Sisu SL 170 4x4

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

sisua45 kirjoitti: Pe Helmi 12, 2021 10:42 pm Olipas melkoisen monimutkainen metodi.

Hp-kotelo laitetaan lohkoon kohdistuspinnojen kanssa. Ne ovat moottorin iästä riippuen joko 8 tai 13 millisiä. Kaikki kiinnityspultit vedetään kiinni. Asennetaan välihammaspyörä, ruiskupumpun/kompuran pyörä ja nokka-akseli. Mitataan välykset. Jos hyvä, niin ei tartte tehdä mitään, jos huono, niin puretaan osat pois, ja liikutetaan koteloa. Yleensä ei tarvitse kikkailla mitään, vaan välykset tulevat itsestään. Jos ei tule, niin osissa on ollut mittaheittoa tehtaan jäljiltä.

Hp-Kotelo täytyy olla kohdallaan kolmesta syystä. Hammaspyörien välykset, etupään stefa ja öljypohjan tiivistepinta. Stefa tulee etukanteen, mutta kotelo keskittää etukannen.
No joo, kieltämättä se hammasvälys saadaan säädettyä tuollakin tavalla. Tuo tapa taitaa myös lukea siinä Dokumentaatio-osion korjaamo-ohjekirjassa, mutta säädin hammasvälyksen edellä mainitsemallani tavalla, koska ei ollut täyttä varmuutta onko kyseinen hammaspyöräkotelo kyseisen moottorin alkuperäinen osa vai onko se vaihdettu ja korjaamo-ohjeessa neuvottiin säätämään välys siinä tapauksessa suurin piirtein samoin kuin sen itse tein. Ja epäilys siitä onko hammaspyöräkotelo vaihdettu jossain vaiheessa tuli siitä, kun huomasin osien pesuvaiheessa kotelossa ja sen kannessa olevan keskenään erisävyistä maalia ja tuttava muisteli tehneensä aiemmin tähän autoon jakopääremontin, tarkkaan ei kuitenkaan muistanut oliko koteloa vaihdettu toisesta moottorista otettuun
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Parin viime viikon aikana Sisun moottorin kokoaminen on edennyt taas muutaman askeleen verran eteenpäin. Edellisellä viikolla asensin pienempiä osia kiinni lohkoon, kuten jäähdytysnestehanan, antureita ja vesipumpun pohjalevyn. Viime viikolla asensin venttiilinnostimet ja uudet sylinterikannen vaarnaruuvit lohkoon, sekä puhdistin kannesta pulttien kohdalta pinnan maalista ja asensin etummaisen sylinterikannen paikoilleen. Tämän viikon aikana olisi tarkoitus asentaa toinenkin sylinterikansi paikoilleen, asentaa venttiilikoneisto ja mahdollisesti myös syöttöpumppu paikoilleen

Tässä vielä linkit uusimpiin You Tube -kanavan videoihin

Moottorin kokoaminen osa 7: -Jäähdytysnestekanava, jakopyörästö ja anturit: https://youtu.be/0YlK1KSGohI

Moottorin kokoaminen osa 8: -Öljypohja, venttiilinnnostimet ja sylinterikansien vaarnaruuvit: https://youtu.be/T4lRRnlLm5c
Liitteet
IMG_1880.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Yhden vaarnan saat ottaa pois, että menee takimmainen kannentiiviste paikoillen.

Yleensä kummatkin kannet vedetään samalla kerralla kiinni. Kansissa ei ole keskitystä, joten ne liikkuvat lohkon päällä sen verran mitä pultinreijät antavat myöten. Lisäksi asiaa sotkee lohko ja kannen koneistustarkkuudet. Ääritapauksessa et saa takakantta paikoilleen, kun se ottaa etummaiseen kiinni. Toivottavasti ei käy niin.

Ja muista linjata kannet, että imu- ja pakosarjat istuvat hyvin. Jos kannet porrastavat, niin tulee herkästi vuotoja, ja eivätkä valuosat muutenkaan tykkää olla ylimääräisellä jännityksellä.

Sylinteriputken olakkeet on tietysti kellotettu 0,03-0,08 mm korkeudelle?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

sisua45 kirjoitti: To Helmi 25, 2021 8:29 pm Yhden vaarnan saat ottaa pois, että menee takimmainen kannentiiviste paikoillen.
Tätä en kyllä huomannut, vaikutti ainakin siltä, että takimmainen tiivistekin meni yhtä hyvin paikoilleen kuin etummainenkin
sisua45 kirjoitti: To Helmi 25, 2021 8:29 pm Yleensä kummatkin kannet vedetään samalla kerralla kiinni. Kansissa ei ole keskitystä, joten ne liikkuvat lohkon päällä sen verran mitä pultinreijät antavat myöten. Lisäksi asiaa sotkee lohko ja kannen koneistustarkkuudet. Ääritapauksessa et saa takakantta paikoilleen, kun se ottaa etummaiseen kiinni. Toivottavasti ei käy niin.

Ja muista linjata kannet, että imu- ja pakosarjat istuvat hyvin. Jos kannet porrastavat, niin tulee herkästi vuotoja, ja eivätkä valuosat muutenkaan tykkää olla ylimääräisellä jännityksellä.
Juu, itse asiassa näköjään tullu ajatusvirhe tuota viestiä kirjoittaessa. Eilen illalla asensin myös takimmaisen kannen paikoilleen ja tuon viestin kirjoituksen aikoihin ensimmäinen oli nostettu paikalleen ja pultit pyöritelty käsin paikoilleen. Ja pakosarjan kanssa katsoin ennen kiristystä että linjautuu nätisti paikoileen.
sisua45 kirjoitti: To Helmi 25, 2021 8:29 pm Sylinteriputken olakkeet on tietysti kellotettu 0,03-0,08 mm korkeudelle?
Lohkon syöpymän jyrsimisen takia putket ja mänmät asennettiin jo koneistamolla, sillä esim. mäntiä piti lohkon jyrsimisen johdosta sorvata matalammaksi ja lohkon olakkeet kalvaa oikeaan mittaan. Putkien korkeutta en tarkistanut enää itse mittakellolla, luotin sen verran kun koneistamolla sanoivat putkien korot mitanneen
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Melkeimpä kuukausi alkaisi näköjään olla kun viimeksi Sisun edistymisestä on tullu tänne päivitettyä, edistystä on silti tapahtunut. Kansien asennuksen jälkeen asensin venttiilikoneiston ja säädin samalla venttiilivälyksen. Tämän jälkeen asensin suuttimet ja syöttöpumpun, sekä suutinputket. Ajoituksen säätöä en pumpulle vielä tehnyt, sillä ainakin Dokumentaatio-osion korjaamo-ohjekirjan mukaan sen pystyy tekemään vain kun järjestelmässä on polttoainetta ja se on ilmattu?

Edellisellä viikolla asensin kompressorin, kansien öljyputken ja vesikanavan sekä imusarjavälijäähdyttimenkotelon alaosan. Imusarjan yläosassa mistä turbolle tuleva putki lähtee oli ainoastaan kolme alkuperäisillä kierteillä olevaa pulttia paikallaan ja loput kolme olivat kaikkia erilaisia milli ja tuumakiereisiä pultteja, lisäksi kotelo oli vielä halki noin viiden sentin matkalta. Vein osan hitsattavaksi paikalliselle konepajalle ja sen jälkeen tuttava jyrsi ja koneisti osaan uudet kierteet. Tänään vielä todennäköisesti asennan imusarjan loput osat paikoilleen.

Viime viikolla purin myös ohjaustehostimen pumpun ja siihen olisi tarkoitus vaihtaa ainakin tiivisteet. Korjaussarjaa ei enää saanut ZF:ltä, joten pitää jostain alkaa tyyppinumerolla osia tuohon metsästämään. Vauhtipyörä kävi myös tuttavalla koneistettavana ja uutta kytkinpakettia on etsitty ja soviteltu alustavasti paikalleen. Itse asetelma, jonka pitäisi sopia paikalleen löytyi varsin helposti, mutta sen mukana tullut painelaakeri tai paremminkin sanottuna sen malja/runko on liian korkea (noin 30 mm), minkä takia se ei käy kunnolla kytkimen haarukkaan. Kauppilasta löytyi ehjä painelaakerin runko, mutta siihen pitäisi vielä löytää uusi laakeri kuluneen tilalle


Tässä vielä linkkejä uusimpiin videoihin Sisun moottorin kokoamisen ja ohjausjärjestelmän osalta:

Valmet 611 DSJ Moottorin kokoaminen osa 9: -Sylinterikansien asennus: https://youtu.be/7mZflTu3Qfg

Valmet 611 DSJ Moottorin kokoaminen osa 10: -Venttiilikoneiston asennus ja venttiilivälyksen säätö: https://youtu.be/OYioHSHOCUA

