Volvo FL408 -88
Valvoja: sisua
Re: Volvo FL408 -88
Moi,
tähän romuun liittyen vielä sellainen kysymys, että miten talviautoiluun voi ja kannattaa varautua? Rankaat ja valot tietysti tosi tärkeät, mutta ne nyt on mitä on eikä niiden suhteen ole nyt välittämästi mahdollisuuksia tehdä mitään, niillä mennään mitä on. Enemmän siitä miten auton saa liikkeelle ja kulkemaan, ja myös pysähtymään.
Ensviikonloppuna pitäis käydä Raajärvellä (300km sivu), ja tankissa tietty kesälaatua. Voiko sekaan kaataa jonkinverran (paljonko?) bensaa, vai pitääkö sekaan/tilalle vaan saada talvilaatua? Tankatako talvilaatua heti senverran kuin menee, vai pitäiskö ajaa tankki ainakin puolilleen (vai vieläkin tyhjemmäksi?) ja vasta sitten talvilaatua?
Auto on seisonut kilsti pihalla, pakkanen on päivänä-parina käynyt jossain 20-25 välissä, onko tästä voinut aiheutua jotain "pysyvää" kohmetta kesälaadun aineelle?
Hieman eri asiana; kaupoissa on näköjään tarjolla myös dieselin sekaan tarkoitettuja vedenpoisto/jäänesto aineita, onko noista mitään hyötyä (edes varmistelevana toimenpiteenä), taikka mahdollisesti mitään haittaa (muuta kuin pieni rahanmeno)? Jos näitä voi/kannattaa käyttää, niin jatkuvasti talvella vai esim. kuurina syksyllä tai keväällä?
Jarrujen pirtusäiliössä on tietenkin ainetta, onko mahdollista (vai jopa todennäköistä?) että tällaisen silloin-tällöin ajettavan auton jarrujen kanssa tulee ongelmia? Edellinen keikka Keltalaan (100km sivu) pari viikkoa sitten meni ilman ongelmia, pakkasta oli kuitenkin vain 5-10 asteen hujakoilla.
Pahoittelen jos kysymyksiä on paljon tai jos ne ovat ihan typeriä, mutta kun näistä haisuöljyllä käyvistä laitteista on aika vähän omakohtaista kokemusta, bensa-autoissa on riittänyt että akku on kunnossa ja että jäähdytinnesteessä on riittävästi glykolia ja aina toimii. Paitsi että joskus 100A datsuniin piti vaihtaa jarrunesteet, oli ilmeisesti aika paljon imenyt vettä sekaan kun jäätyi 30 pakkasilla.
-Paavo
tähän romuun liittyen vielä sellainen kysymys, että miten talviautoiluun voi ja kannattaa varautua? Rankaat ja valot tietysti tosi tärkeät, mutta ne nyt on mitä on eikä niiden suhteen ole nyt välittämästi mahdollisuuksia tehdä mitään, niillä mennään mitä on. Enemmän siitä miten auton saa liikkeelle ja kulkemaan, ja myös pysähtymään.
Ensviikonloppuna pitäis käydä Raajärvellä (300km sivu), ja tankissa tietty kesälaatua. Voiko sekaan kaataa jonkinverran (paljonko?) bensaa, vai pitääkö sekaan/tilalle vaan saada talvilaatua? Tankatako talvilaatua heti senverran kuin menee, vai pitäiskö ajaa tankki ainakin puolilleen (vai vieläkin tyhjemmäksi?) ja vasta sitten talvilaatua?
Auto on seisonut kilsti pihalla, pakkanen on päivänä-parina käynyt jossain 20-25 välissä, onko tästä voinut aiheutua jotain "pysyvää" kohmetta kesälaadun aineelle?
Hieman eri asiana; kaupoissa on näköjään tarjolla myös dieselin sekaan tarkoitettuja vedenpoisto/jäänesto aineita, onko noista mitään hyötyä (edes varmistelevana toimenpiteenä), taikka mahdollisesti mitään haittaa (muuta kuin pieni rahanmeno)? Jos näitä voi/kannattaa käyttää, niin jatkuvasti talvella vai esim. kuurina syksyllä tai keväällä?
Jarrujen pirtusäiliössä on tietenkin ainetta, onko mahdollista (vai jopa todennäköistä?) että tällaisen silloin-tällöin ajettavan auton jarrujen kanssa tulee ongelmia? Edellinen keikka Keltalaan (100km sivu) pari viikkoa sitten meni ilman ongelmia, pakkasta oli kuitenkin vain 5-10 asteen hujakoilla.
