Kehitystä Neuvostoliitossa.

Muut kuorma-autot, other trucks

Valvoja: sisua

Roki
Viestit: 39
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja Roki »

sisua45 kirjoitti:Miksi kaasuturbiini KrAZit eivät koskaan menneet tuotantoon? ... Näistä syistä asiantuntijat epäilevät korkeata polttoaineen kulutusta:
Kyllähän se on kaikkialla todettu tosiasia että osakuormalla ajellessa tuo polttoainetalous ei ole sitä mitä pitäis ja harvoin kuorma-autolla täydellä teholla paljoa ajellaan.

Avatar
sisua45
Viestit: 3001
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Roki kirjoitti:
sisua45 kirjoitti:Miksi kaasuturbiini KrAZit eivät koskaan menneet tuotantoon? ... Näistä syistä asiantuntijat epäilevät korkeata polttoaineen kulutusta:
Kyllähän se on kaikkialla todettu tosiasia että osakuormalla ajellessa tuo polttoainetalous ei ole sitä mitä pitäis ja harvoin kuorma-autolla täydellä teholla paljoa ajellaan.
Tuohon maailman aikaan tietoa ei vielä ollut. MAN, Leyland, Chevrolet, GMC, Ford ja kumppanit kokeilivat kaasuturbiini moottorisia kuorma-autoja. Vähin äänin nekin haudattiin museoon... :roll:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
sisua45
Viestit: 3001
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Trolleykuorma-autot.

Nyt on niin paljon pöllytelty bensa ja dieselmoottoreiden voimalla, että otetaan välillä sähköäkin tilalle...

Numeroarvoja on huonosti saatavilla, tai sitten en vaan ymmärtänyt niitä. Lisäksi osassa autoja on sähkömoottorin lisäksi dieselmoottori?

Kuva

MAZ-205 ja YAAZ-210E, vuonna 1952

Kuva

KrAZ DTU-10. Perustuu malliin KrAZ-219, 1961.

Kuva

MAZ-525E, 1954.

Kuva

BelAZ-540T, 1964.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Tuossa pitää kuljettajan olla tarkkana ettei lyö lankoja oikkariin lavan yläosalla kippauksen aikana. :mrgreen:

Katiska
Viestit: 80
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja Katiska »

Jumalavita, kaikkea sitä näkeekin! :shock: Ja nuo trollikka-MAZien hytit... ihanan kolhoja! :D

Ja trolley-KrAZissa näyttäisi olevan oikein valkosivurenkaat, ainakin edessä :mrgreen:

Avatar
sisua45
Viestit: 3001
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Virolaiset ovat entisöineet 1956 malliset ZIS-127 linja-auton. Jossain luki, että olisi ainoa kunnossa oleva laatuaan?

Kuva

Peräkompulassa meteliä pitää Yaaz-206, eli Detroit Diesel 6-71 kopio. 7 litrainen suora kuutonen, kaksitahti diesel. 180 hv moottori vie autoa parhaimmillaan 120 km/h.

Ylempänä oli juttua tälläisestä bussista 350 hv kaasuturbiini moottorilla. Se kulki pahimmillaan 160 km/h.

http://englishrussia.com/2014/01/16/bea ... ore-136540
http://www.sebe.ee/en/zis-127-eng
http://www.youtube.com/watch?v=RJ2j7wOTnfs
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Wonderi
Viestit: 527
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Onpas matala bussi. Nykyajan matalalattiaiset kaupunkibussitkin on järjestään 30-40cm korkeampia, mutta niissä peräpenkkiläiset istuukin moottorin päällä ja tuossa neukkuvekottimessa moottori on takapenkin takana poikittain. Olisi kiva nähdä minkälainen voimansiirtoviritys noin lyhyeen peräylitykseen on saatu tehtyä.

Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

sisua45 kirjoitti:Virolaiset ovat entisöineet 1956 malliset ZIS-127 linja-auton. Jossain luki, että olisi ainoa kunnossa oleva laatuaan?
Juuh. Hankkeen takana on mm. ainakin kaikkien Volga-harrastajien tuntema Tõnu Piibur. Tässä muutama kuva projektista.
Wonderi kirjoitti:Olisi kiva nähdä minkälainen voimansiirtoviritys noin lyhyeen peräylitykseen on saatu tehtyä.
Ihan normaali poikittaiskoneen voimalinja, jollainen on mm. Scanian poikittaiskoneisissa jo Metropolista lähtien; kone ja toosa peräkkäin poikittain ja toosasta kulmavaihteella lyhyt kardaani perään.
Katiska kirjoitti:Jumalavita, kaikkea sitä näkeekin! :shock: Ja nuo trollikka-MAZien hytit... ihanan kolhoja! :D
Kuva

Avatar
Tojo4wd
Viestit: 170
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd »

Tossa venäläisten vastine nemolle.
Siinä vaan mekaanisesti vetävä puoliperä zilissä.

http://www.youtube.com/watch?v=c2FC-AJ-P_Y

Sisustaja
Viestit: 69
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja Sisustaja »

Siinäpä on akselilla pituutta. Mikä mahtanee muuten olla oikeasti tehokkain tapa tuollaiseen voimansiirtoon? Jos haetaan siis pienintä mahdollista häviötä.

Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

En tiedä. Mutta sillä ei liene tuollaisessa möyrinnässä merkitystä, häviöitä tulee muutenkin niin runsaasti...

exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Mahdollinen tehohäviö taisi olla neuvostoinsinöörille kaikkein pienimpiä huolehdittavia. Kun katselee näitä sosialismin saavutuksia niin hyötysuhde oli tuntematon suure kaikissa suunnitelmissa.

Avatar
sisua45
Viestit: 3001
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tojo4wd kirjoitti:Tossa venäläisten vastine nemolle.
Siinä vaan mekaanisesti vetävä puoliperä zilissä.

http://www.youtube.com/watch?v=c2FC-AJ-P_Y
Hyvinhän tuo näkyy toimivan, puoliksi palanut bensa vaan haisee nenään. :lol:

Pitkä on karpaasi vaihdelaatikosta peräkärryn periin saakka. Mutta kai tuo hydrauli vetokin jotain vastustaa?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
sisua45
Viestit: 3001
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Nämä ovat Venäjän armeijan vehkeitä, mutta laitteiden juuret ovat tukevasti Neuvosto ajassa:

http://englishrussia.com/2014/02/19/bea ... t-systems/
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
sisua45
Viestit: 3001
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kehitystä Neuvostoliitossa.

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

UTD-20 ja 5D20 dieselmoottorit

(УТД-20, 5Д20)

Kuva

Kuva

- 120° asteen V6 moottori
- nelitahtinen, suoraruiskutus, vesijäähdytys
- iskutilavuus 15894 cm³
- isku 150 mm, poraus 150 mm
- teho 300 HV/2600 rpm
- vääntö 1000 Nm/1600 rpm.
- puristussuhde 15,8 : 1
- 4 venttiiliä per sylinteri
- 2 nokka-akselia per kansi
- paino 665 kg

Suomalaisille moottori lienee tutuin BMP rynnäkkövaunuista. Moottoria on käytetty myös autoissa, esim BAZ-5921.

Kuva

BAZ-5921 projektin aloitus tapahtui vuonna 1968, ja sarjatuotanko alkoi 1974. Vuonna 1980 BAZin moottoriksi vaihtui Kamaz V8. Syynä luotettavuuden parantaminen. :roll:

Kuva

BAZin yksinkertainen, ja selkeä voimansiirto. :wink:

Kyseisestä moottorista, ja BAZ-autosta on lukuisia eri versioita, joten tämä juttu oli lähinnä vain pinta raapaisu aiheesta...

http://www.excaliburarmy.com/en/utd-20
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Vastaa Viestiin