Terve,
onko kenelläkään tietoa onko tuolle Kirkstallin tekemälle akselille omaa mallimerkintää Kirkstallilla?
Melko vähänlaisesti tuntuu tietoa löytyvän kyseisestä akselista.
Sisu AEU etuakseli
Valvoja: sisua
Re: Sisu AEU etuakseli
Onko vetävä vai vetämätön etuakselisto ja missä Sisumallissa ja milloin?
Minulla sattuu olemaan Kirkstallin akselistoista GKN Axles Ltd:n teknisiä, mitta- ja leikkauspiirustuksin varustettuja esitteitä 70-luvulta:
- Vetävä Kirkstall SD65-11 & 12-1 & 1S, s-nokkajarrut, napavälitys, sallittu ap 9018 kg ja 11023 kg. Samaa näköä kuin Kirkstallin akselien käytön aikaisissa Sisuissa, mutta selvästi isommalle akselipainolle.
- Vetämättömät Kirkstall S62 6500 kg:n akselipainolle ja S82 8150 kg:n akselipainolle, molemmissa s-nokkajarrut.
Tällaisia ei ole varmaan ollut Sisuissa, koska oli omat vetämättömät jo pitkään.
Omia vetäviä alettiin kai tehdä vuodesta 1970. Ainakin Sisu-Viesti 9/70 sisältää akseliston tarkan esittelyn.
Minulla sattuu olemaan Kirkstallin akselistoista GKN Axles Ltd:n teknisiä, mitta- ja leikkauspiirustuksin varustettuja esitteitä 70-luvulta:
- Vetävä Kirkstall SD65-11 & 12-1 & 1S, s-nokkajarrut, napavälitys, sallittu ap 9018 kg ja 11023 kg. Samaa näköä kuin Kirkstallin akselien käytön aikaisissa Sisuissa, mutta selvästi isommalle akselipainolle.
- Vetämättömät Kirkstall S62 6500 kg:n akselipainolle ja S82 8150 kg:n akselipainolle, molemmissa s-nokkajarrut.
Tällaisia ei ole varmaan ollut Sisuissa, koska oli omat vetämättömät jo pitkään.
Omia vetäviä alettiin kai tehdä vuodesta 1970. Ainakin Sisu-Viesti 9/70 sisältää akseliston tarkan esittelyn.
Re: Sisu AEU etuakseli
-67 Neliveto Kontio kyseessä, eli vetävä akseli. Näyttää olevan öljynavat eli liian uusista kyse. Tässä on napavälitys, mutta rasvalla.
Ja alipaine nestejarrut.
Ja alipaine nestejarrut.
Re: Sisu AEU etuakseli
Ei taida juurikaan auttaa, mutta Sisussa käytetyn Kirkstall-peruisen vetävän etuakselin (epäilemättä AEA) poikkileikkauskuva on sivulla 979 (ja 997) Uusi autotekniikan käsikirja (Kustannustuote, 1967) kappaleessa Vetävä akselisto. Kappaleen kirjoittaja DI Pentti Rikkinen oli tällöin Sisun kokeiluosaston päällikkö. Kyseinen kirja oli suurimmalta osin sisulaisten kirjoittama.