SAAB FEENIKS

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

ZAU
Viestit: 599
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja ZAU »

exSA-738 kirjoitti:Hyvä kun loppui. Olen inhonnut Saabia ja saabisteja jopa enemmän kun Citroenia. Subaru kuuluu samaan epäautojen joukkoon.
Susta tuli juuri mun vihamies sitten :lol: :lol:
Porttaali Uaz
JeeP wrangler

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Kyllähän Saabbi oli Suomen olosuhteisiin tehty ,sen meinaan osoitti Tammikuussa 10 päivä 1995 etelä-Suomea ryöpytellyt lumimyrsky .Sillon tuli 900 ajettua jälkiä tuohon tielle jonka varressa 8 taloa ja kaikilla Toyota corollaa ,Nissan sunnya ,Ford ecorttia .Töistä tullessani ihmettelin että mitä helvettiä noi naapureitten autot seisoo kaikki tuolla tien päässä kunnes tajusin ettei päässeet kotiinsa auraamattoman tien takia .No eipä se Saabbikaan mennyt kun pakilla mutta kun muutaman kerran ajo jälkiä niille niin rupesi jo ensinmäiset uskaliaat yrittään ja kahta lukuun ottamatta kaikki pääsivät ajamalla kotiinsa ,mutta nuo kaksi jouduin Saabilla hinaamaan pihaansa saakka .Eipä ollut seuraavana lauantaina sauna "limonadista" pulaa kun joka talosta lähettelivät "pullopostia" :D .

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Torbedo »

Jasa kirjoitti:Kyllähän Saabbi oli Suomen olosuhteisiin tehty ,sen meinaan osoitti Tammikuussa 10 päivä 1995 etelä-Suomea ryöpytellyt lumimyrsky .Sillon tuli 900 ajettua jälkiä tuohon tielle jonka varressa 8 taloa ja kaikilla Toyota corollaa ,Nissan sunnya ,Ford ecorttia .Töistä tullessani ihmettelin että mitä helvettiä noi naapureitten autot seisoo kaikki tuolla tien päässä kunnes tajusin ettei päässeet kotiinsa auraamattoman tien takia .No eipä se Saabbikaan mennyt kun pakilla mutta kun muutaman kerran ajo jälkiä niille niin rupesi jo ensinmäiset uskaliaat yrittään ja kahta lukuun ottamatta kaikki pääsivät ajamalla kotiinsa ,mutta nuo kaksi jouduin Saabilla hinaamaan pihaansa saakka .Eipä ollut seuraavana lauantaina sauna "limonadista" pulaa kun joka talosta lähettelivät "pullopostia" :D .
Kyllä tämä Jasan kertomus on helppo uskoa,sen tiedän myös Saabeista että on varmasti Suomen oloihin soipiva auto ollut.Lämmin,hyvä menemaan lumessa,turvallinen jne,jne.Nyt muuten viimeiset tiedot kertovat että on pientä toivon kipinää vielä olemassa Saabin pelastukseksi.Nimittäin Hollantilainen Spyker-yhtiö on jättänyt uuden tarjouksen Saabista General Motorsille tänään iltapäivällä.Itse toivon kovasti että General Motors hyväksyisi sen ja näin Saab pelastuisi.
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Avatar
sisua45
Viestit: 2989
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

SA-1707 kirjoitti: Missäpä ajoit SA-35:lla?
1.ErAutoK, Oulu, saapumiserä III/93. :wink: Onko tuttu peli?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Jasa »

exSA-738 kirjoitti:Hyvä kun loppui. Olen inhonnut Saabia ja saabisteja jopa enemmän kun Citroenia. Subaru kuuluu samaan epäautojen joukkoon.

:D Itsekkin rupesin tuota Citroen merkkiä entistä enemmän vierastaan kun 3 kertaa Saabillani jouduin kaverini BX Citikkaa korjaamolle naaraamaan narun perässä .

Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Saanen huomauttaa, että Citroen menee vielä sittenkin, kun hanki on Saabinkin hyydyttänyt. Bx on varmaankin oikeinkin varma peli Citikaksi. Ainkin diesel mallina. Jos ei oteta huomioon niiden putkien ruostumista, niin paljoa laittoa niissä ei taida olla. Tätä Bx Citikkaa on tehty jopa 4x4 mallina. Sepäs vasta hankiauto sitten onkin.

Tuo sa35 on munkin tuttu.

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Jasa »

:D Ahaa ,siis joskus on joku löytänyt sellaisen Citroenin joka on saatu talvella käymään jotta on päästy testaamaan sen talvi ajo ominaisuudet :D

Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja at7 »

talviautoiluun saab on aina ollut tarkoitettu. Nuorempana löydettiin mettästä joku vm.50-luvun saab. mahdollisesti saab93, koska takalasi oli kaksiosoinen.
Siinä oli mm. vesikiertoinen patterilämmitys. Sisäpuolella kiersi lattianrajassa 10cm korkeat patterit, joissa kiersi jäähdysvesi. En ole vastaavia virityksiä sen koommin missään nähnyt.

Ilmaston lämpenemisestä johtuen evoluutio ei suosi enää saabia. tilalle tulee näitä korealaisia ja intialaisia valmisteita.

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Tuo vesikiertoinen patterilämmitys oli hyvinkin yleinen jos ei peräti ainoa lämmitys laite 50 luvun lopun ja 60 ja 70 lukujen linja-autoissa matkustamon lämmitykseen .Juu näiden Korealaisten ja Kiinalaisten autojen maailman vallotus se tuota evoluutioo suosiikin , niitä kun alkaa 20 vuoden kuluttua oleen joka torpassa 3 ja äveriäimmillä 4 niin niinhän se maailma pelastuukin ja luonnovarat säästyy, öljy mm. :D .Päästöt on toki pienet mutta kun niitä on esim 3 joka taloudessa kun nykyään on melko yleinen tilanne että 2 autolla pärjää nyky päivän tavallinen Suomalainen perhe ,niin minä näen että tulos on +-0 päästöjen suhteen ,se että nykypäivän tekniikka on mitä on tekee väistämättä sen ilmiön että auton ylläpito ei tule yhtään sen halvemmaksi kaikkine rituaaleineen mitä merkkikorjaamoissa harrastetaan hiukan alle 100€ tunti ,että kyllä se on markkina miesten 100% onnistunut kusetus ihmiskuntaa vastaan myymällä näitä kaukoidän ihmeitä tänne olosuhteisiin joista noiden auton suunnittelijoilla ole hajuakaan.No tyhmä ei oo se joka myy vaan se joka ostaa. :D

Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Butec »

planeettanapa kirjoitti:Saanen huomauttaa, että Citroen menee vielä sittenkin, kun hanki on Saabinkin hyydyttänyt. Bx on varmaankin oikeinkin varma peli Citikaksi. Ainkin diesel mallina. Jos ei oteta huomioon niiden putkien ruostumista, niin paljoa laittoa niissä ei taida olla. Tätä Bx Citikkaa on tehty jopa 4x4 mallina. Sepäs vasta hankiauto sitten onkin.

Tuo sa35 on munkin tuttu.
Samaa mieltä,useamman Citikan omistaneena voin todeta ettei omalla kohdalla ollut mitään ongelmia talvisin.

CX:llä oli kiva kiusata muita talvella kun nosti sen ylempään ajoasentoon ja meni sellaisenne paikkan minne muilla ei ollut asiaa rautajousineen.BX:n heikko kohta oli moottorin huohotinputki,se meni tukkoon huonolaatuisemmilla öljyillä,synteettisillä ei ongelmaa ollut.

Hydrauliputket kesti omassa BX:ssä 11 vuotta,uudet putket eri tyyppiset ja todennäköisesti kestäisivät todella pitään.

Wonderi
Viestit: 527
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Jasa kirjoitti:Tuo vesikiertoinen patterilämmitys oli hyvinkin yleinen jos ei peräti ainoa lämmitys laite 50 luvun lopun ja 60 ja 70 lukujen linja-autoissa matkustamon lämmitykseen.
Onhan patterilämmitys edelleenkin kaikissa pohjoismaisella varustuksella tilatuissa busseissa, poikkeuksena jotkut etelämpää euroopasta uitetut bussit.

Nasumanni
Viestit: 100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Nasumanni »

Saabin tarun loppuessa surettaa kanssa lähinnä vain nuo ihmisten työpaikkojen menetykset! Erilaisia Saabeja ollut tuttavilla, kavereilla ja sukulaisillakin sen verta, että aika selvä käsitys tullut niistä ja koko ns. Saabismistakin! Yksi mettämies ystävä eksyi aikoinaan ”Saabraiteille” joksikin aikaa ja kertoo vieläkin, että 96.n oli se, jolla heikoimmillakin mettäteillä pääsi aika pitkälle (oli sitten kyse kurasta tai lumesta), muilla Saabeilla ei sitten enää samoihin paikkoihin päässytkään.
Serkulla oli aikoinaan pari 900:sta ja kovana Lappi-fanina teki Lapinreissujaan montakin vuodessa. Vaunun kanssa meni sitten usko koko Saabeihin. Henkisesti pahinta, kun naapurimökin kaveri meni Volvollaan samankokoinen vaunu perässä talvellakin aina perille asti ja usein hinattiin sillä sitten Saab ja vaunu mökin viereen! Lopullisen vitutuksen Saabeihin toi hänelle se Saabin tunnettu paska vaihteisto, joka vaihdettiin hänellä alle 100000km ajettuun autoon! HS:n vikatilastokin muuten varoitti jo kauan sitten Saab 900:n ostoa miettiviä juuri noista paskoista vaihteistoista, joka ei ollut ihan halpa ”päivitys” autoon:

