SA-1860

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Ehkä niillä on syystäkin hieman hintaa (vrt. muutkin nosto/vetokilkkeet), kun taataan että se vaijeri kestää siellä, eikä räpsähdä kuskin silmille. Kuitenkaan en epäile etteikö omavalmiste kestäisi oikeintehtynä.
Juhnu
Viestit: 112
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Nostotarvikkeissa ymmärrän hinnan kun niillä on varmuuskertoimia yms, mutta ne kiilapesät mitä katselin oli tuota omatekelettäkin heikompia...
Kun tuollaisia valukikkareita saa €/kg niin tuntuu pahalta maksaa siitä n.5kg möykystä 20e kilohintaa....

Laitoin 2kertaa isomman kiilan ja alkoi vaijerikin pysymään aloillaan, sisu betonilla ja 11t pyöräkone lumisella pihalla, ensin meni sisu pyöräkonetta kohti käsijarru päällä, sitten painoin jalkajarrua ja alkoi pyöräkone tulla sisua kohti, ainakin jotain toivoa kestämisestä siis on.
Viimeksi muokannut Juhnu, Su Tammi 25, 2015 8:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juhnu
Viestit: 112
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Tänään oli huoltopäivä.
Kuva


Vaihdoin moottoriöljyt sekä suodattimen, etunapojen, etuperän ja vaihdelaatikon öljyt. Mitään hälyyttävää ei onneksi tullut öljyn mukana, päävaihteiston öljynmäärä ehkä eniten pisti merkille, sitä oli noin 5l ja ohjekirja sanoo 7L, pitää alkaa pitämään merkillä...

Moottoriöljyä meni koko 20L ja saattaa vaatia lisäystäkin, peräöljyä jäi 5l mikä riittää sopivasti vinssiin.


Takaperä+navat, vinssi ja ohjaustehostin jäivät seuraavaan kertaan.

Myös etupään rullakidan uskalsin koota kun tuo kiilapesä mahtuu niistä läpi, vanhat sakkelit saa laittaa irtonaisen jatkovaijerin kokoamiseen.

Sitä pirun laippaa yhä odottelen...
Juhnu
Viestit: 112
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Voihan huono.... Laitoin gl5 öljyt tuonne päävaihteistoon... Pitääpä tänään ottaa ne sieltä pois ja laittaa ne taka-akseliin....
JARZA
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja JARZA »

Juhnu kirjoitti:Tänään oli huoltopäivä.
Kuva

päävaihteiston öljynmäärä ehkä eniten pisti merkille, sitä oli noin 5l ja ohjekirja sanoo 7L, pitää alkaa pitämään merkillä...
Ei se niin tarkkaa tuo päävaihteiston öljymäärä ole.. itse ajoin omalla protolla kalkusta kotiin n 260km ja ensimmäisiä toukokuun helteillä niin kotosalla ihmettelin että kylläpä tyhjäkäynnillä laatikko rällättää kummasti, eikä ihme kun oli TYHJÄ! joku tehnyt pienen tj pilan.. laatikkoon laitoin öljyt eikä sille muuta ole tehtykkään ja toimii.
Sisu A-45 vm-78
Sisu K-25SI vm-57
Sisu K-33LO.680 vm-56
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Niimpä tuo tuntuu maastolaatikkokin (joka yleensä vuotaa , pieni öljytilavuus ja käy kuumana maantieajossa)
toimivan(ihme kyllä!) miltei "öljyn hajullakin".Suosittelisin kuitenkin isompien öljyvuotojen tukkimista ja/tai öljynmäärän
tarkastamista ennen pitkiä maantietaipaleita.
Juhnu
Viestit: 112
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Tänäänkin oli huoltopäivä, päävaihteiston hypoidit vaihdettu monitraan, ei saanut muuta öljyä 10l astioissa ja saahan tuosta moottoriin lisäysvaraa...

Taka-akselin ja takanapojen öljyt vaihdettu, vinssin öljyt vaihdettu.

Jakovaihteiston öljy meinasikin sitten olla "tiukassa" menin paikallisen varaosaliikkeen juttusille ja hyllystä löytyi jotain castrollin 75-140, litran purkeissa 20e/L tuntui vähän turhan kalliilta laittaa ympäristöään merkkaavaan jakolaatikkoon joten vaihtoehtoja selvittämään, teboililta löytyi myös 140 luokituksen öljyä mutta vain 20L astiassa joka maksoi 100-150e , sekin liikaa kun tarvitsin vain 3,5L, sitten muistin että jossain täällä foorumilla joku kertoi että sae 50 moottoriöljy on lähinnä tuota sae140 gl1 vaihteistoöljyä, sitä olikin sitten 20l astia kohtuu hinnalla.

Enää pitää vain miettiä mitä tekee lopuille 16L.....

Enää ohjaustehostimen, kytkimen ja jäähdyttimen nesteet vaihtamatta, taidan jättääkin jäähdytin ja kytkinnesteet vaihtamatta kun olivat ihan kirkkaita.


Myös jakovaihteistosta tuli minusta turhan vähän pois, vain noin 2.5-3L, ja surkeannäköisenä tulikin, sellaista paskanruskeaa....


Juuri noiden vuotojen takia aion laittaa seurantaan etten aja laatikot kuivina, ja onhan se mukavempi kun ei auto merkkaa reviiriään...


Ja onko toi proto oikeasti noin jumalattoman laiska? en tiedä tarvitseeko 5 vaihdetta edes tarjota kuin piiiiiiiiitkissä alamäissä.

Luulisi että nuo isommat pyörät rullaisivat kevyemmin, mutta tuntuu menohalut vain vähenneen, varmaan 1000kg painoa nosturista haittaa mutta ei kai sentään noin paljon?.... Saas nähdä laajeneeko projekti katsastuksen ja hydrauliikan kytkemisen jälkeen ahtamiseksi?
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Juhnu kirjoitti:Voihan huono.... Laitoin gl5 öljyt tuonne päävaihteistoon... Pitääpä tänään ottaa ne sieltä pois ja laittaa ne taka-akseliin....

Myö ollaan jo vuosikaudet sitten yhtenäistetty öljynlaadut raskaaseen kalustoon, moottoreihin 10W-30, vaihteistot yms. 80W-90, hydrauliikka 46. Kaikki Valtran tuotteita. Ihan oikeisiin veteraaneihin, mihin ei tunteja vuodessa paljoa tule, niin on laitettu Farmoilia. Eipä noista mikään ole alkanut valittamaan :lol:

Henkilöautot on sitten erikseen, niihin on vähän panostettu enemmän, eli pikkupurkkeja on moneen lähtöön..

Öljykauppias sano mulle jo yleisöljyistä että farmoil + monitrakin ylittää kaikki -60-70luvun liemet laadultaan... En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta ainakin korjaamo-olosuhteissa ja huoltoväleissä on tapahtunut varsin merkittäviä muutoksia parempaan suuntaan. Pitkään lähes ainoa käytetty voiteluöljy, ainakin maaseudulla oli Farm Universal tjs., jota laitettiin kaikkiin kohteisiin, ja vieläkin ne koneet vaan raksuttaa, joten ei se niin tarkkaa ole, kunhan siellä jotain on.. Laadukkaaseen suodattimeen kannattaa kyllä mielestäni sijoittaa, se sen öljyn puhtauden kuitenkin määrittää.
Juhnu
Viestit: 112
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Oli sama laittaa oikeat öljyt oikeisiin paikkoihin kun ei ole juuri muita kuluttajia.

Ja on noissa öljyissä eroja, ei niitä luokituksia hatusta vedetä ja joka astiaan painettaisiin jokainen luokitus jos se sen täyttäisi.

Esim. tuo gl5 öljy ilmeisesti syö keltametalleja ja ei tahdo tykätä synkronoinneista.

Ja sisun jakolaatikko on tosi lujilla, 3,5L öljyä ja rasittavaa käyttöä, omassakin alkoi lämpimänä tiputtamaan öljyä ulos, paksu öljy toiminee siis siellä paremmin.

Tänään vaihdoin vielä ohjaustehostimen atf:t sekä nokkapumpun akselin ristinivelen.

Katsastajalta sain postia ja laillisuuskysymyksiä käytiin läpi,

1. Lisäpaikkoja ei saa lavalle
2. Minun 80mm korotukseni on laillinen
3.Nosturin palkin takavalojen paikka ei kelvannut joten siirsin ne "ulos" koloistaan.
4. Rengaskokomuutos =laillinen
Kuva


Näyttää pahasti siltä että viikon-2 sisään pääsee ajelemaan yleisiä teitäkin pitkin.

Ja jos jollakin on tietoa valmetin 611 sopivasta ahtimesta, imusarjasta sekä letkuista niin minulle voi laittaa vinkkiä.

Myös tieto siitä mikä olisi "paras" ahdin sisuun (sopii suoraan pakosarjaan, vääntää alhaalta sekä antaa tehoa myös ylhäällä)
Mitään kiihdytysautoa ei tästä olla tekemässä mutta pientä piristystä kyllä kaipaisi...
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Juhnu kirjoitti:Ja onko toi proto oikeasti noin jumalattoman laiska? en tiedä tarvitseeko 5 vaihdetta edes tarjota kuin piiiiiiiiitkissä alamäissä.

Luulisi että nuo isommat pyörät rullaisivat kevyemmin, mutta tuntuu menohalut vain vähenneen, varmaan 1000kg painoa nosturista haittaa mutta ei kai sentään noin paljon?.... Saas nähdä laajeneeko projekti katsastuksen ja hydrauliikan kytkemisen jälkeen ahtamiseksi?
Leukun kone ei ole juuri sen kummempi kuin 611... Itellä leukun kone ja 14.00-20 pyörät. Kulke kaasu pohjassa nelosella suht hyvin, viitosella meinaa hiipua :mrgreen: Ja sulla vielä lisäpainoa haittoina, ei ihme ettei lähde käsistä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Juhnu
Viestit: 112
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Kyllä se takaveto päällä käsistäkin tahtoo lähteä, mutta tuohon kulkupuoleen on saatava muutos, kesällä oli syöttöä siihen malliin että tuli ketunhäntää, 1000kg vähemmän painoa sekä pienet renkaat niin tuntui melko pirteältä laitteelta.

Nyt on kyllä astmainen rollaattorimummo lavan alla....

Nopeusmittari valehtelee väärään suuntaan nyt noin 7km/h.
Juhnu
Viestit: 112
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Sain aamulla kuulla että laippa on valmis, joten varasin huomiselle katsastuksen, siellä käydään läpi korotus, rengaskoko, nosturinasennus sekä työkoneesta kuorma-autoksi muutto.


Laippa tuli ja hyvällä työnjäljellä, jos haluatte muihin valmetin 611 vastaavia niin sen minun piirrustuksen mukaan näyttää tulevan juuri oikeankokoinen.
Kuva


Muutama 8mm kierre akselin pultteja varten ja laippa paikoilleen.
Kuva

Seuraavaksi mittasin pumpun kohdan suhteessa kiinnitysrautaansa.
Kuva

Loppuhommista ei olekkaan kuvia, pumpun kiinnike "hollille" lukkopihdeillä, mittaukset ja kiinnihitsaus.

Sitten pumppu kiinni ja laitoin vielä akselin pumpun päähän ja nippusiteillä runkoon ettei osu hihnapyörään. Letkujen jälkeen nopea homma laittaa toimintaan.


Lopuksi tankkailin muutaman kymmenen litraa ja siivosin romuja vähemmäksi että kehtaa viedä konttorille.
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Jos Valmettiin tarvii piristystä,niin kannattaa soittaa Akaan Diesel oy.
Asiallinen ja asiantunteva palvelu.Kokemusta on.
Juhnu
Viestit: 112
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Leima tuli niin että pätkähti, auto nyt taas kuorma-auto, korotus ja isot kummet otteessa.

Ajelin 4 tuntia "pillurallia" ja kerkesin hyvääkin tekemään, nykäisin 1 auton pois auravallin päältä.

Tankille mentäessä oli jotain liettualaisia puolikkaallaan kiinni, pyysivät nykäseen, sanoin että joo,kysyin että "full"? ->Njet, empti ->Vaijeri kiinni ja vetoja, olivat kuovittanneet jo siihenmalliin että alko olleen vannettamyöten..

Ei liikkunu mihinkään vaikka koitin nyppäsemälläki, viiminen veto vähän liian luijjaa ja meni se 16mm vaijeri poikki. Siihen luovutin, tuntu että ehän sole mahollistakkaan ja kysyin "how many tons?" Nämä apinat sannoo että 40T........ Oottakkoot juhannukseen minun puolesta...

Ja kiilapesän lujuus testattu, meni ehjännäköinen vaijeri 50cm kiilapesästä autoa kohden poikki.

Siihen jäivät...


Vinssin vapautusavainkin tehty, ihan käsiohjatulla polttoleikkauskoneella.
Kuva



Ja valistuneita arvauksia otetaan vastaan siitä että paljonko jäi taka-akselille kantavuutta :mrgreen:
4wdman
Viestit: 312
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

2,5 t ?
Vastaa Viestiin