Sisu SL 170 4x4

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

Neliveto Sisu
Viestit: 419
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Pari kuvaa moottorin öljynjäähdyttimen puhdistetuista rautaosista. Pitää moottorin alumiiniosat puhdistaa sitten kaikki kerralla soodapuhaltimella kunhan kelit tästä hieman taas lämpenevät. Täällä päin tosiaan tänään kevät koki pienoisen takapakin, lähes koko päivän satanut lunta ja maa sekä puut kauttaaltaan valkoisena. Jospa tämä takatalvi kääntyisi vielä ihan kunnolliseksi kevääksi ja kesäksi :roll: :lol:
Liitteet
Valmet 611 DSJ 5911 Öljynjäähdytin II.jpg
Valmet 611 DSJ 5911 Öljynjäähdytin I.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
proto
Viestit: 532
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja proto »

Hienolta näyttää puhdistetut osat !
On se kiva laittaa entistettyjä osia paikoilleen kun ei hiekka rutise kierteissä.
Avatar
Kaato
Viestit: 243
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Minkä näköinen pakosarja tuossa moottorissa on?
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
sisua45
Viestit: 3028
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kaato kirjoitti: Ti Touko 12, 2020 4:22 pm Minkä näköinen pakosarja tuossa moottorissa on?
Kai Sirkka-Liisassa on ihan tavallinen kolme osainen keskipakosarja? SK:ssa taas takapakosarja, joilla ahdin tulee hyvin alta ulos.

Esimerkkikuva galleriasta: https://www.sisua.net/gallery3/index.ph ... C02544_001
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Neliveto Sisu
Viestit: 419
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

sisua45 kirjoitti: Ti Touko 12, 2020 5:48 pm
Kaato kirjoitti: Ti Touko 12, 2020 4:22 pm Minkä näköinen pakosarja tuossa moottorissa on?
Kai Sirkka-Liisassa on ihan tavallinen kolme osainen keskipakosarja? SK:ssa taas takapakosarja, joilla ahdin tulee hyvin alta ulos.

Esimerkkikuva galleriasta: https://www.sisua.net/gallery3/index.ph ... C02544_001
Juuri tuollainen linkin kuvassa oleva kolmiosainen keskipakosarja on tässä moottorissa.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 419
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tässä parin kuukauden aikana ei oikein työkiireistä johtuen ole ehtinyt Sisun entisöinnin etenemisessä tapahtua mitään suurempia. Moottorin väri selviteltiin maaliliikkeessä ja kolmannella kerralla oikea sävy saatiin selville. Nyt suurimpana edistyksenä on ollut moottorin osien puhdistaminen hiekka- ja soodapuhallusta varten. Ensi viikonloppuna lauantaina pitäisi ennusteen mukaan olla hyvät kelit ja silloin olisi tarkoitus hiekkapuhaltaa ja pohjamaalata moottorin osia, jossain välissä olisi myös tarkoitus soodapuhaltaa moottorin alumiiniosia. Elokuun aikana olisi tavoitteena saada Sisun moottori kasattua ja sen jälkeen aloitaa vaihteiston purkaminen ja kunnostus.

Moottorin värisävystä laitan myöhemmin vähän pitemmän selostuksen miten sävy tehtiin maaliliikkeessä, eli mitä ja miten paljon kutakin väriä piti aloitussävyyn sekoittaa, jotta saatiin mahdollisimman lähellä alkuperäistä oleva sävy
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 419
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Viime viikonloppuna Sisun moottorin osia ei vielä ehditty sooda- ja hiekkapuhaltamaan kiireistä johtuen. Perjantaina ja tänä viikonloppuna puhdistelin ja pesin kaikki moottorista irrotetut osat, jotka siis voidaan puhaltaa soodalla tai hiekalla. Huomenna olisi tarkoitus soodapuhaltaa moottorin alumiiniosat, tämän jälkeen osat pitää pestä puhalluksen jäljiltä ja ne pohjamaalataan alumiinille tarkoitetulla pohjamaalilla. Sitten myöhemmin viikolla olisi säiden salliessa tarkoitus heikkapuhaltaa moottorin rautaosat. Tämän jälkeen osat pohjamaalataan ja sen jälkeen maalataan pintavärillä.

