Sisu E14 425 "kotimainen"

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

2018-11-14 22.59.52.jpg
2018-11-14 22.59.52.jpg (215.13 KiB) Katsottu 4765 kertaa
2018-11-14 22.59.08.jpg
2018-11-14 22.59.08.jpg (195.94 KiB) Katsottu 4765 kertaa
2018-11-14 22.58.47.jpg
2018-11-14 22.58.47.jpg (194.54 KiB) Katsottu 4765 kertaa
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

2018-11-14 23.00.28.jpg
2018-11-14 23.00.28.jpg (265.74 KiB) Katsottu 4757 kertaa
Siellä piilottelee syyllinen. Kengät ja ympäristö oli aivan märkänä öljystä.
Ei se mitään. Tietääkö kukaan Perän mallia? Taitaa kaikkissa tikkuperissä olla samanlaiset navat? Sekin olisi kiva tietää miten lähteä purkamaan.

Oikean puoleinen napa kyseessä siis. Joutuuko koko vetarin nykästä ulos? Vaaraa pudottaa lukon hiluja pohjalle?
Kun tuossa päässä on lukkorengas, mietin että lähtiskö toi laippa pelkästään irti, niin vetari sais olla paikoillaan :?:
Neliveto Sisu
Viestit: 431
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Taitaa olla CTR akseli kyseessä. Tässä ei ole vaaraa, että putoaisi lukosta hiluja perän pohjalle. Purkaminen tapahtuu suunnilleen näin. Lukkorengas irti vetoakselista, se pienempi laippa irti. Pultit irti isommasta laipasta, ne kartiot lähtee kun lyö isommalla vasaralla siihen laipan sivulle. Laippa irti, vetoakseli irti, välyksen säätömutteri irti ja navan pitäisi lähteä ihan vetämällä.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Kiitos ohjeista! On vaan ihme remppamiehiä ollu ennen asialla. Pultit vedetty niin lujalle että ei oo tosikaan. Vetoakselin laipoissa on 16mm pultit, ei isokokoisella 1/2 pulttipyssyllä aikomustakaan liikahtaa. Momentinkertojalla auki..

Mutterit sai auki, yllättäen ne kartiot on aivan jumissa, laippa menee vaan lyttyyn ku hakkaa, joku muu keino pitää keksiä.

Täytyy myös tässä samalla koittaa tekohengitystä jos ei laippaa saa pois. Nimittäin Red line Seal saver. Eli tiivisteen eheyttäjää valutella päälle ku n stefa on noin hyvin näkösällä. Saatiin 7 putkinen vankkurikärryn etukippi tiiviiksi samalla aineella! Ennen piti olla astia alla kun vuoti niin solkenaan, enää ei ole kun pikkusen kostea paineettomana
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

2018-11-15 15.56.01.jpg
2018-11-15 15.56.01.jpg (158.1 KiB) Katsottu 4634 kertaa
2018-11-15 15.55.41.jpg
2018-11-15 15.55.41.jpg (233.23 KiB) Katsottu 4634 kertaa
Liitteet
2018-11-15 15.56.18.jpg
2018-11-15 15.56.18.jpg (156.38 KiB) Katsottu 4634 kertaa
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Eipä tässä vaiheessa enää mikään yllätä, mutta perää kans hitsailtu kuskin puolelta, eikä oikeen hyvää saumaa oo saatu ku massalla tiivistetty :mrgreen: eipä se onneks paljoa vuoda, puhdistaa rasvapesulla ja uutta massaa päälle. Metallia normi annos perästä löytyi. Mutta niinkuin yks turveukko joka zetkojen ja ursusten kanssa elänyt, sanoi että öljyjen kuuluu olla hieman rautapitoisia toimiakseen moitteettomasti :lol:

ei niitä kartioita saanu ehjänä ensimmäistäkään irti, mutteri hitsaten ni pinnapultti onneks irtoaa
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

2018-11-15 18.18.13.jpg
2018-11-15 18.18.13.jpg (188.21 KiB) Katsottu 4587 kertaa
2018-11-15 18.17.53.jpg
2018-11-15 18.17.53.jpg (217.71 KiB) Katsottu 4587 kertaa
2018-11-15 18.17.30.jpg
2018-11-15 18.17.30.jpg (169.72 KiB) Katsottu 4587 kertaa
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Irtosi viimein. Sellainen vinkki jos joku muu taistelee samaisten kartioiden kanssa, kannattaa hitsata sitä kartiota kiinni mutteriin, niin lähtee pakettina pois. Muuten vaara että katkeaa pultti, 3 pulttia kerkesin katkaista mutta sai kumminkin irti.