Valmet 611 DSJ Moottorin kokoaminen osa 11: -Suuttimet, ruiskutuspumppu ja suutinputket: https://youtu.be/QvhLgi0CAwU

Sisu SL 170 VK 4x4 Ohjausjärjestelmä osa 1: -Ohjaustehostimen pumpun purkaminen: https://youtu.be/tvoq3BPZMPw
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Onko sulla niin sanottu lukkopumppu? Eli onko tuota nuolen osoittamaa tulppaa.
Liitteet
v836854767-3.jpg
v836854767-3.jpg (72.32 KiB) Katsottu 4427 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

sisua45 kirjoitti: Su Maalis 21, 2021 8:39 pm Onko sulla niin sanottu lukkopumppu? Eli onko tuota nuolen osoittamaa tulppaa.
Tuossa on liitteenä rajattu kuva moottorista, missä näkyy tuo syöttöpumpun kylki. Omasta mielestä ei ainakaan ole tuollaista tai tuon tyyppistä tulppaa pumpun kyljessä
Liitteet
IMG_2036 II.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Joo ei ole lukkopumppu.

Onko sulla värinänvaimentimessa ajoitusmerkki ja sen viisari tallessa? Onko pumpun koplingissa ajoitusmerkit?

Jos olisi vielä männät näkyvissä, niin voisi tarkistaa/määritellä etupään ajoitusmerkin heittokellolla. Ennakko on 16 astetta, eli männän päältä 2.98 mm.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

sisua45 kirjoitti: Ti Maalis 23, 2021 6:09 pm Onko sulla värinänvaimentimessa ajoitusmerkki ja sen viisari tallessa? Onko pumpun koplingissa ajoitusmerkit?
Juu, värinänvaimentimessa on ajoitusmerkki tallella ja samoin se öljynpaineensäätöventtiilin pulttien alle kiinni tuleva viisari. Tuossa pumpun päässä on myös tallella merkit. Toisella puolen laippaa on asteikko ja toisella puolen meistattu 0
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tällä viikolla asensin Sisun moottoriin paikoilleen pakosarjan, turbon sekä turbon imu- ja öljyputket. Vähän takapakkiakin meinasi projektissa tulla kun ilmeisesti pumpun ahdonalaisen syötön säädölle imuputkesta tulevan metalliputken jatkonippa putosi asennusvaiheessa pumpun telineen alle pumpun ja lohkon väliin. Onneksi sen nipan sai sieltä välistä ongittua magneetilla, muuten olisi pitänyt melkein purkaa koko pumppu irti ja paljon muutakin pois edestä ennen kuin sen nipan olisi sieltä saanut.

Turbon imuputkea asentaessa ja vanhoja kuvia tutkiessa huomasin, että tämän pumpulle tulevan putken lisäksi imuputkesta on toinenkin lähtö ja siinä noin 5 cm pitkä anturi. Moottorin purkuvaiheessa otettujen kuvien perusteella kyseiselle anturille ei ole ollut minkäänlaista putkea ja se on vain ollut yksinään paikallaan imuputkessa. Liitteenä on kuvia itse anturista ja siitä missä kohdin se tulee paikalleen. Onkohan tuo anturi mahdollisesti jokin ahtopaineanturi tai jokin vastaava ja kuuluuko tuollaista mahdollisesti edes olla tässä moottorissa paikallaan, sillä varaosakirjakaan ei tuollaista anturia tunne ja turbohan tässä moottorissa on ollut jo tehtaalta tullessa?
Liitteet
IMG_2153.jpg
IMG_2138.jpg
IMG_2159.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Ei ole anturi, vaan pilottipumpun suutin.

Eikä löydy moottoritehtaan kirjasta, koska se asennetaan vasta asiakkaalla (Sisu).
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

sisua45 kirjoitti: Ma Huhti 12, 2021 3:18 pm Ei ole anturi, vaan pilottipumpun suutin.

Eikä löydy moottoritehtaan kirjasta, koska se asennetaan vasta asiakkaalla (Sisu).
Juu, tarkemmin kun itsekin mietin niin tosiaan kylmäkäynnistysnestepumpun letkun muistelin irrottaneeni jostain imusarjan seudulta kun moottori nostettiin pois autosta. Tarkistin vielä tänään ja siinä pumpussa olevassa letkussa on tuohon suuttimeen sopiva pää, pitäisi näköjään ottaa vieläkin enemmän kuvia purkuvaiheessa että muistasi myös nämä pienetkin yksityiskohdat :lol:
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Parin viikon aikana on Sisun moottorin kasaaminen edistynyt taas jonkin verran. Vauhtipyörän pinta tasoitettiin sorvissa ja puhdistelin vauhtipyörän ruosteesta ja asensin sen paikalleen. Sitten prässäsin uuden laakerin uuteen kompressorin välihammaspyörään ja asensin sen paikoilleen. Jakopään pienen välihammaspyörän, lieneekö oikea nimitys sitten käyttölaitteen hammaspyörä, oli hampailtaan selvästi kulunut ja käytännössä ennemmin tai myöhemmin yksi tai useampi hammas olisi alkanut irrota, sillä hammaspyörän kuulalaakeri oli ilmeisesti kuluneisuutensa takia hajonnut ja hammaspyörä oli käytännössä akselillaan irrallaan. Ilmeisesti tästä hammaspyörästä johtui myös aiemmin ihmettelemäni mekaaniselta kuulostava kalkatus jakopään suunnalta.
Välihammaspyörän jälkeen asensin hammaspyöräkotelon kannen ja kampiakselin napakappaleen ja värähtelynvaimentimen paikoilleen. Laturin ja vesipumpun hihnan hihnapyörää en vielä asentanut paikoilleen, sillä se oli unohtunut muiden osien yhteydessä hiekkapuhaltaa ja maalata. Tutkiskelin varaosakirjaa tämän hihnapyörän osalta ja huomasin ettei kirjassa ole mainittu tämän hammaspyörän päälle koneistettuun koloon tulevaa toista pienempää kahden hihnan hammaspyörää. Tähän autoon oli edellisellä omistajalla asennettu hihnoille pyörivä hydrauliikkapumppu ja voima pumpulle otettiin tuon hihnapyörän kautta. Onko kellään tietoa onko moottoreihin asennettu jo Valmetin moottoritehtaalla tämä ylimääräinen hihnapyörä vai onko se mahdollisesti vain jälkikäteen hankittavissa ollut lisävaruste? Sillä siis vain hieman ihmettelen, sillä sille hihnapyörälle on toiseen hihnapyörään tehty koneistukset, mutta vain laturin hihnan hihnapyörässä on varaosanumero


Tässä vielä ohessa linkit uusimpiin videoihin:

Moottorin kokoaminen osa 12: https://youtu.be/x67YCi3m-ow

Moottorin kokoaminen osa 13: https://youtu.be/43A7xwy15Fk

Moottorin kokoaminen osa 14: https://youtu.be/P5IgHMWLJz4
Liitteet
IMG_2178.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kyseinen lisähihnapyörä lienee Sisulla asennettu. En muista sellaisia olleen SL/SK moottoreissa.

Hihnapyörissä on usein koneistetut kohdistus olakkeet, muun muassa nokkapumppuja tai noita lisähihnapyöriä varten.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

sisua45 kirjoitti: Ma Huhti 26, 2021 6:54 pm Kyseinen lisähihnapyörä lienee Sisulla asennettu. En muista sellaisia olleen SL/SK moottoreissa.

Hihnapyörissä on usein koneistetut kohdistus olakkeet, muun muassa nokkapumppuja tai noita lisähihnapyöriä varten.
Sitten todennäköisesti laitetaan vain tuo laturin hihnan hihnapyörä paikoilleen, sillä tämä lisähihnapyörä on melkolailla loppuun kulunut ja sitten lisäksi ulkoreunastaan se on lähtenyt halkeamaan. Tarkoitus ei ole laittaa enää keulalle omaa hydrauliikkapumppua, joten tuo lisähihnapyörä olisi muutenkin tarpeeton.

Tässä autossahan oli siis projektin aloitushetkellä erillisellä pumpulla toteutettu hydrauliikka alusterälle ja sitten isompi pumppu nosturia varten oli laitettu toimimaan vaihteiston voimanulosoton kanssa. Ja tuo epäilys siitä, että lisähihnapyörä olisi asennettu Sisulla tukee myös osin sitä, että moottorin etukorvakoissa on tavallaan "ylimääräiset" latat hitsattu kiinni varsinaiseen korvakkoon, näissä kohdin lisäpumppu olikin kiinni omassa telineessään. Ennen hiekkapuhallusta pestessäni osia tajusin itseasiassa vasta, etteivät ne etukorvakkojen latat olekaan välttämättä itse jälkikäteen tehdyt, vaan näiltäkin osin korvakot olivat ehjän runkomaalin peitossa
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Vastaa Viestiin