Sisu SL 170 4x4

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Taas on muutama kuukausi vierähtänyt aikaa siitä, kun viimeksi oon palstalle päivittänyt oman projektin tilannetta. Pääasiassa nyt kevät ja kesä on mennyt töissä ja työvehkeitä korjatessa, niin ei ole oikein aikaa tahtonut Sisulle löytyä. Edistystä on silti tapahtunut jonkin verran. Moottoriin asensin noin kuukausi sitten lohkolämmittimen, uudet polttoaineputket suodattimilta pumpulle, sekä polttoainesuodattimien jalan. Vuotavan vesipumpun purin ja puhdistin sekä tilasin siihen uudet tiivisteet ja laakerit. Pitäisi katsoa jos tällä viikolla tai viimeistään tulevana viikonloppuna saisi vesipumpun koottua ja asennettua paikalleen. Muutenhan moottorista ei puuttuisi enää sen jälkeen kuin termostaattikotelon asennus ja ajoituksen säätö.

Vaihteiston purkaminen eteni myös noin reilu viikko sitten kun sain irrotettua pääakselin takalaakerin ja sen myötä pää- ja sivuakselin. Pääakselin purkamista aloitelin myös hieman. Vaihteistokotelo ja muut siihen kiinnitulevat osat, kuten taka- ja sivukansi, kytkinkoppa ja voimanottokoneiston kotelo olisi tarkoitus pestä ja sen jälkeen hiekkapuhaltaa ja maalata alkuperäisen sävyisellä värillä. Oletettavasti vaihteisto on alunperin maalattu ihan normaalilla mustalla, mutta olen kyllä nähnyt ZF:n vaihteistoja muunkin värisinä, riippuneeko sitten vuosimallista ja onko vaihteistoa maalattu vielä autoa valmistaessa.


Tässä vielä linkit uusimpiin videoihin:

Moottorin kokoaminen osa 15: https://youtu.be/LiufBGfeNsE

Moottorin kokoaminen osa 16: https://youtu.be/KlEuvsRjipU

Moottorin kokoaminen osa 17: https://youtu.be/ZNtkYMgPCCQ

Vaihteiston purkaminen osa 1: https://youtu.be/ZbQqucT5ptg
Liitteet
IMG_8457.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja proto »

Kyllä tulee viimeisenpäälle hyvä kun kaikki tarkistetetaan noin perustellisesti.
Mielenkiintoista seurattavaa 🤠
JaakkoM
Viestit: 6
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja JaakkoM »

Komiaa hommaa tosi mahtavasti kuvamateriaalia itekkö väsää jotain nii A ikää ei jouda kuvaan ja B sillonku joutais nii ei oo mitään kuvattavaa 🤭
Sisu Kontio -72
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

proto kirjoitti: Ma Heinä 12, 2021 7:24 pm Kyllä tulee viimeisenpäälle hyvä kun kaikki tarkistetetaan noin perustellisesti.
Mielenkiintoista seurattavaa 🤠
Kiitos, tarkotushan se olisi koko auto käydä samalla kertaa läpi kun on kerran entisöimään ryhdytty. Tietää ainakin missä kunnossa mikäkin paikka on kun on ne kaikki käynyt läpi. Ja muutenkin tässä vaihdelaatikko ujelsi isoilla vaihteilla, eikä noissa laatikon laakereissakaan välttämättä ollut oikein kehumista, kuluneet oli nekin
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

JaakkoM kirjoitti: Ma Heinä 12, 2021 7:26 pm Komiaa hommaa tosi mahtavasti kuvamateriaalia itekkö väsää jotain nii A ikää ei jouda kuvaan ja B sillonku joutais nii ei oo mitään kuvattavaa 🤭
Kiitos, nytten kun on tuohon kuvaamiseen ja varsinkin videointiin tottunut niin se alkaa jo hiljalleen tuntua luontevammalta. Oma hommansahan siinäkin on, kun pitää miettiä kuvakulmat yms. ja editointi siihen päälle
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tässä parin kuukauden aikana projekti on edennyt taas hieman. Purin jäähdyttimen kehyksen ja jäähdyttimen kenno lähetettiin Hämeenlinnaan kunnostettavaksi. Tällä viikolla kenno saapui kunnostuksesta. Kennon kehyksen osat hiekkapuhallettiin ja maalattiin, sekä tehtiin myös tarvittavat korjaukset. Kehyksen osat olivat loppujen lopuksi varsin hyvässä kunnossa, lukuunottamatta paria pientä halkeamaa ja aiempaa huonosti tehtyä korjausta.

Heinäkuun lopussa kokosin moottorin siihen pisteeseen, että sen pystyi koekäyttämään. Aluksi ajoituksen säädön kanssa oli hieman ongelmia eikä pumpun ja kampiakselin värähtelyvaimentimen merkkien avulla ajoitusta meinattu saada kohdalleen. Lopulta kun moottori saatiin käymään säädettiin ajoitusta vielä hieman aikasemmalle, sillä ainakin saatiin ylimääräinen savutus pois ja käyntiäänikin muuttui parempaan suuntaan. Viime viikolla käytin moottorin lämpimäksi ja jälkikiristin sylinterikannet. Samalla tuli vaihdettua vioittunut keinuvivuston säätöruuvi, jonka kierre oli vioittunut siten, ettei venttilivälystä enää tahtonut oikein saada säädettyä. Se vika oli ollut ruuvissa jo aiemmin, ruuvien pitkän toimitusajan takia vaihdoin sen osan vasta koekäytön jälkeen, jolloin venttiilivälykset pitää kuitenkin säätää uudelleen kansien jälkikiristyksen yhteydessä kun keinuvivustot pitää purkaa pois kannenpultteihin käsiksi pääsemiseksi.

Vaihteiston synkroneita mittailin Dokumentaatio-osion korjaamo-ohjekirjan ohjeen mukaisesti ja pääasiassa synkrot ovat kuluneet loppuun, ainoastaan 1. ja 2. vaihteen synkronointirenkaat voisi käyttää mitta-arvojen puolesta uudestaan. Ensi viikolla jos ehtisin purkaa pääakselin loppuun niin voisi alkaa tilailla uusia laakereita ja synkronien osia. Muuten vaihteiston osat on nyt hiekkapuhallettu ja ulosoton sylinterin teline löytyi tuttavalla olleesta vanhasta Mercedes-Benzin purkuvaihteistosta. Kytkinkoppa oli myöskin murtunut ja Kauppilasta löytyi onneksi ehjä Karhu-Sisun kytkinkoppa, sitä piti tosin muokata hieman jyrsimällä vaihteiston puoliseen reunaan kolot, jotta vaihteiston pää- ja sivuakselin laakerikannet mahtuvat kytkinkopan alle. Ihme kyllä molemmissa osissa oli näistä eroista huolimatta sama valettu varaosanumero, lieneekö sitten niiden kolojen jyrsinnän takia samalla kytkinkopan kestävyys heikentynyt

Ohessa vielä linkit uusimpiin videoihin:

Moottorin kokoaminen osa 19: https://youtu.be/IqkH_UQvPx8

Jäähdyttimen kennon kehyksen purkaminen: https://youtu.be/TSlqxsHPtNE
Liitteet
IMG_8531.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Karhu 4x4+2
Viestit: 360
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Komee mylly.onko tuo 611 vai 612?saman näköinen mitä mun karhun 612.olikohan mullakin ajoitus myöhäsellä kun käyntiääni on vähän raskaan tuntunen ja tyhjäkäynti kierrokset n.800+
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Karhu 4x4+2 kirjoitti: Pe Syys 03, 2021 6:14 am Komee mylly.onko tuo 611 vai 612?saman näköinen mitä mun karhun 612.olikohan mullakin ajoitus myöhäsellä kun käyntiääni on vähän raskaan tuntunen ja tyhjäkäynti kierrokset n.800+
Kiitos, tässä on moottorina Valmet 611, SL 171:ssä on sitten Valmet 612. :D
Aika paljon toki samaa näköähän niissä molemmissa moottoreissa on, ainakin välijäähdyttimellä ja lähes kaikilla lisälaitteille varustettuna. Toki välijäähdyttimen kotelon yläosastahan sen viimeistään näkee kumpi moottori kyseessä, on sen verran näkyvästi valetut kirjaimet esillä :wink:

