Miksu kirjoitti:Oli siellä joku Mersukin korkealla alustalla, mutta pidetään Sisut, oikeat autot, ja Mersut, härpättimet, erillään.
Ottamatta yleisemmin asiaan kantaa, kuitenkin molemmilla Helsingin pään raivausautoilla, Rasilla ja Actroksella, ajaneena täytyy hieman kommentoida...
Yleensä näiden autojen tehtävät sijoittuvat paikkoihin, joihin pääsee ainakin jonkinlaista tietä pitkin kohteen viereen asti. Kesällä useampia vetäviä pyöriä tarvitsee lähinnä kiskojen ylityksissä, muuten pärjäisi hyvin pitkälle vaikka tavallisen kuorma-auton alustalle tehdyllä autolla. Normaaleina talvina, kuten tämä nykyinen, eli on hieman luntakin maassa, suurimman haasteen etenemiselle asettaa juuri lumi; joudutaan ajamaan kohteeseen kaiken maailman rännejä, joita ei ole aurattu lainkaan, tai ei ainakaan kuorma-autolla ajettaviksi.
Toisinaan tulee kuitenkin tehtäviä, joissa kohde on paikassa jonne ei tietä ole, tai se on tarkoitettu aivan muunlaisilla ajoneuvoilla ajettavaksi. Tien puuttuessa kokonaan pyritään kohteeseen tietenkin pääsemään ratalinjaa pitkin, jos se vain suinkin on mahdollista, aina se ei ole. Tai sitten pitää saada auto sellaiseen asentoon, että vinssin käyttö on mahdollista tms. Silloin joutuu käymään metsän puolellakin. Näitä tilanteita ei ole usein, mutta niitä kuitenkin on.
Itse olen siis käyttänyt molempia autoja monenlaisissa tilanteissa, sen lisäksi päässyt kokeilemaan molempien ominaisuuksia muutenkin kuin varsinaisessa tehtävässä. Sen perusteella niissä tilanteisa, joihin näiden autojen voisi edes kuvitella joutuvan, ei voi väittää Actroksen ominaisuuksia huonommiksi kuin Rasin, josko sitten toisinkaan päin. Mihinkään suolle en kummallakaan lähtisi, koska molemmat ovat käytännössä varustelun takia koko ajan kantavuuskuormassa, joten siellä tulee äkkiä pitkä savotta kummalla tahansa. Toinen asia sitten ovat siirtymät, jotka ovat joskus suht' pitkiä verrattuna itse varsinaisessa tehtävässä kuluvaan aikaan. Niillä Actros luonnollisesti hakkaa Rasin mennen tullen. Tällainen vertailu on tietenkin epäreilua, koska ensinnäkin ohjaamoitten suunnittelulla on väliä hyvinkin parikymmentä vuotta, toisekseen niitten suunnittelufilosofia on aivan toinen; Rasin Masi-peruinen ohjaamo on suunniteltu tyystin sotilaskäyttöä ajatellen, Actroksen puhtaasti siviilikäyttöä ajatellen.
Itse henkilökohtaisesti olisin ehkä kuitenkin toivonut raivausauton alustaksi Sisulta esim. E11T 6x6:ta perinteisellä turbiiniautomaatilla, mutta raha ratkaisi tässäkin. Jonkun tarinan olen kuullut, että kolmen Mersun hinnalla olisi saanut kaksi Sisua, mutta mene ja tiedä näistä sitten...