Sisu SL 170 4x4

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

Neliveto Sisu
Viestit: 369
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

.
Liitteet
image.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Avatar
Sisu SM
Viestit: 135
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Kyllä tätä vaan on ilo seurata vaikkei niin tuliskaan kommentoitua.. 8)
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991

Neliveto Sisu
Viestit: 369
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Viime viikonloppuna kasasin oikean puoleisen etunavan ja kiinnitin kääntövarret. Tänään irrotin ohjaustehostimen, se pitää vielä hiekkapuhaltaa rungon puolelta. ratin pylvään ohjaustehostimeen tuleva nivel oli täysin jumissa ja tehostimen ja ratinpylvään välisen tangon booritus oli väljä, pitää katsoa olisiko varastossa purettuna hieman vähemmän kulunut booritus.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Neliveto Sisu
Viestit: 369
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Sisun etuakselisto sai kasatuksi tuossa toukokuun puolella ja nyt parin viime viikon aikana olen korjannut viimeisiä rungon halkeamia ohjaamon takaa. Rungossa ei ollut kuin muutamia pieniä halkeamia jakovaikteiston vakaajatangon kannakkeen pultinrei'issä, mutta sitten oli kaikenlaista muutakin korjattavaa. Eilen hitsasin rungon takapalkkiin paineilmaventtiilin kiinnikkeen, joita ei ollut palkissa, joka oli uudempi kuin alkuperäinen takapalkki, lisäksi hioin ohjaustehostimen telineeseen tehdyn hitsaussauman. Vielä rungon takapäässä on hiottavia kohtia, sillä alkuperäinen takapalkki oli hitsattu jostain syystä lattaraudoilla kiinni runkoon. Jakovaihteisto, ohjaustehostin ja muita pikkuosia hiekkapuhallettiin ja pohjamaalatiin uudestaan, koska pohjavärin värivalinnasta johtuen kaikkea ei oltu maalattu ja osat olivat ruostuneet. Tällä kertaa osat pohjamaalattiin punaisella värillä. Tavoitteena olisi saada Sisun runko ensi viikonloppuna varsinaiseen pohjaväriin ja pintaväriin.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Neliveto Sisu
Viestit: 369
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Eilen Sisun runko maalattiin pohjamaaliin ja seuraavaksi runkoon kiinnitetään jakovaihteisto sekä moottorin, polttoainentankin ja akkukotelon kannakeet, minkä jälkeen runko maalataan pintaväriin. Maalauksen jälkeen asennetaan alustan sähkö- ja paineilmajärjestelmät.
Liitteet
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Neliveto Sisu
Viestit: 369
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Muutama viikko sitten runko maalattiin pintaväriin. Asensin paineilmajärjestelmän rungon väliin, taka-akselin jarruletkut laitoin uudet, jatketut paineilmaputket vaihdoin myös uusiin. Sähköjärjestelmästä irrottelin johtonippujen suojamuovit, tilaan uutta "suojasukkaa" ja laitan kaikki johtojen suojaukset uudestaan. Yhdestä kohtaa johtonippu oli lämminnyt ja mustunut. Takavalojen jakorasian purin kokonaan, pudistin jakorasian, hioin ja maalasin pohjalevyn sekä puhdistelin hapettumat ja lian liitinriveistä. Pitää tilata abikoja sekä pistokkeita ja vaihtaa vanhat ja hapettuneet abikot uusiin. Takavalojen kiinnityskevyt olivat ruostuneet pahoin, teetätin uudet levyt paikallisella konepajalla samalla kanttautin tankinkorvakon runkoon kiinni tulevat osat, viikonloppuna hitsailin nämä osat kiinni korvakkoon. Taaimmaisen tankinkorvakon kiinnitysosat oli leikattu irti ja korvakko oli alusterän kiinnikkeiden takia hitsattu kiinni apurunkoon, nyt kaikki tankin korvakot ovat ehjiä. Polttoainetankki on pahoin kolhiutunut ja paikattu useaan otteeseen, pitää kokeilla, jos tankista saisi vielä kunnollisen. Vanhat polttoaineputket olivat hankautuneet, joten tein nekin uudet.

