Vanhempi Sisu

Kontio, Jyry, Kärppä, Nalle, Karhu, K- ja M-sarja

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1794
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Vanhempi Sisu

Viesti Kirjoittaja sisua »

Vanhempi Sisu Jasan arkistosta (auton tietoja saa täydentää):

Kuva
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanhempi Sisu

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Joku vois heittää arvailuja/tietoa että minkä vuotinen?
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1794
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanhempi Sisu

Viesti Kirjoittaja sisua »

1960?
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanhempi Sisu

Viesti Kirjoittaja Jasa »

1955 minäkin epäilisin mutta joskus kuullut että jo 1953 mallisissa olisi ollut nuo Jyry/Kontio merkit konepellin kyljessä mitkä ainakin tästä autosta näkyisi puuttuvan.
Touko
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanhempi Sisu

Viesti Kirjoittaja Touko »

Selailin keskustelun innoittamana tuota Sisun 75-vuotisjuhlakirjaa yrittäen etsiä kuvan mukaista mallia.

Itse en ole juuri lainkaan, en teoriassa tai käytännössä, perehtynyt näin vanhoihin Sisuihin. Kirjan kuvien selailu antoikin taas paljon hyvää tietoa Sisun tuolloisista malleista.

Kun tuon kuvan auton vuosimallia lähtee haarukoimaan, niin jos katsoo vain maskia ja konepeltiä, auto voisi olla jopa 30- ja 40-lukujen vaihteesta. Puskuri Sisu-merkkeineen tuo mallin jo lähemmäksi 50-lukua. Lisäksi 40-luvun autoissa tuo ohjauslaitteiden "kupru" vasemmassa lokkarissa oli pienempi. Myös ohjaamo on neliskulmaisine ikkunoineen jne. vähän liian uuden näköinen 40-luvulle. Ohjaamo ei taida muutenkaan olla kovin hyvä arvailun lähde, koska ohjaamovalmistajia oli aikojen saatossa useita (samaan aikaankin).

No, kirjasta löytyi useita kuvia 50-luvun alun malleista. Yksi -54-mallinen oli yksityiskohtia myöten jo hyvin samanlainen tämän arvuuteltavan yksilön kanssa. Mutta siinä ei ollut noita valaisimia lokasuojien päällä. Toisessa kuvassa oli sitten -55-mallinen auto, jossa nuo lokkarien valotkin löytyivät ja kaikki muut yksityiskohdat täsmäsivät. Näinollen 1955 on aika hyvä tieto/arvaus. No, en ryhdy teidän asiantuntijoiden arvuutteluja tuomaroimaan; kunhan vähän kuvailin, miten itse yritin tätä arvoitusta ratkoa.

Ainiin, ja samaisesta kirjasta bongailin myös noita konepellin sivussa olevia mallinimiä. Varmuudella sellaisia näkyi vasta noin 1960-mallisissa autoissa.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanhempi Sisu

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Sisu AH-45 kirjoitti:Joo valitan lyhyttä perusteluani, tarkoitin konepellin eroavaisuudella juuri vertausta vuoden 60 Jyryyn. Eli ensimmäisissä on kuvan mukaista peltiä ja tiheä rivoitus jäähdyttimessä, sitten on myöhemmin yksi ja kaksi rivistä konepeittoa (konetehosta riippuen) ja harvalla jäähdyttimen kromirivoituksella. Nopea tuntomerkki on aina tuulilasi, suorat lasit vanhoissa - samoin tämän ikäluokan laitteessa etuvilkut eri kohdassa jne. Mutta olisi kiva tietää onko Auto yhä hengissä ja minkä ikäinen se oikeasti on? Tuo mitä kirjoitetaan Jyry-merkeistä nokkapellissä on totta, mun 59:ssä ei niitä ole,

Persketti kun tulee laiskasti luettua näitä vanhoja juttuja. :oops: .Kyllä tämä oli vielä noin vuosi sitten olemassa ja Etiäiset kuihkivat että on edelleen
Raubfisch
Viestit: 7
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanhempi Sisu

Viesti Kirjoittaja Raubfisch »

Tässä on aikapaljon samaa näköä

---> http://www.nettikone.com/738209
Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanhempi Sisu

Viesti Kirjoittaja Butec »

Uskonpa tuon olevan 1951-54 ajalta,ja koneena tod. näk Henschel-diesel.
Vastaa Viestiin