Sa-1394
Valvoja: sisua
Re: Sa-1394
http://www.valmer.fi/?id=26&keel=fi
tuolla olis edukasta 14-20 sisärengasta
KA (pitkä venttiili)
7,5-20 20,-
8,25-20 20,-
9,00-20 25,-
10,0-20 25,-
11,0-20 25,-
14,0-20 40,-
Onko kukaan kokeillut tuota Proton vanteeseen?
tuolla olis edukasta 14-20 sisärengasta
KA (pitkä venttiili)
7,5-20 20,-
8,25-20 20,-
9,00-20 25,-
10,0-20 25,-
11,0-20 25,-
14,0-20 40,-
Onko kukaan kokeillut tuota Proton vanteeseen?
Re: Sa-1394
Onkos tässä nyt se kokemattomalle asentajalle vaarallinen lukkovanne?
Tai muutama erityistä jos nuita yrittäis tässä itse vaihdella.
Tai muutama erityistä jos nuita yrittäis tässä itse vaihdella.
Re: Sa-1394
Halkaistava vanne, jossa on puoliskot pulteilla kiinni. Kai tuossakin voi rengastyöt ryssiä, mutta lukkoreuna ei ainakaan sinkoa otsaan.karppinen kirjoitti:Onkos tässä nyt se kokemattomalle asentajalle vaarallinen lukkovanne?
Tai muutama erityistä jos nuita yrittäis tässä itse vaihdella.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Sa-1394
Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole, ilmat pois ja aukomaan. Täyttö siten, että vanne kiinni autossa ja rengas ilmassa, mieluiten täyttöliipasimen jälkeen muutama metri letkua. Ja miksi?
Mehän onnistuttuiin räjäyttämään vähän pienempi rengas täyttövaiheessa. Onneksi oli kuulosuojaimet ja rengas takana sisempi paripyörä. Ei näkyviä vaurioita ja täyttö suoraan kompuran paineensäätimeltä paineita säätäen 20 metrin päästä. Naureskeltiin, että turhaa varovaisuutta ja meninpä vielä lavan päälle kuuntelemaan kun jostain kuului outo rapina.
Kaikki pölyt lavan alta lähti räjähdyksessä, mutta vahingoilta vältyttiin.
Mehän onnistuttuiin räjäyttämään vähän pienempi rengas täyttövaiheessa. Onneksi oli kuulosuojaimet ja rengas takana sisempi paripyörä. Ei näkyviä vaurioita ja täyttö suoraan kompuran paineensäätimeltä paineita säätäen 20 metrin päästä. Naureskeltiin, että turhaa varovaisuutta ja meninpä vielä lavan päälle kuuntelemaan kun jostain kuului outo rapina.
Kaikki pölyt lavan alta lähti räjähdyksessä, mutta vahingoilta vältyttiin.
Re: Sa-1394
Omaan autoon tuli 14.00-20 ja nyttemmin 14.00R20 renkaille sisäkumeiksi Michelin 20S-malliset. Olin yhden pussin säästänyt ja äsken kävin kattomassa, että siinä oli seuraaville rengaskoille merkinnät: 13.00 + 14.00 +14.50 - 20 ja 14.75/80 - 20. Sitten oli vielä joillekin misukan millikokoisille. Mutta siis nuo ainakin valmistajan mukaan kävisivät samat 14.5R20 ja 14.00R20 renkaille. Sitten taas viidenteen renkaaseen jouduin erikseen hommaamaan samasta kaupasta myöhemmin erimerkkisen sisäkumin ja siinä oli vain 14.00R20 merkintä, mutta se olikin halvempi. Otapa noista sitten selvää...karppinen kirjoitti:No minä aattelisin että tietenkin se pienempi sinne isomman sisään nyt venyy tuon muutaman sentin ja hyvä tulee. Mutta näköjään ei tule. Enkä rupea nyt sen kanssa leikkimään että se sitten tien päällä ilmasa vapauttaa.
Siinä voi kuitenkin olla minun ja varsinkin vastaantulijan ainokainen kyseessä.
Ainut huonopuoli vaan että näyttää sisuskumin hinta olevan 114 € kpl mitä euromasterin hinnat netistä löysin.
Liekkö sinne on tarpeen vielä 53€ kpl maksavat vannenauhat laittaa? Mitkä lie ovatkaan?
Vannenauhoja tarttee vaihtaa, jos ne on rikki. Omassa autossa oli yksi noista viidestä 20 - 30-vuotiaasta rikki. Sekin tosin repesi asentaessa, mutta oli jo niin kovettunut. Vannenauha näkyy päällimmäisenä vaikkapa tuossa kuvassa:
Re: Sa-1394
A-45 vanteessa on muistaakseni pieni vannenauha, sellainen 7 cm leveä. Jos oikein muistan? Masin vanteessa ei ole nauhaa ollenkaan.
URALissa on samanlainen iso vannenauha kuin tuossa MAnnissa.
URALissa on samanlainen iso vannenauha kuin tuossa MAnnissa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Sa-1394
Suihkin purkillisen wd:tä osiin ja nyt pelittää. Samalla vaihteiston osaset ja jarrun vivut. Nyt nekin paljon liukkaammatUN-Proto kirjoitti: Jos hidas/ nopea alue kytkeytyy hitaasti, voitele ensin jakolaatikon luona olevat paineilmasylinterin ulkoiset liikkuvat osat ja nivelet, vaikka kokeeksi WD-40 tms. Myös vinssin sylinterin osat kannattaa rasvailla silloin tällöin. Jos vieläkin jumittaa, voi sylinteri olla sisältäpäin ruosteessa/ hapettunut. Sen pystyy purkaa ja puhdistaa.
Re: Sa-1394
Pieni voitelu tekee aina terää Hienoa että tuli kuntoon.
Oletko rasvaillut etuakselin murrosniveliä? Kannattaa silloin tällöin rasvailla, varsinkin jos akselit veden alla olleet. Ohjeessa puhutaan yleisrasvasta, mutta olen käyttänyt jotain paremmin vettä kestäviä rasvoja.
http://www.sisua.net/gallery3/index.php ... a/06021119
Oletko rasvaillut etuakselin murrosniveliä? Kannattaa silloin tällöin rasvailla, varsinkin jos akselit veden alla olleet. Ohjeessa puhutaan yleisrasvasta, mutta olen käyttänyt jotain paremmin vettä kestäviä rasvoja.
http://www.sisua.net/gallery3/index.php ... a/06021119
Re: Sa-1394
En oo vielä murroksia rasvannut. Pittää kesällä sitten rasvailla. En oo kyllä paljon ajellutkaan kun oon oottanu että menis maa jäähän. Kun ei joo routaa niin tuo kyntää nuita ojia johon hukkuupi kevät tuluvan aikaa hirven vasattiin. Tai no oon 1000km/400litroo diiseliä, hyvin tuntuu Sisulle soppa maistavan, tai no työntäähän tuo savuna ilimaan osan siitä. Kun se tuossa parkkipaikalla seisoo tuon mun Sprinun vieressä niin se räkkii aina käynnistyksessä mustoo putkesta mesen kylykeen. No eipähän piäse sprinu siitä kohasta niin pahasti ruostumaan.
Onko murroksien voitelunipukoitten kierteet ihan normaalit? johon passais kun haen kaupasta nippoja vaan?
Vai oisko tuo että lainataan Sisusta jotain toista nippaa
Mitäs nestettä tuon kytkimen säiliöön laitan? kun näyttääpi melekein tyhjä olevan
Onko murroksien voitelunipukoitten kierteet ihan normaalit? johon passais kun haen kaupasta nippoja vaan?
Vai oisko tuo että lainataan Sisusta jotain toista nippaa
Mitäs nestettä tuon kytkimen säiliöön laitan? kun näyttääpi melekein tyhjä olevan
Re: Sa-1394
Pittäähän sitä voimasavua olla
Ihan normaalit kierteet siellä on ja ei siihen voiteluun tarvitse kuin yhden nipan jota kierrättää nipasta toiseen. Saattoi olla että 45 asteen kulmanippa kävi johonkin reikään rasvaprässin kannalta paremmin.
Nipan kanssa ei saa pyörittää rengasta. Nippa ei mahdu siellä pyörimään, vaikka jossain kohdassa siltä näyttäis ja katkeaa osuessaan akseliin.
Toivottavasti maat alkaa hiljalleen jäätyä, tulee enemmän ajokelejä ja paikkoja. Ei viitsi kovin mielellään puiden juuria metsissä särkeä vaikka pieni mutaleikki välillä piristää. Pakkasella mudassa leikkiminen saattaa tehdä hallaa jarruille.
Eräs talvi tuli Lumikilla leikittyä pakkasella metsässä ja kun routa petti, se meni vesileikiksi, mutta siitähän se hauskuus vasta alkaa.
Metsän jälkeen tieajoa ja jarruttelua jarrujen kuivattamiseksi, mutta seuraavan kerran oli joka paikka jäässä. Nytkyttelemällä muut jarrut irtosi, mutta yksi takanen jumissa.
Eipä muuta kuin hidasta aluetta ja lukko päälle ja PAM! Taas mentiin. Mutta seuraavilla ajokerroilla aina sama jarru jäässä. Kunnes keväällä plussa keleilläkin se jumitti lähtiessä ja sitten jo ajaessa. Rumpu pois ja oho.. Toisesta jarrukengästä oli lähtenyt kitkapinnat irti ja ne jumitti rummun sisällä.
Sisuautolla kitkapinta sarjan hinta olisi ollut n. 600e/ rengas, eikä edes sisältänyt kultaisia niittejä.
Kytkinnesteeksi ihan normaali DOT4 luokituksen omaava.
Ihan normaalit kierteet siellä on ja ei siihen voiteluun tarvitse kuin yhden nipan jota kierrättää nipasta toiseen. Saattoi olla että 45 asteen kulmanippa kävi johonkin reikään rasvaprässin kannalta paremmin.