Tässäkin oli ensin että kävi varsin raskaasti ja savutti ennen kuin ajoitusta säädettiin aikaisemmaksi, eikä oikein tahtonu pysyä käynnissäkään tyhjäkäynnillä. Toki tyhjäkäynti pitää vielä säätää kun moottori on asennettu autoon paikalleen ja saa katsottua mittarista tyhjäkäynnin kierrokset
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Taas on hetki vierähtänyt kun viimeksi on Sisun entisöinnin edistymisestä palstalle kirjattu. Projektin kanssa ollaan kuitenkin edetty, lähinnä työt ja muut kiireet vieny aikaa Sisun laittelulta. Pari kuukautta sitten irrotin vaihteiston sivuakselin- ja kytkinakselin laakerit, lisäksi myöhemmin purin pääakselin. Vaihteiston osat tilattiin ja suurin osa on jo saapunutkin, muutama yksittäinen säätölevy- ja lukkorengas on vielä matkalla. Vaihteistoon tilasin lopulta uuden kytkinakselin, 5-, 4- ja 3-vaihteen pääakselille tulevat hammaspyörät, kaikki laakerit sekä synkroni- ja kytkentärenkaat. Enää pitäisi vaan löytää tarpeeksi aikaa saada vaihteisto koottua

Tänään puolestaan irrotelin konepeitosta kaikki metalliosat paitsi ajovalojen tai tässä tapauksessa suuntavilkkujen kolojen poikittaiset tukiraudat ja sen jälkeen pesin konepeiton sekä sisä- että ulkopuolelta. Lähiaikoina olisi tarkoitus aloittaa konepeiton lasikuitutyöt ja samalla korjata myös oviin kiinni tulevat pienet lasikuituiset "välilevyt".

Kunhan vaihteisto on koottu ja asennettu takaisin kiinni moottorin jatkeeksi olisi tarkoitus purkaa ohjaamon sisusta, sähköt sekä irrottaa kaikki lasit ja sen jälkeen nostaa ohjaamo pois rungon päältä. Aiemmin ei ollut tarkoitus irrottaa ohjaamoa vaan korjata se paikallaan, mutta nyt tällä hetkellä tuntuu helpommalta jos ohjaamon saa hiekkapuhallettua ja korjattua ruosteet kunnolla sen ollessa irtaallaan, kuin että tarvitsisi jatkuvasti olla varomassa ja suojaamassa entisöityä runkoa ohjaamon ollessa siinä vielä kiinni.


Ohessa vielä kuva konepeitosta pesemisen jälkeen, sisäpuolelta en tajunnut ottaa kuvaa, mutta eiköhän sellainenkin jossain vaiheessa tule otettua. Samalla ohessa myös linkit viimeisimpiin videoihin:

ZF S6-90 purkaminen osa 2: https://youtu.be/ejRWW1KWMY0

ZF S6-90 purkaminen osa 3: https://youtu.be/ZtlrsZ_4eF4
Liitteet
20220104_175415 (2).jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
ZAU
Viestit: 682
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Mikäs tämän tilanne on, päivityksiä ei ole hetkeen tullut.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Viimeisimmästä päivityksestä on tosiaan päässyt hetki vierähtämään. Talven 2022 aikana konepeitto korjattiin kaikilta osin kuntoon ja tällä hetkellä se odottelee paikoilleenasennusta pohjamaalattuna. Kesällä 2022 korjattiin ohjaamon askelmat ja samalla teetätin uudet askelmien yläosaan tulevat suojapellit. Alkuperäiset olivat jo sen verran lommoilla ja paikatut, että parhaimpaan lopputulokseen päästiin teetättämällä mittojen mukaan uudet.

Vaihteiston kokoamista varten on tehty vielä muutamia työkaluja ja kaikki osat kokoamista varten on nyt olemassa muutaman puuttuvan pisteosan löytymisen myötä. Eniten tällä hetkellä puute on ollut vain ajasta. Työ ja samaan aikaan opiskelu on osaltaan huolehtineet siitä, ettei vapaa-aikaa ole mahdottomasti ollut viime aikoina, mutta Sisu odottelee lämpimässä hallissa taas sopivaa hetkeä jatkaa projektia. Vähän työtilanteesta riippuen, mahdollisesti joulukuussa voisi olla aikaa vihdoin päästä aloittamaan vaihdelaatikon kokoamista
Viimeksi muokannut Neliveto Sisu, To Marras 16, 2023 11:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
ZAU
Viestit: 682
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SL 170 4x4

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Hyvä homma että etenee jollain tapaa, omaa sk 4x4 täytyisi myös päästä laittamaan mutta työt vie melkein kaiken ajan, joulukuussa toivottavasti löytyisi aikaa.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
Vastaa Viestiin