SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

SL, SK, SM, SN ja SR-sarjat

Valvoja: sisua

c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Napapiiri kirjoitti:Sotketaan vielä sen verran, että ekoissa 8x2:sen esitteessä mallimerkki SM220/280/300 CKH; malleissa oli 2-etuakselia rautajousin! :) Eikös näissä 8x2 SM/SR malleissa, (joissa siis 2 etuakselia) ollut etuakseli aina rautajousin ja toinen akseli sitten ilmajousitettu jostain -85 jälkeen? =CAKH...
Pitää paikkansa,mutta tarkennetaas tätä vielä hiukan.S-sarjan mallimerkinnästä EI käy selville etuakselin jousitus toisin kuin E-sarjassa ja sitä uudemmissa.Eli CK-KH = kaksi etuakselia rautajousin(vetotapa voi olla kumpi vain 8x2 tai 8x4) CA-KH =kaksi etuaks. toinen ilmalla ja nostettava.CAKH trippeli ilmalla.CKS=korkearunko 6x2 tai 6x4 CAKS= korkearunko trippeli CA-AKS=5aks vetävien edessä 2 ohjaavaa nostettavaa aks.korkearunko.CPH=Harmoonisella parabeli jousituksella (joka salli 19tn telimassan)normaali rautajousin vain 18tn nämä ovat kaikki nousutelillä.CAPH=sama,mutta trippelillä jne.jne.eli vaihtoehtoja ollu melkoisesti :!:
Valtsu991
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 6:48 am

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Valtsu991 »

Tervehdys!

Sm vuosimallien välisistä eroista epä varmuutta?

Eli 83-86 vuotiset vastaan 87-90 vuotiset.

Onko tekniikat samat? Sisustassa on eroja ja telin nostin muuttui kaksi toimiseksi, onko muuta?

Harraste auto etsinnän alla, kumpaanko vuosimalli kastiin kuuluva olisi fiksumpi vaihtoehto?
SR260
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Marras 04, 2020 9:46 am

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SR260 »

Sama mietin kans mitä vm.-eroavaisuuksiin tulee, mutta ainakin yks hyvä puoli ennen -88 on että ovat ilman rajoitinta.
Eemeli06
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Elo 09, 2022 5:28 am

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Eemeli06 »

Tuli hommattua tuommoinen sm320 vuosimallia 87 ja tartteisin apua muutamaan hommaan. Ensinnäkin takavalot ei toimi vilkut toimii takana sulakkeet ehjiä. Ja kytkin ei välillä toimi eli kun painaa vaihde päällä kytkintä niin jatkaa kulkuaan myös vaihteet ei meinaa mennä päälle. Auto seisonut ennen minulle tuloa 5vuotta .myöskään katolla olevista ääri ym valoista ei toimi mikään.
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Eemeli06 kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 4:20 pm Tuli hommattua tuommoinen sm320 vuosimallia 87 ja tartteisin apua muutamaan hommaan. Ensinnäkin takavalot ei toimi vilkut toimii takana sulakkeet ehjiä. Ja kytkin ei välillä toimi eli kun painaa vaihde päällä kytkintä niin jatkaa kulkuaan myös vaihteet ei meinaa mennä päälle. Auto seisonut ennen minulle tuloa 5vuotta .myöskään katolla olevista ääri ym valoista ei toimi mikään.
Kannattaa ottaa takavaloista lasit/muovikannet auki ja katsoa onko polttimot ehjät, saattaa olla myös että on hapettumaa kontaktipinnoissa ja siksi ei valot toimi, voi toki olla johtokin hankautunut jostain poikki. En muista oliko näissä jarruvaloille vielä jokin rele ohjaamon sähkökeskuksessa.

Kytkin saattais tulla kuntoon ilmaamalla ja toki samalla kannattaa vaihtaa kytkinneste.

