Palokalusto Sisut
Valvoja: sisua
Palokalusto Sisut
Maakuntamatkailuna viikonloppuna tuli bongailtua Punaisia Paloauto Sisuja.
Esim. Niittikoppi Cumminsin 290 koneella, joka pumppasi vettä palokohteeseen (kone kävi tosi siististi):
Palopaikka
Säiliöauto Niittikoppi
Lisää kuvia löytyy galleriasta (17 kpl):
http://www.sisua.net/gallery/v/Palokalusto/
Kaikki kuvissa näkyvä kalusto myytiin hintahaitarilla 2562-6140 Eur.
(paitsi Tuurin Kontio, joka on tulossa ilmeisesti konehuutokauppaan?)
Ei, en ostanut lisää Sisuja
Esim. Niittikoppi Cumminsin 290 koneella, joka pumppasi vettä palokohteeseen (kone kävi tosi siististi):
Palopaikka
Säiliöauto Niittikoppi
Lisää kuvia löytyy galleriasta (17 kpl):
http://www.sisua.net/gallery/v/Palokalusto/
Kaikki kuvissa näkyvä kalusto myytiin hintahaitarilla 2562-6140 Eur.
(paitsi Tuurin Kontio, joka on tulossa ilmeisesti konehuutokauppaan?)
Ei, en ostanut lisää Sisuja
Re: Palokalusto Sisut
Sellaista kyselen että minne ja minkälaiseen käyttöön nämä vanhat paloautot menevät aktiiviuran jälkeen? Esim. ne Erikoiskorilla koritetut Kontio/Jyry-Sisut. Käyttö taitaa kuitenkin olla aika rajallista.
Re: Palokalusto Sisut
Samaa se on vaimokin kysellyt näistä Proto Sisuista.Sellaista kyselen että minne ja minkälaiseen käyttöön nämä vanhat paloautot menevät aktiiviuran jälkeen? Esim. ne Erikoiskorilla koritetut Kontio/Jyry-Sisut. Käyttö taitaa kuitenkin olla aika rajallista.
Tälläisen kysymyksen kohdatessa kannattaa yrittää vaihtaa keinolla millä hyvänsä puheenaihetta.
Katopa, kun on erikoiset takapyörät:
Re: Palokalusto Sisut
Pääosin (toivottavasti) mobilistiharrastajien käyttöön, joilla sompaillaan kokoontumisajoissa.Ku9S kirjoitti:Sellaista kyselen että minne ja minkälaiseen käyttöön nämä vanhat paloautot menevät aktiiviuran jälkeen? Esim. ne Erikoiskorilla koritetut Kontio/Jyry-Sisut. Käyttö taitaa kuitenkin olla aika rajallista.
Harvemmin noilla oikeaa hyötykäyttöä on, jollei halua heilutella kylän suurinta kypärää ja letkua notkeaa
Ja jos noista kärryjä tehdään on iskujoukko valmiina salvaamaan hitsipillimiehen suvunjatkoelimet, ettei kyseinen tauti kulkeudu jälkipolville
Re: Palokalusto Sisut
Laitetaas tänne muutama linkki harvinaisemmista palo-Sisuista:
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-34357 Janakkalan nakkikoppi Rollssin koneella, tilalle tosin tuli pari kuukautta sitten Sisu SM332.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-16546 Pv:n Sisu SM372 6x6 http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-16523 Pv:n todella vähän ajettu SA-150 4x4
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-3851 Lappeenrannan Pelastuslaitoksen SA-150 koukkulavalaitteella ja Nummi 977 nosturilla.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-20969 Ruokolahden Palolaitoksen SA-170 koukkulavalaitteella ja vesisäiliöllä.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-33570 Puumalan Sisu SK250 CKS 6x6 koukkulavalaitteella, erilaisia kontteja autoon löytyy ainakin 5 kappaletta.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-15211 Kuopion Palolaitoksen SA-150 koukkulavalaitteella ja Nummi Universalilla, autossa myös aurausvarustus+aura.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-25142 Kemiön Paloaseman SA-170, autossa mm. vesisäiliö, hydrauliset pelastusvälineet ja Nummi-nosturi.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-18749 Helsingin Pelastuslaitoksen SA-210 6x6 koukkulavalaitteella, autoon toistakymmentä erilaista konttia, mm. hiekansirotinkontti (kuvassa), generaattorikontti, letkukontti yms.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-34357 Janakkalan nakkikoppi Rollssin koneella, tilalle tosin tuli pari kuukautta sitten Sisu SM332.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-16546 Pv:n Sisu SM372 6x6 http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-16523 Pv:n todella vähän ajettu SA-150 4x4
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-3851 Lappeenrannan Pelastuslaitoksen SA-150 koukkulavalaitteella ja Nummi 977 nosturilla.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-20969 Ruokolahden Palolaitoksen SA-170 koukkulavalaitteella ja vesisäiliöllä.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-33570 Puumalan Sisu SK250 CKS 6x6 koukkulavalaitteella, erilaisia kontteja autoon löytyy ainakin 5 kappaletta.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-15211 Kuopion Palolaitoksen SA-150 koukkulavalaitteella ja Nummi Universalilla, autossa myös aurausvarustus+aura.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-25142 Kemiön Paloaseman SA-170, autossa mm. vesisäiliö, hydrauliset pelastusvälineet ja Nummi-nosturi.
http://www.fireimages.net/displayimage.php?pos=-18749 Helsingin Pelastuslaitoksen SA-210 6x6 koukkulavalaitteella, autoon toistakymmentä erilaista konttia, mm. hiekansirotinkontti (kuvassa), generaattorikontti, letkukontti yms.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Re: Palokalusto Sisut
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Helsi ... 15717.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Julkaistu: 20.01.2011 09:05
Helsingin kaupungin pelastuslaitokselle hankittu uusi nostolava-auto.
Auto otetaan käyttöön ensi viikolla.
Hankintaprojekti käynnistyi toukokuussa 2008. Auto luovutettiin pelastuslaitokselle joulukuussa 2010.
Auto otetaan operatiiviseen käyttöön ensi viikolla.
Pelastuslaitoksen nostolava-autoilla oli vuonna 2010 yhteensä 1 464 tehtävää.
Uutta nostolava-autoa käytetään mm. pelastustehtävissä ylhäällä ja alhaalla sekä tulipaloissa erilaisissa sammutus- ja katonavaamistehtävissä.
Auton kalustoon kuuluu mm. erilaisia sähkö- ja hydraulikäyttöisiä moottorisahoja ja laikkaleikkureita, vesitykki, korkeapainesammutusjärjestelmä, savutuuletin ja vinssi.
Auton suurin ulottuvuus ylös on 61 metriä ja se on luokassaan Suomen suurin nostolava-auto pelastustoimen käytössä.
Nostolava-auton veroton kokonaishinta on noin 725 000 euroa.
Re: Palokalusto Sisut
Nostolava-Sisu on komia peli. Oikea rengaskauppiaan märkä uni, kokonaista 14 rengasta (jos oikein laskin)
Re: Palokalusto Sisut
10x2? Eiköhän esim. näillä lumilla tarvitsisi enemmän vetäviä akseleita ja kääntyvyyden puolesta takimmainen akseli kääntyväksi?
Re: Palokalusto Sisut
Tota samaa itsekin ihmettelin tosin saahan nuo telipyörät ilmaan niin kääntyy/liikkuu vähän paremmin.Vähän asian vierestä ,mutta luin joltain rahtimiesten sivuilta niin siellä kehuttiin Scanian ´norjantelin´olevan ainoan mikä nostaa täydellä kuormalla (luit oikein)mikäs se tämmönen systeemi on onko joku uutuus? vai onko kuormaa ollu vain 1500kg
Re: Palokalusto Sisut
Kaverin kanssa kinasin joskus 15 vuotta sitten teleistä ja heillä oli "sora-autona" Scania 112H-280 6x2 ja väitti että kyllä nousee teli ilmaan asti kuormalla kuin kuormalla. No sitten mentiin oikein montulle katsomaan kun hänen isäukkonsa oli kuormaajalla ensin lastannut sen 30 senttiä korkean lavan täyteen hiekkaa ja sitten näytettiin kuinka se teli nousee. No, teliakseli kyllä nousi ylös mutta oli sen verran takapainoinen vehje vaihtolavalaitteilla että auton etupää nousi saman verran ylöspäin. Sillä sitä sitten lähdettiin polleana teli ylhäällä montulta pois ja mutkat meinasivat mennä suoraksi etufillareiden osuessa juuri ja juuri maahanc-290 kirjoitti:Tota samaa itsekin ihmettelin tosin saahan nuo telipyörät ilmaan niin kääntyy/liikkuu vähän paremmin.Vähän asian vierestä ,mutta luin joltain rahtimiesten sivuilta niin siellä kehuttiin Scanian ´norjantelin´olevan ainoan mikä nostaa täydellä kuormalla (luit oikein)mikäs se tämmönen systeemi on onko joku uutuus? vai onko kuormaa ollu vain 1500kg
Tuosta Helsingin uudesta R-Sisusta sen verran että saattaa vaikuttaa alkuun kelvottomalta peliltä 10x2 vetotavalla mutta tuon auton edeltäjä oli Cummins-koneinen E11-410 8x2 joka ei varmaankaan etenemisominaisuuksiltaan juuri poikkea tästä uudesta R:stä ja sillä on pojat tulleet vajaat 10 vuotta toimeen ilman mitään suurempia härdellejä. Onhan sitä toki jouduttu välillä vinssailemaan pahoista paikoista mutta veikkaan että varsinkin kesäkelillä 10x2 nostettavalla telillä on ketterämpi kaupungissa kuin 10x4 vedonkatkaisulla jonka taka-akselia ei käsittääkseni voi kunnolla kuorma päällä nostaa.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Re: Palokalusto Sisut
No juu ei se teliveto tuollaista massaa nosta vaikka yllättävän paljon sekin nostaa.Lajari tais tarkottaa sellaista takaakääntyvää telivetoversiota?.Mielenkiintoista on miksikä ovat Sisun alustaan päätyneet kun nykyään kunnat kaupungit ja valtio käyttää vain Scanioita ja työllistää meitä suomalaisia
Re: Palokalusto Sisut
Tuttu Volvo-mies naureskeli aikanaan 90-luvulla kolleegansa Sisu SK maitoautoa josta myös telinnostin toimi kuorma päällä, mutta telinpyörät pysyi siinäkin maassa ja etupyörät nousi ilmaan. Akselivälin mitoittaminen ei ole aina helppoa;)
Nykyäänhän kunnat ja kaupungit joutuvat kilpailuttamaan kalustonsa, ei voi määrätä merkkiä enää. Laittamalla tarjouskilpailuun tarpeeksi kummallisia vaatimuksia saanee helpommin Sisun.
Nykyäänhän kunnat ja kaupungit joutuvat kilpailuttamaan kalustonsa, ei voi määrätä merkkiä enää. Laittamalla tarjouskilpailuun tarpeeksi kummallisia vaatimuksia saanee helpommin Sisun.
Re: Palokalusto Sisut
Joutuuhan ne kilpailuttamaan toki ja lopputuloksenkin saa haluamakseen kun tarjouspyynnön oikein muotoilee.Mutta yritäpä myydä suomalaista autoa vaikkapa ruotsin valtiolle niin eipä tule onnistumaan vaikka olis mitkä EU kilpailutukset niin oman merkin ottavat.Näin muualla menetellään muttei Suomessa valitettavasti
Re: Palokalusto Sisut
Jo yksin omaan tuon kuvassa olevan sisun akseliväli/ tuo 10X2 ratkaisu riittää siihen kategoriaan kummalliset ratkaisut .On tuo etu akseli väli sen verran outo että tuskin Scania ainakaan halvemmalla pystyy toimittamaan samanlaista alustaa ,jos ei niitä sitten tilata sitä vähitään 15 kpl .
Re: Palokalusto Sisut
Nykyään lähes kaikki viisiakselisille asennetut nostolavat ovat 10x4*6 alustalla jostain syystä.
Johtuisikohan siitä, että 10x4*6 kääntyy ja etenee paremmin kuin 10x2 olipa teli nostettuna tai ei?
Johtuisikohan siitä, että 10x4*6 kääntyy ja etenee paremmin kuin 10x2 olipa teli nostettuna tai ei?
Viimeksi muokannut Lajari, To Tammi 20, 2011 8:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.