
Viimeisen kymmenen vuoden aikana on tapahtunut merkittävä harppaus kalustossa; vielä 10 vuotta sitten työmaiden yleisin näky oli sarvitraktori "Hot-kot" (lempinimi tulee käyntiäänestä), joilla siirrettiin uskomattomia määriä maamassoja, tiiltä, betonia,... Sittemmin samaa tekniikkaa alettiin saattamaan 2-akselisen kuorma-auton näköiseksi; tähän "kyläsepän" luomukseen Proto on suorastaan uskomattoman kaunis


Luonnollisesti vajaita kuormia eikä pelkkiä terveisiä Kiinassa ajeta:

Sitten siniset F.A.W:n kuorma-autot valtasivat työmaat (toki läheinen yhteistyö USSR:n välillä näkyi raskaammassa kalustossa myös Kamaz-merkkisissä kuorma-autoissa).


Nykyisin kalusto on uudempaa ja raskaampaa, jossa esim. vaihdelaatikko on Fullerin Kiinassa tekemä, koneena voi olla Kiinassa tehty Cummins jne.

Yllä olevat mainoskuvat poikkeavat liikenteessä olevista autoista; yleensä raskas kalusto on erittäin huonokuntoisia, koska niitä ei huolleta. Korjaukset tehdään auton hajottua tien päällä (olen nähnyt, kun täydellinen koneremontti tehdään tien varressa

Rengasliikkeitäkin olen nähnyt, mutta yleensä rengaat ajetaan täysin loppuun ja sitten niitä vaihdetaan tien päällä. Seurauksena, että liikenne seisoo kuin kyrp# häissä.
Mutta raskaan kaluston kehitys kertonee, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kiinalaiset haluavat viedä raskastakalustoa ulkomaille; esteenä ei ole tekniikka (laatu?), joka on länsimaista perua jo nyt.