Pahoittelen jos kysymyksiä on paljon tai jos ne ovat ihan typeriä, mutta kun näistä haisuöljyllä käyvistä laitteista on aika vähän omakohtaista kokemusta, bensa-autoissa on riittänyt että akku on kunnossa ja että jäähdytinnesteessä on riittävästi glykolia ja aina toimii. Paitsi että joskus 100A datsuniin piti vaihtaa jarrunesteet, oli ilmeisesti aika paljon imenyt vettä sekaan kun jäätyi 30 pakkasilla.
-Paavo
Re: Volvo FL408 -88
hep,
Kesälaadussa on parafiinia joka alkaa kiteytymään pakkasella ja kun tämä puuro menee esim suodattimeen tulee vaikeuksia... talvilaadun päälle tankkaaminen ei poista jo tankissa olevaa kesälaadun parafiinia ! Hankaluus on myös se että kertaalleen kiteytynyt parafiini vaati reilun lauhtumisen keliin muuttuakseen takaisin käytettävään muotoon... eli jos ollut pakkasta niin paljon että parafiini on kiteytynyt ei riitä että pakkanen laskee vaikkapa -5 asteeseen.... vaikka plussan puolelta mennessä -5 asteessa kesälaatu vielä toimisikin....
Veikkaan että kesälaadulla noilla pakkasilla tulee ongelmia jos lähdetään ulkoa liikenteeseen...testaamalla tietysti selviää... mutta suodattimen vaihto jumppaa saattaapi hyvinkin nopeasti ilmetä koska sinne se parafiini ensimmäisenä yleensä tukoksia alkaa tekemään...
eli varmin tapa välttää ongelmat on; tankki tyhjäksi ja talvilaatu tilalle... vaikkakin se ei ole se helpoin tapa...tosin ei ole tienpäällä suodattimien vaihtokaan mukavaa ja hinurilla kotiin tulo on melko kallista...
Kesälaadussa on parafiinia joka alkaa kiteytymään pakkasella ja kun tämä puuro menee esim suodattimeen tulee vaikeuksia... talvilaadun päälle tankkaaminen ei poista jo tankissa olevaa kesälaadun parafiinia ! Hankaluus on myös se että kertaalleen kiteytynyt parafiini vaati reilun lauhtumisen keliin muuttuakseen takaisin käytettävään muotoon... eli jos ollut pakkasta niin paljon että parafiini on kiteytynyt ei riitä että pakkanen laskee vaikkapa -5 asteeseen.... vaikka plussan puolelta mennessä -5 asteessa kesälaatu vielä toimisikin....
Veikkaan että kesälaadulla noilla pakkasilla tulee ongelmia jos lähdetään ulkoa liikenteeseen...testaamalla tietysti selviää... mutta suodattimen vaihto jumppaa saattaapi hyvinkin nopeasti ilmetä koska sinne se parafiini ensimmäisenä yleensä tukoksia alkaa tekemään...
eli varmin tapa välttää ongelmat on; tankki tyhjäksi ja talvilaatu tilalle... vaikkakin se ei ole se helpoin tapa...tosin ei ole tienpäällä suodattimien vaihtokaan mukavaa ja hinurilla kotiin tulo on melko kallista...
Re: Volvo FL408 -88
Olen käyttänyt Diesel 100 kesälaadun joukkoon ja vaihtanut uuden suodattimen, jos on jäänyt kesälaadut tankkiin. Varmuuden varalta sitten yksi ylimääräinen suodatin mukaan, jos tukkeutuu. Tietty, jos se diesel on jäätänyt jo, niin eipä nämä auta.
Kesädieselikin kestää aika hyvin pakkasta, mutta asemien välilläkin on eroa, kuten laatujen mitä ne milloinkin myyvät.
Kesädieselikin kestää aika hyvin pakkasta, mutta asemien välilläkin on eroa, kuten laatujen mitä ne milloinkin myyvät.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Volvo FL408 -88
Armaeijassa opin, että bensaa sekaan. Jotkut käyttää petroolia, toiset bensaa. Mersun huolto-oppaassa on kuulemma ollut, että pensaa voi laittaa dieselin sekaan jopa 10%. 2-tahti öljyä kannattaa lisätä, jos bensaa laittaa, niin voitelu ainakin pelaa.