Runko alkaisi muuten olla kasassa, enää puuttuu jakovaihteisto kardaanit ja ohjaamon alle tulevat rungon "jäykistyspalkit", joita en laita vielä paikalleen, sillä palkit olisivat vain tiellä ohjaamon pohjaa korjatessa. Kun runko on valmis aloitan moottorin ja vaihteiston kunnostuksen.
Liitteet
Korjattu polttoainetankin korvakko.jpg
Viimeksi muokannut Neliveto Sisu, La Loka 19, 2019 11:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Neliveto Sisu
Viestit: 369
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Alustan sähköjärjestelmä on nyt enää käynnistysrelettä ja peruutusvalon uutta pistoketta vaille valmis ja asennettu kiinni runkoon. Uusin johtonippujen päälle tulevan johtosukan ja vaihdoin hapettuneet abikot ja pistokkeet uusiin. Pari viikkoa sitten asensin jakovaihteiston rungon väliin ja tein jakovaihteiston aluevaihteille ja nelivedon kytkennän sylinterille uudet paineilmaputket. Tänään asensin paikalleen ohjausvarren ja puskurin vasemman puoleisen kannakkeen. Tulevien viikkojen aikana olisi tarkoitus hiekkapuhaltaa akkukotelo, sen kannakkeet ja muita runkoon kiinni tulevia osia.
Sisu edestä 19.10.2019.jpg
Sisu 19.10.2019.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

proto
Viestit: 507
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja proto »

Autosta tulee kuin uusi, hyvä projekti mitä on ilo seurata!
Innostuu itsekkin menemään talliin kun katselee noita kuvia :)

Neliveto Sisu
Viestit: 369
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tänä viikonloppuna korjasin oikean puoleisessa puskurin kannakkeessa olleen halkeaman, samalla hitsasin myös ohjaamon alle kuskin puolella runkoon kiinni tulevan paineilmasäiliöiden telineen "jalassa" olleen halkeaman. Telinettä eikä paineilmasäiliötä voi asentaa vielä paikoilleen, koska ne olisivat edessä kun ohjaamon lattiaa ruvetaa korjaamaan.
Nyt on kaikki "vanhan malliset" (viidellä tuuletusreiällä olevat kasipiikin vanteet) vanteet etsitty Sisuun, vanteita oli omasta takaa kaksi, kaksi saatiin rengasliikkeestä. kun vaihdettiin kaksi vastaavaa "uudemman maalista" vannetta niihin liikkeen vanteisiin ja kaksi löytyi tuttavalta tarpeettomana. Talven mittaan pitäisi lähettää nuo vanteet pulverimaalaukseen ja ruveta sitten jossain välissä hankkimaan renkaita vanteille.
Liitteet
Vanne.jpg
Paineilmasäiliöiden teline.jpg
Teline.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Neliveto Sisu
Viestit: 369
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

.
Liitteet
Vanteet.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Neliveto Sisu
Viestit: 369
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Vähän tilannepäivitystä Sisun edistymisestä;

Uusi polttoainetankki saapui, entinen oli sisältä täysin ruosteinen ja lommoilla ja hitsailtu, joten kannattavampaa oli hankkia kokonaan uusi.

Vanteet saapuivat hiekkapuhalluksesta ja maalauksesta. Omaan silmään ovat nyt huomattavasti paljon siistimmät.

Polttoainetankin liittimistä tuli puhdistuksen jälkeen melkein uutta vastaavat.

Huomenna olisi tarkoitus laittaa Sisuun pyörät paikoilleen ja työntää sitä hieman taaksepäin hallissa. Tämän jälkeen aloitan moottoritelineen rakentamisen, minkä jälkeen moottori nostetaan telineeseen ja aloitetaan sen purkaminen.

Myös kardaanit on otettu työn alle. Taka-akselin kardaani on joskus katkennut ja se on hitsattu vinoon. Lisäksi sen booritus on kulunut ja lyhyemmän pätkän silmä on haljennut. pihamaalta löytyi ehjä kardaani, jota pitää lyhentää reilu 20 cm ja se käy paikoilleen.
Liitteet
20191116_180956.jpg
20191217_182707.jpg
20191129_214007.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Neliveto Sisu
Viestit: 369
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Edellisellä viikolla tein moottorille telineen ja uudenvuoden jälkeen aloitin moottorin purkamisen. Vaihdelaatikon irrotuksessa selvisi, että painelaakeri on ollut todella kauan rasvaamatta. Laakeri oli haarukassaan siten, ettei se aina yllä tarpeeksi pitkälle asetelmaan kytkimen irrottamiseksi, lisäksi laakeri oli umpiruosteessa ja täysin jumissa. Moottorin sain tänään kokonaan puretuksi. Vaikuttaa siltä, että moottori on päässyt jossain vaiheessa lämpiämään reilummin, sillä männänrenkaat olivat "veltostuneet", siten, että niitä pystyy vääntelemään "solmuun" ilman että ne halkeaisivat. Kiertokangen ja kampiakselin laakeriliuskat olivat kuluneet vain hieman. Nokka-akselin laakerit olivat kuluneet reilusti. Kansien välissä 3. sylinterin reunassa oli silminnähtynä pitkä syöpymä. Muuten moottori vaikuttaisi olleen varsin hyvässä kunnossa. Ensi viikolla lohko, kannet, kampi- ja nokka-akseli, venttiilokoneistot, työntötangot, suuttimet, öljy-, vesi- ja syöttöpumppu laitetaan koneistamolle tarkistettavaksi ja korjattavaksi. Tämän jälkeen kaikki osat olisi tarkoitus puhdistaa ja hioa vanha maali sekä ruoste, minkä jälkeen osat maalataan alkuperäisen väriseksi.

