3-akseliset Kontiot
Valvoja: sisua
Re: 3-akseliset Kontiot
Alkon Rajamäen tehtailla oli 80-luvulla yksi 3-akselinen Kontio nostotelillä ja vetokidalla. Sitä käytettiin etupäässä tehdasalueella materiaalisiirtoihin paikasta toiseen ja rekkojen kuormakonttien lastaukseen. Siinä oli hydraulisesti nouseva apurunko, jonka avulla jalkakontti otettiin kyytiin. Eli runko ensin alas, sitten auto peruutettiin kontin alle, nostetttiin kontti maasta ylös, taitettiin jalat sivuille, laskettiin kontti alas ja lukittiin kynsillä paikoilleen. Hauska peli. Sama Leylandin moottori, kuten "tavallisissakin" Kontioissa. Tehon puutteen huomasi, kun yritti päästä vauhtiin täyteen lastatulla yhdistelmällä..
Re: 3-akseliset Kontiot
Vähän aikaa kesti kelata
(hämeestä kun olen ).Siis joo tarkoitat konttilaitteita tai virallisemmin jalkalava laitteita . Myös kippaavana oli oli noita konttilaitteita mutta näkyy 2000 luvulla näkyy monikin kuljetusliike luopuneen tai vähentäneen moisista kapineista kun vertaa esim 80 lukuun jolloin niitä oli paljonkin Kauko-Kiito sekä Kiito-Linja autoissa.

Re: 3-akseliset Kontiot
Onhan jalkalavalaitteita mm. Vähälällä ja Transpointilla lähes jokaisessa autossa. Täysilmajousitus korvaisi hydraulisesti nousevan jalkalavalaitteen mutta jostain syystä ne ei ole suuressa suosiossa tässä maassa.
Re: 3-akseliset Kontiot
On toki Vähälällä ja Transpointilla ja monella muullakin firmalla , mutta siihen nähden että kuinka kauan laitteet olleet olemassa ja se että kuinka niitä paljon niitä aikoinaan oli niin vähentyneet ovat .Ehkä sellaiset niitä vielä kayttää jotka paljon "nyyttisälppää" ajavat .
Re: 3-akseliset Kontiot
Juu, valiolla oli Sisuissa kanss toi systeemi, ketjussa koukku jolla vedettiin kontti kärrystä nupin päälle. Pakkasella vaan sattuin nestemoottori hyytymään, joka tapahtui Sodankylässa tahi Alakylässä (Kittilän suunnalla), niin piti toisella autolla ja parrun pätkällä lykkiä kaverina kärrystä nuppiin.
Joskus laskeskelin kontin painoa maitokorien lukumäärällä, mutta kun tuli utopistisia painoja...
Ja kontit oli joskus melko täynnä.
Sitten oli myös se malli, jossa lyhyet kontit, nupissa yksi ja peräkärryssä 2 kpl. Noissa valion Sisuissa oli tuolloin isommat/pitemmät kontit siis.


Sitten oli myös se malli, jossa lyhyet kontit, nupissa yksi ja peräkärryssä 2 kpl. Noissa valion Sisuissa oli tuolloin isommat/pitemmät kontit siis.