Äärivaloissa saattaa olla polttimot palaneet tai sitten voi liittyä samaan vikaan niiden takavalojen kautta jos on samaan virtapiiriin otettu virrantulo kuin takavaloille.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Eemeli06
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Elo 09, 2022 5:28 am

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Eemeli06 »

Neliveto Sisu kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 9:25 pm
Eemeli06 kirjoitti: Ti Elo 09, 2022 4:20 pm Tuli hommattua tuommoinen sm320 vuosimallia 87 ja tartteisin apua muutamaan hommaan. Ensinnäkin takavalot ei toimi vilkut toimii takana sulakkeet ehjiä. Ja kytkin ei välillä toimi eli kun painaa vaihde päällä kytkintä niin jatkaa kulkuaan myös vaihteet ei meinaa mennä päälle. Auto seisonut ennen minulle tuloa 5vuotta .myöskään katolla olevista ääri ym valoista ei toimi mikään.
Kannattaa ottaa takavaloista lasit/muovikannet auki ja katsoa onko polttimot ehjät, saattaa olla myös että on hapettumaa kontaktipinnoissa ja siksi ei valot toimi, voi toki olla johtokin hankautunut jostain poikki. En muista oliko näissä jarruvaloille vielä jokin rele ohjaamon sähkökeskuksessa.

Kytkin saattais tulla kuntoon ilmaamalla ja toki samalla kannattaa vaihtaa kytkinneste.

Äärivaloissa saattaa olla polttimot palaneet tai sitten voi liittyä samaan vikaan niiden takavalojen kautta jos on samaan virtapiiriin otettu virrantulo kuin takavaloille.
Kiitos vastauksesta ,jotain tuommoista ajattelinkin. Onko mitään tietoa sisun sulakekaaviosta ? Saako ilmauksen tehtyä jarrujen ilmaus laitteella alakautta ? Kuullut että näitä olisi todella vaikea ilmata. Saako mistä ostettua o renkaat työsylinteriin?
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Eemeli06 kirjoitti: Ke Elo 10, 2022 6:04 am Kiitos vastauksesta ,jotain tuommoista ajattelinkin. Onko mitään tietoa sisun sulakekaaviosta ? Saako ilmauksen tehtyä jarrujen ilmaus laitteella alakautta ? Kuullut että näitä olisi todella vaikea ilmata. Saako mistä ostettua o renkaat työsylinteriin?
Sulakekaaviota ei ole itsellä ainakaan tähän hätään skannata, mutta jos siulla on käyttäjän käsikirja autoon tallessa niin siinä pitäisi olla myös sulakkeiden numerot ja suuruudet. Kannattaa katsoa ainakin onko jokin sulake palanut.

Kytkimen ilmaus ainakin SL:ssä onnistui mielestäni ihan hyvin siten, että työsylinterin ilmausruuviin laitettiin pätkä läpinäkyvää letkua ja sitten päästettiin nestettä ulos kun toinen oli ohjaamossa polkenut ensin järjestelmään painetta. Tässä autossa miulla oli siis kytkimen työsylinterin ilmausruuvi yläpuolella, joissain malleissa sylinteri on asennettu niin että se tulee alas. Siinä tapauksessa saattaa onnistua ilmaus ehkä paremmin sillä mainitsemallasi jarrun ilmauslaitteella, käsittääkseni sen sylinterin voi asentaa siihen myös toisin päin, jolloin se ilmausruuvi tulee yläpuolle.

Riippuu siitä onko siulla "vanhempi" musta Wabcon työsylinteri vai uudempi täysalumiinisylinteri. Sitä vanhempaa sylinteriä sai vielä ainakin pari vuotta sitten alkuperäisenä varaosana, mutta tiivisteitä ei. Sitä uudempaa saa käsittääkseni ainakin sekä alkuperäisenä varaosana että tiivisteitä myös
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Eemeli06
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Elo 09, 2022 5:28 am

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Eemeli06 »

Takavalot sain pelaamaan siellä takana oli joku boxi mikä oli hapettunut. Kytkin ei vieläkään irroita kunnolla. Ilmasin sen alakautta .Voisin tähän liitteeksi laittaa videon minkä verran painaa käpälää,mutta en osaa liittää.
Eemeli06
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Elo 09, 2022 5:28 am

Re: SL, SK, SM, SN ja SR kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Eemeli06 »

Kuinka pitkä käpälän liikkeen kuuluu olla?
Vastaa Viestiin