Postin Sisu-kalusto
Valvoja: sisua
Postin Sisu-kalusto
Kotimaassa Postihan oli aikoinaan vankka Sisu-kaluston käyttäjä. Nyt erityisesti kiinnostaisi Sisu-kuorma-autojen historia. Linja-autoistahan mm. löytyy muutama nettisivustokin. Onko Postilla/Itella käytössä enää Sisuja? Entä minne viimeiset Sisut päätyivät? Eipä ole pahemmin esim. tullut vastaan metsäkoneritilöintä tms.. Entä oliko Postilla Jyry, Kontio, Karhu ja "nakkikoppeja" käytössä?
Tässä arkipäiväisyys johon käytin filmirullan viimeisen kuvan helmikuussa 2002:
Tässä arkipäiväisyys johon käytin filmirullan viimeisen kuvan helmikuussa 2002:
Re: Postin Sisu-kalusto
Yksi entinen Postin Sisu SM300:n on maatilan käytössä umpikoppineen tuolla Arpelan suunnalla. On vielä alkuperäinen värityskin.
Re: Postin Sisu-kalusto
Kyllä Sisuja joitain näkyy vielä olevan.Ku9S kirjoitti:Kotimaassa Postihan oli aikoinaan vankka Sisu-kaluston käyttäjä. Nyt erityisesti kiinnostaisi Sisu-kuorma-autojen historia. Linja-autoistahan mm. löytyy muutama nettisivustokin. Onko Postilla/Itella käytössä enää Sisuja? Entä minne viimeiset Sisut päätyivät? Eipä ole pahemmin esim. tullut vastaan metsäkoneritilöintä tms.. Entä oliko Postilla Jyry, Kontio, Karhu ja "nakkikoppeja" käytössä?
Tässä arkipäiväisyys johon käytin filmirullan viimeisen kuvan helmikuussa 2002:
Jyryjä en muista nähneeni kuin Lennättimen/Telen puolella,Kontioita oli ja itsekkin ajelin Karhun 10-pyörä versiolla Helsingin keskusta reittiä.Nakkikopilla aloitin ns.runkolinja ajelut maakuntaan,M-164 vuodelta 1971 oli eka kosketus M-sarjalaiseen,lopetin urani M300:n kopista sitten .
Tiedä vaikka olisi tuotakin keltaorvokkia tullut sompailtua..Autothan tullessaan esim aamulla Savonlinnasta Helsinkiin,niillä ajettiin joitain keikkoja päivänaikana ja illalla ne lähti Savonlinnan kamoilla lastattuna kotiin,
Re: Postin Sisu-kalusto
90-luvun lopulla noita postin vanhoja SM 300 oli muutama UPM Kuusankosken tehtaalla piha autoina kun ajoivat niillä puuta junanvaunuista tehtaaseen .Olivat laittaneet niihin tukkipankkot päälle ja tukki kärryn perään.Toki muitakin vanhoja Sisuja oli, pari niittikoppiakin muistaakseni ,mutta nämä Postin entiset jäi mieleen kun olivat takapäästä ilmajousitettuja .Melkoista vaappumista oli niiden meno täydellä kuormalla.
Re: Postin Sisu-kalusto
Eikös Keplo Kuljetus oy jo muutama vuosi sitten elvistellyt että heidän koko kalustonsa on euro3-luokkaa. Siinä vaiheessa ilmeisesti viimeisetkin Sisut on jo ollut korvattuna Relluilla.
Re: Postin Sisu-kalusto
Postin ajossa on alihankkijoita varmaan,niillä on nyky-Sisuja ,,pitänee katsoa mitä siellä seisoo kun ohitse kuljen.Wonderi kirjoitti:Eikös Keplo Kuljetus oy jo muutama vuosi sitten elvistellyt että heidän koko kalustonsa on euro3-luokkaa. Siinä vaiheessa ilmeisesti viimeisetkin Sisut on jo ollut korvattuna Relluilla.
Re: Postin Sisu-kalusto
Kuvan Sisu taitaa olla joko SM262 Celect tai SM282 STC. Oven mallimerkinnästä ei ihan saa selvää mutta keulalta erottuu moottorin mallimerkintälätkä jossa alla lukee joko STC tai Celect. Taitaa olla Keltaisen Kuljetuksen viimeisiä S-sarjalaisia.Ku9S kirjoitti:Kotimaassa Postihan oli aikoinaan vankka Sisu-kaluston käyttäjä. Nyt erityisesti kiinnostaisi Sisu-kuorma-autojen historia. Linja-autoistahan mm. löytyy muutama nettisivustokin. Onko Postilla/Itella käytössä enää Sisuja? Entä minne viimeiset Sisut päätyivät? Eipä ole pahemmin esim. tullut vastaan metsäkoneritilöintä tms.. Entä oliko Postilla Jyry, Kontio, Karhu ja "nakkikoppeja" käytössä?
Tässä arkipäiväisyys johon käytin filmirullan viimeisen kuvan helmikuussa 2002:
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Re: Postin Sisu-kalusto
Näkisin mieluisasti kuvia Postin Sisu-kalustosta, kenelläkään löytyykö?
