Sisu E14 425 "kotimainen"
Valvoja: sisua
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Lattaan voisi hitsata toisen latan, vaikka 10x100 tai vastaavan runkopalkkien väliin. Ns T kirjaimen malliseksi niin estää latan taipumista
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Heh, käytin huvikseen äänenvaimentajan auki, Cummins kuulostaa ihan pölynimurilta kun vaimentaa niin tehokkaasti. Kaksi reikäputkea ja seinämät otin keskeltä pois, ja hitsailin uudelleen kasaan. Lopputulos = äänet eivät muuttuneet miksikään Kuinkahan kovat äänet mahtaa suoralla putkella tulla? pystyputki, niin mahtaako kabiiniin tulla liian kova meteli? Edellisessä Scaniassa oli suora putki, mutta loppui takarenkaan eteen niin ei vaikuttanut yhtään ajometeliin
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Eikös tuo tukisysteemikin kannata laittaa kartiotapeilla niin on helppo irrottaa kun vaihtaa muun lavan päälle
Cummins hörisee aina hienosti, suoraa putkea en suosittele, ne on penskojen juttuja
Cummins hörisee aina hienosti, suoraa putkea en suosittele, ne on penskojen juttuja
Nuffieldit universal four ja 4/60,Leyland 384 ja Ford 5610
Ja kaikenlaista muuta rompetta...
Ja kaikenlaista muuta rompetta...
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Joo totta, harkitsen vielä jos tekisi eteenkin kartiotapit. Erittäin hyvä systeemi on kyllä, ihme ettei mikään suurempi valmistaja ole näitä tehnyt? Tai onhan olemassa Ruotsalainen Laxo lock systeemi. https://laxo.se/en/quick-lock-system/ Kalliita varmaan ovat.
Joo, katsotaan nyt puhuuko tuo mitään ajaessa Ei siitä mitään tule että päivän ajon jälkeen korvissa soi
Joo, katsotaan nyt puhuuko tuo mitään ajaessa Ei siitä mitään tule että päivän ajon jälkeen korvissa soi
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Se suoran putken "röhinä"voi alkuun kuulostaa hyvälle,mutta saattaa pitemmässä
juoksussa käydä rasittavaksi.
juoksussa käydä rasittavaksi.
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Vielä pari vuotta sitten lavettiautossa, Sisu SM 372, oli suoralla putkella, kun auto ostettiin ei suoran putken äänestä ollut mitään haittaa, lopulta tilalle laitettiin äänenvaimentaja, kun rupesi tosissaan ärsyttämään osaa kuljettajista auton ohjaamoon kuuluva melu normaalissa maantieajossa ja varsinkin mäkisessä maastossa suoran putken vuorotteleva ulina ja murina.jkv66 kirjoitti:Se suoran putken "röhinä"voi alkuun kuulostaa hyvälle,mutta saattaa pitemmässä
juoksussa käydä rasittavaksi.
Cummins kuulostaa minusta yhtä hyvältä äänenvaimentajalla tai ilman. (Mieluummin kuuntelen äänenvaimentajalla.)
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Cumminsin soundimaailma on kiinnostava aihe. Itellä on kans 425 selekti; mutta kylällä liikkuu pari pt-ruiskutteista. Niissä vanhemmissa on sellainen hieno kirnuava ääni jonka tunnistaa helposti, mutta oma on kyllä kuin mikä tahansa diisseli
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Tuli 90-luvun 11-litraisestakin Cumminsista niin hieno ääni, että kaupunkiajossa tuli raotettua ikkunaa ihan sen äänen takia. Ei ole samaa tehnyt mieli muun merkkisillä tehdä.
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Okei, näiden mielipiteiden perusteella taidan jättää äänenvaimentimen paikoilleen Näillä näkymin autolle on ajoa reilusti tiedossa, niin parempi jos ei rupea pakoäänet häiritsemään menoa
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Lisää murheita löytyy, vänkärin puolella moottoria. Jäähdytin nestekkö noissa kulkee? Ei makealle oikeastaan maistunut. Siis tuo kansien välissä oleva tiivisterengas vuotaa
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Tein käyttäjätunnuksen Cumminssin sivustolle, sieltä sai haettua moottorin koodilla tiedot tästä kyseisestä moottorista. Ei vaan kyseistä kohtaa vielä löytynyt. Ehkä Veholla osaavat auttaa etsimään tiivisteen. Varsinaista sylinterikantta ei tarvi ottaa pois, vaan tuo on pelkkä keinuvipujen ja pumppusuuttimen pesä jos oikein hahmotin?