Varasuodatin mukaan, jos tulee ongelmia, mutta jos se suodatin tukkeutuu, niin otat sen irti ja isket meisselillä reijän sinne patruunan sisälle ja pistät takaisin paikoilleen ja ajat tankin vajaammaksi. En usko, että kannattaa uutta suodatinta vaihtaa, jos samat polttoaineet edelleen on tankissa.
Jarrut eivät jäädy, jos on tentut säiliössä. Käyttelemällä ja jarruttelemalla ennen liikkellelähtöä varmistaa, että tenttu pääsee tarvittaviin paikkoihin valmiiksi.
Varasuodatin mukaan, jos tulee ongelmia, mutta jos se suodatin tukkeutuu, niin otat sen irti ja isket meisselillä reijän sinne patruunan sisälle ja pistät takaisin paikoilleen ja ajat tankin vajaammaksi. En usko, että kannattaa uutta suodatinta vaihtaa, jos samat polttoaineet edelleen on tankissa.
Jarrut eivät jäädy, jos on tentut säiliössä. Käyttelemällä ja jarruttelemalla ennen liikkellelähtöä varmistaa, että tenttu pääsee tarvittaviin paikkoihin valmiiksi.
Re: Volvo FL408 -88
Keli oli mennessä ja tullessa aika lauha, viiden kieppeillä oli pakkasta, 10 korkeintaan, ja auto pelasi hyvin. Lähtiessä kaadoin se puolen litran putelin diesel satasta tankkiin, ja mennessä tankattiin Ranualla talvilaatua ja kotona vielä täytettiin tankki piripintaan, ja sekaan liruteltiin taas pikkupullo diesel satasta.
Liukasta vaan oli paikkapaikoin, nastarenkaat ja turvavyöt pitää hommata tulevia talvireissuja varten.
Eturenkaat on nyt 215/75R17.5 (takana 8.5R17.5), mistähän tollasia kuuspulttisia vanteita vois löytää?
Onko FL4 Volvoissa ollut tehtaan jäljiltä turvavöitä? Jos ei niin mikä vois olal helpoin soveltaa?
-Paavo
Liukasta vaan oli paikkapaikoin, nastarenkaat ja turvavyöt pitää hommata tulevia talvireissuja varten.
Eturenkaat on nyt 215/75R17.5 (takana 8.5R17.5), mistähän tollasia kuuspulttisia vanteita vois löytää?
Onko FL4 Volvoissa ollut tehtaan jäljiltä turvavöitä? Jos ei niin mikä vois olal helpoin soveltaa?
-Paavo
Re: Volvo FL408 -88
Tuo 8.5R17.5 taitaa olla auton alkup rengaskoko? 215/75R17.5 on saman levyinen, mutta STRO:n mukaan 35 mm matalempi.
Oletan että vanteet ovat 6" leveät? Siihen saa laittaa myös 225/75R17.5 kummin, sen korkeus on noiden kahden välistä. Pulttijako on 6x205mm, joka on yleinen pienissä kuorma-autoissa/raskaissa pakuissa. Käsittääkseni muidenkin merkkien vanteet käyvät. MB, Man, Rellu jne.
Oletan että vanteet ovat 6" leveät? Siihen saa laittaa myös 225/75R17.5 kummin, sen korkeus on noiden kahden välistä. Pulttijako on 6x205mm, joka on yleinen pienissä kuorma-autoissa/raskaissa pakuissa. Käsittääkseni muidenkin merkkien vanteet käyvät. MB, Man, Rellu jne.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Volvo FL408 -88
Tuossa on ollut 8R 17,5" alkuperäisenä ja 6" vanteet kuten sisua45 jo kirjoittikin
Turvavyöt on ollut lisävaruste tuon ikäisissä ja siellä on paikat/kiinnikkeet valmiina
Tähän levyjarrulliseen ei sitten käykkään MB,M.A.N ja olikohan että ei Renukaan johtuu ilmanpaineventtiilin paikasta vanteessa nimimerkillä "kokeillut ja tyhjentänyt yhtäaikaa kummatkin eturenkaat hallista peruuttaessa pois"
Ja asiasta toiseen multa löytyy uudet eturenkaat nastoilla ja ne turvavyöt.
Turvavyöt on ollut lisävaruste tuon ikäisissä ja siellä on paikat/kiinnikkeet valmiina
Tähän levyjarrulliseen ei sitten käykkään MB,M.A.N ja olikohan että ei Renukaan johtuu ilmanpaineventtiilin paikasta vanteessa nimimerkillä "kokeillut ja tyhjentänyt yhtäaikaa kummatkin eturenkaat hallista peruuttaessa pois"
Ja asiasta toiseen multa löytyy uudet eturenkaat nastoilla ja ne turvavyöt.
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
Re: Volvo FL408 -88
Niin joo, tää onkin laikoilla... Rellujakin on levyjarruilla, eikö niiden vanteet käy? Siihen maailman aikaan volvo ja rellu olivat muutenkin kovasti naimisissa.MORSKU kirjoitti: Tähän levyjarrulliseen ei sitten käykkään MB,M.A.N ja olikohan että ei Renukaan johtuu ilmanpaineventtiilin paikasta vanteessa nimimerkillä "kokeillut ja tyhjentänyt yhtäaikaa kummatkin eturenkaat hallista peruuttaessa pois"
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Volvo FL408 -88
Moi,
minkä mallisen renaultin vanten vois passata? Pulttijaon täytyy tietty olla just sama, mutta onko niiden rellun vanteiden leveys ja offsetti kuinka likellä volvolaista?
Tubeless-renkaitahan nämä lienee? Onko venttiilin paikan siirto sen kummempi operaatio kuin maasto/henkilöautossakaan, eli vanha reikä mikkiliimalla umpeen ja uusi porataan sopivaan paikkaan?
Onko jollain stro-kirja käden ulottuvilla, sopisko tuolle 6" vanteelle myös 235/75r17.5 rengas? On vaan kaks senttiä 215 leveämpi, joten luulis että menee vielä.
Tilailin tähän koslaan eilen x-visionin lisäpitkätkin, tästähän tulee pian oikea talviauto jos/kun saa renkaat ja vyötkin!
-Paavo
minkä mallisen renaultin vanten vois passata? Pulttijaon täytyy tietty olla just sama, mutta onko niiden rellun vanteiden leveys ja offsetti kuinka likellä volvolaista?
Tubeless-renkaitahan nämä lienee? Onko venttiilin paikan siirto sen kummempi operaatio kuin maasto/henkilöautossakaan, eli vanha reikä mikkiliimalla umpeen ja uusi porataan sopivaan paikkaan?
Onko jollain stro-kirja käden ulottuvilla, sopisko tuolle 6" vanteelle myös 235/75r17.5 rengas? On vaan kaks senttiä 215 leveämpi, joten luulis että menee vielä.
Tilailin tähän koslaan eilen x-visionin lisäpitkätkin, tästähän tulee pian oikea talviauto jos/kun saa renkaat ja vyötkin!
-Paavo
Re: Volvo FL408 -88
STRO:n mukaan ei saa laittaa, 235 renkaalle täytyisi olla 6.75 tai 7.5 tuumaa levee vanne. Mutta tuskin se olisi edes hölmön näköinen.Paavo kirjoitti: Onko jollain stro-kirja käden ulottuvilla, sopisko tuolle 6" vanteelle myös 235/75r17.5 rengas? On vaan kaks senttiä 215 leveämpi, joten luulis että menee vielä.
-Paavo
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Volvo FL408 -88
Moi,
yhden pidempään kuorma-autojen kanssa tekemisissä olleen hepun kanssa oli
puhetta talvrenkaista, ja hän mainitsi yhtenä hyvänä vaihtoehtona bridgestonen
m788, noissa vaan ei taida olla nastoja alunperin, mutta ne voidaan nastoittaa?
Jos ekax leikkis ajatuksella "parhaat mahdolliset talvirenkaat etuakselille" (kun
tällaset hienoit ajatukset tulee kuitenkin aika £$€ syistä ammuttua alas) niin
millasia nakkeja tällaseen kevyeen kuorkkiin vois ajatella? 17.5 vanne siis.
-Paavo
yhden pidempään kuorma-autojen kanssa tekemisissä olleen hepun kanssa oli
puhetta talvrenkaista, ja hän mainitsi yhtenä hyvänä vaihtoehtona bridgestonen
m788, noissa vaan ei taida olla nastoja alunperin, mutta ne voidaan nastoittaa?
Jos ekax leikkis ajatuksella "parhaat mahdolliset talvirenkaat etuakselille" (kun
tällaset hienoit ajatukset tulee kuitenkin aika £$€ syistä ammuttua alas) niin
millasia nakkeja tällaseen kevyeen kuorkkiin vois ajatella? 17.5 vanne siis.
