SAAB FEENIKS

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Tuo jousitus systeemi henkilö autossa varsin erikoinen ,sanoisinko epätavallinen .Osaakohan kukaan sanoa että miksei se tai vastaavanlainen oikein ole yleistynyt :?: Varmaan hyvä systeemi sellaiselle joka paljon joutuu ajamaan poikkeus olosuhteissa kuten pellolla ,metsässä ,auraamattomilla teillä ym. Alustanhan saa mukavasti korkeammalle ,mutta miten se niissä se pyörän ripustus ,saako nekin korkeammalle kun en noita niinkään tunne ,sillä tässä kyselen :?:
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

En kyllä ymmärrä, miksei ole yleistynyt. Tai sitten muualla maailmassa vaan on niin päljon paremmat tiet, kuin täällä välillä on. Kun tiellä on paljon lunta ja polannetta tai sitten muuten vain kinttupolku, niin Citikka pääsee loistamaan. Ei meno hidastu ja pahastu ollenkaan.

Mutta takaisin aiheeseen, jos ylimääräistä löytyisi, niin kävisin Saabin ostamassa. Tosin 90-luvun alkupuolen tai puolivälin tuotteen, niin sillä ei kyllä tätä tehdasta enään pysty pelastaan.
SA-1707
Viestit: 102
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja SA-1707 »

Onhan se SA-35 tuttu, tällä hetkellä Kainuun Prikaatissa. Tuli -90 luvun lopulla kalustosiirtona Kajaaniin, kun PohPr:sta sammutettiin valot... :roll:
Karhu-Sisu -79 ex SA-1707, Sisu K148 SP - 66
Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Torbedo »

Minulla on sellainen luulo että tuo Citroenin jousitus on Citikan kehittämä ja siten myös patentoinut sen itselleen,tämä selittäisi sen miksi ei ole muissa merkeissä vastaava ? Tämä on kuten mainitsen niin luulo,lisäksi haaleana muistissani jostain lukeneeni että jo peräti 50-luvulla olisi ollut Citroen ID-19 missä se systeemin ensi kertaa oli,ja esiteltiin.
Vanaja voimaa ja mukavuutta
Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Butec »

Torbedo kirjoitti:Minulla on sellainen luulo että tuo Citroenin jousitus on Citikan kehittämä ja siten myös patentoinut sen itselleen,tämä selittäisi sen miksi ei ole muissa merkeissä vastaava ? Tämä on kuten mainitsen niin luulo,lisäksi haaleana muistissani jostain lukeneeni että jo peräti 50-luvulla olisi ollut Citroen ID-19 missä se systeemin ensi kertaa oli,ja esiteltiin.
Citikan kaasuneste jousitus tuli markkinoille 1956 (ID 19),sitä testattiin aluksi B11 malleissa jolloin mallimerkintänä oli B11H (Hydraulique) ,näissä jousitus oli taka-akselilla mehutyyppiä.

Jos ette tätä aiemmin tienneet,niin nyt kuulette:Rolls-Royce käytti Citikan mehujousia ja jarruja joissain malleissaan 80-luvulla.

Näitä typpikaasupallo kennoja ja samantyyppistä hydraulikkaa käytettiin esim Caravelle lentokoneessa ja varmaan muissakin on tämäntyyppistä hydrauliikkaa . CX:n ohjaustehostin (Diravi) oli metka,se palautti pyörät suoraan vaikka paikallaan seisten,ja tehostus oli progressiivinen käänteisesti,sen teho laski kun vauhti kiihtyi.Erittäin tunnokas ohjaus,ja 0 -piste ohjaus vai millä nimellä se kulkeekin nykyään.

Citikan jarrut on myös hydrauliikan piirissä,eli ne on neste-ylipaine tyyppiset.

Olisin kernaasti ottanut myös Citikoista XM:n,3:n litran V6:lla mutta en jostain syystä hankkinut.Ko. mallia sanotaan "pallomereksi" koska sen alustassa on 10 typpikaasupalloa .
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Nyt olisi Butecilla mahdollisuus saada musta XM 2.1 td koneella ja vissiin sillä hyperaktiivisella jousituksella omaksi, jos hinkua on.
Avatar
Grude
Viestit: 105
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Grude »

mullakin alkaa xantia oleen tiensä päässä, XM on kyl ollu mieles.. pallomeri.. muhahahah :)
Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Butec »

planeettanapa kirjoitti:Nyt olisi Butecilla mahdollisuus saada musta XM 2.1 td koneella ja vissiin sillä hyperaktiivisella jousituksella omaksi, jos hinkua on.
Kiitän tarjouksesta,mun ei kannata pitää autoa nykyään,pääsen aika vaivattomasti duunimatkat ja muut liikkumiset 42€ kuussa ja vuodessa yksi vapaa kuukausi bussilipun muodossa. :)
Avatar
ursus2
Viestit: 89
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja ursus2 »