Laturissa varmaan oli selvä vika, jos se lataus säädin on laturin perässä, ja siitä menee johto +napaan? Poikki oli hapettunut johto. Käytän laturia paikallisella korjaamolla, hihnapyörä on mielestäni kulunut alimittaan. Vinkuu startattaessa hetken vaikka remmi on kohtuu tiukka. Eli uusi hihnapyörä ja ehkä laakerointi. Auton latureihin maksaa kyseisellä korjaajalla n. 60€ sama remontti, en pidä pahana ollenkaan
https://www.poytasaari.net pienenä mainostuksena, lähemmäs kymmenen laturia korjautettu tuolla ja kaikki on vielä työkäytössä
Laturissa varmaan oli selvä vika, jos se lataus säädin on laturin perässä, ja siitä menee johto +napaan? Poikki oli hapettunut johto. Käytän laturia paikallisella korjaamolla, hihnapyörä on mielestäni kulunut alimittaan. Vinkuu startattaessa hetken vaikka remmi on kohtuu tiukka. Eli uusi hihnapyörä ja ehkä laakerointi. Auton latureihin maksaa kyseisellä korjaajalla n. 60€ sama remontti, en pidä pahana ollenkaan
https://www.poytasaari.net pienenä mainostuksena, lähemmäs kymmenen laturia korjautettu tuolla ja kaikki on vielä työkäytössä
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Laturista tuli mieleen startti. Omasta akseli väsyi poikki, ainakin omassa sen rakenne on sellainen että uloimpana bendix-laitteen päässä on tukiholkki akselin päätä varten. Holkki tietysti kuluu käytössä ja lopulta se lakkaa tukemasta akselia ja hammaspyörän hammasvoiman aiheuttama taivutusmomentti varsinaisen laakerin kohdalla kasvaa pikku hiljaa tämän seurauksena ja lopulta akseli väsyy poikki. Tämän ehkäisyksi riittänee katsoa, että tukiholkki toimii oikein, jos akselinpää on jo kulunut, voisi ehkä tehdä alikokoholkin tjsp
Edit: kannattaa tietysti myös tarkistaa samalla ettei akselissa ole jo säröä näkyvissä
Edit: kannattaa tietysti myös tarkistaa samalla ettei akselissa ole jo säröä näkyvissä
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Hyvä huomio! Sinäällään helpolla paikkaa startti, johtonippu edessä vaan mutta muuten hyvin tilaa purkaa. Näkyy olevan startin pultit sellaisella "piparkakku" kannalla. Mikähän niiden virallinen nimi on niin saisi oikeat hylsyt hommattua? Eipä oo muissa vehkeissä tullu vastaan. Tai mersun koneissa muistelisin noita olevan?
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Varmaan Torx- tai 12-kanttihylsä, veikkaisin että siellä on 12-kantaiset pultit.SamppaP kirjoitti:Hyvä huomio! Sinäällään helpolla paikkaa startti, johtonippu edessä vaan mutta muuten hyvin tilaa purkaa. Näkyy olevan startin pultit sellaisella "piparkakku" kannalla. Mikähän niiden virallinen nimi on niin saisi oikeat hylsyt hommattua? Eipä oo muissa vehkeissä tullu vastaan. Tai mersun koneissa muistelisin noita olevan?
Cumminsissa taitaa olla ainakin kiertokangen pultit 12-kanttisia.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05
You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Re: Sisu E14 425 "kotimainen"
Okei, eiköhän IKH-ketjulta mahda noita löytyä.
Lokasuojat jo kiinnittelin taakse. Trippelin jarrut otan huomenna työn alle, jos sinne tarvitsee pintoja vaihtaa niin saa maanantaina hakia. Harmillinen nyt tuo moottori, rupesi kovasti suihkimaan siitä tiivisterenkaasta, pakko se on saada tiiviiksi. Vaihdekepin laakeroinnin purin, oli ihan finaalissa, toisesta laakerista sisäkooli irtosi itsestään ulkokoolista.
Ovat kooltaan: 17x40x16, kaksirivisiä pallomaisia laakereita. Ne kun saa niin rupeaa pakki taas löytymään
Lokasuojat jo kiinnittelin taakse. Trippelin jarrut otan huomenna työn alle, jos sinne tarvitsee pintoja vaihtaa niin saa maanantaina hakia. Harmillinen nyt tuo moottori, rupesi kovasti suihkimaan siitä tiivisterenkaasta, pakko se on saada tiiviiksi. Vaihdekepin laakeroinnin purin, oli ihan finaalissa, toisesta laakerista sisäkooli irtosi itsestään ulkokoolista.
Ovat kooltaan: 17x40x16, kaksirivisiä pallomaisia laakereita. Ne kun saa niin rupeaa pakki taas löytymään