SA-1631 (Proto GM V8)

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Miksihän ei ole konetta otettu 24v sähköillä? Hummerissakin on 24v järjestelmä. Anturit yms on "kaksnelosia".
Juu, niinhän ne valot kuuluu palaa, siviilissä ei kuulema kelpaa.
Miten on, protoja katsasteneet, onko joutunut takavaloja millä tavoin muuttamaan?
Duracell_Pupu

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Duracell_Pupu »

Sehän on joku vuosi mihin asti saa olla keltaiset jarruvalot olisko ollu jossain -60 -70 luvun kieppeillä sen jälkeen oltava ehdottomasti punaiset.
Itse kävin kyselemässä inssiltä mitä muutoksia protoon (vm.-79) piti tehdä ennen katsastusta ja ainoa oli juurikin nuo jarruvalot muuttaa punaisiksi.
En sitten tiedä mitenkä noissa museo vehkeissä noi säädökset menee että saako niissä olla alkuperäiset valot.
Mika A.
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Mika A. »

Siinä on proton mittaristosta kuva, luulin ettei koneella ole kuvaa, mutta olihan sellanen.

EDIT: oho, tuli vähän isokuva, mutta näkyy paremmin :D
Liitteet
Proton mittaristo2.jpg
Proton mittaristo2.jpg (246.96 KiB) Katsottu 10865 kertaa
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Jestas, tuotahan on oikein tuunattu. :mrgreen: VDO:n elementeistä on näppärä rakentaa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Mika A.
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Mika A. »

Automaatin kepistä olisi myöskin kuva.
Liitteet
Proton automaatti2.jpg
Proton automaatti2.jpg (211.43 KiB) Katsottu 10849 kertaa
Mika A.
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Mika A. »

UN-Proto kirjoitti:Miksihän ei ole konetta otettu 24v sähköillä? Hummerissakin on 24v järjestelmä. Anturit yms on "kaksnelosia".
Juu, niinhän ne valot kuuluu palaa, siviilissä ei kuulema kelpaa.
Miten on, protoja katsasteneet, onko joutunut takavaloja millä tavoin muuttamaan?
En tiedä sitten, olisiko nuo koneet pöllitty jostain chevyn vanista... Muistaakseni jossain tyyppikilvessä luki GM 6,2D Heavy Duty, eli tämä olisi samanlainen juurikin kuin esim. hummerissa? En tiedä sitten paljonko näillä on eroa onko ns. tavallinen 6,2 vai heavy.
Duracell_Pupu

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Duracell_Pupu »

Mika A. kirjoitti:Siinä on proton mittaristosta kuva, luulin ettei koneella ole kuvaa, mutta olihan sellanen.

EDIT: oho, tuli vähän isokuva, mutta näkyy paremmin :D
Täähän on rasin mittaristo.
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja at7 »

Duracell_Pupu kirjoitti:Sehän on joku vuosi mihin asti saa olla keltaiset jarruvalot olisko ollu jossain -60 -70 luvun kieppeillä sen jälkeen oltava ehdottomasti punaiset.
Itse kävin kyselemässä inssiltä mitä muutoksia protoon (vm.-79) piti tehdä ennen katsastusta ja ainoa oli juurikin nuo jarruvalot muuttaa punaisiksi.
En sitten tiedä mitenkä noissa museo vehkeissä noi säädökset menee että saako niissä olla alkuperäiset valot.
Ostaissa oli tuossa minunkin autossa (vm 1981) keltaiset jarruvalot -- saivat varmaan olla armeijan poikkeusluvalla.
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Defence »

Mikäli en hirveästi muista väärin, niin nuo kaikki GM V8-koneet (4 kpl) on asennettu näihin neli-vitosiin peruskunnostuksen yhteydessä Hämeenlinnassa silloisella Sisu Defencellä. Mittariston osat ovat tosiaan samoja, kuin esim. SA-130:ssä. Koneet olivat näihin tullessaan ihan uusia eli niitä ei olla otettu mistään Vanista käytettynä. Moottori ja loota on hyvin pitkälti sama paketti joka löytyy mm. Hummer H1:sen ensimmäisistä versioista ja sitä on käytetty meillä paljon mm. Nasuissa (NA-110/140 Diesel).

T: Ville
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Avatar
Pikku_Timppa
Viestit: 107
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Pikku_Timppa »

1796:rek otteessa muistaakseni mainittiin koneen olevan 6,22l Detroit Diesel.. :shock:
Kauas on pitkä matka.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

GM:n 6.2 on omaa sukua Detroit Diesel. 5.7 ja 6.5 koneista en peremmin tiedä, mutta uusin 6.6 on Isuzun käsialaa. Muutenkin jenkit luottavat osto tekniikkaan. Fordin diesel V8:t ovat Internationalin, ja Dodgen 5.9 on Cummins.

Onpa noita osto-koneita ollut eurooppalaisillakin. Esim VW LT:n vanha diesel kone oli neli sylinterinen 2.7 Perkins, ennenkuin omat 2.4 kuutoset tulivat.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

sisua45 kirjoitti:Esim VW LT:n vanha diesel kone oli neli sylinterinen 2.7 Perkins, ennenkuin omat 2.4 kuutoset tulivat.
...ja päätyivät mm. Volvon nokalle. :lol:
onre
Viestit: 98
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja onre »

sisua45 kirjoitti:GM:n 6.2 on omaa sukua Detroit Diesel.
Ja Detroit Diesel oli vuoteen '88 GM:n kokonaan omistama.
Minikone
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Minikone »

Duracell_Pupu kirjoitti:Sehän on joku vuosi mihin asti saa olla keltaiset jarruvalot olisko ollu jossain -60 -70 luvun kieppeillä sen jälkeen oltava ehdottomasti punaiset.
Itse kävin kyselemässä inssiltä mitä muutoksia protoon (vm.-79) piti tehdä ennen katsastusta ja ainoa oli juurikin nuo jarruvalot muuttaa punaisiksi.
En sitten tiedä mitenkä noissa museo vehkeissä noi säädökset menee että saako niissä olla alkuperäiset valot.

Mun laite on vm.81 ja Kantoniemi aikoinaan Tampereen konttorilla mielestään löysi päätöksen ettei tarvinnut vaihdella takavaloja, ei niihin ole sen jälkeen kukaan puuttunut..
SISU A-45 powered by Valmet 611 TURBO
SA - 1830
Avatar
Miksu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1631 (Proto GM V8)

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Vanha kunnon "Katsastajan käsikirja" antaa varsin hyvin tietoa siitä, mitä varusteita autossa pitää olla/saa olla. Kaikki auton käyttöönottovuoden perusteella. Siellä on mm. keltaruskeat jarruvalot mainittu. Opus voinee olla ihan hyödyllinen, jos tulee näkemyseroja katsastusmiehen kanssa, ainakin jos on itse oikeassa :lol: Löytyy helposti googlettamalla opuksen nimellä.

Sähköratkaisu GM Protossa on kieltämättä aika erikoinen. Yleensä kai kaksijännitejärjestlmä, jos sellaiseen päädytään, on 12V "hotellikuorma" ja 24V käynnistysjärjestelmä kahdella akulla ja salamakytkimellä...
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
Vastaa Viestiin