Osaako joku palstalaisista kertoa, lieneekö Valmetin moottoritehtaalla aikoinaan käytetty minkäänlaista pohjaväriä alumiiniosien kanssa? Maalarin kanssa osia tutkittiin vähän tarkemmin niiden pesemisen jälkeen ja vaikuttaisi siltä, että pintaväri on vain ruiskutettu suoraan alumiinosien päälle. Rautaosissa puolestaan on maalin alla punainen pohjaväri, lieneekö sitten rautaosat pohjamaalattu aiemmin, sillä alumiinissa ei rautaan nähtynä ole ongelmaa ruostumisen kanssa ja vesiletkuja irrottaessa oli letkujen alla pelkkä pohjamaali. Tällähän nyt ei sinänsä enää ole suurta merkitystä tähän tulevaan maalausoperaatioon miten aikanansa se on tehty, mutta alkoi vain vähäsen kiinnostamaan miten lienee moottoritehtaalla silloin toimittu.

Lisäksi vielä imusarjavälijäähdyttimen kotelon/imusarjan alaosassa näyttäisi imusarjan sisäpuolella olevan jälkiä, kuin jotain olisi siellä räjähtämällä palanut, esim StartPilotea tai muuta vastaavaa. Jäljet ovat siis pieniä ryppäissä olevia koloja imusarjan alumiinivalussa, jotka näyttävät kuin ne olisi tehty hakkaamalla. Samantyyppisiä jälkiä olen nähnyt SR 220:n moottorin männässä, siinä männässä oli palotilan "nastan" juuressa melkein sormenpään kokoinen "kraateri". Kerrottiin sen johtuvan StartPiloten käytöstä, sen tarkemmin en enää asiaa muista
Liitteet
Valmet 611 DSJ 5911 Hiekkapuhallettavia rautaosia II.jpg
Valmet 611 DSJ 5911 Hiekkapuhallettavia rautaosia I.jpg
Valmet 611 DSJ 5911 soodapuhallettavia alumiiniosia.jpg
Viimeksi muokannut Neliveto Sisu, La Joulu 26, 2020 11:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 419
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Lisää kuvia.
Liitteet
Valmet 611 DSJ 5911 Hiekkapuhallettavia rautaosia IV.jpg
Valmet 611 DSJ 5911 Hiekkapuhallettavia rautaosia III.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
sisua45
Viestit: 3028
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Moottoritehtaalla moottori maalataan kokonaan yhdellä maalilla. Pelkkä pintamaali, tai sitten asiakkaan haluama pohjamaali. Tämä viimeksi mainittu on harvinaista.

Alumiiniosia ei ole pohjamaalattu myöskään komponenttiasteella. Osa valurautaosista on pohjamaalattu valimossa. Koneistuksessa maalia lähtee tietysti pois. Teräsosat, esim putket tai levystä tehdyt telineet, saattavat olla valimistajan pohjamaalaamia, tai sitten ei.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Neliveto Sisu
Viestit: 419
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tänään soodapuhallettiin kaikki moottorin alumiinosat. Ainoastaan polttoainesuodattimien jalka jätettiin puhaltamatta, sillä purkaessani sitä huomasin ilmausruuvin kierteiden leikanneen suodatinjalan rungosta. Suodatinjalan runko, suodattimilta pumpulle tulevat polttoaineputket, termostaatit, kompressorin letkuja ja kompressorin laipan ja hammaspyöräkotelon väliin tuleva o-rengas, pinnapultteja sekä muita puuttuvia moottorin pikkuosia tilattiin tänään Valtralta. Sen voin sanoa, että ainakin mitä itse olen Valtran varaosien ja huollon kanssa asioinut, niin aina on palvelu pelannut ja jos jokin on jäänyt epäselväksi esim osien saatavuus on aina selvinnyt nopeasti ja päästy asiassa eteenpäin. Hinnathan toki tuppaa alkuperäisosien kanssa olemaan välillä aika korkeat, mutta näitäkin osia en ainakaan itse olisi osannut kysellä miltään muulta toimittajalta. Kerran yritin tarvikeosia etsiä ja moottorin sisuskaluihin löytyy lähes kaikki tarvikkeena, mutta nämä moottorin ulkopuolelle tulevat osat, kuten polttoaineputken "side/pidin" ja sen välikumit olisisivat saattaneet olla vaikeita etsiä, ei kuitenkaan ehkä mahdottomia.