Täytyy tunnustaa,mulla oli kanssa viime vuonna hetken Citroen bx 14 -89.Ei ollut muuten ruosteen hiventäkään koko pelissä,ainut vika oli että pössytteli öljynkäryä aikatavalla.No eihän sitä 200 e autoa voi ihan uutta vastaavaksi olettaa :D
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Butec kirjoitti: Kiitän tarjouksesta,mun ei kannata pitää autoa nykyään,pääsen aika vaivattomasti duunimatkat ja muut liikkumiset 42€ kuussa ja vuodessa yksi vapaa kuukausi bussilipun muodossa. :)
Tuo kuulostaa aika raskaalta maksalle. :lol: :lol: :lol:
Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Butec »

kivinen kirjoitti:
Butec kirjoitti: Kiitän tarjouksesta,mun ei kannata pitää autoa nykyään,pääsen aika vaivattomasti duunimatkat ja muut liikkumiset 42€ kuussa ja vuodessa yksi vapaa kuukausi bussilipun muodossa. :)
Tuo kuulostaa aika raskaalta maksalle. :lol: :lol: :lol:
Joo,voi vaikka konjakkiannoksen kanssa heittäytyä penkille ja ohjeistaa kuskia samalla! 8)

Ursus 2:lle: Citikoiden korit on galvanoituja vuodesta 1987 alkaen,mulla oli aikoinaan 1989 mallinen 1,9 koneella,4 portaisella
ZF:n automaatilla ja Diavian ilmastoinnilla varustettu BX farmari,ajelin sillä 11 vuotta ilman suurempia ongelmia.
Ostin tuon 6kk vanhana kun sen omistaja halusi XM:n joita oli tullut ekat maahan juuri silloin.

Kansipahvi meni takuuseen koska se oli tehtaan materiaalivika ,se sattui yhteen tuotantojaksoon ja mun oli yksi niistä.

BX:n korihan oli oma tarinansa,se oli Bertonen piirtämä ja alunperin Volvolle piirretty,auton piti olla Volvo "Tundra" malliltaan mutta se oli johdon mielestä liian futuristinen heidän konseptiinsa.
Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

planeettanapa kirjoitti:Nyt olisi Butecilla mahdollisuus saada musta XM 2.1 td koneella ja vissiin sillä hyperaktiivisella jousituksella omaksi, jos hinkua on.
Minä voin vastaanottaa... :wink:
Butec kirjoitti:Jos ette tätä aiemmin tienneet,niin nyt kuulette:Rolls-Royce käytti Citikan mehujousia ja jarruja joissain malleissaan 80-luvulla.
...koska oli ainoa, jolla oli varaa maksaa patenttimaksuja. Mersulla ei ollut, siksi yritti itse räpeltää vastaavaa. Kun eivät osanneet, niin fiaskohan siitä tuli. :lol:
Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Butec »

Komissarov kirjoitti:
planeettanapa kirjoitti:Nyt olisi Butecilla mahdollisuus saada musta XM 2.1 td koneella ja vissiin sillä hyperaktiivisella jousituksella omaksi, jos hinkua on.
Minä voin vastaanottaa... :wink:
Butec kirjoitti:Jos ette tätä aiemmin tienneet,niin nyt kuulette:Rolls-Royce käytti Citikan mehujousia ja jarruja joissain malleissaan 80-luvulla.
...koska oli ainoa, jolla oli varaa maksaa patenttimaksuja. Mersulla ei ollut, siksi yritti itse räpeltää vastaavaa. Kun eivät osanneet, niin fiaskohan siitä tuli. :lol:
Päätyikös MB sittemmin siihen täys-ilma alustaiseen ratkaisuun joka hävisi kuitenkin kuvioista kuin pieru Saharaan?
Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Butec kirjoitti:Päätyikös MB sittemmin siihen täys-ilma alustaiseen ratkaisuun joka hävisi kuitenkin kuvioista kuin pieru Saharaan?
Päätyi, mutta ei hävinnyt. Kyllä se S-sarjasta löytyy vieläkin, joihinkin E-sarjalaisiinkin saa...
Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SAAB R. I. P

Viesti Kirjoittaja Rulla »

Saabista tuli Opel niin kun kaikista autoista tulee kun ne tulee vanhaksi . :mrgreen:
Vastaa Viestiin