-Paavo
Re: Volvo FL408 -88
Moi,
tämä paskakasa hyytyi tallin pihalle, mutta onneksi aikalailla sopivaan paikkaan, ettei tartte alkaa väkisin siirtelemään.
Pakkasta oli 28 tai 29, ja auto oli ollut roikan nokassa melkein vuorokauden, lähti hyvin käyntiin ja ruksutti tyhjäkäynnillä varmaan puoli tuntia. Siirtelin sitten parikymmentä metriä, ja kaasuttelin lopuksi hieman. Kierrokset ei nousseet kahta ja puolta tonnia ylemmäs ja käynti oli jotenkin epävireistä. Löysäsin kaasun ja sammui kun ei jaksanut enää käydä tyhjäkäyntiä. En edes yrittänyt enää käyntiin.
Oletan että polttoainesuodatin on tukossa, onko järkevä arvaus? Miten lämmintä pitää tulla että alkaa taas toimimaan? Jos tämä on pakko saada ajoon niin mitä muuta tarttee tehdä kuin uusia tuo pa-suodin?
-Paavo
tämä paskakasa hyytyi tallin pihalle, mutta onneksi aikalailla sopivaan paikkaan, ettei tartte alkaa väkisin siirtelemään.
Pakkasta oli 28 tai 29, ja auto oli ollut roikan nokassa melkein vuorokauden, lähti hyvin käyntiin ja ruksutti tyhjäkäynnillä varmaan puoli tuntia. Siirtelin sitten parikymmentä metriä, ja kaasuttelin lopuksi hieman. Kierrokset ei nousseet kahta ja puolta tonnia ylemmäs ja käynti oli jotenkin epävireistä. Löysäsin kaasun ja sammui kun ei jaksanut enää käydä tyhjäkäyntiä. En edes yrittänyt enää käyntiin.
Oletan että polttoainesuodatin on tukossa, onko järkevä arvaus? Miten lämmintä pitää tulla että alkaa taas toimimaan? Jos tämä on pakko saada ajoon niin mitä muuta tarttee tehdä kuin uusia tuo pa-suodin?
-Paavo
Re: Volvo FL408 -88
Lähtökohtasestihan kannattaa lähteä siittä että tuo pa suodattimen jäätyminen ei ole auton syy vaihtaa kannattaa ilman muuta tuo entinen suodatin ja suodattimen vaihdon jälkeen diesel moottorin ollessa kyseessä on polttoaine järjestelmän ilamaus välttämätön ,tuohon ilmaukseen on olemassa kaksi eri vaihtoehtoa ,mutta tuo toinen vaihteoehto edellyttää sitä että autossa on erittäin hyvät akut .Polttoaine järjestelmän ilmaus on varsin yksinkertainen toimenpide mutta jos ei ole aikaisemmin sitä tehnyt niin kannattaa kysyä asiasta esim vaikkapa täällä .
Re: Volvo FL408 -88
Suodin nyt tulee ekana mieleen,Ranskan serkkuihin eli Relluihin tulikin sähkölämmitys pa-puolelle kun ne tuppas jäätymään myös,ja ennen kaikkea kun pakkanen lauhtui yht-äkkiä,oli Rellu-armada hiljaa paikallaan.
Nuo dieselin lisäaineet sisältänee risiiniöljyä hajusta päätellen,ja täysinäisen säiliöön jossa on osa kesälaatua ei pikkupullo riitä. Rellut sai kyllä kovalla pakkasella liikkeelle kunhan se ensin lähti pyörimään omin voimin,aina vaan hehkua uudellen päälle vaikkei siitä paljoa ehkä apua ollut muuta vahvisti uskoa jos ei muuta.
Nuo dieselin lisäaineet sisältänee risiiniöljyä hajusta päätellen,ja täysinäisen säiliöön jossa on osa kesälaatua ei pikkupullo riitä. Rellut sai kyllä kovalla pakkasella liikkeelle kunhan se ensin lähti pyörimään omin voimin,aina vaan hehkua uudellen päälle vaikkei siitä paljoa ehkä apua ollut muuta vahvisti uskoa jos ei muuta.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Volvo FL408 -88
Mulla olis myydä harrastajaystävälliseen hintaan sulle laite, ettei enään koskaan jäädy, jos vain auton käyntiin saa. Scaniasta peräisin oleva polttoaineen lämmitin, jossa kiertää jäähdytinneste. Hinta vaikka 25€. Ulkomuistista mitat noin 20x20x30cm. Tämän voi asentaa minne vain.