Sisu E14 425 "kotimainen"

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

2018-11-16 22.11.35.jpg
2018-11-16 22.11.35.jpg (220.78 KiB) Katsottu 5022 kertaa
2018-11-16 22.11.15.jpg
2018-11-16 22.11.15.jpg (206.6 KiB) Katsottu 5022 kertaa
2018-11-16 22.10.38.jpg
2018-11-16 22.10.38.jpg (196.88 KiB) Katsottu 5022 kertaa
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

2018-11-16 22.11.58.jpg
2018-11-16 22.11.58.jpg (166.25 KiB) Katsottu 5020 kertaa
Punnitsin teliakseliston, muuten kokonainen, jarrukellot puuttu painosta. Juuri ja juuri auton kärryllä tulee :lol:
Neliveto Sisu
Viestit: 431
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Semmoinen muistikuva on, että ei se kumihuuli pyörinyt stefassa. Aina kannattaa laittaa uudet stefat, jos vanhat on ottanut pois paikoiltaan, uusi stefa taisi maksaa noin parikymmentä euroa.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Joo, kun itse stefan huuli oli normaalin terävän näkönen ei muuta poikkeavaa siinä ollut. Varmaan se on vuotanut juuri siitä kumin ja peltiholkin välistä
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Jotain pientä taas puuhasteltu, vähän oikeita töitä ollu niin noh sivutoiminen Sisun korjailu ollut vähäisempää.

Kuitenkin uudet rekisterikilvet samoilla numeroilla ja kirjaimilla hommasin, vanhat niin huonot että korjauskehotus tullut.

Hyttiä en kokonaan ole kipannut, pahimmoikseen lyhyt halli kun yksi masiina oli edessä perällä, ei saanut autoa peräseinää vasten. Joten ei sovi kippaamaan koppia kokonaan. Kuitenkin sen verran testasin että lukot aukesivat. Ja käsipumpun juuresta vuotaa. Samoin letkut sylinterille ruostuneet, niin ne hommasin uudet mittojen mukaan. Täytyy pumpun vuotoon perehtyä paremmalla aikaa.

Tiukassa istuu vetotangon nuppi olka-akselin varressa. 2-haaraisessa ulosvetimessä paukkuu m6 pultit poikki. Porasin ne m8 kokoon, vaan ei pito riitä kun halpa rauta taipuu :mrgreen: ruuvipuristinkin oli apuna mutta ei riittänyt pitämään. Niinpä hitsailen ulosvetäjän itse, m34 pultti tulee painamaan vetotangon päätä, josko sillä saisi riittävän voiman. Uskaltaakohan sitä olka-akselin vartta lämmittää minkä verran? Ettei vaan tee vahinkoa sille

Pakkivalot ei toimi. Vika saattoi löytyä? Onkohan se katkaisija vaihdelaatikon päällä, enemmän kuskin puolella.? Poikki oli johto 10cm päästä sitä katkaisijaa.

Vaihdevivuston väljiä etsin, yksi m10 pallonivel ihan finaalissa. Sekä se nivelkohta, mikä on moottorin kylkeen pultattu, niin se putkiosa pääsee tekemään melkein sentin ylösalaista liikettä. Nuo kun saa tiiviiksi niin on huomattavasti mukavempi vaihdella vaihteita, ei tarvi arpoa pykälää
Neliveto Sisu
Viestit: 431
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Joskus oli kulunut jokin niistä vaihdevivuston nivelistä niin väljäksi, että koko nivel katkesi. Kuski joutui odottelemaan hieman pidemmän aikaa soramontulla, kun oli ottanut vaihteen pois ennen nivelen katkeamista. Onkos tässä se vaihdekeppi kopin lattiassa, että kepin juuri on iso pallo ja se kiinnittyy kuppiin minkä varassa se sitten kääntyy. Kerran putosi koko vaihdekeppi kun se kuppi oli kulunut väljäksi.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