Kiitokset sisua45:lle selkeästä selvityksestä, ihan mukava oli kuulla miten aikanansa on näiden moottoreiden maalausten kanssa tehty. Ja vielä ihan mielenkiinnosta kysyn, oletko sisua45 työskennellyt/työskenteletkö Valmetin moottoritehtaalla? Tietoa sinulla niistä vaikuttaisi olevan kyllä aika paljon.

Soodapuhalluksen jälkeen pesin osat painepesurilla pienellä paineella ja nostin halliin kuivamaan. Pienimpiä osia kuivasin jo paineilmalla ja startin välilaipan ja öljynsuodattimen jalan suojasin teipillä maalausta varten. Lopuksi vielä muutamia kuvia
Liitteet
Valmet 611 DSJ 5911 Öljynsuodattimen jalka I.jpg
Valmet 611 DSJ 5911 Startin välilaippa.jpg
Valmet 611 DSJ 5911 Soodapuhalletut alumiiniosat.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 419
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Vielä yksi kuva vaikka samasta osasta toki onkin, hieman eri kulmasta kuitenkin :lol:
Liitteet
Valmet 611 DSJ 5911 Öljynsuodattimen jalka II.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
sisua45
Viestit: 3028
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Neliveto Sisu kirjoitti: Ti Elo 11, 2020 12:08 am Ja vielä ihan mielenkiinnosta kysyn, oletko sisua45 työskennellyt/työskenteletkö Valmetin moottoritehtaalla? Tietoa sinulla niistä vaikuttaisi olevan kyllä aika paljon.
Valmetilla ei ole työskennellyt, firman nimi oli juuri ehtinyt vaihtua Sisu Dieseliksi. Ja tämän jälkeen se on vaihtunut vielä kaksi kertaa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Neliveto Sisu
Viestit: 419
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tänään illalla sain teipattua soodapuhalletuista moottorin alumiiniosista tiivistepinnat yms. pinnat joihin ei pidä tulla maalia. Sen jälkeen osat maalattiin alumiinille tarkoitetulla pohjavärillä/tartunta-aineella. Sen maalin pitää antaa kuivua vähintään 12 tuntia ennen kuin osia voi seuraavan kerran maalata. Tarkoituksena olisi alkuviikosta säiden salliessa hiekkapuhaltaa moottorin rautaosat, minkä jälkeen sekä alumiini- että rautaosat olisi tarkoitus maalata punaisella pohjavärillä ja pohjavärin kuivuttua pintavärillä.
Tänään aloitin myös vaihdelaatikon purkamisen, avasin vaihteensiirtokotelon kannen ja huomasin sen olevan sisäosiltaan punainen ja muu laatikon sisus on maalattu vihreällä. Osaisiko joku sanoa onko kyseessä eri laatikosta oleva kansi vai ovatko ne alunperinkin olleet erivärisiä, palstalaisista ainakin nimimerkki Kontio:lla taisi olla kokemusta ZF:n korjaamisesta, sitä viestiketjua en nyt äkkikseltään löydä missä Karhu-Sisun laatikon korjaamisesta kerroit tarkemmin. Ja vielä jatkokysymys Kontio:lle, oliko siinä siun Karhu-Sisussa ZF S6-90 vaihteisto, eli Sisun mallinimellä CVA-6 vaihteisto?
Loppuun vielä vähän kuvia, maalauksen jälkeen kuvien ottaminen pääsi unohtumaan, mutta pitää huomenna ottaa kuvia ja laittaa niitä sitten joskus toisen kerran näkyviin. Sellainen mielenkiintoinen yksityiskohta löytyi vaihdelaatikon kotelon ja vaihteensiirtäjien kannen valusta. Kotelossa luki 08 03 85 ja siirtäjien kannessa 6 . 3 . 85. Lieneeköhän kyseessä kyseisten osien valmistuspäivä?
Liitteet
Valmet 611 DSJ 5911 Moottorin alumiiniosia valmiina pohjamaalattavaksi IV.jpg
Valmet 611 DSJ 5911 Moottorin alumiiniosia valmiina pohjamaalattavaksi III.jpg
Valmet 611 DSJ 5911 Moottorin alumiiniosia valmiina pohjamaalattavaksi I.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 419
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Vielä muutama kuva.
Liitteet
ZF S6-90 Vaihteensiirtäjien kannen valupäivämerkintä.jpg
ZF S6-90 Vaihteistokotelon valupäivämerkintä.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
sisua45
Viestit: 3028
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuulostaa osien valupäivältä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin