Sisu SM 312 4x4+2

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Sisu SM 312 4x4+2

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Kyseisestä autosta pyydettiin erään palstalaisen toimesta kuvia, niin arvelin laittaa ne ihan kaikille näkyviin ja samalla kertoa vähän auton historiasta.
Kyseessä siis Sisu SM 312 4x4+2. Kyseinen auto on alunperin ollut tarkoitus toimittaa Venäjälle puutavara-autoksi, mutta auto jäi kuitenkin Suomeen. Ilmeisesti auton tilannut taho jätti ostoksensa maksamatta ja valmiina alustana Sisulle. Akseliväli lyhennettiin Sisun huollossa Joensuussa maansiirtoautoon sopivaksi, mm. rungon takapäästä poistettiin kiinteä nosturiteline ja puutavarakuormaimen hydrauliikan lähdöt. Meillä ollessa auton varustukseen kuului myös tappikiinnikkeinen irrotettava vetopöytä. Autoon asennettiin kippi ja maansiirtolava, alusterä ja aurapuskuri. Auton mukana hankittiin myös 3-akselinen kasettiperävaunu ja autoon asennettiin vetokytkin ja letkukasetin käyttöön soveltuva varustus.
Etuakseli on vetävä Sisu DEB ja ja taka-akseli napavälitteinen. Edessä on 5 lehtiset parabeelijouset ja takana oli alunperin 5 lehtiset parabeelipakat, mutta ne vaihdettiin tavallisiin lehtijousiin auton huojunnan vähentämiseksi. Iskunvaimentajat autossa on molemmilla vetävillä akseleilla. Moottorina autossa on Cummins 415 STC, vaikka auton vuosimalli on 1995 ei autoon ole asennettu Celect moottoria, nähtävästi Venäjän erilaisten päästönormien takia. Autossa ei ole erillistä apurunkoa, vaan 6 milliä paksu korkea C runkopalkki.
Auto poistui aktiivikäytöstä 2013-14 ja 2016 auton runko hiekkapuhallettiin ja maalattiin, sekä ohjaamon vähäiset ruostevauriot paikattiin. Kunnostuksen yhteydessä auton alkuperäinen varsin huonokuntoinen alusterä vaihdettiin uudempaan ja parempaan. Vanhan ruosteisen lavan tilalle laitettiin parempi kuntoinen maansiirtolava. Auto oli tämän jälkeen muutaman vuoden vara-autona ja palveli talvisin myös tienhoitotöissä aurauksessa ja polanteenpoistossa.
Viimeksi muokannut Neliveto Sisu, Su Syys 10, 2023 1:11 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM 312 4x4+2

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tässä kuva autosta vuodelta 2001
Liitteet
image.jpg
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM 312 4x4+2

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Sisun alkuperäinen mallimerkintä tälle autolle on ollut ilmeisesti Sisu SM 312 CKS 4x4+2 4700+1300 Tehdasvalmis puutavara-auto
Viimeksi muokannut Neliveto Sisu, Su Syys 10, 2023 1:03 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
sutii
Viestit: 439
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM 312 4x4+2

Viesti Kirjoittaja sutii »

Ylväs Sisu 8)
Avatar
Sisu SM
Viestit: 153
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM 312 4x4+2

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Hieno juttu. 8) Uteliaana taisin kuvien perään kysellä, mutta vieläpä pala historiaa kylkeen, näitä on aina mielenkiintoista lukea. Monesta Sisusta kuullut saman tarinan että pitänyt alkujaan mennä Venäjälle mutta (onneksi) jääneet Suomeen ja nykyään ovat loistokunnossa. Onko tähän vielä mahdollista saada vetopöytä paikalleen, tai siis kuinka suurella työllä? Tiedän yhden 2+2 SM lavetin veturin jossa on hydraulinen vetopöytä, sen päällä nopeasti irroitettava soralava. En ole vielä autoon sen enempää tutustunut muutakun kerran kävin katsomassa.
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM 312 4x4+2

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Rungossa oli neljä tappia joihin vetopöytä laitettiin ja näiden tappien läpi meni kiilat joilla vetopöytä lukittiin paikalleen. Rungon hiekkapuhalluksen yhteydessä tapit lyhennettiin, jotta uusi lava mahtuisi paikoilleen. Tapit ovat vielä tallessa, joten tapit paikoilleen hitsaamalla voitaisiin autoon laittaa vetopöytä. Vetopöytäkin on vielä tallessa, säilytystä varten vetopöytään saa kiinni neljä jalkaa joiden varassa ollessa auto voidaan ajaa vetopöydän alle ja laittaa kiinni.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM 312 4x4+2

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Vastaa Viestiin