SA-1860

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Proto valmistuu osa kerrallaan katu-uskottavampaan kuntoon, jossain vaiheessa pitäisi alkaa suunnittelemaan etupään työväline kiinnikettä, suunnitelmissa on laittaa tuo yleinen pyöräkoneissa käytettävä volvo bm kiinnike proton keulaan etuakselista tuettuihin aisoihin ja nosto etupuskurin keskeltä hydraulisylinterillä. Niin se auramasissakin on, mutta en nyt kirveelläkään muista että miten siinä on ratkaistu se että etuakseli elää eritahtia etupuskurin kanssa?

Joten olisiko kenelläkään kuvia auramasin aurankiinnityksistä?

Tänään proto sai lisätakavalot nosturipalkin sisäpuolelle, näkyvyys ei taida täyttää lainkirjainta mutta eivätpähän ensimmäisestä oksasta hajoa..

Sammutinvaijerin kuoren liimasin ohjaamon päästä kiinni kun oli irronnut "holkistaan"

Sekä ylimääräiset askelmat ketjusta portaisiin, auto kun nousee vielä 8cm niin helpottaa ihmeesti kapuamista ratin ja penkinväliin...

Todo lista vaan pitenee ja pitenee...

-Käsikaasu jumissa
-Äänenvaimentimen panta poikki ja pakoputki irti liitoksestaan
-Takatyövalojen piuhat irtaallaan
-Kiilapesä
-Hydrauliikkaletkut
-Hydrauliikkapumpun asennus (koneistaja ilmeisesti nauttii edellisiä korvauksiaan)
-Pohjaanlyöntikumien jatkaminen
-Etuiskareiden jatkaminen
-Jousien korotuspalojen tekeminen
-Ohjaamon äänieristys loppuun (vänkärin puolelta puuttuu noin levyllinen vaahtomuovia
-Nosturipalkin takavalojen vilkkupolttimot vielä 12v kun ei ollut sopivia jemmassa
-Nosturin rasvaus kun se saadaan liikkeelle
-Nosturin runkokiinnityksen 2 stopparin hitsaus
-Mahd. työvalo nosturiin
-Rautakangen teline (uusi kiinnitys katkenneiden nahkaremmien tilalle
-Pressuihin muutama kumilenksu
-Jos jostakin saisi bensakäyttöisen puhalluslampun, niin voisi lämmittää moottorin ilman sähkövirtaa
-Jääketjut
-Öljynvaihdot

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Takapään korotuspalat tehty, 140x140x5 rhs palkkia ja 8mm levyä päätylätkiksi ja pulttien vaihto m12x120
Kuva
Ja millainen tuo jousen pää kuuluisi olla ? Onko mulla kummistakin takajousista 1 lehti poikki vai kuuluuko siinä olla tuo irtonainen taivuteltu jousenpätkä sillä kiristimellä kiinnitettynä?
Kuva


Ja aluksi tuntui aivan hurjalta tuo 8cm korotus mutta ei sitä enää edes koko autosta huomaa...

Myös vinssin toimivuus tuli testattua kun ajoin autoa parkkipaikaltaan pois, pyöräkoneella puskettu 2metrinen lumikasa oli ajolinjalla, neliveto ja pikkupuoli päällä kasan päälle ja siellä sitten lukoilla kaivettiin nätit poterot 4 renkaalle, vaikka kuinka koitti ratilla/eteen taakse kiusata niin ei lähtenyt mihinkään. Ei muuta kuin vaijeri puuhun ja kytkin ylös, auto lähti kyllä heti ja mukisematta vinssin vetosuuntaan mutta ei meinannut vinssi lähteä pois päältä vaikka käyttökytkin olikin "nollilla" muutaman kerran kun sitä ja kytkintä rämppäsi niin ulosotto irrotti, meinasi vaan ehtiä kiskoa sen 4 koivun ryppään rullakidasta läpi...

