1327

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Mitä hemmettiä???
kivinen
Viestit: 724
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Minusta nuo on ihan tavallisia millikierteisiä pinnapultteja, viime sunnuntaina taas irrottelin toisen ohjausvarren. Onkohan edes 12,9 vahvuisia? Korvaavat kappaleet voisi minusta tehdä tavallisesta pultista poikkaisemalla kannan pois ja kierteyttämällä toisenkin pään.
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Aivan, kun lukee koko jutun, niin ajossahan nuo on poikennut. Tuli vain katseltua tän sivun kuvat... Pistähän sitten niiden pulttien mittoja ylös, meni juuri mun autoon 12.9 pultit todo listalle ja äkkiä.
rassaaja
Viestit: 19
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja rassaaja »

Ei niitä pinnapultteja ollut sisuautossakaan...joo tavallisia millikierrepulttejahan nuo on. M20 x 80mm, 10.9 pultin kovuus (alkuperäisen pultin kovuus on 10.9, sen verran tiesivät sisuautossa sanoa) Toista pulttia piti lyhentää n.1cm. Ostin 12.9 pulttejakin, mutta laitoin 10.9 kun 12.9 oli kuusiokolokannalla ja ei ollut niin isoa 6koloavainta. Lopuksi kiristin vielä liikennemerkkiputkella vääntämällä avaimesta :mrgreen:
Olisi voinut vielä hioa noita pintoja tasaisemmaksi, mutta en kehdannut alkaa rälläkällä niitä hiomaan...
http://www.sisua.net/gallery/d/8296-4/IMG_0769.JPG
Avatar
sisua45
Viestit: 3052
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Elikä olivat ihan harvakierteisiä, M20, 2.5 mm nousulla? Onkohan noissa vaarnoissa ollut mutterin pää hienokierteinen? Ehkä 20x1.5 mm...?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Tuolla minun työmaalla on kutsuttu tuota irronnutta osaa kääntövarreksi. Ohjausvarsi on se pitkittäinen tanko jota kuorma-autoasentajat puhuttelevat työntövarreksi.Voi se olla myös "vetovarsi" kun liikkuu edestakaisin. Simpukan ulostulevalla akselilla on sektorivarsi. Taitaa toisilla ammattiryhmillä olla omat nimensä samoille osille. Eihän iskunvaimentajakaan ole iskuja vastaanottava henkilö eikä öljynlauhdutin muuta höyryä nesteeksi kuten muut lauhduttimet.
J.Kivelä
Viestit: 43
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja J.Kivelä »

Vuosangan ajoleiriltä napattu otos. Vuosi 2000. KaiPr komento- ja huolto joukkue, Pioneerit. Saapumierä II/2000.
Ei allekirjoittaneen palvelusajalta mutta kaverin arkistoista löytyi ja ajattelin jakaa tänne kun ko. autosta juttua täältä löytyy :wink:
Liitteet
SA1327isompi.jpg
SA1327.jpg
SA-1882
tsipi
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Se on sitten tämä laite mikä on siirtynyt minun omistukseen.

Huomenna olisi tarkoitus mennä irrottelemaan kytkimen sylinterit ja poikki mennyt putki.

Pitänee varmaan napata pari kuvaa myös tämän hetken kuosista. Kiva kuulla, että kyseessä on ainakin ollut hyvin säilinyt versio.
tsipi
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Kuva

Siinä tämän hetken ulkoinen habitus.

Vähän on notkahtanut telttakepit ja päällä oli toistasataa litraa vettä. Enpä tajunnut ottaa pätkää letkua. Ois saanu lappona tyhjäks samalla ku irrotteli kytkin sylintereitä.


Kuva

Työsylinterissä on näköjään banjo. Aina helpottaa tekemistä. Minun kytkin putki oli metrin matkalta aivan valmiissa kunnossa. Ja pitkät pätkän molemmissa päissä letkut. Nyt tehdään pelkkä letku.

Banjon vieressä ilmaus? Näyttää katkenneelta ilmausnipalta, mutta on kyllä liian siististi katkennut..

Vapaata kommentointia, jos haluatte tästä "projektista" materiaalia tänne.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja FBW »

No ilman muuta tänne pitää elämää saada, ihan hyvältähän tuo näyttää...

Ilmaruuvi on näköjään todellakin katkennut, sen pätkän saaminen kierteistä voikin olla vähän vaikeampi homma. Itselle kävi vanhan syliterin kanssa juuri noin kun ilmausruuvia irroitin, mutta olin vähän tyhmä kun yritin katkennutta pätkää vastakierreruuvilla irroittaa. Se katkesi sinne kanssa ja siinä vaiheessa meni koko sylinteri vaihtoon...

Tuo on ihan standardi Proton sylinteri, GIrlingin valmistama (Lucas Service), osanro 313330 (viimeiset kolme numeroa "099" ovat muistaakseni valunumero tms joten ne vaihtelevat). Jos ostat uuden NOS-osan niin huomioksi että ne joutuu kiikuttamaan koneistajalle joka muuntaa kiinnitystä hieman uudesta osasta, eli vanha tarvitaan esimerkiksi. Maksoin itse tuosta työstä 20,- eli muutos ei ole iso.

Löysin muuten sellaisen muovisen vaijeririssan, minkä kautta kaihdinvaijeri menee, voin postittaa kuvan ja mitat kun saan mitattua...

EDIT: Ero sinun vanhan ja uuden sylinterin välillä on kiinnityslaippa. Eli uudesta NOS-osasta joutuu sen sorvissa "pyöräyttämään" pois. Laippahan on Protossa irtonainen ja käy sitten uuteen osaankin.
tsipi
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Kiitoksia vinkeistä!

Enpä tajunnut laittaa vielä irrotusainetta tuohon ilmausruuviin. Kokeilen ensin toki ottaa sitä irti. Tai katsotaan nyt missä kunnossa tuo on sisältä. Työsylinterin puolella liemet on kyllä säilyneet. Pedaalin puoli voi olla sitten eri tarina. Olis tajunnu kaveri vetää vaikka putken littuun ja kaataa nesteet sisään. Noh, nää on näitä.

Sorvaamaan ei tuota tuskaa. Olen konepajassa töissä.

Kuskin ovelle ja lokarille pitää näyttää kemppiä. Oliko mitään värikoodeja tiedossa orkkis värien säilyttämiseksi?

Pakoputki pitää tehdä myös uusiksi. Eihän tuommoinen 2,5" putki oikein vältä turbon kanssa. Vielä kun 3,5" rosteri ränniä löytyy vielä viitisen metriä jemmasta. Mutta keskitytään nyt ensin liikenteeseen saattamiseen. Mietitään sitten muita asioita. Museointi kyllä houkuttaisi pirusti ja saattaahan sitä olla kesällä aikaa vähän jumpata laitosta siihen suuntaan.

Minäpä yritän sitten laittaa tarinaa ja kuvia tänne. Aina itsekin arvostan kun jonkun projektikertomuksia pääsee lukemaan. Edellisestä projektistani tuli tehtyä myös ja oli mukava kun ihmiset kommentoi ja ihmetteli.
Avatar
Kaato
Viestit: 253
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Katkenneen ilmausruuvin saattaa saada irti kun hitsaa siihen mutterin josta pääsee vääntämään.
Hitsaus lämmittääkin sopivasti ruuvin jämää.

Tällä konstilla irrotin Karhu-Sisun kytkinsylinteristä tuon ruuvin. Ensin toki tein niin kuin FBW, eli katkaisin yhden vastakierretapin.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
tsipi
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Kytkimen sylinterit purettu ja putsattu. Oli kyllä todella siistit sisältä. Putket todella hyvät ja tiivisteissäkään ei ollut mitään sanomista.

Kuva

Kuvassa polkimen sylinteri levällään, sekä bosch merkkinen silovalssain. :mrgreen:

Yritin ottaa arvon raadille kuvaa putkesta huonolla menestyksellä. Eipä niistä näe mitään. Mittasin sormella Ra alle 0,2.

Kuva

Toisessa kuvassa työsylinteri. Sen purkamista joutui hetken miettiä ennen kuin huomasi ruosteen alta jakotason, jonka alla suojakumi on nalkissa. Se myös yllätti ettei tässä päässä ollut mitään lukkorengasta. Ilmausnipan irrotukseen taisi mennä 3 mutteria. Neljännen kanssa autettiin pilleillä vähän, niin lähti ihan ilmaiseksi. Toivottavasti banjon laani on vielä riittävän suora. Ilmausnippa on sitte 3/8 - 24 unf. Löytyy ihan motonetin hyllystä. Näin kun itsevarmana ilmoittaa, niin juuri noudettu nippa ei varmana sovikaan..

Kiitos JForcelle hydrauliletkusta. Nyt tuli siis 4 metrin pätkä 1/4" letkua. Alusta loppuun siis letkulla. Meinattiin ilmata letku jo valmiiksi tallilla ja toivotaan sen pysyvän ilmattomana asennukseen asti. Sitten ei tarvitse kuin ilmata poljinsylinterin osuus paikan päällä. Saa nähdä miten käy kun unohtui kysyä tulppaa toiseen päähän. Ja sylinterihän ei välttämättä pysy jiirissään kun siellä ei mitään lukkorengasta ole. Teoriassa sen kyllä pitäisi ilmattomana pysyä paikallaan.