Re: Postin Sisu-kalusto
Eipä tullut koskaan kameraa pidettyä mukana,täytyy kysellä muutamalta ex-kollegalta jos sattuis olemaanKu9S kirjoitti:Näkisin mieluisasti kuvia Postin Sisu-kalustosta, kenelläkään löytyykö?
ja digitoituna jopa.Jossain firman julkaisussa oli hyviä kuvia pasilan lajittelukeskuksen armadasta,ja jopa niistä linja-auto alustoista joista tehtiin ka-versio sittemmin.
Re: Postin Sisu-kalusto
Aiheeseen liittyen, ennen oli posti ja lennätinlaitoksen autojen ovissa numerosarja.
Kaksi ensimmäistä kuulemma ilmoitti auton käyttöönotto vuoden ja loput kolme numeroa
käyttökunnan? Osaako kukaan sanoa mikä paikka on ollut 203?
Kaksi ensimmäistä kuulemma ilmoitti auton käyttöönotto vuoden ja loput kolme numeroa
käyttökunnan? Osaako kukaan sanoa mikä paikka on ollut 203?
- Komissarov
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Postin Sisu-kalusto
Butec..?koojii kirjoitti:Aiheeseen liittyen, ennen oli posti ja lennätinlaitoksen autojen ovissa numerosarja.
Kaksi ensimmäistä kuulemma ilmoitti auton käyttöönotto vuoden ja loput kolme numeroa
käyttökunnan? Osaako kukaan sanoa mikä paikka on ollut 203?
Muistinvaraisesti:
Esim. 80436 (Sisu M)
80 = hankintavuosi 1980
4 = kuorma-auto (myöhemmin myös 5), linja-auto = 3 (joskus myös 5), perävaunu = 8, trukki tms. = 9 (vai oliko 8 ja 9 päinvastoin..?), kevyempi kalusto 0-2, jakaumaa en muista.
36 = järjestysnumero
Re: Postin Sisu-kalusto
Katajiston Jussin kirjassa kuva Postin ripanokka-Jyrystä puoliperävaunun kanssa, ovessa 64220 ja Kuukkelin galleriassakin hiukan vanhempi vastaava yhdistelmä ovitunnuksella P 60216
Postin omassa "historiavihkossa" puhutaan vuodesta 1958 ja kuvan Nalle-Sisun ovessa PA-459 ja takana olevan puoliperävaunulla olevan ripanokka-Sisun ovessa mielestäni PA-477
Mobiliassa Postin Vanaja-hinureissa P 58258 ja P 66246 ovitunnukset.
Näyttää olevan täälläkin kuvagalleriassa Postin Ajokki-korinen Vanaja linja-auto 70351
Postin omassa "historiavihkossa" puhutaan vuodesta 1958 ja kuvan Nalle-Sisun ovessa PA-459 ja takana olevan puoliperävaunulla olevan ripanokka-Sisun ovessa mielestäni PA-477
Mobiliassa Postin Vanaja-hinureissa P 58258 ja P 66246 ovitunnukset.
Näyttää olevan täälläkin kuvagalleriassa Postin Ajokki-korinen Vanaja linja-auto 70351
Re: Postin Sisu-kalusto
Tuossa Komissarovin luokitteluussa lienee totuus,koska näin sen olen itsekkin silloin jopa kuullut jollain varikon kurssilla.
Lainaus Nasumannin tekstistä:"Näyttää olevan täälläkin kuvagalleriassa Postin Ajokki-korinen Vanaja linja-auto 70351"
Tuo taisi olla viimeisiä Vanajoita Postille,Etelä-Suomessa ei näkynyt näitä enään 70-luvun lopulla yhtään kappaletta,eli ne
on olleet jossain provinssissa.
Itse ajoin D-kortin Postin 70330 Sisulla,siinäkin oli jo vaihdettu Valmetin mahuri alkuperäisen Leylandin tai AEC:n tilalle.
Postilla oli oma sisäinen ajolupa eri ajoneuvoluokille,autovarikolta tuli teknikko ajattamaan sitä sitten,ja ei se katsastuskonttorin vastaavasta eronnut yhtään.
Lainaus Nasumannin tekstistä:"Näyttää olevan täälläkin kuvagalleriassa Postin Ajokki-korinen Vanaja linja-auto 70351"
Tuo taisi olla viimeisiä Vanajoita Postille,Etelä-Suomessa ei näkynyt näitä enään 70-luvun lopulla yhtään kappaletta,eli ne
on olleet jossain provinssissa.
Itse ajoin D-kortin Postin 70330 Sisulla,siinäkin oli jo vaihdettu Valmetin mahuri alkuperäisen Leylandin tai AEC:n tilalle.
Postilla oli oma sisäinen ajolupa eri ajoneuvoluokille,autovarikolta tuli teknikko ajattamaan sitä sitten,ja ei se katsastuskonttorin vastaavasta eronnut yhtään.
Re: Postin Sisu-kalusto
Muistaakseni Postin viimeinen aktiivi käytössä ollut Vanaja linja-auto poistui liikenteestä joskus 82-83 vuonna ja oli ollut kai jossain pohjoisen suunnassa jossa välimatkat pitkiä ja olo suhteet talvella arktiset. .
Re: Postin Sisu-kalusto
Nyt, kun hypätty toiseen kotimaiseen , niin joskus 70-luvun lopulla tuli matkustettua Postin Vanajalla Kemijärveltä Rovaniemelle, jossa oli se joystikilla ohjattava esivalinta Wilson? loota.