Osaako joku heittää neuvoa pyöränlaakerin välyksestä? Ajattelin ensin tarkistaa heittokellolla paljonko on, ja purkaa sitten. Kasatessa laittaa samaan. Ja varmaan tuleekin lähelle kun laittaa lukitusmutterin samaan asentoon?

Muutama kartio meni huonoksi, kun taltalla yritin naputella pois. Ilmeisesti ovat kovempaa ainetta kun palasia lohkeili. Saakohan niitä uusia? Kokkolassa on kyllä Vehon liike, täytyyköhän sieltä ekana kysyä
Neliveto Sisu
Viestit: 431
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Veholta tilasin uusia kartioita hajonneiden tilalle, kun tein samaa operaatiota kuin sinäkin.
Sisulla neuvoivat huollossa, että laippa menee hieman lyttyyn ja kartio lähtee ihan nätisti kun aikansa hakkaa, jos lämmittää niin lähtee vielä paremmin. Ainakin minulla toimi 15 vuotta paikoillaan olleisiin kartioihin. Kartiot osaavat toisinaan kyllä olla aika tiukassa.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Hyvä että uusia saa!

Jotain remppaa tähän on tehty kun punaista tiivistemassaa oli laipan välissä. Samoin toisella puolella eli varmaan vetopyörästö käytetty pois jossain vaiheessa. Kuskin puolella ihan hyvät jarruarvot oli, tuskin siellä öljyvuotoa on. Toivoa nyt että kestää, napavälitetty akseli täytyy hommata varalle tulevaisuudessa kun butjetti antaa myöden. Toki tieajossa mukava, puolittaja pienemmällä 8 vaihteella moottorin kierrokset jotain 1300/80kmh
Neliveto Sisu
Viestit: 431
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Kannattaa tarkistaa huohotin, omassa oli ruostunut rautaputki sen muovisen istukan sisältä umpeen. Meillä oisi siinä purettavassa SM:ssä napavälitteien akseli, ei ole tarvetta sille, kun enää yhdessä autossa meillä samanlainen akseli. Soittele tai laita tekstiviestiä jos kiinnostaa. Numeronihan sinulla jo on.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 431
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Onkos sulla mikä välitys siinä akselissa, tyyppikilven pitäisi olla vetopyörästön oikealla puolella.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Tyrvää
Viestit: 331
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Kyllä tuollaiset kartiot yleensä lähtee ilman hitsiä, vasaralla vaan kipeetä laakia laippaan ton kartion kohdalle, kannattaa jättää mutteria vähän siihen jengalle, ettei kartio lennä hallin toiselle puolelle.
Neliveto Sisu
Viestit: 431
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Jos ei ole millä mitata niin ohje on että kun napamutteri on kiristetty niin löysyttää mutteria hieman ja kokeilee käsin napaa heiluttamalla, että tunnu mitään suurta välystä.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Joo, raakaa voimaa laipan kylkeen niin kyllä ne ois varmasti irronnut. Tässä tapauksessa kartiot oli ruostuneet pulttiin tiukemmin, ulkokehältä ei edes ollu tiukasti? Sai vaan pultin auki, niin samantein irtosi kartio, ja tiukasti ovat vielä pulteissa kiinni.

Jos oikein tulkitsin tyyppikilpeä, niin 4.11 olis välitys? Tuntuuko järkevältä, iskari pahimmoikseen edessä mutta tuo luku oli alimpana.

Okei, ei ihan nanomillin tarkkaa ole sitten laakerin säätö. Heittokellolla sain 0.50mm välyksen, painoin ensin väljät akselia päin pois, sitten ulospäin veto.

Kunnon moskakerros on perän päällä, vielä en oo huohotinta havainnut :mrgreen: syytä etsiä ja puhdistaa.

Napa lähti kohtuudella irti, sisemmän laakerin kohdalla oli semmoisia metalli siivuja, täytyy selvittää mistä ne on tulleet, laakerit nopeasti katsottuna ok kunnossa. Stefa oli huono, en tiedä kuuluuko uudessa tiivisteessä päästä se kumihuuli pyörimään sen peltiholkin sisällä? Väljä meinaan oli sinne ns pesäänsä.

Oliko sulla nimim. Neliveto Sisu muistikuvia siitä tiivisteestä? Uusi täytyy jokatapauksessa hommata, tuskin tuota saa elvytettyä
Viimeksi muokannut SamppaP, Pe Marras 16, 2018 10:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin