S-sarjan mallit ja moottorit

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

S-sarjan mallit ja moottorit

Viesti Kirjoittaja Defence »

Ajattelin tehdä tänne listauksen kaikista S-sarjan kuorma-automalleista sekä niissä käytetyistä moottoreista. Mikäli joku tieto on virheellinen tai joku malli puuttuu niin lisäillään :wink:

SA-110 - Valmet 411 DSJ / Deutz 6BF 913 C
SB-127 - Valmet 611 CHS "mahuri"
SA-130 - Valmet 620 DS
SA-140 - Valmet 611 (Proto-Masi)
SB-140 - Valmet 611 CSCH "mahuri"
SK/SL140 - Valmet 612 DSA
SB-150 - Valmet 611 CSCH "mahuri"
SA/SK/SL150 - Valmet 611 CSBA (myös mallissa SA-151)
SC150 - Valmet 611 CSCH "mahuri"
SA/SK/SL170 - Valmet 611 DSJ
SK/SL171 - Valmet 612 DSJ
SA-180 - Valmet 611 DSJ (Proto-vaiheessa Rasin moottorina, parhaimmillaan 270 kW)
SK/SL181 - Valmet 612 DSJ
SK181 LPG - Valmet 612 "Otto"
SK/SL185 - Valmet 612 DSJ (Päivitys SK/SL171 -> SK/SL185) Sisu Hämeenlinna
SK/SL190 - Cummins LT10-250 (Ei aftercooler)
SK192 - Valmet 612 DSJ Euro I
SK202 - Cummins C280
SA/SK/SL210 - Cummins LTA10-290
SM/SN/SR220 - Cummins NTE-290 (Ei aftercooler)
SA/SN240 - Cummins LTA10-330 (myös mallissa SA-241)
SK242 - Cummins C330 STC
SK/SL/SM250 - Cummins C341 Economy Class (LTA10-335)
SM/SR/SN260 - Cummins NTE-350
SK/SM262 - Cummins C355E Celect
SM/SR270 - Cummins C371 Economy Class (NTE-365)
SM S70 - Cummins NTE-400 / Cummins NTE-430
SM/SR280 - Cummins NTE-370-2
SM/SR282 - Cummins C385 STC
SK/SM283 - Cummins C380E Celect Euro II
SM/SR(H)300 - Cummins NTE-400 (viimeisissä autoissa C415 STC)
SM/SR312 - Cummins C415 STC
SM/SR313 - Cummins C425E Celect Euro II
SM/SR320 - Cummins NTE-430
SM/SR(H)332 - Cummins C445E Celect
SM/SR340 - Cummins C471 EC with Optimised Aftercooling (NTE-470)
SM/SR353 - Cummins C475E Celect Euro II
SM/SR372 - Cummins C510E Celect (osassa asiakastestauksessa C525E Celect Euro II)
SM393 - Cummins C525E Celect Euro II
SRH450 - Cummins KTA-19C-600
Viimeksi muokannut Defence, La Joulu 04, 2010 5:34 pm. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Avatar
sisua45
Viestit: 3039
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: S-sarjan mallit ja moottorit

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Hienoa saatana, juuri tälläistä listaa olen kaivannut. :D :wink: :mrgreen:
SK181 LPG - Valmet 612 "Otto"
Eli nestekaasu käyttöinen kone, näitä taisi olla vain roska-autoissa? Tehoa ei ollut ihan 180 kW luokkaa, vaan olivat aika laiskoja, muistaakseni..?

Mikäs se prototyyppi-rasi oli, SA180? Loppuun saakka viritetyllä 611 valmetilla. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: S-sarjan mallit ja moottorit

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Minulle kun on epäselviä nuo mallien merkinnätkin. En ole oppinut edes mitä SM, SR jne tarkoittaa. Onko missään kuvia tai taulukoita eri Sisu-malleista? Jotenkin tuollanen Jyry tai Karhu jää helpommin mieleen.
Avatar
sisua45
Viestit: 3039
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: S-sarjan mallit ja moottorit

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

SK on matala ja kevyt tylppänokka
SM on korkea ja raskas tylppänokka
SL on matala ja kevyt pitkänokkainen
SR on korkea ja raskas pitkänokkainen
SN on eräänlainen SL/SR sekoitus
SA on armeija-malleja, Masi ja Rasi
XA on Pasi
NA on telakuorma-auto Nasu
RA on raivaus-sisu Raisu

On noissa vähän logiikkaakin. Kontio/Karhu on L-sarjaa, sen jatkaja on SL. Jyry on R, sen jälkeen tuli SR. Niitti/nakkikoppi on M, sen korvasi SM. SK jatkoi tavallaan KB-mallien perinteitä. A-45:den perillinen oli SA.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: S-sarjan mallit ja moottorit

Viesti Kirjoittaja Defence »

sisua45 kirjoitti:Hienoa saatana, juuri tälläistä listaa olen kaivannut. :D :wink: :mrgreen:
SK181 LPG - Valmet 612 "Otto"
Eli nestekaasu käyttöinen kone, näitä taisi olla vain roska-autoissa? Tehoa ei ollut ihan 180 kW luokkaa, vaan olivat aika laiskoja, muistaakseni..?

Mikäs se prototyyppi-rasi oli, SA180? Loppuun saakka viritetyllä 611 valmetilla. :wink:
SA-180 lisätty listaan :)
Tuota SK181 LPG:tä oli juu jäteautoissa sekä Hämeenlinnan Kaupungilla 3 kappaletta vaihtolava-autoissa. Tehoa tuossa kaasumoottorissa oli muistaakseni 130 kW. Hämeenlinnassakaan ei taida olla kuin yksi jäljellä ja sekin on dieselöity eli vaihdettu 612 DSJ kaasumasiinan tilalle.
Toinen erikoisuus tuolla listalla on tuo SC150. Kaikki, jotka ovat joskus käyneet Helsinki-Vantaan lentokentällä, ovat saattaneet moisia siellä nähdä. SC:t olivat varustettu saksilavalaittein eli lavan lattian saa noin 5 metrin korkaudelle. Ovat pääasiassa Finnair-Cateringin käytössä koneiden lastauksessa ja purussa. SC-mallissa on SK:n lyhyt ohjaamo, joka on laskettu etuakselin etupuolelle ja on hyvin matalalla. Moottorina tosiaan tuo makaava Valmet 611, joka on sijoitettu levitettyjen runkopalkkien väliin ohjaamon taakse. Alunperin idea SC-mallin suunnittelulle lähti liikkeelle siitä, kun Flemarin tehtaan sivuportista ei mahtunut normaali SK hakemaan jätelavoja kaatopaikalle tyhjennettäväksi (ennen tyhjennettiin vaihtolava-Nallella). Päätettiin suunnitella siis hieman matalampi malli. SC oli myös Helsingissä koeajossa jätepakkaajan alustana Allisonin automaatilla varustettuna. Jostain syystä malli ei kuitenkaan yleistynyt vaikka palaute oli pääosin positiivista.
http://www.mclellansautomotive.com/photos/B35611.jpg
Yllä olevassa linkissä yläkulmassa on tuo jäteauto-SC työn touhussa koeajovaiheessa.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: S-sarjan mallit ja moottorit

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Muistan nähneeni SC mallisen jätepakkarin työtään tekemässä Niinisalossa syksyllä -96.

LPG merkeillä varustettu mustahyttinen SK jakeluauto (erittäin siistikuntoisen näköinen muuten) näkyy melkein joka päivä jossain päin Tamperetta. Äänestä päätellen sekin on dieselöity kyllä.
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: S-sarjan mallit ja moottorit

Viesti Kirjoittaja Defence »

Tuo mustahyttinen SK181 LPG jakeluauto oli uutena TPO:lla. Silloin auton päävärinä oli valkoinen ja jotain aiheeseen liittyviä vihreitä tarroja siinä taisi olla myös. Mikäli nyt muistan oikein, niin autossa on tehdaskorotettu ohjaamo, jossa on lisäpitkät integroitu korotuksen etuosaan.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Rivikuutonen
Viestit: 283
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: S-sarjan mallit ja moottorit

Viesti Kirjoittaja Rivikuutonen »

Listalta puuttuvat vielä Moni-Sisut SB-127 ja SB-140. Koneena 611 mahuri. SB:t eivät olleet ihan valmiita autoja, mm. koneen kestävyyden kanssa oli ongelmia. Mutta missään nimessä ne eivät olleet niin huonoja, kuin tarinat kertovat.
Avatar
sisua45
Viestit: 3039
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: S-sarjan mallit ja moottorit

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

SA, SB, SC, SK, SL, SM, SN, SR, SRH. Onko siinä kaikki S-sarjalaiset?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Napapiiri
Viestit: 574
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: S-sarjan mallit ja moottorit

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Hmm,pitäis olla.

Tuossa SM/SR280 kone (leikattu 400:n) eli NTE-370-2, 375hv/1559 Nm; kun kolmesatasessa 405hv/1559Nm.
Ja SM/SR220 kone suinkin NTE-290:nen
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: S-sarjan mallit ja moottorit

Viesti Kirjoittaja Defence »

Napapiiri kirjoitti:Hmm,pitäis olla.

Tuossa SM/SR280 kone (leikattu 400:n) eli NTE-370-2, 375hv/1559 Nm; kun kolmesatasessa 405hv/1559Nm.
Ja SM/SR220 kone suinkin NTE-290:nen
Jep, muutin nuo tiedot tuonne listaan. SR220:sen kone on sitten ilmeisesti ihan sama, kuin R-142 C290:ssä. Muistelisin, että teho olisi S-sarjaan noussut hieman mutta taisin muistaa väärin :) Lista on kerätty pääosin ulkomuistin varasta joten joitain virheitä siellä saattaa olla.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Napapiiri
Viestit: 574
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: S-sarjan mallit ja moottorit

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Samat koneet oli R-142/M-161,162DET ->SR/SM220, ja R-142/M-162,168BEV ->SR/SM300. Toi 280:n oli poikkeus, verrattuna vanhaan CEV-malliin, 375hv(355hv netto)/2100rpm ->375hv(366hv netto)/1900rpm ja 1442Nm ->1559 Nm.
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: S-sarjan mallit ja moottorit

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Mikäs toi "Economy Class" tarkoittaa?
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: S-sarjan mallit ja moottorit

Viesti Kirjoittaja Defence »

Economy Class tuli moottorimerkinnän perään noitten 1-sarjan moottorien yhteydessä, eli C341, C371 ja C471. Moottorit olivat tuolloin hieman edeltäjiään taloudellisempia ja vähäpäästöisempiä vaikka varsinaisesta euro-päästöluokittelusta ei ollut vielä tuolloin tietoa.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: S-sarjan mallit ja moottorit

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Jaa, en tiedä sanua siitä 471 vähäpäästöisuudesta... :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Vastaa Viestiin