Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Kontio, Jyry, Kärppä, Nalle, Karhu, K- ja M-sarja

Valvoja: sisua

Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Sisu.viesti 11/1970

Kiinnittyi katse tuohon moottorivalikoimaan.

Kuinkahan monta R-Jyryä tuli ulos leukun V-8 moottorilla varustettuna?

Kuva menee taas vähän suureksi, mutta tekstistä pitäisi saada selvää..

Kuva

Toinen kuva M-sarjalaisen hytin alta.

Kuva
Napapiiri
Viestit: 574
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

V8:n kuva kuitenki nakkikopista... :D R:ssä ollut varmaan konelunkassa ainakin laturin kolo... :roll:
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Mahtaako olla tuollaista tehty yhtäkään :?: Olisko mallimerkintä ollu sitten R-142BY vai :?:
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Defence »

Mäkipirtin Sisu-kirjan mukaan Vinkkeli-koneisissa R:issä oli konepeitossa "vinkkelimuhkurat" mitä ei luonnollisesti laivamoottorisissa ollut. Mallimerkintä R141/142 BY ja moottori Leyland O.801 V8. "Moottoreista harvinaisin muttei parhain" :lol:
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Elikkä tuollaisia on joskus ollut V8 ja Fuller jo 70 luvulla :shock: .Tuo mäkipirtin kirja multakin löytyy,mutta kun se postilaatikosta haettiin niin vanhempi´kaarti´vei sen eikä ole sen jälkeen näkyny :lol:
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Niin, edelleenkin kiinnostaa, että onkohan tuollaista vinkkeli R:läistä tullut ulos "hihnalta" ja mennyt oikeisiin töihin. Eli onko vain mainostekstiä... :?

Toki, onhan vinkkeli Kontioitakin säästynyt nykypäiviin asti, niin miksei sitten Jyryäkin. :wink:
NELIVETO
Viestit: 14
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja NELIVETO »

En jaksa uskoa että " R:ää " olisi tehty ensimmäistäkään hihnalta V koneella, korkeintaan kokeiluosastolla jos sielläkään koska M-sarjalaisiakaan ei taidettu montaa tehdä. Onko M:ää V-koneella säilynyt yhtään tähän päivään asti. En muista nokkamallisissa Jyryissä konepeitossa muita muutoksia tavalliseen verrattuna kuin K -sarjalaisissa joissa oli iso Rolssin kone (yli 300 hv) oli konepeiton sivussa ilma-aukko juuri peiton ja ohjaamon saumassa. Lisäksi nestemoottori taisi aiheuttaa jonkinlaisen muutoksen nokalle.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Eipä tullut yhtäkään R-sarjan sisua tuolla V8 moottorilla , ainoastaan oli moottorivalinnais vaihtoehto luettelossa :D silloin 70 ,mutta poistui melko pian .M-sarjan sisujakin tehtiin käsittääkseni vain muutama ehkä 1-3 kpl ja nekin jotain kokeilu versioita. Noissa K-sarjan Sisuissa oli tuon Nelivedon mainitsemien eroavaisuuksien lisäksi sellainen näkyvä ero että konepeitto oli jonkin verran eri muotoinen ja aavistuksen pidempi .
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Myös Rollsi moottorisen Sisun konepeitto erosi hieman Leyland moottorisen sisun konepeitosta noissa R-sarjan sisuissa , tosin 1973 ne sitten yhtenäistyi joten se eroavaisuus olikin sitten enään siellä pellin alla :D
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Juu ja muuttui vielä 79 kun säleikkö vaihtui muoviseksi ja pituus kasvoi kymmenisen senttiä ainakin Cummins koneisissa yksilöissä :D
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Jasa »

R-sarjan Jyryissä oli tosin 1970 ja 71 olivat identtiset ulkonäöltään ja tosiaan Rolls moottoriset erottuivat 7cm pidemmästä kone peitosta mutta 1972 nuo ulkonäkömuutokset alkoivat ,tosin 1974 1975 ja 1976 olivat jotakuinkin samanlaiset,mutta 1977 erottuu jo alumiinisilla astinlaudoilla kun taas 1978 oli hieman erillaisempi kuin tuo 1977 ja tuo c-290 mainitsema vuosi 1979 olikin sitten jo se kaikkein näkyvin muutos noihin autoihin muutettuine maskeineen sekä lokasuojineen .1972/73/74 erottuvat toisistaan kuitenkin hyvin pienin muutoksin ja näin uuden vuoden kunniaksi pieni tietokilpailu paikallaan eli mitä ne muutokset olivat.? :D Toki nuo vuosimalli kohtaiset eroavaisuudet ei kai kuitenkaan ihan veitsellä leikaten muuttuneet mutta noiden mainittujen vuosien aikana kuitenkin.
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Heititpä ´pahan´mutta 74sessa oli ainakin erilainen ohjaustehostin ja sen myötä vasemmasta lokasuojasta hävisi se pieni plotti.vai miten se nyt oli :D :?: .
Napapiiri
Viestit: 574
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Peilit/peilien kiinnitys... :roll:
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Kyllä 74 oli tosiaan tuo patti pois kuskinpuoleisesta lokasuojasta just sen muuttuneen ohjaustehostajan johdosta ,eli 74 ei käy kuskinpuoleinen lokasuoja vanhempiin .Peilin varret oli myös erilaiset .Nuo peilin varsien muutos tuli jo 1972 ,eli olivat eri malliset kuin 70 ja 71 mutta 74 jo taas erilaiset kuin 72 ja 73 . Vuonna 1973 tuli R-sisuun 2 muutosta joka erotti sen vuoden 72 sisusta :?: 72 mallisessa on 3 eriäväisyyttä 70 ja 71 mallisiin ,se yksi on peilin varret mutta mitkä on ne kaksi muuta eriäväisyyttä :?: :?: :wink: Tuollaisen pyöreälamppuisen R-sarjan MR rekisteröinin kanssa jos vaan on valveutunut katsastaja saa olla tarkkana jottei mene "väärillä" osilla konttorille.
NELIVETO
Viestit: 14
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-viestin Jyry (R) mainos

Viesti Kirjoittaja NELIVETO »

73-mallisessa oli nämä nykyisellä pulttijaolla olevat vanteet mutta en tiedä joko muutos tuli 72 . Samalla alkoi napaperäaika ainakin vaihtoehtoisena akseliperän rinnalla.
Vastaa Viestiin