Sisu A2045 4x4
Valvoja: sisua
Sisu A2045 4x4
Kuvia Proton ja Masin seuraajasta (kitokset kuvista SA-795):
http://www.sisua.net/gallery/v/SA/a2045/
http://www.sisua.net/gallery/v/SA/a2045/
Re: Sisu A2045 4x4
Hmmm... 8 pulttiset vanteet. Etulokarit, pakoputki, vararengas ja takatukivarsi liian alhaalla. Vai tarviiko enää maastokuorma-autolla ajaa metsässä kivien ja kantojen yli...? Soditaanko vaan kaupungissa.
Mutta hyviä kuvia, kiitoos...!
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Sisu A2045 4x4
Autohan perustuu pitkälti tekniikkansa osalta MAN:iin. Autosta tehtiin niin halpa kuin mahdollista ja sen takia lopputulos ei ehkä ole se kaikkein maastokelpoisin mitä olisi voinut kuvitella. Ei korvaa A-, AH- tai KB-45:sta siellä omimmassa elementissä eli maastossa mutta varuskunta- ja kevyessä maastokäytössä varmasti asiallinen peli Ategon rinnalla.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Re: Sisu A2045 4x4
Millainen oli 2000-luvun alussa Sisun tarjoama maastokuorma-auto, vissiin kokolailla Rellu...?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Sisu A2045 4x4
Sisun 2000-luvun alussa tarjoama laite oli aavistuksen Atego 4x4:sta järeämpi Rellu-hytillinen ja Sisun omalla 2-akselisella alustalla varustettu laite. Moottorista minulla ei ole varmuutta mutta 11-litraista Cumminsia veikkaisin. Lava autossa oli kiinteä irrotettavilla laidoilla. Ennen viimekäyntiäni Karjaan tehtailla auton eteen oli tullut aurausvarustus kahdella nostosylinterillä eli samanlainen systeemi mitä on näkynyt ainakin maasto-Eemelin 8x8 version keulalla ihan palveluskäytössäkin.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Re: Sisu A2045 4x4
Vähän teknistä tietoa tästä härvelistä,eli moottori on man:nin valmistama euro4 normit täyttävä 6-sylinterinen,turbolla ja coolerilla varustettu 6,9litrainen,240 hv/2300rpm ja vääntöä 925nm välillä 1200-1800rpm. Vaihteisto on 12 pykäläinen automatisoitu ZF. Akselistot on myös man:nin valmistetta ja etuakseli on 2lehtisellä parabeli jousella ja taka-akseli on ilmajousitettu! Omamassa 5,5tonnia,maksimi mäennousukulma 35astetta ja huippunopeus,105km/h!!!!
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu A2045 4x4
Hmmm miksikähän noin, että taka ilmajousitus? Vissiin kuorman kantavuuden säätöjen takia? Saatanpa tuota hieman käyttää hyväksi tässä vanhemmassa versiossa. Olisi mukava saada lisää kuvaa ja tietoa noista taka-akselin tuista. Käytetty materiaali ja vahvuudet. Tavoite olisi joskus täysilmajousitettu A-45.
Re: Sisu A2045 4x4
Eilen toi mukavaa piristystä tienpäälle, kun Turun motarilla Lohjan paikkeilla tuli vastaan yksi A2045. Nousi rampista Hyvinkään suuntaan.
Oliko sitten jo aiemmin nähty esittelyauto vai jo varsinainen tuotantomalli, sitä en osaa sanoa. Iltalehden jutun mukaanhan toimitukset alkavat vasta ensi vuonna.
Oliko sitten jo aiemmin nähty esittelyauto vai jo varsinainen tuotantomalli, sitä en osaa sanoa. Iltalehden jutun mukaanhan toimitukset alkavat vasta ensi vuonna.
Re: Sisu A2045 4x4
Työmaalla tehdään muutamaan tälläiseen umpikori ammuskuljetuksia varten. Ensimmäinen alkaa olemaan valmis. Viimeksi olen istunut A45:sen ja Masin puikoissa ja tämä ei ohjaamossa enää tunnu maastokuorma-autolta, ei eroa maantieversioista juurikaan. Mukavaa vaihtelua kuitenkin kaikkien elintarvike ja postinkuljetus ategojen, rellujen ja manien joukossa!
Re: Sisu A2045 4x4
Itse olen nähnyt työmaalla yhden tällaisen jossa oli hytin takana Hiab-nosturi ja perässä Velsan 1-aks kevytperävaunu. PsPr:lla näitä on jo käytössä reilusti toistakymmentä. Eräs tuttu yliluutnantti kritisoi auton ulkonäköä muutama viikko takaperin niin totesin vaan ettei sillä ulkonäöllä ole sotia ennenkään voitettu. Ei ne Masit/Rasitkaan olisi varmaankaan uutena mitään kauneuskilpailuja voittanut mutta hyvin niillä vielä tänäkin päivänä kuormat kulkee eikä tarvitse maastossa hävetä yhtään uudemmilleen
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Re: Sisu A2045 4x4
Eikös näitä Karjaalla kasata kovalla tohinalla ku oikeen tekniikan maailmassa luki notta Sisu hallitsee keskiraskaitten kuormurien rekisteröintejä peräti 50% osuudella
Re: Sisu A2045 4x4
Muistaakseni Mäkipirtin kirjassa sanotaan että sotilasajoneuvossa rumuus on tarkoituksella haettua. Tuo aiemmin mainittu ja todellakin alhaalla oleva perän reaktiotanko on jääny pois, korvattu ehkä akselin takapuolella olevalla kallistuksen vakaajalla.
Re: Sisu A2045 4x4
oulussakin oli bongattu tommoinen viime syksynä matkalla pohjoiseen..
Re: Sisu A2045 4x4
Koulutuskeskus Salpauksessahan noita näkee lähes joka viikko, ku käyvät niitä teorioita siellä.
Re: Sisu A2045 4x4
Masi ja Rasi ovat viimeisen päälle kauniita, niissä nimenomaan näkyy karu tarkoituksenmukaisuus, eikä niissä ole mitään turhaa (arkkitehtuurissa kai puhuttaisiin funktionalismista?)! Esim Mersun Atego on maastoautoksi ruma. Kyllä aidossa maastokuormurissa kuuluu olla suorat seinät ja yksinkertaiset linjat! Jenkki-ilmaisua lainatakseni, "pure function", silkkaa tarkoituksenmukaisuutta.Defence kirjoitti:Ei ne Masit/Rasitkaan olisi varmaankaan uutena mitään kauneuskilpailuja voittanut mutta hyvin niillä vielä tänäkin päivänä kuormat kulkee eikä tarvitse maastossa hävetä yhtään uudemmilleen
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone