Sisu SL 170 4x4

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

Neliveto Sisu
Viestit: 394
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tänään vaihteiston purkaminen edistyi taas muutaman osan osalta. Irrottelin molemmat pääakselin laakerien lukkorenkaat ja irrotin kytkinakselin. Kytkinakseli lähti varsin helposti irti, tuohonhan olisi olemassa korjaamotyökalu, mutta kun sitä ei ollut piti tyytyä sorkkarautaan ja vasaraan. Eli sorkkaraudalla vähän alkuun pääakselin laakerin ulkokoolin urasta kytkinakselia kampeamalla ja tämän jälkeen varovasti laakerin kooliin laatikon sisäpuolelta koputtelemalla kytkinakseli lopulleen irti. Laakeriin tuli pieniä jälkiä, mutta se säilyi ehjänä. Tästä nyt ei sinänsä ole mitään haittaa, sillä ainakin näillä näkymin vaihdelaatikkoon olisi tarkoitus uusia kaikki laakerit ja synkronilaitteet.
Kytkinakselin irrotuksen jälkeen pääsi tarkistamaan pääakselin pienen etulaakerin laakeripesän kunnon. Laakeripesä oli hieman kulunut ja sen öljykanavat olivat täynnä rautapölyä, lieneekö sitten lähtöisin laakerista vai laakeripesästä. Pitää mittailla se laakeripesän kuluneisuus ja katsoa sitten mitä sille tehdään. Yksi vaihtoehto olisi uusia kytkinakseli tai sitten korjata vanha sorvaamalla laakeripesää isommaksi ja laittamalla nykyisen laakerin tilalle laakeri jossa olisi ulkokooli eli samalla tavalla miten nimimerkki Kontio taisi tehdä Karhu-Sisun laatikon kanssa, alkuperäisessä ratkaisussahan sitä laakerin ulkokoolia ei ole.
Liitteet
ZF S6-90 Kytkinakselin laakeripesä.jpg
ZF S6-90 Purku V päivä.jpg
ZF S6-90 Kytkinakseli.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Vastaa Viestiin