2018-11-21 12.41.52.jpg
2018-11-21 12.41.52.jpg (181.92 KiB) Katsottu 4727 kertaa
Uudet letkut hytin kippaus sylinterille
2018-11-21 12.41.30.jpg
2018-11-21 12.41.30.jpg (192.48 KiB) Katsottu 4727 kertaa
Ei niin kaunis mutta toimiva ulosvedin :mrgreen:
2018-11-21 12.41.07.jpg
2018-11-21 12.41.07.jpg (214.58 KiB) Katsottu 4727 kertaa
Lähti viimein. Tiukassa oli..
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

2018-11-21 12.43.07.jpg
2018-11-21 12.43.07.jpg (143.8 KiB) Katsottu 4727 kertaa
Tuon näkönen vaihdekepin juuri. Näkee sitte paremmin minkälainen systeemi se on, kun saa kopin ylös.

Peräpää pitää kasailla, ja liikuttaa autoa vähän taaksepäin. Mitään kun ei voi kerralla tehdä valmiiksi..
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

2018-11-21 22.27.06.jpg
2018-11-21 22.27.06.jpg (203.21 KiB) Katsottu 4653 kertaa
2018-11-21 22.26.42.jpg
2018-11-21 22.26.42.jpg (207.84 KiB) Katsottu 4653 kertaa
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Saranoihin aloin rakentelemaan kiilatappi runkoa. Kun on nykyisissä lavoissa kyseinen systeemi, pääse helpoimmalla kun nämä rakentelee samoilla mitoilla.

Laillisuudesta en osaa sanoa, joskin huomattavasti jämerämmin teen nämä kuin edellisessä autossa oli. Josko saisi papereihin lukemaan vaihtokorilaitteet. Etupäähän ajattelin joko ostaa tai rakentaa joustavat kiilatapit, jos tulee sellaisia päällirakenteita että vaatii kiinnityksen etupäästäkin, niin eivät rajoita rungon kiertymistä.
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Jees, Veholla kävin, tiiviste ja muita tilpehöörejä oli hyllyssä, ne laipan kartiot saa tilaamalla huomiseksi.

Aivan oikein nimim. Neliveto Sisu muisti, tiivisteessä oleva kumi on kiinteästi ulkokehältä kiinni. Ihme ettei tuon enempää vuotanut, vaikka liki 5mm pääsi liikkumaan pesässään.

Ei muutakun napa takaisin paikoilleen niin saa auton taas rullaavaksi 8)
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Komento takaisin. Kyllä se stefa pyörii siinä pesässään, ei vaan saanut käsin pyörimään. Paikalleen laitto ei niin helppoa ollut, oli tosi tiukka siihen akselille, toivotaan nyt että rupeaa pitämään ettei tullut vaurioita huuleen.

Välys tuli sama mikä oli irrottaessa, kai se ihan ok on. (0.50mm)
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Unohdin vallan hommata pinnapultit siihen vetoakselin laippaan, huomiseksi saa ne. Nopeaa ja mukavaa palvelua saa Veholta, vaikka näin harrastepohjalta olenkin liikkeellä :D

Kysymys, mikä olisi parhain keino pinnapulttien asentamiseen? Mielessä kävi että olisi m16 jatkomutteri, siihen pultti päähän jonkin matkaa, ja vaikka hitsaamalla kiinni. Sillä saisi pultin kiristettyä, ja pitkä mutteri ottaisi koko jenkan matkalta kiinni. Sen mutterissa olevan pultin voisi hioa aavistuksen kartioksi, niin se ei "niittaa" pinnapultin päätä. Paremmat ideat myös kiinnostaa
SamppaP
Viestit: 176
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

2018-11-26 20.22.13.jpg
2018-11-26 20.22.13.jpg (195.83 KiB) Katsottu 4374 kertaa
Viimein pääsin teliakseliston hakemaan, toisessa korvassa ei ollut tapin holkkia, mutta pyöreä ainakin oli reikä. Toisessa oli holkki paikoillaan ja oli tiivis.
Avatar
Sisu SM
Viestit: 140
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E "kotimainen"

Viesti Kirjoittaja Sisu SM »

Urjalastako hait? Oliko paljon aarteita, onko tuo kuvassa taustalla näkyvä koppa-auto SM??
SM320 8x2 vm1986
SM300 8x4 vm1991
Vastaa Viestiin