SA-1860

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Projekti edistynyt, nyt on protossa tupet paikoillaan.
5kpl 16mm pultteja tälläpuolella ja toisella 4kpl, pitäisi riittää pitämään tupet ja nosturin autossa kiinni...
Kuva

Ei ole autoillakaan helppoa kun voi olla 2 metrinen tikku peessä...
Kuva

Pirun työläät palkitkin valmiina ja paikoillaan, hitsauskin täyttää vaatimukset nostokäyttöön, ei ole vajaata...
Kuva

Laitoin auton levyisen 200x100x6 palkin puskuriksi suojaamaan nosturia jos joutuu metsässä "tekemään tilaa" niin ei tarvitse nosturilla pukkia....
Kuva
Osienluovuttajan venttiilipöytä, ikävä yllätys, alkoi puskemaan tuolta öljyä pihalle kun olin hetken käytellyt, toivottavasti korjaantuu lohkon pultteja kirimällä?
Kuva

Nosturin tukijaloille joudun jotain tekemään kun on toi tuppien yläpinta "hieman" korkeammalla kuin mannin runko......
Viimeksi muokannut Juhnu, Su Loka 05, 2014 8:17 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Tojo4wd
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd »

Noihin jalkojen tassuihin oon nähny hitsatun sopivaa putkea jatkoksi ja laippa päähän.

Avatar
FBW
Viestit: 778
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja FBW »

Hyvin edistyy, yksi asia tosin pisti silmään - pystyykö lava yhä "kellumaan" vapaasti? Rungon ja lavan pitää pystyä toisistaan melkolailla riippumattomasti liikkumaan, ja kiertyvää liikettä voi olla aika paljonkin rungon puolella. Tarkoitushan on tehtaalla ollut että runko joustaa (kiertyy), mutta lava pysyy "suorana". Lavassa ei ole turhaan takana laakeria (jonka lävitse veto"koukku" kiinnitetty), ts. liikettä syntyy takapäässä tarvittaessa aika reilustikin.

Ehkä en osaa kuvia "lukea", ymmärsin kuitenkin että nuo siniset profiilit jotka kulkevat lavan takaa ulos on kiinnitetty runkoon (näinollen ottavat kiinni lavaan vararengas-aukon alapuolelta huonommassa maastossa). Kannattaa testata vaikkapa ojanylitystä viistossa suunnassa ja huomioida lavan eläminen.

Tsemppiä, Protosta tulee varmasti melkoinen työkone :)
Liitteet
sisu-4x4-a-45-kb-45-1965.jpg
sisu-4x4-a-45-kb-45-1965.jpg (34.39 KiB) Katsottu 4690 kertaa

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Ilman nosturia pystyy, kun nosturi on kiinni niin liike rajoittuu noin 5cm puolelleen, mietin tuota jo rakennus vaiheessa ja toivoin parasta ja pelkäsin pahinta, aika näyttää miten käy.
Todennäköisesti ei tule olemaan ongelmia kun ei ole tarkoitus aivan älyttömiin suorituksiin kyetä nosturi paikoillaan.

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Minkäs verran olette korotusta laittaneet noiden 14.00-20 renkaiden kanssa?

Itse suunnittelin 90mm peltiä jousien ja rungon väliin. Onko sopivasti vai liikaa vai liian vähän? Mahdollisimman vähän olisi tarkoitus laittaa..

Avatar
sisua45
Viestit: 3009
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Riippuu kovasti jousista, ja auton käyttötarpeesta. Monilla ei ole minkäänlaisia korotuksia, ja hyvin sopii.

Kuva

Kuva

Mulla on 70 mm korotuspalat, koska etujouset ovat kovin suorat. Silti etupyörät ottavat kiinni lavan etureunaan joustossa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Eli 3kpl 30mm levyjä/jousen korvallinen, ei ihan heti pitäisi osua, ei nuo minunkaan jouset kovin kippuralla ole...

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Nosturi nostettu sisun perään, vielä pitää vähän selvittää asennusvaatimuksia ennen kuin laitan sen kiinni.

Kuva

Kuva

Aika heiveröinen kuorma-autoksi toi proto kun perä laski saman verran alaspäin tuosta 700kg nosturista kuin vaikkapa sprintterissä, taitaa olla erona vaan se että protossa on varaa vielä 3 samanlaiseen laskuun...

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Pumppu purettu mannista, olikin muuttuvatilavuuksinen ja ilman kytkintä, kytkin nappi ilmeisesti kytkee vain "vapaakierron".

Pitää tehdä laippa sisun hihnapyörän ja manniin sopivan kardaanin väliin, voin laittaa mitallisen kuvan jakoon kun saan sen piirrettyä, saatte muutkin sitten keulapumpuistuttaa sisunne.

Kuva

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Venttiilipöytä ja säiliö purettu mannesta, säiliö asennettu sisuun, sekä nosturi pultattu kiinni. Siinä on viimeaikojen saldo.

Kuva
Siinä venttiilipöytä, sähköllä ohjattu. Venttiilipöydässä ihmetyttää nuo jäähdytyssiilit ja se että miten on saatu aikaan kaksitoimiset liikkeet yksillä magneettiventtiileillä...

Letkujärjestykset vasemmalta oikealle. Paine ja paluu, aurahydrauliikka,aurahydrauliikka, kippi, nosturi, hiekoitinhydrauliikka.

Kuva

Ei pitäisi olla kavitointiongelmia kun on korkeuseroa pumpulla ja säiliöllä yli metri.

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Magneettiventtiiliongelma ratkaistu, sinne menikin 3 johtoa/kela eikä kaksi niinkuin alunperin katsoin....

Venttiilipöytä paikoillaan autossa, pari letkuakin vetelin, muuttuvatilavuuksisen ohjausletkun ja etupäähän yhden liitinparin.

Kuva

Hävettää tehdä näin hyvillä vehkeillä, itse pystyn siihen mitä osaan, joku muu tekee parempaa jälkeä autotallissaan....
Tässä työstetään pikaliitintelinettä joka on tulee olemaan myös lisä-kaukovalon kiinnityspaikka.
Kuva


Ja valmis tuote, toiselle liitinparille reiät valmiina, kaukovalon 13mm reiän tekee vaikka akkuporakoneella...

Kuva

Kampiakselin laipan saan ylihuomenna koneistajalta, poraan itse reiät niin säästää vähän €€€
Pulttikehä valmetin kehällä, tuo syvennys keskellä on keulapumpun kardaanin keskitykseksi.
Kuva

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Laippaa ei oo kuulunut eikä näkynyt, mutta onhan tuossa tuota projektia ilman sitäkin.

Nopeus ja kierrosluku mittarit korjattu, nopeusmittariin uusi vaijeri ja kierroslukumittarin kulmavaihteeseen "sulake" kummatkin mittarihuolto ramista oulusta, aika suolainen hinta ja hidas mutta eipä tullut muitakaan paikkoja vastaan.

Pumpun asennusta jatkettu hieman eteenpäin, kaihdin purettu ja aloiteltu rungon etuosan "keskipisteeseen" tulevaa 200mm u palkkia sen nivelen pultteihin josta 8mm levyillä pumpun laippa (15mm) oikeaan paikkaan.
Kuva
Lanka loppui 1cm ennen valmistumista......
Kuva

Kuva

Myös puskuri on tuhottu kaukovaloja varten, nyt on paikoillaan 225 boschit 50w xenoneilla, alkuperäinen ilme säilytetty laittamalla "kivisuojat" lamppujen eteen.
Kuva


Kellertävät akutkin kiinnitetty, vaihdoin nuo tavallisten 50ah tilalle.
Kuva

Korotus tehtävä ennen kuin lähtee maaston puolelle, auto on suorassa ja ei ole paljoa rakoa..
Kuva

Avatar
FBW
Viestit: 778
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja FBW »

Hyvin etenee, kumma kun ei tällä Proto-osastolla enää muuten niin hirveästi liikennettä ole :D

Tuota akkukoteloa on kyllä helppo siirtää taaksepäin - vaikka alustaa korottaisitkin, voi olla ettei edes tarvitse kaapeleita jatkaa.

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Hyvin ja hyvin... Meinaa työt haitata harrastuksia, viikot muualla töissä ja viikonloppuisin ei jaksa sitten muuta kuin levätä...

Pitää katsoa akkukotelon ja työkalulaatikon kohtalo korotuksen jälkeen..

Ja ei tosiaan tunnu olevan muilla projekteja, mutta tämä, minun projekti kyllä kestää ettei ihan heti tule hiljaista.

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Ja taas hieman eteenpäin, laippaa vieläkin odottelen mutta sitä odotellessa on hyvä tehdä muita keskeneräisiä juttuja..


Venttiilipöydän kytkimet ja niiden johdotus, jos tämän projektin asennukset tekisi kunnolla...
Kuva



"ulosotto päälle" "etu1" "etu2" "taka" "hiab" Etulohkojen napit on automaatti keskityksellä, sieltä tuskin tarvitsen jatkuvaa virtausta mihinkään, takalohko lukkiutuvalla kytkimellä jos vaikka klapikonetta yms. käyttää.

Kuva



Meinaa olla hieman ranne herkkänä kun kompuroin proton puskurin päältä majakkapaneelin/rekkavalon asennuksen yhteydessä alas, jalkapohjat yli metrissä ja siitä jokseenkin suoralta ruodolta naama edellä betonilattialle ja vain toisella kädellä vastaan...

Tuskin murtui mitään kun jatkoin vielä 5h projektia sen jälkeen...
Kuva


Sinne jäi sisu odottamaan seuraavaa rynnistystä, mikä sitten lieneekään, ehkä nokkapumpun "hollille sovitus" (letkut teetän vasta hydrauliikkaliikkeen pihalla suoraan paikoilleen autoon niin en voi kytkeä pumppua pyörimään kuivana)


Kuva
Puutteina hydrauliikan lisäksi:
-Äänieristettä pitäisi vielä levy-2 käydä ostamassa jotta saisi ohjaamon valmiiksi ja siivottua.
-80mm korotusta jousien sekä iskareiden väliin.
-Kiilapesä
-Takavalot nosturin takapalkkiin kun alkuperäiset jäävät peittoon
-"Palikat" nosturin tukijalkojen alle
-Ketjuaskelmat portaisiin
-Joka paikan öljynvaihto
-Konttorilla käyttö

Vastaa Viestiin