Scania SBA111
Lähetetty: La Joulu 19, 2009 5:26 pm
Sisun myynnin jälkeen aloin etsimään toista harrasteSisua mutta kaikki sopivat tuntuivat olevan turhan kaukana katselun kannalta.
Sivuosumana kävin katsomassa Scaniaa, ihan mielenkiinnosta ja tykästyin siihen siinämäärin että kaupat syntyivät.
Valmistusvuosi on 1976 mutta käyttöönotto on tapahtunut vasta 1981, kilometrejä on 47 000 km takana.
Ajoltaan sanoisin että parempi ajaa kuin proto, vaikka en kyllä protoa huonona pitänytkään.
Automaattivaihteisto on "mukava" käyttää, ei turhia luistattele vaihdoissa.
Paljon ovat pelotelleet automaatin ongelmista mutta en ole vielä kauhistunut. Ohjainlaite on 70-luvun logiikkapiireistä kasattu ja osia pystyy jopa vaihtamaan.
Netistä löytyi ohjainlaitteen piirikaaviot, kuvat ja osaluettelot. Jos alkaa temppuilemaan liikaa, tekee vaikka kokonaan uuden ohjainlaitteen. Logiikka kun tuossa ei
"älyllä" loista.
Vinssi, nelikko, lukot, hidas/nopeapuoli ovat sähköisesti ohjattuja ja paineilmalla liikulteltuja. Omassa on "ongelmana" hidas/nopean puolen toiminta. Ilmeisesti ohjainlaitteen
aikaviivepiirin konkat ovat kuivuneet ja virta on liian lyhyen aikaa magneettiventtiilillä. Edellisen omistajan toimesta on nopeallepuolelle laitettu painonappi, jolla saa annettua suoraan sähköä magneettiventtiilille. Alunperin ohjainlaite on antanut 2 s impulssin magneettiventtiilille, joka on ohjannut paineilman alueenvaihtosylinterille.
Rengastus Scaniassa on aika harvinainen, 400/65-26.5, olenkin miettinyt että jos saisi laittaa 14.00-20, niin olisi helpompi löytää uusia renkaita tarvittaessa.
Samalla saisi kokonaisvälitys-suhteen hieman paremmaksi maantieajoa ajatellen, nyt huiput on 85 km/h koneen kiertäessä 2550 rmp. Käytännössä matkavauhtina tuntuukin paremalta 75-80 km/h. "Kovista" kierroksista huolimatta meteli hyttiin on hiljaisempi kuin Protossa.
Kylmäkäynnistys on totetutettu sota Scaniassa pakkosyötöllä ja starttipilottijärjestelmällä. Pilottijärjestelmä näkyy olevan kyllä ehjä mutta patruunoita ei saa enää mistään. Tuohon on ollut jokin patruuna, jossa eetteriä tms. on ollut ja se on laitettu koelaudassa olevaan koteloon. Kotelon kannessa on piikki, joka puhkaisi patruunan ja litkut pääsivät säiliöön, josta käsipumpulla sai pumpata myrkkyjä suoraan imusarjaan.
Mahtaisikohan tuossa toimia liekkihehkutulppa, toki tuollaisen 11 litraisen ilmamäärä on suurempi kuin vallun.
Kyllä tuo käyntiin lähti -11 C:stä ihan hyvin, tosin savun muodostus on kylläkin aika mahtava.
Ruotsin puolella on vähän samanlainen keskustelupasta kuin tämä Sisua: Terragbil.net
Lisää tulossa... Kun taas ehtii koneen ääreen
Sivuosumana kävin katsomassa Scaniaa, ihan mielenkiinnosta ja tykästyin siihen siinämäärin että kaupat syntyivät.
Valmistusvuosi on 1976 mutta käyttöönotto on tapahtunut vasta 1981, kilometrejä on 47 000 km takana.
Ajoltaan sanoisin että parempi ajaa kuin proto, vaikka en kyllä protoa huonona pitänytkään.
Automaattivaihteisto on "mukava" käyttää, ei turhia luistattele vaihdoissa.
Paljon ovat pelotelleet automaatin ongelmista mutta en ole vielä kauhistunut. Ohjainlaite on 70-luvun logiikkapiireistä kasattu ja osia pystyy jopa vaihtamaan.
Netistä löytyi ohjainlaitteen piirikaaviot, kuvat ja osaluettelot. Jos alkaa temppuilemaan liikaa, tekee vaikka kokonaan uuden ohjainlaitteen. Logiikka kun tuossa ei
"älyllä" loista.
Vinssi, nelikko, lukot, hidas/nopeapuoli ovat sähköisesti ohjattuja ja paineilmalla liikulteltuja. Omassa on "ongelmana" hidas/nopean puolen toiminta. Ilmeisesti ohjainlaitteen
aikaviivepiirin konkat ovat kuivuneet ja virta on liian lyhyen aikaa magneettiventtiilillä. Edellisen omistajan toimesta on nopeallepuolelle laitettu painonappi, jolla saa annettua suoraan sähköä magneettiventtiilille. Alunperin ohjainlaite on antanut 2 s impulssin magneettiventtiilille, joka on ohjannut paineilman alueenvaihtosylinterille.
Rengastus Scaniassa on aika harvinainen, 400/65-26.5, olenkin miettinyt että jos saisi laittaa 14.00-20, niin olisi helpompi löytää uusia renkaita tarvittaessa.
Samalla saisi kokonaisvälitys-suhteen hieman paremmaksi maantieajoa ajatellen, nyt huiput on 85 km/h koneen kiertäessä 2550 rmp. Käytännössä matkavauhtina tuntuukin paremalta 75-80 km/h. "Kovista" kierroksista huolimatta meteli hyttiin on hiljaisempi kuin Protossa.
Kylmäkäynnistys on totetutettu sota Scaniassa pakkosyötöllä ja starttipilottijärjestelmällä. Pilottijärjestelmä näkyy olevan kyllä ehjä mutta patruunoita ei saa enää mistään. Tuohon on ollut jokin patruuna, jossa eetteriä tms. on ollut ja se on laitettu koelaudassa olevaan koteloon. Kotelon kannessa on piikki, joka puhkaisi patruunan ja litkut pääsivät säiliöön, josta käsipumpulla sai pumpata myrkkyjä suoraan imusarjaan.
Mahtaisikohan tuossa toimia liekkihehkutulppa, toki tuollaisen 11 litraisen ilmamäärä on suurempi kuin vallun.
Kyllä tuo käyntiin lähti -11 C:stä ihan hyvin, tosin savun muodostus on kylläkin aika mahtava.
Ruotsin puolella on vähän samanlainen keskustelupasta kuin tämä Sisua: Terragbil.net
Lisää tulossa... Kun taas ehtii koneen ääreen