Sisu SL 170 4x4

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

Neliveto Sisu
Viestit: 411
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tänään vaihteiston purkaminen edistyi taas muutaman osan osalta. Irrottelin molemmat pääakselin laakerien lukkorenkaat ja irrotin kytkinakselin. Kytkinakseli lähti varsin helposti irti, tuohonhan olisi olemassa korjaamotyökalu, mutta kun sitä ei ollut piti tyytyä sorkkarautaan ja vasaraan. Eli sorkkaraudalla vähän alkuun pääakselin laakerin ulkokoolin urasta kytkinakselia kampeamalla ja tämän jälkeen varovasti laakerin kooliin laatikon sisäpuolelta koputtelemalla kytkinakseli lopulleen irti. Laakeriin tuli pieniä jälkiä, mutta se säilyi ehjänä. Tästä nyt ei sinänsä ole mitään haittaa, sillä ainakin näillä näkymin vaihdelaatikkoon olisi tarkoitus uusia kaikki laakerit ja synkronilaitteet.
Kytkinakselin irrotuksen jälkeen pääsi tarkistamaan pääakselin pienen etulaakerin laakeripesän kunnon. Laakeripesä oli hieman kulunut ja sen öljykanavat olivat täynnä rautapölyä, lieneekö sitten lähtöisin laakerista vai laakeripesästä. Pitää mittailla se laakeripesän kuluneisuus ja katsoa sitten mitä sille tehdään. Yksi vaihtoehto olisi uusia kytkinakseli tai sitten korjata vanha sorvaamalla laakeripesää isommaksi ja laittamalla nykyisen laakerin tilalle laakeri jossa olisi ulkokooli eli samalla tavalla miten nimimerkki Kontio taisi tehdä Karhu-Sisun laatikon kanssa, alkuperäisessä ratkaisussahan sitä laakerin ulkokoolia ei ole.
Liitteet
ZF S6-90 Kytkinakselin laakeripesä.jpg
ZF S6-90 Purku V päivä.jpg
ZF S6-90 Kytkinakseli.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Neliveto Sisu
Viestit: 411
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tänä viikonloppuna hiekkapuhallettiin lähestulkoon kaikki moottorin osat, lukuun ottamatta lohkoa, sylinterikansia ja paineilmakompressoria. Huomenna osat olisi tarkoitus pohjamaalata ja kun kaikki loputkin osat on puuhdistettu maalataan osat pintavärillä alkuperäiseen sinisen sävyyn.
Lohkon ja kansien puhdistaminen ruosteesta tapahtuu käsin paineilmakäyttöisellä teräsharjalla. Periaatteessa lohkon ja kannet olisi voinut hiekkapuhaltaa ja pohjamaalata ennen kuin osat kävivät edes koneistamossa, nyt kun ne on kunnostettu, on ehkä hieman riskialtista alkaa niitä puhaltamaan vaikka ne suojaisi kuinka hyvin. Paineilmakompressori oli tarkoitus hiekkapuhaltaa muiden viikonloppuna puhallettujen osien yhteydessä, mutta se vain yksinkertaisesti unohtui osien joukosta. :roll: :lol:

Vaihteiston purkaminen on edistynyt sen verran, että viime viikonloppuna purin vaihteensiirtäjien kannen siirtäjien vivuston ja ulostottokoneiston. Tänä viikonloppuna jatkoin vaihteiston pääakselin takalaakerin ulosvetotyökalun tekemistä. Tarkoituksena olisi saada vaihteisto puretuksi parin viikon sisällä, jotta loput hiekkapuhallukset saataisiin tehtyä ennen räntä- ja lumikelejä.

Kun moottorin osat on saatu maalattua, voidaan aloitaa moottorin kokoaminen. Vaihteiston kanssa pitää vielä tilata tarvittavat osat, kunhan vaihteisto on purettu niin näkee mitä kaikkea sinne pitää lopulta uusia. Toki laakerit ja tiivisteet, sekä myös todennäköisesti synkronit uusitaan, mutta jos esimerkiksi hammaspyöriä pitää uusia, niin järkevin lienee tilata ne sitten kerralla. Lopuksi vielä kuvia hiekkapuhalletuista ja maalausta varten suojatuista moottorinosista
Liitteet
Valmet 611 DSJ Hiekkapuhallettuja moottorinosia III 4.10.2020.jpg
Valmet 611 DSJ Hiekkapuhallettuja moottorinosia II 4.10.2020.jpg
Valmet 611 DSJ Hiekkapuhallettuja moottorinosia I 4.10.2020.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Neliveto Sisu
Viestit: 411
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Vielä muutamia kuvia. Kuvissa näkyvien osien lisäksi hiekkapuhallettiin myös esimerkiksi vauhtipyörän- ja jakopäänkotelo, sekä kaikki metalliset öljy- ja polttoaineputket. Näitä osia en ehtinyt enää puhalluksen jälkeen puhdistaa pölystä ja suojata maalausta varten, joten niistä en ottanut vielä kuvia
Liitteet
Valmet 611 DSJ Hiekkapuhallettuja moottorinosia V 4.10.2020.jpg
Valmet 611 DSJ Hiekkapuhallettuja moottorinosia IV 4.10.2020.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Neliveto Sisu
Viestit: 411
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tänään pohjamaalattiin suurin osa viikonloppuna hiekkapuhalletuista moottorinosista. Loppuviikosta olisi tarkoitus pohjamaalata loputkin hiekkapuhalletut osat. Liitteenä muutama kuva
Liitteet
Valmet 611 DSJ Pohjamaalattuja moottorinosia III 5.10.2020.jpg
Valmet 611 DSJ Pohjamaalattuja moottorinosia II 5.10.2020.jpg
Valmet 611 DSJ Pohjamaalattuja moottorinosia I 5.10.2020.jpg
Viimeksi muokannut Neliveto Sisu, Ma Loka 05, 2020 10:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Neliveto Sisu
Viestit: 411
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

kivinen kirjoitti:
To Elo 20, 2020 10:55 am
Jos se pakosarja on mennyt ns. pilalle siellä, niin älä heitä romuun. Lähetä minulle, niin voin koittaa, jos saan sen vielä korjattua. Varsinkin, jos sillä ei ole kiirettä, työt kun välillä kiusaa tällaisia harrasteita.
Tänään kävin hakemassa pakosarjan ammattiopistolta "korjauksesta", laitan tähän liitteeksi muutaman kuvan millaista jälkeä olivat saaneet aikaan. Epäilen vahvasti ettei tuotaa enää saa kukaan korjattua, ainakaan siististi.

Ilmeisesti kokonaan vääränlaiset puikot olisi ollut tuossa ja lisäksi kokeiltu tigin täytelangalla korjata ennen tuota paikkaa. Todennäköisesti pitää ainakin tuo keskikappale tilata uusi ellei käytettynä jostain löydy. Nuo päätykappaleiden "männänrenkaat" tuli moottorin korjaussarjan mukana uudet joten niiden osalta tuon keskikappaleen uusiminen ei pitäisi olla ongelma.
Liitteet
Valmet 611 DSJ Pakosarja II.jpg
Valmet 611 DSJ Pakosarja I.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

kivinen
Viestit: 717
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Voihan tuotakin vielä yrittää korjata, mutta siinä olet ihan oikeassa, että siistiä siitä ei enää saa.

Sitäkin vähän mietin, että repiikö tuo pellin ympäri oleva hitsaus sarjan varmemmin halki? Pelti kyllä joustaa, valurauta ei.

Neliveto Sisu
Viestit: 411
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

kivinen kirjoitti:
Ke Loka 07, 2020 6:47 am
Voihan tuotakin vielä yrittää korjata, mutta siinä olet ihan oikeassa, että siistiä siitä ei enää saa.
Ei ainakaan ensimmäisenä lähdetä nyt tuota pakosarjaa korjaamaan. Jos ei hajottamolta löydy ehjää käytettyä tai jos Valtralta saatava osa on järjettömän kallis niin sitten katsotaan tuon pakosarjan korjaamista. En nyt sillä, että epäilisin siun taitoja ja sitä ettei korjaus onnistu :lol: , vaan sen takia nyt aluksi ehjän osan etsimistä, koska muuten on auto ja moottori tehty lähes uutta vastavaaksi, niin ei kehtaisi pakosarjaa jättää kovin "läpiammutun" ja paikatun näköiseksi. Sitten jos ei tosiaan mistään järkevään hintaan tuota osaa saa niin sitten katsotaan vielä saisiko tuon korjattua.
kivinen kirjoitti:
Ke Loka 07, 2020 6:47 am
Sitäkin vähän mietin, että repiikö tuo pellin ympäri oleva hitsaus sarjan varmemmin halki? Pelti kyllä joustaa, valurauta ei.
Itsekin vähän ihmettelin tuota paikkapalan tekoa, tuossahan näyttäisi nyt käyneen niin ettei hitsaus ole onnistunut ja pakosarjaan on poltettu siinä sitten iso reikä, mitä nyt on yritetty paikata tuolla pellillä. Osannetko Kivinen sanoa, onkohan tuollaisen valuraudan hitsaukseen tarkoitettu puikot, joissa on 80 % nikkeliä? Juuri sellaiset tämä ammattiopiston opettaja oli tuohon kirjojen mukaan katsonut käyviksi.

Tämä opettaja puhui myös jotain siitä, että tuossa olisi rauta korvautunut hiilellä ja seos olisi jotenkin köyhtynyt raudan suhteen. Miun mielestä valurautasen pakosarjan kanssa hiili yleensä vain palaa iän kuluessa pois eikä sitä suinkaan tule lisää, voin toki olla väärässä
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

kivinen
Viestit: 717
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Neliveto Sisu kirjoitti:
Ke Loka 07, 2020 9:20 pm

Ei ainakaan ensimmäisenä lähdetä nyt tuota pakosarjaa korjaamaan. Jos ei hajottamolta löydy ehjää käytettyä tai jos Valtralta saatava osa on järjettömän kallis niin sitten katsotaan tuon pakosarjan korjaamista. En nyt sillä, että epäilisin siun taitoja ja sitä ettei korjaus onnistu :lol: , vaan sen takia nyt aluksi ehjän osan etsimistä, koska muuten on auto ja moottori tehty lähes uutta vastavaaksi, niin ei kehtaisi pakosarjaa jättää kovin "läpiammutun" ja paikatun näköiseksi. Sitten jos ei tosiaan mistään järkevään hintaan tuota osaa saa niin sitten katsotaan vielä saisiko tuon korjattua.
Tuo oli minullakin alkuperäinen ajatus, sitten voi korjata, jos mistään ei löydy ehjää. Tosin tästä osasta ei voi sanoa onnistuuko, mutta juuri sen takia kiinnostaisi kokeilla.
Neliveto Sisu kirjoitti:
Ke Loka 07, 2020 9:20 pm
Itsekin vähän ihmettelin tuota paikkapalan tekoa, tuossahan näyttäisi nyt käyneen niin ettei hitsaus ole onnistunut ja pakosarjaan on poltettu siinä sitten iso reikä, mitä nyt on yritetty paikata tuolla pellillä. Osannetko Kivinen sanoa, onkohan tuollaisen valuraudan hitsaukseen tarkoitettu puikot, joissa on 80 % nikkeliä? Juuri sellaiset tämä ammattiopiston opettaja oli tuohon kirjojen mukaan katsonut käyviksi.
Se on kylmänä korjauksen yleinen ohje, että hitsataan nikkelipuikolla lyhyissä pätkissä lämpenemistä välttäen.
Neliveto Sisu kirjoitti:
Ke Loka 07, 2020 9:20 pm
Tämä opettaja puhui myös jotain siitä, että tuossa olisi rauta korvautunut hiilellä ja seos olisi jotenkin köyhtynyt raudan suhteen. Miun mielestä valurautasen pakosarjan kanssa hiili yleensä vain palaa iän kuluessa pois eikä sitä suinkaan tule lisää, voin toki olla väärässä
Valuraudan hitsaus noin yleensä tuntuu olevan sellainen aihe, ettei siitä oikein kannata sanoa mitään, ainakaan julkisesti. Ehkä tuossa on haettu samaa ilmiötä, joka tapahtuu jossain tulipesien osissa. Materiaali muuttuu vuosien mittaan joksikin muuksi?

Avatar
Kaato
Viestit: 240
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Unohtui jo tämä pakosarjahomma...

Niin mulla on tuo Karhun sarja jouten jos sille on tarvetta.

Kuva

Täydellinen sekään ei ole, juuri tuossa keskiosassa on halkeama ja muualla sarjassa jotain kraatereita.

Kuva

Ja toinen ongelma on se, että vuosikymmenten saatossa on tapahtunut jonkunlainen osien hitsautuminen kiinni toisiinsa :lol:
Sarja on kuin yhtä puuta ja ainakaan kevyellä lämmittämisellä/naputtelulla se ei suostunut purkautumaan.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Neliveto Sisu
Viestit: 411
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

kivinen kirjoitti:
To Loka 08, 2020 7:17 am
Neliveto Sisu kirjoitti:
Ke Loka 07, 2020 9:20 pm

Ei ainakaan ensimmäisenä lähdetä nyt tuota pakosarjaa korjaamaan. Jos ei hajottamolta löydy ehjää käytettyä tai jos Valtralta saatava osa on järjettömän kallis niin sitten katsotaan tuon pakosarjan korjaamista. En nyt sillä, että epäilisin siun taitoja ja sitä ettei korjaus onnistu :lol: , vaan sen takia nyt aluksi ehjän osan etsimistä, koska muuten on auto ja moottori tehty lähes uutta vastavaaksi, niin ei kehtaisi pakosarjaa jättää kovin "läpiammutun" ja paikatun näköiseksi. Sitten jos ei tosiaan mistään järkevään hintaan tuota osaa saa niin sitten katsotaan vielä saisiko tuon korjattua.
Tuo oli minullakin alkuperäinen ajatus, sitten voi korjata, jos mistään ei löydy ehjää. Tosin tästä osasta ei voi sanoa onnistuuko, mutta juuri sen takia kiinnostaisi kokeilla.
Miun puolesta ainakin voidaan kokeilla jos tuonkin saisi vielä jokseenkin korjattua, vaikka ehjä pakosarja löytyisikin tai tilaisin Valtralta tuohon uuden keskikappaleen. Ei se ainakaan minua haittaa jos on varalla hyllyssä korjattua osaa, eihän sitä koskaan tiedä mihin niitä sattuu tarvitsemaan. Ja jotain korvausta siulle toki siitä voin maksaa jos tuota korjaamaan nyt lähdetään. Kiinnostaisi kyllä itseäkin nähdä saako tuosta vielä kunnollista.

Selvittelen tässä ensi viikon aikana eri hajottamoilta ja myös Valtralta tuon pakosarjan/keskikappaleen saatavuutta ja löytyykö hajottamoilta ehjiä. Talvella kyselin pakosarjaa kauppilasta ja kerrottiin ettei yhdessäkään Valmet 611:ssa ole heillä pakosarjaa enää paikallaan, kaikki oli kuulemma myyty
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Neliveto Sisu
Viestit: 411
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Kaato kirjoitti:
To Loka 08, 2020 5:39 pm
Unohtui jo tämä pakosarjahomma...

Niin mulla on tuo Karhun sarja jouten jos sille on tarvetta.

Kuva

Täydellinen sekään ei ole, juuri tuossa keskiosassa on halkeama ja muualla sarjassa jotain kraatereita.

Kuva

Ja toinen ongelma on se, että vuosikymmenten saatossa on tapahtunut jonkunlainen osien hitsautuminen kiinni toisiinsa :lol:
Sarja on kuin yhtä puuta ja ainakaan kevyellä lämmittämisellä/naputtelulla se ei suostunut purkautumaan.
Muuten näyttäisi kuvissa varsin siistiltä tuo pakosarja, ei nuo "kraaterit" kovin pahalta näytä, kuva voi toki hieman vääristää. Ei tuo halkeamakaan kovin pahalta loppujen lopuksi tuossa vaikuta, pitää pittää mielessä tämä siun pakosarja jos ei ehjää tai parempaa löydy niin ainakin tämä olisi paremmassa kunnossa kuin nyt tuo oma.

Ja lämmittämällä voisi yrittää saada noita päätykappaleita liikkumaan, tai sitten jollain hyvällä ruosteenirrotusaineella. Aika tärkeä olisi ainakin tietääkseni noitten pakosarjan liitosten olla "vetreitä", varsinkin kun moottorissa on tässä tapauksessa kaksi kantta niin pakosarjan pitäisi pystyä "elämään" hieman. Ainakin Caterpillarin ja Scanian moottorissa katkoi pakosarjan pultteja kun oli moottori usealla kannella ja pakosarjan liitokset jumissa
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Avatar
Kaato
Viestit: 240
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Juu, palataan tarvittaessa asiaan.

Itseänikin kyllä kiinnostaa saisiko seppä kivinen tuon vanhan sarjan vielä korjattua, tuo valuraudan hitsaus kun tuntuu olevan ihan oma taiteenlajinsa.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä

Neliveto Sisu
Viestit: 411
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Eilen pohjamaalattiin lisää hiekkapuhallettuja moottorinosia, kuten polttoaineputket, suuttimet, suutinputket, jäähdytysnesteputkia ja öljynjäähdyttimen osia. Ensi viikolla takakardaani menee tuttavalle sorvarille korjattavaksi. Tai oikeastaan auton oma kardaani menee malliksi mittoja varten ja uusi kardaani lyhennetään ehjästä ja booritukseltaan lähes uutta vastaavasta kardaanista. Samalla tasapainotetaan myös etuakselin ja jakovaihteiston ja vaihdelaatikon väliin tuleva kardaani
Liitteet
Valmet 611 DSJ Pohjamaalattuja moottorinosia I 10.10.2020.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Neliveto Sisu
Viestit: 411
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tänään kokosin moottorin öljynjäähdyttimen. Vaikka moottorin osat on vasta pohjamaalattu, niin siitä huolimatta omasta mielestäni järkevintä oli koota osakokonaisuus ennen osien pintamaalausta, mahdollisten pintamaaliin tulevien naarmujen yms. takia.

Tällä kertaa ei tarvitse olla ainakaan puhdistamassa Sisun laittelun jälkeen käsiä öljyn peitosta vaan puolestaan pitää melkein varoa ettei entistetyt osat likaannu kootessa. :lol: Kieltämättä omasta mielestä projektin mukavimpia vaiheita kun esimerkiksi pystyy vertaamaan purkuvaiheessa otettuja kuvia entisöityihin osiin
Liitteet
Valmet 611 DSJ Öljynjäähdytin osina I.jpg
Valmet 611 DSJ Öljynjäähdytin koottuna I.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Vastaa Viestiin