Vaihteisto on Saabin heikko kohta. Vaihteiston synkronointi kulunut. Vaihteiston laakerivikoja. Testaa koeajolla, ettei ajettaessa kolmosella, nelosella tai vitosella kuulu vaihteistosta viallisen laakerin jauhava ääni. Vaihteistoviat alkavat ilmetä 130 000 ajokilometrin jälkeen.
Vetopyörästön laakerivikoja. Kytkin luistaa eli se on loppuun kulunut
.

Tuo Saabismi on sinänsä veikeä juttu, jotkut sanoo, että olisi ollut/on oikein sairaus? No joka tapauksessa määrättyä aggressiivisuutta, pirunkovaa ohitustarvetta ja muutakin näyttämisenhalua löytyi hyvin monelta Saab-kuskilta ainakin silloin, kun niitä Saabeja vielä vähän enemmän liikenteessä näki. Ja Saabismi on kai sitäkin ollut, että jos kerran on yhteen semmoiseen sortunut, niin kaiken uhoamisen jälkeen ei muuta kehdannut enää kenties ostaakaan? Tais olla sekin sitä Saabismia, kun aina parin vuoden välein moni Saabisti syystä tai toisesta joutui aina autonsa vaihtamaan!

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Oikeastaan minulle yhdentekevää jatkuuko Saabin valmistus vai ei mutta näyttää siltä että loppuu ,ja saman kohtalon on sisu saanut valitettavasti.Mutta 900 saabilla 356000km ilman vaihteisto ongelmia ajaneena uskallan sanoa että jos 100000km ajetusta menee vaihdelaatikko niin vikaa saa myös hakea ratin ja selkä nojan välistä :D Ja puhun nyt vain omasta en kaverin kokemuksista.Henkilöautopuolellakin toiset tekevät esim. Mosseprojekteja ja toiset taas pikkumiesten tavalla "kanilakkeja" ja Mossemies voipi olla hyvinkin paljon käsistään esim. "kanilakkimiestä" etevämpi jne. Monella foorumilla leimataan heti toisenlaisia ajatuksia kertovat täysin pässeiksi ja parhaita siinä taitavat todellakin olla hyvinkin nuoret isänmaan toivot!
Viimeksi muokannut Jasa, Ma Joulu 21, 2009 8:48 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kivinen
Viestit: 711
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Eiks noista uudemmista Saapeista hajonnut turboja vaikka kuinka paljon? Vaihtelivat niitä tehdastakuulla ainakin Ruotsin puolella ja pamahtaneista saatto mennä koko moottori vaihtoon. Tehdas kai vaihteli niitä koneitakin takuupiikkiin.

Nasumanni
Viestit: 100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Nasumanni »

Butec kirjoitti:
planeettanapa kirjoitti:Saanen huomauttaa, että Citroen menee vielä sittenkin, kun hanki on Saabinkin hyydyttänyt. Bx on varmaankin oikeinkin varma peli Citikaksi. Ainkin diesel mallina. Jos ei oteta huomioon niiden putkien ruostumista, niin paljoa laittoa niissä ei taida olla. Tätä Bx Citikkaa on tehty jopa 4x4 mallina. Sepäs vasta hankiauto sitten onkin.

Tuo sa35 on munkin tuttu.
Samaa mieltä,useamman Citikan omistaneena voin todeta ettei omalla kohdalla ollut mitään ongelmia talvisin.

CX:llä oli kiva kiusata muita talvella kun nosti sen ylempään ajoasentoon ja meni sellaisenne paikkan minne muilla ei ollut asiaa rautajousineen.BX:n heikko kohta oli moottorin huohotinputki,se meni tukkoon huonolaatuisemmilla öljyillä,synteettisillä ei ongelmaa ollut.

Hydrauliputket kesti omassa BX:ssä 11 vuotta,uudet putket eri tyyppiset ja todennäköisesti kestäisivät todella pitään.
Taksissa oli joskus hyvinvarusteltu "Iso Kissa" ja kuski suorastaan herkutteli, kun se pääsi esittelemään sitä hydraulista korkeudensäätöä! Piti oikein tarkistaa ja 28cm maavaraa tosiaan on yläasennossa! Pobedahan oli aikoinaan kuuluisa maavarastaan ja menostaan huonoilla teillä. 16" pyörillä on 20cm mavaraa taka-akselin alla! Citikka olis vienyt "mammat" vielä siitäkin eteenpäin, mihin Pobeda jäi!

Vastaa Viestiin