Avatar
FBW
Viestit: 778
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja FBW »

Juhnu kirjoitti:Takapään korotuspalat tehty, 140x140x5 rhs palkkia ja 8mm levyä päätylätkiksi ja pulttien vaihto m12x120
Kuva
Ja millainen tuo jousen pää kuuluisi olla ? Onko mulla kummistakin takajousista 1 lehti poikki vai kuuluuko siinä olla tuo irtonainen taivuteltu jousenpätkä sillä kiristimellä kiinnitettynä?
Kuva


Ja aluksi tuntui aivan hurjalta tuo 8cm korotus mutta ei sitä enää edes koko autosta huomaa...

Myös vinssin toimivuus tuli testattua kun ajoin autoa parkkipaikaltaan pois, pyöräkoneella puskettu 2metrinen lumikasa oli ajolinjalla, neliveto ja pikkupuoli päällä kasan päälle ja siellä sitten lukoilla kaivettiin nätit poterot 4 renkaalle, vaikka kuinka koitti ratilla/eteen taakse kiusata niin ei lähtenyt mihinkään. Ei muuta kuin vaijeri puuhun ja kytkin ylös, auto lähti kyllä heti ja mukisematta vinssin vetosuuntaan mutta ei meinannut vinssi lähteä pois päältä vaikka käyttökytkin olikin "nollilla" muutaman kerran kun sitä ja kytkintä rämppäsi niin ulosotto irrotti, meinasi vaan ehtiä kiskoa sen 4 koivun ryppään rullakidasta läpi...
Moroo,
- Jousen päät ovat ihan ok, eli vastaavasti on ollut ainakin niissä Protoissa (3kpl) joita olen omistanut.
- Korotussarjassa kannattaa muuten käyttää 12.9 kovuuksisia pultteja, varsinkin jos olet auraa rakentamassa (ellet jo käyttänyt) :D
- Jos sulla on ongelmia ulosoton ilmasylinterissä, niin korjaus(tiiviste)sarjoja varmaan noihin saa. Meillä on uudet Sisulta aikanaan ostetut ilmasylinterit jo asennusta odottamassa, ei vaan vielä kehtaa laittaa kun laatikon vaihto on keväällä edessä. Vanhat toimivat kyllä hyvin, mutta ovat sen verran rupuiset että ovat vaihtolistalla. En enää hinta muista, mutta epäilen että tekomaa on Saksa (Wabko?) ja korjaussarjaakin siten on saatavissa jotakin muuta (halvempaa) kautta.
Liitteet
Proton paineilmasylinterit varaosanumeroineen
Proton paineilmasylinterit varaosanumeroineen

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Takana on normaalit 8.8 pultit kun ei muuta ollut ja mahoton hoppu oli saada korotukset.

Etupäähän on laatikollinen 12.9.

Avatar
FBW
Viestit: 778
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja FBW »

Hyvä homma, jos tulee muuten tarvetta sille paineilmasylinterille niin eBaystä löysin vanhaa varastoa 49,80 Eur/kpl: http://www.ebay.de/itm/WABCO-Arbeitszyl ... 35dbd4fc37

Lähettää Suomeenkin...

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Tänään sama kinos mutta pituutta koko proton verran, joutui jo 2 kertaa vinssaamaan, vittuileekohan auramies mulle?

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Katsastusmiehen sydänkohtaus lähenee päivä päivältä.

Etupää korotettu jousien ja iskunvaimentimien osalta, nyt alkaa olemaan jo melko vapaasti tilaa renkaille.

Laillisuudesta ei mitään hajua, olen kuiten koittanut tehdä hyvän konepaja-käytännon mukaan :roll:

Kuva

Kuva

Käsikaasun avasin, sen lukitsimen kuulat lensi huitsinnevadaan ja koko runko osa katkesi kun koitin vaijeria porata reiästään, joten uuden etsintään...

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Taas hieman edennyt, Ratti säädetty suoraan kun se korotuksen vuoksi meni puolikierrosta väärään...

Käsikaasuvaijeri löydetty raskaankaluston varaosaliikkeestä.

Ja äänieristys tehty loppuun ja vänkärin penkin selkänoja kiinnitetty.

Yksi henkseli tehty (hyshys)
Kuva[/url

Pumppua ja letkuja vaille leimakampe...

Mutta huomasin pumppua hipelöidessäni että toisen ristinivelen toinen suunta on todella nahkea (kardaanin paino ei riitä liikuttamaan sitä)

Mistä uusi nivel ja miten se vaihdetaan?

[url=http://aijaa.com/SD26C3]Kuva

Avatar
FBW
Viestit: 778
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja FBW »

Nivelet löytyvät Spicerin (Dana) valikoimista, tuossa huono kuva: http://www.sisua.net/gallery3/index.php ... t/DSC02612

Valmistaja: http://spicerparts.com/
Suomessa maahantuoja S&N: http://www.snoy.fi/fi/

Multa löytyy kaikki uudet, voin katsoa osanumerot jos kiinnostaa (pitäis asentaa joku päivä). En tosin muista mikä noista sopii mainitsemaasi kohtaan. Sisultakin löytyy mainitut osat, ainakin oikea osanumero sieltä jos ei muuta kautta löydy.

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Hups, käytin vähän vääriå sanoja...

Kyse oli keulapumpun akselista, pumppu ollut ennen mannin keulalla joten todennäköisesti yleismallin osista kasattu, eli pitää alkaa mittojen mukaan etsimään sopivaa.

En vaan ole ennen tuollaisia purkanut, niin en tiedä rakennetta, lukkorenkaat pois mutta miten se siitä eteenpäin purkautuu? Ei tahdo mennä kaaliin että miten se ristikko mahtuu reiästä ulos?

kivinen
Viestit: 715
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Sokat pois molemmin puolin, sitten vaan sopivan tuurnan kanssa naputtelee ristikon niin pitkälle, että laakerikuppi tulee ulos. Jossain kardaanissa on pitänyt irrottaa kuppi pihdeillä, tms. Viimeistään kun molemmat kupit on irti ristikko mahtuu pois noista nivelen lenkeistä. Niissä kupeissa on neulalaakerit, jotka sitten putoilee pitkin lattioita. Takaisin paikalleen menee runsaan vaseliinin kanssa prässillä tms. painaen.

Vaikea on kirjoittamalla kertoa.

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Tämä selvensi paljon, en tiennyt että siellä on neulalaakerit, ajattelin että se on yhtäpuuta ja liukulaakereilla tehty, pitääpä huomenna purkaa ja lähteä kyselemään uutta. Kiitos neuvoista :)

Tyrvää
Viestit: 323
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Viilapenkki on hyvä puristin tohon työhön purkaessa ja kasatessa, hylsysatsin hylsyt sopivia apuvälineitä, sen kokoisella painaa, että mahtuu ristikon reikään ja vastapuolelle niin iso, että kuppi mahtuu sisälle, siis kirjoittamalla hiukan hankalaa neuvoo.....

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Kyllä mulla laakerointi ja yms. hommista on kokemusta autojen ja työn kautta.

Mutta on muutamia juttuja mistä ei ole mitään tietoa, esim yhtään 4t moottorin kantta en ole käyttänyt irti tai noita kardaani hommia tehnyt.

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1860

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Akseli purettu, ja nivel tulee ensiviikolla.

Nosturin tukijalat kävivät hieman lyhyiksi kun tuo sisun peräpää olikin "hieman" korkeammalla kuin mannissa, ongelmahan ratkaistiin 140x140x5 rhs pätkillä, laitoin 500mm pitkät mutta tuntuvat hieman turhankin pitkiltä, pitää ehkä lyhentää 100mm, mutta ei se aluksi menoa hidasta kun ne eivät siellä paikoillaan roiku kuin hyvissä maastoissa nosteltaessa.
Kuva
Kuva


Katselin kiilapesien hintoja ja ne olivat jokseenkin pöyristyttäviä, ei innosta maksaa valmiista tuotteesta 150e
Noh 2 tuntia omaa aikaa, muutama palanen 10mm levyä ja oli omavalmiste tehtynä.
Kuva
Kiilasta tuli hieman liian pieni kun kokeilussa vaijeri kahlasi läpi, teen huomenna isomman, ellen sitten innostu täyttämään tuota vanhaa :S
Kuva

Vastaa Viestiin