Scania SBA111

Muut kuorma-autot, other trucks

Valvoja: sisua

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Tuosta Butecin kirjoituksesta tuli mieleen kun eräänä maanantai aamuna tammikuussa 92 kahden kaverin kanssa ruvettiin herättelemään Rolssi Sisua käymään, josta myös kuva tuolla kuvagalleriassani. Pakkasta -20 ja eikä lohkolämmitys mahdollisuutta tietyömaalla.Työn jako oli seuravanlainen yksi menee kosani pullon kanssa öljypohjaa lämmittään ja toinen start pilote pullon kanssa ilman puhdistajaa spreijjaan sisäpuolelta ja minä "laivan kapteenina" ohjaamossa hehkunappulaa painamassa .Operaatio otti oman aikansa mutta lähti kuin lähtikin melkein heti 4 sylinterillä käymään .Savua ja meteliä oli siinä määrin vielä että puolen päivän aikaan sininen savupilvi leijaili työmaan yllä. :D .Tuon kylmäkäynnistys operaation kun olisi tehnyt jossain omakotialueella ,niin olis naapurisopu ainakin ollut kohillaan :D .
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Velu »

On muuten komia Scania. Tuollainen kelpaisi tännekin. Pistähän videota näytille. Sellainen käynistysvideo olisi poikaa. 8)

Ei pilotti pahaa tee. Sen käyttöön on vain oma tekniikkansa. Monet tekevät usein varovaisuuttaan sillä koneelle enemmän rasitusta kuin on tarpeen. Se juju on antaa purkista 2s suhaus ainetta ennen käynnistystä tai heti käynnistysksen alussa. Näin pilotti lähtee syttymään heti kun puristuslämpö sen syttyttämiseen riittää, eikä kone potki takaisin eikä kolise. Tuolla tavalla ainetta käsketään käyttämään Valmetin ohjeissa kuten myös Start Pilot -purkin kyljessä olevissa ohjeissa. Kun päästään käyntikierroksille, ei kone enää potki takaisin vaikka sinne antaisi reilumminkin ainetta, pienet jälkisuhaukset ovatkin yleensä tarpeen ettei kone sammu.

Se väärä, mutta varmaan yleisempi, tapa on antaa pikku annoksia pilottia pitään jatkuvan käynnistyksen aikana. Tässä on vain se vika, että palotilan lämpö ehtii nousta liiaksi pilotin käyttöä silmälläpitäen ja pilotti syttyy liian aikaisin, paljon ennen yläkuolokohtaa, ja potkii konetta takaisin päin.

Kaikki koneet on tosin nyt jo siinä kunnossa, ettei pilottia ole tullut vuosiin käytettyä. Yksi purkki Aasinpotkua tosin on tallessa. Jatkuvaan käyttöön ei pilottia voi silti oikein suositella, vähän rankan puoleinen konsti kun on.

Siihen Scanian pataan voi laittaa ihan sellaisen perus 15€ liekkitulpan, tai siis niitä pitää laittaa kaksi. Yhden puhti ei varmaankaan riitä, kun kahta tulppaa ovat isommissa käyttäneet. Se on aika ystävällinen tapa käynnistää kone, kun sen saa sillä heti kaikilla käyntiin, eikä tarvitse turhaan kierrättää. Tai sitten käyt purkamolta hakemassa imusarjagrillin Volvon koneesta, taitaa sellainen löytyä melkein kaikista. Se grilli on kyllä tosi tehokas, tehokas tarkoittaa valitettavasti lämpötehon lisäksi myös sitä, että se vie varmaan kymmen Corollan verran sähköä. :wink:
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Kaikkein paras ja turvallisin keino on saada diesel moottorista kansi/kannet lämpöiseksi ja siihen on paras vaihtoehto vedenlämmittin (ei lohko lämmitin) .Jos vaan on akussa virtaa ja polttoainetta tankissa niin lähtee .Ja sähköhän tulee nykyään joka niemeen ja notkelmaa sekä tölliin että torppaan ,jos ei satu oleen myrsky,vesisade lumisade,auringonpaiste tai kuutamo.Eikös se Wattenfallin näin jotenkin toimi :?: :D
Kooee
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Kooee »

Eri esilämmitystekniikoita olen tässä pohtinut, paras olisi tietysti webasto tai vastaava mutta hinnoissaan ovat varmasti, ainakin kokoluokassa 9-10kw. Tuntuu että nuo vanhat webastot ovat ilmeisesti kultaa tai vastaavaa. Vanhasta pommista huudetaan lähes uuden hinta. :D
Olisihan tuossa Scaniassa ihan oma lämmityspönttö mutta kiertovesipumppu taitaa olla jumissa ja puhalluslamppu puuttuu, pitää ottaa kuvia ruotsalaisten totetutuksesta, periaate on sama kuin Sisussa mutta tuossa kattila on oikeassa etukulmassa ja lämmittää vain jäähdytysnestettä.

Vaatiko muuten liekkihehkutulppa sijoitukseltaan sitä että se on "pysty"putkessa? Scaniassa ei ole sellaista kohtaa missä olisi imuputki vertikaalisessa asennossa. Miten noissa isoissa kahden hehkutulpan järjestelmissä on sijoitus totetutettu. Kaksi lähellä toisiaan, vai toinen toisessa päässä konetta? Liekkihehku olisi kyllä varmaan ihan toimiva.

Eipä ole ollut tarvista mistään piloteista tai muistakaan konsteista, nätisti lähtee käyntiin, ilman pakkosyöttöä -5:stä hyvin.
Ilmeisesti kone on vielä iskussaan. Eihän tuo savuta näkyvästi ajon aikana ollenkaan.

Pitää ottaa videopätkää kun käy herättelemässä Scaniaa seuraavan kerran. Ainakin näkyi olevan paksussa jäässä, kun kävin katsomassa tuossa äsken ja lumikasa on työnnetty taakse. Kaupunki luulee että se tekee jotain kiusaa minulle mutta eiköhän kasa väisty, kun vähän peruuttelee. :evil:
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Velu »

Kyllä niitä on liekkitulppia horizonttalisissakin putkissa. :wink: Ei sillä imusarjan muodolla taida siis olla mitään väliä. Kaikki näkemäni liekkitulpat tosin olleet itse vaaterissa. Laita vain tulpat siten, että tuli pääsee mahdollisimman hyvin koneeseen ja kaikki pytyt saavat osansa siitä. Yksi tärkeä juttu, minkä olen tainnut aika monesti sanoa on se, että tulppien polttoainesäiliö pitää olla vähintään 10cm tulppien yläpuolella. Silloin tulpat saavat polttoaineen riittävällä paineella ja antavat kunnon tulen.
Avatar
Joske
Viestit: 132
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Joske »

Kooee kirjoitti:Eri esilämmitystekniikoita olen tässä pohtinut, paras olisi tietysti webasto tai vastaava mutta hinnoissaan ovat varmasti, ainakin kokoluokassa 9-10kw. Tuntuu että nuo vanhat webastot ovat ilmeisesti kultaa tai vastaavaa. Vanhasta pommista huudetaan lähes uuden hinta. :D
Olisihan tuossa Scaniassa ihan oma lämmityspönttö mutta kiertovesipumppu taitaa olla jumissa ja puhalluslamppu puuttuu, pitää ottaa kuvia ruotsalaisten totetutuksesta, periaate on sama kuin Sisussa mutta tuossa kattila on oikeassa etukulmassa ja lämmittää vain jäähdytysnestettä.

Vaatiko muuten liekkihehkutulppa sijoitukseltaan sitä että se on "pysty"putkessa? Scaniassa ei ole sellaista kohtaa missä olisi imuputki vertikaalisessa asennossa. Miten noissa isoissa kahden hehkutulpan järjestelmissä on sijoitus totetutettu. Kaksi lähellä toisiaan, vai toinen toisessa päässä konetta? Liekkihehku olisi kyllä varmaan ihan toimiva.

Eipä ole ollut tarvista mistään piloteista tai muistakaan konsteista, nätisti lähtee käyntiin, ilman pakkosyöttöä -5:stä hyvin.
Ilmeisesti kone on vielä iskussaan. Eihän tuo savuta näkyvästi ajon aikana ollenkaan.

Pitää ottaa videopätkää kun käy herättelemässä Scaniaa seuraavan kerran. Ainakin näkyi olevan paksussa jäässä, kun kävin katsomassa tuossa äsken ja lumikasa on työnnetty taakse. Kaupunki luulee että se tekee jotain kiusaa minulle mutta eiköhän kasa väisty, kun vähän peruuttelee. :evil:
Mulla olis jouten 9kw eberi, tietty 24 volttinen (sisusta purettu, kuinkas muutenkaan :wink: ) mutta vesi- ja löpöpumppua vajaa. Uusia pumppuja oon kyselly ja niitä saa kyllä, maksavat yhteensä n. 300€
Kooee
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Kooee »

Joske kirjoitti:
Mulla olis jouten 9kw eberi, tietty 24 volttinen (sisusta purettu, kuinkas muutenkaan :wink: ) mutta vesi- ja löpöpumppua vajaa. Uusia pumppuja oon kyselly ja niitä saa kyllä, maksavat yhteensä n. 300€
Sait privaviestin!


OT:
Oli perskeles tiukka lumikasa, en päässyt läpi, vaikka kaikki 4 pyörää pyöri tyhjää. :) Onneksi mahduin kasan ja edessä olleen peräkärryn välistä pois...
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kooee kirjoitti: Oli perskeles tiukka lumikasa, en päässyt läpi, vaikka kaikki 4 pyörää pyöri tyhjää. :) Onneksi mahduin kasan ja edessä olleen peräkärryn välistä pois...
Kuva

Hommaa jostain 20 tuuman vanteet, ja allekirjoittaneelta 14.00-20 "kitkarenkaat". :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Kooee kirjoitti:
Joske kirjoitti:
Mulla olis jouten 9kw eberi, tietty 24 volttinen (sisusta purettu, kuinkas muutenkaan :wink: ) mutta vesi- ja löpöpumppua vajaa. Uusia pumppuja oon kyselly ja niitä saa kyllä, maksavat yhteensä n. 300€
Sait privaviestin!


OT:
Oli perskeles tiukka lumikasa, en päässyt läpi, vaikka kaikki 4 pyörää pyöri tyhjää. :) Onneksi mahduin kasan ja edessä olleen peräkärryn välistä pois...

Kuvia! Kummaltakin kiitos.
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Ai niin, muuten taisit joutua sitten tinkimään siitä fullerista ja jostakin muustakin... Mutta tämähän on taas kokeilu, joka vaan sattui sopivasti.
Kooee
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Kooee »

planeettanapa kirjoitti:Ai niin, muuten taisit joutua sitten tinkimään siitä fullerista ja jostakin muustakin... Mutta tämähän on taas kokeilu, joka vaan sattui sopivasti.
Jep... Niin siinä tälläkertaa kävi... No pitää katsella mitä tulevaisuus tuo tullessaan.. :D
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla
Kooee
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Kooee »

sisua45 kirjoitti:
Kooee kirjoitti: Oli perskeles tiukka lumikasa, en päässyt läpi, vaikka kaikki 4 pyörää pyöri tyhjää. :) Onneksi mahduin kasan ja edessä olleen peräkärryn välistä pois...
Kuva

Hommaa jostain 20 tuuman vanteet, ja allekirjoittaneelta 14.00-20 "kitkarenkaat". :wink:
Jotkut 14.00-20 tuumaiset ovat käyneet mielessä, kun katselee noita alla olevia renkaita.. Vanteita ei taida olla missään"edullisesti".. Paljonko noilla renkailla on hintaa?, ei sillä että nyt olisi rahaa... :)
En tiedä saako vannekoko muuttua pienempään päin 6.5 tuumaa, vai alkaako leimasetä valittamaan.
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kooee kirjoitti: Jotkut 14.00-20 tuumaiset ovat käyneet mielessä, kun katselee noita alla olevia renkaita.. Vanteita ei taida olla missään"edullisesti".. Paljonko noilla renkailla on hintaa?, ei sillä että nyt olisi rahaa... :)
En tiedä saako vannekoko muuttua pienempään päin 6.5 tuumaa, vai alkaako leimasetä valittamaan.
Luulisin että leimasetä ei valita, kai tuota SBA-mallia on tehty 20" renkailla?

Hintaa renkailla olisi 150e/kpl. Tuolla kilpaileva merkki, tosin kotiin tuotuna... :wink: ---> http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... =136&m_s=2 , ja sekin on kappalehinta.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
Joske
Viestit: 132
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Joske »

Siinäpä se olis:

Kuva
Kuva
Kooee
Viestit: 87
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Scania SBA111

Viesti Kirjoittaja Kooee »

Joske kirjoitti:Siinäpä se olis:

Kuva
Kuva
Hmmm...

Ohjainlaitteen varaosanumeron mukaan tuo olisi D7W malli, eli 7 kw. Onko tuossa itse laitteessa (polttimessa) jotain kilpeä?

Tuokin kyllä saattaisi riittää, muisteleisin, että Pasissa on 7 kw:n eberi ja saman verran jäähdytysnestettä kuin Scaniassa, toki rautaa koneessa on vähemmän.
T: Kimmo
Käyttis: M-B S124 300D 1992
Käyttis2: M-B W124 300 E 4matic 1987
Metsälelu: Suzuki SJ 410 Turbo IC
Lumitöissä: Kubota B7100
Ei nelikko:
Valmet 710/Ukkomestari 355
Ylipitkilläteloilla
Vastaa Viestiin