Startti sitten tuotti hieman harmaita hiuksia. Eli solenoidi oli mykkä. Nyt sitten tuli solkku purettua pariin kertaan eilen illasta. Nyt solkku vetää, mutta ei kytke kontakteja. Saattaa olla kyllä, että solkku olisi vetänyt jos olisin heti kytkenyt siihen 24v enkä 12v. Ja toinen mitä en käsitä on ison - ja + tarvitsee olla kytkettynä, että solenoidi vetää. Se ei oikein mahdu ymmärrykseen. Yleensä pelkän solenoidin kytkeminen on riittänyt. Yhtä kaikki. Pitää vielä ottaa auki ja selvittää miten sitä simmataan kohilleen. Ei ole isosta kiinni. Kova aikomus oli lähteä huomenna tai ylihuomenna lähteä osien ja akkujen kanssa kohti mäntyharjua. Sitten jos auto liikkuu ja pysähtyy, niin voi lähteä hupikilpien hakuun ja neitsyt matkalle meidän omistuksessa.
tsipi
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2021 7:10 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja tsipi »

Ja tarina jatkuu:

Hetki tuli tuijotettua startin solenoidin sisältä tulleita osia, ennen kuin pääsi kärryille, miten päin ne tulee. Se oli kasattu aivan väärin. Jouduin kyllä laittamaan solenoidin sydämen taakse 6 prikkaa rotia, jotta se ylipäätään ottaa kiinni kontakteihin.

Ilmatun kytkinletkun ja startin kanssa iskettiin mäntyharjulle eilen. Toiveikkaina otettiin siirtolaput vielä paikalliselta katsastusasemalta ennen sen kiinni menoa. Startti ja kytkin kiinni ja auto tulille. Kytkimen ilmaus tuolla systeemillä toimii. Tosin olisi varmaan pitänyt vielä erikseen käsissä ilmata tuo polkimen sylinteri. Siinähän tuo säiliön mutka estää sen ilmautumisen paikoillaan. Minun mielestä? Tosiaan painoin työsylinterin päästä pienen tippakannullisen ainetta poljin sylinterille ja siinä on about puolet matkasta "löysää" ja loput tekeekin jotain. Irrottaa kyllä tarpeeksi ja homma on kyllä silleen maalissa. Noilla tiivisteillä ei olisi hyvä olla ilmaa, jottei käy tiivisteen pinnalla "diesel efektiä".

Auto tosiaan kävi ja laitettiin pakoputki vielä kiinni ja suoritettiin moottorimarssi välillä Mäntyharju - Lahti. Utua tulee putkesta kokolailla matkan pituudelta ja pari sataa litraa vedettiin tankkiin. Tälle matkalle humahti mittarin mukaan vartin verran ainetta. Eli aika raikkaasti tuntuu maistuvan. Eli toisin sanoen savu varmaan dieseliä eikä öljyä. Suuttimissa saattaa olla sanomista seisomisen jäljiltä. Vai onko näille leylandeille ominaista viedä 50L/100km ja täyttää tienoo savulla? :shock:

Perille päästyämme auto sammuksiin ja homma paketissa. Noh auto tuli sammutettua keskelle pihaa ja nyt sitä pitäisi hieman siirtää. Vaan eipä sano startti mitään... Ei muuta kuin meisselillä koittamaan solenoidilta ja huomaan äänenvaimentimen olevan kiinni solenoidissa. Ihan puhdasta oikosulkua näytti valokaari kun tarjosin meisseliä väliin. Sieltä on lakat sulanu käämeiltä melko varmasti. Meneeköhän tuo putki alunpitäen hieman kauempaa, tai onko siellä jotain lämpölevyä orkkiksena välissä? Pitänee alkaa solenoidia metsästämään. Varmaan tästä syystä edellinenkin palanu. Jotenki ku meningillä äkkiä putki kiinni ja kotia jäi tajuamatta miten lähellä solenoidia se äänenvaimennin on...

Nyt auto on tontilla ja sen kanssa on helpompi touhata. Kirjaimellisesti keskellä tonttia framilla kaikkien ihailtavana. :lol:
SR260
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Marras 04, 2020 9:46 am

Re: 1327

Viesti Kirjoittaja SR260 »

"Noilla tiivisteillä ei olisi hyvä olla ilmaa, jottei käy tiivisteen pinnalla "diesel efektiä"."
Mitä tolla tarkoitit?
Vastaa Viestiin