sellaisen tuon Sprinun ylävesilerssiin jolla loppui paleleminen autossa ja kulutus lukemat painui alle kympin)

En nyt ihan tajua miksi ei toimisi, jos laitan letkuthermostaatin tuon oman thermostaatin jälkeen ylävesi letkuun, en kyllä ole minäkään mikään tekniikan ihmelapsi, vai miten se meni, kun silloinhan sinne jäisi tämä ohikierto oman thermostaatin ohjaamaksi.
Joka ei siis toimi nytkään ihan kunnolla, koska avautuu liian aikaisin ym. Letkuthermarilla estettäissiin vain veden pääsy syylärin ennen jotain tiettyä astetta.
Mieluiten tietysti laitan originelli toimivan sinne, kun vain jostain se löytyisi.

Mites kun thermarissa on asteluku merkattu 82. Meinaako että alkaa avautumaan kun vesi on 82c? Vai että alkaa avautumaan jo aijemmin ja on täysin auki kun vesi on 82c?

Tässä vielä pari kuvaa thermarista, jos jonkun kotithermari valikoimaan sattuisi kuulumaan yksi uusi ylimääräinen...
Thermarini ohikiertoaukko
Thermarini ohikiertoaukko
IMG_0186.JPG
IMG_0187.JPG
Thermarissa on ilmeisesti asteluku 82. ja leima 76m. suurin Halkaisija 69,8mm ja Korkeus 87,7mm
Ja kuten kuvista näkyy, on tätä joku jo ehkä yrittänyt joskus korjata....
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Vapaasti hengittävissä leukuissa (370, 400, 401) on 85 asteinen termostaatti. Kirjan mukaan (vuodelta 1969) se alkaa avautumaan 70-76 asteessa, ja on täysin auki 85 asteessa. Termarin "iskunpituus" on 9.5 milliä.

Ahdetussa koneessa voisi olla juurikin kylmempi 82 asteinen.

Omassa (O.401) leukussa termostaatti oli kyllä eri näköinen. Se oli muistaakseni messinkipellistä kyhätty, mutta sulla on valettuja osia myös. Muistelisin että olis ollut pidempi kuin sulla? Täsä on tosin melkein 10 vuotta aikaa, kun omaani oli viimeksi auki...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Kooee
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja Kooee »

Saattaahan termarin löytyminen olla aika hanlakaa.
Ainakin itsellä haetutti aikoinaan pitkään, kunnes satuin kysymään Karjaalta (Sisun varaosista).
Siellä on vanhalla varastomiehellä oma jemma, josta löytyi apu. Olisi ollut järjettömän kallis (300€?!) jos olisi ollut "uusi".
Ostin silloin viimeisen kappaleen sieltä.
Sekään termostaatti ei ollut täydellinen mutta sain siitä ja alkuperäisestä tehtyä yhden toimivan.
Vahapatruuna noista yleensä menee.
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Kooee kirjoitti:Saattaahan termarin löytyminen olla aika hanlakaa.
Sitä se nimittäin on sillä uusia ei ole ollut enää vuosikymmeniin myynnissä joten tästä johtuen omassa O.680 Leylandissa on käytetty aivan perusmallin tarviketermostaattia. Hyvin on toiminut nämä vuosikymmenet :D Tuosta bypass venttiilin puutteesta ei tuntuisi olevan haittaa ja siitä johtuvasta jatkuvasta ohikierrosta. Luultavasti tämä virtaus on kuitenkin riittävän pieni jottei se häiritse liikaa varsinaista jäähdyttimelle menevän veden virtausta termostaatin avautuessa.
Liitteet
Termarit1.jpg
karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Arveleeko tuo käyttöohjekirja vaan että termaria ei saa poistaa koska neste kiertäisi vaan suurimmaksi osaksi sivukierron kautta eikä syylärin. Taidan kokeilla sitä letkutermaria, eikai siitä sen kummempaa haittaa voi seurata kuin enintään ylikuumeneminen ja erinäisten osien yhteensulautuminen :mrgreen:
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Itse olen ajellu kanssa"tarviketermostaatilla" vuosikausia kesät talvet
ilman ongelmia Leyland o.410 moottorilla.Vaan taitavat nuo neljäsataa
sarjan moottorit olla aika tavalla "yksilöitä" että mitään pomminvarmaa
paha mennä suosittelemaan.
karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Meinaatko että ihan semmosella normaali termostaatilla missä ei tuota ohikierron säätelijää ole?
Vastaa Viestiin