Kaasuturbiini kuorma-autot

Muut kuorma-autot, other trucks

Valvoja: sisua

Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kaasuturbiini kuorma-autot

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kaasuturbiini Leukut tuntuvat olevan edelleen hengissä...

http://ccmv.fotopic.net/p66913347.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ccmv.fotopic.net/p48593355.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ccmv.fotopic.net/p45483378.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
ollitoivonen
Viestit: 95
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kaasuturbiini kuorma-autot

Viesti Kirjoittaja ollitoivonen »

Futurosta ulkomailla: Kuulemma yksi ilmestyi viime syksynä Ruhr joen "rannalle" Ruhrin alueella Saksassa. Se on vaaleansininen ja siitä puuttuu alkuperäiset Loviisassa Sanka OY:n tekemät pulleat ikkunat. Kuljetuksen aikana (paikallislehti oli kulemma uutisoinut) jonkun vastaan tullen autoilijan ajaneen ojaan jäädessään tuijottamaan UFO:a
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kaasuturbiini kuorma-autot

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Löysin turbiini-leukun esitteitä, mielenkiintoista luettavaa: http://ccmb.fotopic.net/c1872717.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kaasuturbiini kuorma-autot

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Mä haluan tuon tekniikan protoon!

Mutta jos joku löytää edes youtube-maistiaiset tuon vehkeen äänistä niin sekin olis kiva...

Edit: Ja sehän löytyi kun vähän KVG. http://www.roadtransport.com/blogs/big- ... -at-t.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kaasuturbiini kuorma-autot

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Wonderi kirjoitti:Mä haluan tuon tekniikan protoon!

Mutta jos joku löytää edes youtube-maistiaiset tuon vehkeen äänistä niin sekin olis kiva...

Edit: Ja sehän löytyi kun vähän KVG. http://www.roadtransport.com/blogs/big- ... -at-t.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Toimiko tuon linkin videot vielä sinun katselussa?
Minulla luki vain, että lataaja on sulkenut youtube tilinsä ja ei voi enään katsella tjsp. prkle!
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kaasuturbiini kuorma-autot

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Kappas. Iltapäivällä vielä toimi, ei enää.

Ääni oli hyvin pitkälle sellainen mitä kuvittelinkin kun kyseessä on kaasuturbiini automaattivaihteiston kanssa.
4wdman
Viestit: 312
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kaasuturbiini kuorma-autot

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

http://www.google.com/search?q=leyland+ ... d=0CGUQqwQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kaasuturbiini kuorma-autot

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tuolta voipi ostaa oman kaasu turbiini tankin, T-80 --> http://www.russianmilitary.co.uk/detail ... KED&id=212" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kaasuturbiini kuorma-autot

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Sattumalta tuli netissä vastaan lisää tietoa General Motorsin 60-luvun kaasuturbiini kuorma-auto seikkailuista... :wink:

Kuva

1964 GM/Chevrolet Bison

http://www.trucksplanet.com/catalog/model.php?id=1319
http://blog.hemmings.com/index.php/2011 ... gms-bison/

Kuva

1966 GM/Chevrolet Turbo Titan III

http://www.trucksplanet.com/catalog/model.php?id=1278
http://www.carstyling.ru/en/car/1965_ch ... ges/25920/
http://blog.neotrucks.com/chevrolet-turbo-titan-iii/
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kaasuturbiini kuorma-autot

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Tämä ei ihan kaasuturbiini kuorma-autoihin liity, mutta mitenkä yleisiä lie nämä Rover kaasuturbiinimoottorit olleet, joita nestomoottori osasto on kaupitellut vene, aggrekaatti yms käyttöön 1967?

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kaasuturbiini kuorma-autot

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
ernuta
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kaasuturbiini kuorma-autot

Viesti Kirjoittaja ernuta »

Kaasuturbiinihankkeet maksoivat asiaan erehtyneille autovalmistajille valtavia rahamääriä ja johtivat näiden tuotekehitystä vakavasti harhateille. Laivapuolella saimme sentään ylpeydeksemme Finnjetin, joka seilaili joitakin vuosia 29 solmun nopeudella ennen kuin öljykriisi pakotti asentamaan dieselmoottorit.

Tällä hetkellä on vastaava tilanne henkilöautovalmistajilla polttokennojen suhteen. Jos ne muuttuisivat ongelmattomiksi ja taloudellisesti järjellisiksi, olisi tie sähköhenkilöautoon avoin. Useimmat henkilöautojen valmistajat ovat kipanneet kuorma-autolasteittain rahaa polttokennojen kehittämiseen ainakin 30-vuotta.
Toivottu tulos saadaan a/ viiden, b/ 25 vuoden, c/ 50 vuoden tai d/ 100 vuoden päästä (tällöin asia lienee jo hoidettu ilman kennoja).

Alustavasta autovalmistajien järkiintymisestä kertoo allianssin syntyminen (oliko se Volvo ja MB) polttokennojen kehittelyssä.
Kuorma-autopuolella jenkkien Nicola edustaa positiivisuutta, mutta vaikea on olettaa sen onnistuvan kivuitta vielä vaativammasta kohteesta polttokennolle, kuin mitä henkilöauto on. Ivecon (CNH Industrial) hankkima nurkka Nicolasta on sensijaan ymmärrettävä ja kurkistusluukkuna järkeväkin.

Sähköautoissa on siis oltava 1/polttokennoja+akkuja/kondensaattoreita, 2/ tehoelektroniikkaa ja 3/sähkömoottoreita.
Tehoelektroniikka on kehittynyt valtavin panoksin ja tuotantomäärin. Helposti ehkä aliarvioidaan, että tehoelektroniikka on kytkin ja vaihteisto, jota sähkömoottorissa itsessään ei ole.
Vaihteistona sen avulla pitäisi pystyä muuttamaan vääntömomentteja yhtä laajasti kuin perinteinen Fuller (i = 18....1).
Sähkömoottorit ovat kehittyneet paljon (kuten aksiaalivuo-epätahtikone, jossa kestomagneettiroottori, AFM, esimerkiksi YASA 750R).
Silti jo moottorin tehopainolla yli 5 kW/kg , on mm. järjestettävä moottorin sisälle tehokas nestejäähdytys. Sen riittämätön teho tai pettäminen johtaa kestomagneettien demagnetoitumiseen ja käämien tuhoutumiseen mm. eristysten pettämisen vuoksi.
Tie sähköautoon ei ole kovin helppo.

Pätevä ja koneihmiselle osin lähes ymmärrettävä väitöskirja ajoneuvokäyttöön ajateltavista sähkömoottoreista on Mickael Kremer Electromagnetic design of a disc rotor electric machine as integrated motor-generator for hybrid vehicles (Université de Haute-Alsace, 2006).
Google löytää.

Kuten tiedämme, LTKK on eturivin tutkija tällä alueella ja Visedo Oy:n kehittämä hybridiratkaisu, jonka kuorma-autoon soveltaminen tapahtui SISUn ja SISU Polar hybridin puitteissa, kehittyy nyt tehostetusti edelleen hybridikomponenteiltaan Danfossin puitteissa:
https://www.danfoss.com/en/about-danfos ... s-editron/
Vastaa Viestiin