SA-1631 (Proto GM V8)

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja sisua »

Terve,
tässä olisi proton kuvia. Tuo on niinisalossa "entisöinti"-projektina ja se oli minun henk.kohtainen projektini kun olin armeijassa. Proto oli seissyt n.5 vuotta kun aloitin kunnostuksen. Siitä oli viety osia toiseen protoon, joka on vk-taksina (SA-1796). Vaihdoin uuden startin, virtalukon ja uudet akut ja eikun starttaamaan. Ihmettelin kun proto lähti toisella startilla käyntiin. Jarrut olivat jumissa ja auto ei liikkunut mihinkään vaikka kuinka antoi kaasua. Kun kytkin pikkupuolen päälle, niin johan alkoi tapahtua. Pikkuhiljaa jarrut alkoi toimia. Kunnostin sitä kauttaaltaan aina kun ei ollut ajoa tms. Varastolta sain hakea tarvittavat osat. Tein täydellisen huollon ja korjasin viat. Maalasinkin sitä uudestaan sieltä täältä. Henkilö, joka vastasi näistä sanoi, että tämä proto tulee pysymään täällä "entisöitynä" eikä sillä ajeta varsinaisia ajoja. Jäin kaipaamaan tätä protoa ja toivottavasti näen sen vielä joskus luonnossa. Jos kaipailet muita kuvia tai tietoja protoista yms. niin autan mielelläni.

Terveisin
M.A.
http://www.sisua.net/gallery/v/SA-1631/
Uusi tuulilasi hanttarin puolella:
Kuva

Sisältä:
Kuva

Pestynä:
Kuva

On siisti!
Kuva

Malattu:
Kuva

Kunnostettuna:
Kuva
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Hienoja kuvia! :D Kiitoksia!
Olikos tässä GM versiossa vinssiä? :roll:
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Hieno homma! Toivottavasti pysyy kanssa puolustusvoimilla ja museoidaan jos sieltä poistuu.
Avatar
Pikku_Timppa
Viestit: 107
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Pikku_Timppa »

Kirjoittaja on armeijakaverini ja seurailin tätä projektia sivusta armeija-aikana. Kirjoittaja taisi olla ainut joka tätä yksilöä sai varusmiehistä räpläillä. Muut jouduttiin tyytymään varuskunta-taxi käytössä olleeseen kuvan SA-1796:seen joka oli myös ylihieno laite.. Kaikki tosin eivät ymmärtäneet sen päälle vaan hienompaa oli muka kun sai ajaa E11T:llä. Mielestäni Proto oli kiistatta munakkain laite millä ajeltiin.
Liitteet
DSC02106.jpg
DSC02106.jpg (125.6 KiB) Katsottu 15209 kertaa
Kauas on pitkä matka.
Mika A.
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Mika A. »

Terve vaan kaikille! Eli lähetin nuo kyseiset kuvat protosta ja tuo laite tuli tutuksi. Samalla heti vastaan pariin kysymykseen: takalaidassa on lovi sa-koukkua varten, koska muutoin takalaita ei aukeaisi alas asti. Nuo penkit jotka näkyy lavalla, ovat alkuperäisiä, kokoontaittuvia ja ovat irroitettavissa. Näissä kuvissa on pressu+kapellit irroittettuna=helpompi huoltaa konetta kun tilaa ja valoa.
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja at7 »

sisua kirjoitti: Sisältä:
Kuva
Ei näy kytkinpoljinta -- automaatti?

.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Saisko konehuoneesta kuvia? Olen minä hähnyt monta 6.2 sepelimyllyä, ja A-45 konehuonetta, mutten koskaan niiden yhdistelmää. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Juu, huomasin kilven paikan. Taitaa veräjä aueta tässä juuri päinvastaiseen suuntaan kuin omassani.
Miten mahtaa olla 1796:ssa? Omani 1797 sisarus.
Samanlainen lovi on myös 1797 perälaudassa, eikö sitä muissa ole?
Mika A.
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Mika A. »

Tosiaan nuo on 3-vaihteisella automaatilla (hydramatic?). Konehuoneesta ei valitettavasti ole kuvaa. Tässä 1631:ssä vaihteisto pelasi ihan hyvin ja vaihtoi oikea-aikaisesti, mutta tuossa 1796:ssä täytyi kierrättää lähelle 3000r/min ennen kun vaihto isompaa, aika lailla kieku v8 siinä kohtaa.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Juu, huomasin kilven paikan. Taitaa veräjä aueta tässä juuri päinvastaiseen suuntaan kuin omassani.
Miten mahtaa olla 1796:ssa? Omani 1797 sisarus.
Samanlainen lovi on myös 1797 perälaudassa, eikö sitä muissa ole?
En ole koskaan (muistaakseni) nähnyt veräjää A-45 perässä, kaikissa on ollut vararengas liinalla kiinni. Enkä myöskään lovea takalaidassa.

Protoissa on paljon pieniä eroja... :roll:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
MouhijärvenMies
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja MouhijärvenMies »

Noita lovia takalaidassa on mullakin jossain ollu, liittyy tohon uudemman malliseen SA-koukkuun jossa koukku aukeaa ylöspäin, vanhassahan on vaan se linkku mikä työntyy eteenpäin pois.
Mika A.
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Mika A. »

Tuosta 1796:sta hajosi kesällä ´07 jännitteenalennin, jonka kautta kulkee koneen sähköt, eli hehkut ja pumpun solenoidin sähkö. Se otti ja hajosi kesken ajon ja proto sammui siihen. Siinä sitten hieman aikaa pähkäiltiin että missä vika ja lopulta paikallistettiin se tuohon jännitteenalentimeen. Korjaamon varastolla oltiin aika vastahakoisia antamaan uutta, varastossa siis kyllä oli sellainen, mutta se kuulemma maksoi 1000€ ja heidän mielestä ei tuollaiseen romuun kannattunut sellaista laittaa. No lopulta sain kuitenkin sen ja johan lähti proto käymään. Vanha piti palauttaa, korjaavat niitä elektroniikkaosastolla, tiedä sitten...
Mika A.
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Mika A. »

Juu se on aika vekkuli tuo V8-malli kun koneen sähköt on 12v ja muut 24v. Huomasin muuten sellaisen asian että tuossa V8:ssa on erilainen mittaristo kuin muissa. Minulla ei ole kuvaa laittaa tähän väliin, mutta se on kuitenkin rakennettu neliön mallisista osista ja siinä on muuten oikein kierroslukumittarikin 8)
Avatar
Pikku_Timppa
Viestit: 107
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Pikku_Timppa »

Mitä Aalto puuhaa nykyjään? T:T.P 270vrk
Kauas on pitkä matka.
Avatar
Pikku_Timppa
Viestit: 107
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Pikku_Timppa »

UN-Proto kirjoitti:Juu, huomasin kilven paikan. Taitaa veräjä aueta tässä juuri päinvastaiseen suuntaan kuin omassani.
Miten mahtaa olla 1796:ssa? Omani 1797 sisarus.
Samanlainen lovi on myös 1797 perälaudassa, eikö sitä muissa ole?
Kuvasta näkyy että kilven paikka on ainakin samanlainen kuin sinun autossasi. Muistaakseni 1796:ssa on myös se veräjä ja aukeaa samaan suuntaankin. Myös lovi on 1796:n perälaudassa.

Armeija aikaan kummeksuin 1796:n jarruvaloja kun paloivat lampun keltaisessa osassa mutta niin ne taitaa kuuluakin?
Kauas on pitkä matka.
Vastaa Viestiin