3-akseliset Kontiot

Kontio, Jyry, Kärppä, Nalle, Karhu, K- ja M-sarja

Valvoja: sisua

sisua
Site Admin

3-akseliset Kontiot

Viesti Kirjoittaja sisua »

Missä ovat ne harvat 3-akseliset Kontiot?
Itse en ole livenä nähnyt yhtään tuollaista peliä, jotka soveltuvat Lakeuksille (tasamaalle) :lol:
sisupastilli

Re: 3-akseliset Kontiot

Viesti Kirjoittaja sisupastilli »

P.mäkisen tarhassa Tampereella oli muutama 3-akselinen kontio puisella soralavalla. Tietääkö joku, menivätkö peräkärryksi vai entisöintiin? Ajossa en ole itse nähnyt telikontiota koskaan. Ja sittenhän on tietysti nostolava-autojen alustoina muutama telikontio.
Esim tuossa
Ex paloauto
Ja muutamia muitakin mielenkiintoisia vanhempia sisuja löytyy tuolta, kun vähän selailee.
Jasa

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Kuvassa oleva Sisu edustaa Kontiosta hiukan jykevämpää mallia eli Jyryä , jota sitten oli pääsääntöisesti 3 akselisena , toki 2 akselisiakin löytyy mutta ovat harvinaisempia . Tuossa 15 km päässä pitää majapaikkaansa 3 akselinen Kontio-Sisu joka aikoinaan täällä Hämeenlinnassa oli betoni autona eräällä betoni firmalla. Tuttu kaveri sitä ajoikin tuossa 80 luvun alussa ja tämä auto jäikin sitten hänen viimeiseksi autoksi jota työkseen ajoi. Hän menehtyi vain 23 v liikenneturmassa.
sisua
Site Admin

Jotkut lähtee täältä aivan liian aikaisin :(

Mikä tuon Kontion kohtalo on nyt? Onko perikunta luopumassa autosta?
Jasa

Auto on vaihtanut omistajaa ja tarkkaan ottaen en tiedä kuka sen omistaa tätä nykyä ,mutta seisoo kuitenkin raskaaseen kalustoon erikoistuneen korjaamon pihassa joten otaksun että saattaa säilyä tuleville sukupolville.
sisupastilli

Joo. Näköjään tuo lähettämäni linkki ei toimi niinkun pitäs. Näkyy vähän katselukerrasta riippuvan minkä kuvan antaa... :? Mutta kyllä mä nyt Jyryn kontiosta erotan... :mrgreen:
Yritetääs uudestaan:
ex-paloauto
ja tässä toinen:
toinen

Ja jos linkit nyt toimii niinkun pitäs, niin tossa on 3-aks. Karhu-Sisukin, mulle ihan uutta, että näitäkin on 3-akselisina
edestä
takaa
R-142CST

Viesti Kirjoittaja R-142CST »

Näitä "telikarhuja" oli myös sellaisia, joissa oli vetävä etuakseli. Esimerkiksi Turku Energialla oli sellainen joskus. Jossain Naantalissa päin liikuskeli semmoinen vastaava, jossa oli Scanian DS8-moottori 8)
sisupastilli

Lueskelin tuossa kuukunan galleriasta kommentteja ja siellä joku tiesi kertoa että Tulitikkutehtaan mäestä lähti ainakin yksi telikontio entisöintiin. Ja mikä uskomattominta, niin ko. yksilö oli vielä alkuperäinen ukko-kontio, jossa oli yhä paikallaan ensiasennusmoottori, siis cummins v8 diesel! Että jos tämä on totta, niin onpahan aikamoinen säilymisihme!
exSA-738

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Oliskohan ollut 80-luvun puoltaväliä kun jossain Jyväskylän suunnalla oli kolmeakselinen Kontio. Se oli jonkun betonivalimon käytössä ja lava oli järkyttävän pitkä. Ilmeisesti kaivonrenkaita ei kuljeteta montaa päällekäin vaan lava piti olla pitkä että saatiin monta peräkkäin. Itse olin kesätöissä ajelemassa vaihtolava-Kontiolla roskalavoja yms. Jäi mieleen kun hämmästeltiin toista Kontiota joka oli kaksi kertaa pitempi kuin minulla.
Jasa

Fortum (ent.Imatran voima oy) käytti myös aikoinaan 4x4+2 Karhu-Sisuja aikapaljon noissa linja huolto tehtävissä ,autoissa oli yleensä nosturi ja vaihtolavalaitteet.Myöhemmin nämä Karhu-Sisut vaihtuivat 4x4+2 SL170 ,SL190, ja SL210 Sisuihin.
Nasumanni

Viesti Kirjoittaja Nasumanni »

sisupastilli kirjoitti:Lueskelin tuossa kuukunan galleriasta kommentteja ja siellä joku tiesi kertoa että...
Vahinko, että Kuukkelin sivustonkin löysivät häiriköt ja sivusto näyttää menettäneen suosiotaan, ei näitä kuormurisivustoja liikoja ole.
sisua
Site Admin

Kuukunan palsta ei ole "oikea" keskustelupalsta, siinä voi kommentoida kyllä kuvia ja keskustelu viriää siten ehkä liiankin vapaasti. Siksi en laittanut tämänkään sivuston kuvagalleriapuolelle kommentointia; kuvia voi linkittää ja/tai näyttää tämän keskustelupalstan välityksellä.

Sisua.net palsta pyörii oikean softan pohjalta. Lefan (Sisu AH-45) kanssa moderoidaan palstaa ja käyttäjäkunta tuntuu pysyvän kiitettävästi asiassa (lukuunottamatta omia off-topic juttuja ;) )

...ja sitten takaisin aiheeseen, pitääpä kysyä vastinetta maksettuihin sähkölaskuihin Turku Energialta: Missä se vanha 3-akselinen Kontio asustaa nykyisin?

Ukko-Kontiosta muistaakseni kuvia Lada-kerholla olevassa aiheesta, joka löytyy viestiketjusta:
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=11&t=228
Toivottavasti Hämeenlinnassa kuulee Cumminsin V8-loksotusta 8)
Nasumanni

Viesti Kirjoittaja Nasumanni »

Sisu AH-45 kirjoitti: Tämän palstan moderointi on varmasti helpoin homma koko maailmassa, eipä tartte mihinkään puuttua ja aina on voimakkaammatkin kommentit sallittuja kunhan ei mennä ketään henkilökohtaisesti haukkumaan. Taitais olla enemmän editointia näissä mun kertomuksissa :mrgreen:
Olen kanssa sitä mieltä, että näissä autohommissakin on takuulla erilaisia näkemyksiä ja kuuluukin olla! Mutta ei se tarkoita sitä, että joku olisi erilaisine näkemyksineen/ajatuksineen silti yhtään toista tyhmempi jne. Henkilöautopuolellakin toiset tekevät esim. Mosseprojekteja ja toiset taas pikkumiesten tavalla "kanilakkeja" ja Mossemies voipi olla hyvinkin paljon käsistään esim. "kanilakkimiestä" etevämpi jne. Monella foorumilla leimataan heti toisenlaisia ajatuksia kertovat täysin pässeiksi ja parhaita siinä taitavat todellakin olla hyvinkin nuoret isänmaan toivot!
Kontio

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Täältä löytyy eräs teli kontio, tämä on minulla projektina aina välillä.
Tästä kuvasta nyt puuttuu Fiskars Siimakurki nosturi hytin takaa, ja kippisylinteri...
Mutta tälläinen löytyy, VM 1970 mallia LV-132 4600+1200
Liitteet
Telikontio.jpg
Telikontio.jpg (30.68 KiB) Katsottu 6910 kertaa
sisua
Site Admin

Hieno peli! Onko akseliväli normaalia pitempi?

Kyllä Kontiolla lakeuksilla pärjää - siellä ei ole turhia mäkiä menoa hidastamassa.
Tämähän on käytännössä todistettu Seinäjoen palokunnan osalta, jos Kontio on palvellut siellä tankkiautona :)
Vastaa Viestiin