Te, jotka olette purkaneet Valmet 611 -moottorin. Oletteko huomanneet, että kiertokankien valettu kirjaintunnus olisi ollut joissain saman moottorin kiertokangissa eri? Huomasin, että tässä moottorissa 1. ja 2. kiertokangissa oli kirjain B, 3. kiertokangessa C ja 4., 5. ja 6. kiertokangessa kirjaintunnus C kiertokangen kampiakselinpuolipäässä. Kiertokankien numerointi oli kuitenkin oikein, lisäksi kaikissa oli sama valunumero. Lieneekö tähän moottorin täten joskus vaihdettu kiertokankia vai ovatko ne olleet näiden kirjainten osalta erilaisia alunperinkin?
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Avatar
sisua45
Viestit: 2989
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Nyt täytyy tehdä tarkennus kysymys. Sinä kirjoitin kiertokankien valetuista kirjaintunnuksista. Onko todella kyseessä valettu kirjain, vai koneistetulle pinnalle meistettu kirjain?

Jos kyseessä on valettu kirjain, niin siitä ei ole sinulle merkitystä.

Mutta kangissa on meistetty sylinterin järjestysnumero, ja painoluokka. Yhteen koneeseen tulisi laittaa vain saman painoluokan kankia. Esim:

B = 2530-2550g
C = 2550-2570g

(tässä tehtaan julkistamassa taulukossa on virhe, tulisi olla esim 2530-2549g!)

Eli yksi painoluokka on 20 grammaa. Jos sekoitetaan esim B ja C kankia samaan koneeseen, niin heitto voi olla 1 - 40 grammaa.

Vaakalla erot viimeistään selviävät, ja ne voi toki itsekin painottaa, hiomalla samaan painoon.

Mutta tarkenna tuo, että millaisia kirjaimia tarkoitit!
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Neliveto Sisu
Viestit: 369
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Valunumeroita tarkoitin. Tutustuin dokumentaatio-osiossa olevaan Valmetin korjaamo-ohjeeseen niin asia selvisi myös siitä. Tarkemmin tutkin kertokankia, niin jokaisessa on meistettynä sama painoluokka T.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Neliveto Sisu
Viestit: 369
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Viime lauantaina tavarantoimittaja toi moottorin osat koneistamosta. Lohkon syöpymät oli saatu korjattua jyrsimällä lohkon tasopintaa alemmas, lisäksi tämän johdosta sylinteriputken olakkeet oli kalvettu lohkossa alemmas ja mäntiä sorvattu laestaan matalemmaksi. Kansiin jouduttiin vaihtamaan imuventtiilien istukkarenkaat ja kaikki venttiilit ja suutinholkit. Suuttimiin vaihdettiin kaikkiin uudet kärjet ja avautumispaineet säädettiin noin 205-210 Bar. Yhdestä suuttimesta oli katkennut toinen kärjen "kohdistusnasta", joten yksi suutinrunko meni vaihtoon, hajottamolta löytyi sopiva suutin. Ruiskutuspumppu kävi myös kunnostettavana ja siihen vaihdettiin mm. uudet elementit kuluneiden tilalle ja tiivisteet ja muut kuluneet/rikkonaiset osat. Lisäksi kampiakselia oli jouduttu hieman oikaisemaan (vääntynyt noin 0,007 mm), kyseessä ei ole tämän moottorin oma kampiakseli vaan ilmeisesti Valmet 611 CS:stä purettu. Moottorin oma kampiakseli on jossain vaiheessa katkennut ja sen takia se on vaihdettu. Vielä on muutamia osia tulossa ja osa vielä tilauksessa.
Tässä talven ja kevään aikana olisi tarkoitus hioa osista pois ruosteet sekä vanhat maalit ja tämän jälkeen maalata osat.

Tarkemman tutkiskelun jälkeen huomasin, että hajottamolta tullut suutin oli CAV:n valmistama, ulkoisesti tämä ilmeni ainoastaan erilaisella numerolla verrattuna tämän moottorin Bosch-suuttimiin ja CAV-merkillä. Onko näillä Boschin ja CAV:n suuttimilla mitään eroa keskenään esim. avautumispaineet, sisukalujen rakenne?
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Vastaa Viestiin