Nipan kanssa ei saa pyörittää rengasta. Nippa ei mahdu siellä pyörimään, vaikka jossain kohdassa siltä näyttäis ja katkeaa osuessaan akseliin.
Toivottavasti maat alkaa hiljalleen jäätyä, tulee enemmän ajokelejä ja paikkoja. Ei viitsi kovin mielellään puiden juuria metsissä särkeä vaikka pieni mutaleikki välillä piristää. Pakkasella mudassa leikkiminen saattaa tehdä hallaa jarruille.
Eräs talvi tuli Lumikilla leikittyä pakkasella metsässä ja kun routa petti, se meni vesileikiksi, mutta siitähän se hauskuus vasta alkaa.
Metsän jälkeen tieajoa ja jarruttelua jarrujen kuivattamiseksi, mutta seuraavan kerran oli joka paikka jäässä. Nytkyttelemällä muut jarrut irtosi, mutta yksi takanen jumissa.
Eipä muuta kuin hidasta aluetta ja lukko päälle ja PAM! Taas mentiin. Mutta seuraavilla ajokerroilla aina sama jarru jäässä. Kunnes keväällä plussa keleilläkin se jumitti lähtiessä ja sitten jo ajaessa. Rumpu pois ja oho.. Toisesta jarrukengästä oli lähtenyt kitkapinnat irti ja ne jumitti rummun sisällä.
Sisuautolla kitkapinta sarjan hinta olisi ollut n. 600e/ rengas, eikä edes sisältänyt kultaisia niittejä.
Kytkinnesteeksi ihan normaali DOT4 luokituksen omaava.
Re: Sa-1394
Eikö pystyisi liimaamaan pintoja takaisin kenkiin jos ne irti pääsee?
Rupesin thermostaattia irrottamaan. Harmikseni kaksi pulttia katkesi, mutta onnekseni kohdista jotka voin porata pois ja korjata pultti + mutteri yhdistelmällä!
Kait se edes kuvan paikassa pitäisi sijaita? Aattelin että jos ei kaupasta uutta thermostaattia löydy, vänkään entisen täysin auki asentoon ja asennan letkuun letkuthermostaatin! Kuulostaako hyvältä? Mikähän pitäisi olla asteluvultaan? tämä letkuthermostaatti jos siihen päädyn
Rupesin thermostaattia irrottamaan. Harmikseni kaksi pulttia katkesi, mutta onnekseni kohdista jotka voin porata pois ja korjata pultti + mutteri yhdistelmällä!
Kait se edes kuvan paikassa pitäisi sijaita? Aattelin että jos ei kaupasta uutta thermostaattia löydy, vänkään entisen täysin auki asentoon ja asennan letkuun letkuthermostaatin! Kuulostaako hyvältä? Mikähän pitäisi olla asteluvultaan? tämä letkuthermostaatti jos siihen päädyn
Re: Sa-1394
Todennäköisesti ei toimi. Tuosta kopasta pumpulle lähtevä ohikierto on olellinen juttu moottorin tasaisen läpenemisen kannalta, sekä myös siitä syystä että lämmin vesi tavoittaa termostaatin ja termostaatti tajuaa alkaa avautua. Vanhoissa koneissa sitä ei ole. Niissä neste kiertää aina jonkin verran syylärissä ja lämpenemistä autetaan kaihtimella. Silti kova kuorma ennen termarin aukenemista johtaa ylikuumenemiseen ja sitten saa odotella että kuumuus ehtii termariin. Lämmmettyään systeemi kyllä pelaa.
Laita vaan se termari mikä sinne kuuluukin. On niin arkinen malli että ihan varmaan löytyy. Joku 79-85 asteinen sinne kuuluu. Termarissa pitänee varmaan olla myös se toinen läppä joka tukkii ohikierron termarin ollessa auki. Silloin kotelon pohjassa on aukko termarin alla. Valtran luulisi myyvän, mutta mitoilla löytynee kyllä mualtakin.
Laita vaan se termari mikä sinne kuuluukin. On niin arkinen malli että ihan varmaan löytyy. Joku 79-85 asteinen sinne kuuluu. Termarissa pitänee varmaan olla myös se toinen läppä joka tukkii ohikierron termarin ollessa auki. Silloin kotelon pohjassa on aukko termarin alla. Valtran luulisi myyvän, mutta mitoilla löytynee kyllä mualtakin.
Re: Sa-1394
Tämä on Leylandin kone, tuskin löytyy Valtran hyllystä. Leukun termostaatti on noin neljä kertaa korkeampi, kuin Valmetin yleismallinen termostaatti.Velu kirjoitti: Valtran luulisi myyvän, mutta mitoilla löytynee kyllä mualtakin.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Sa-1394
Oho. Minulla oli kokoajan 611 motti mielessä.
Re: Sa-1394
Irtoshan se. Kattilassa kun keittelin, rupeaa aukiamaan kun kärsii vielä sormeakin vedessä uittaa. Jäähtyessään ei sulkeudu ilman mätkyä.